Rasbyte? (Utbruten från Uppdateringstråd 25)

Men det är ju verkligen olika grader i helvetet. Mycket behov av pälsvård eller stort behov av motion är för mig en droppe i en stilla bäck jämfört med svår mentalitet eller allergiska besvär som mer är som tsunamis i jämförelse. Så ja visst, det är svårt att välja, för alla raser kräver någon typ av hänsynstagande. Hur stor påverkan det hänsynstagandet har på ens livet eller hur viktigt det blir att pricka rätt varierar ju dock.
Sant, men vet att folk väljer bort raser av flera av skälen. Vet många som väljer bort pälsvårdshundar för att dom varken orkar eller vill lägga ner den tiden osv. Men självklart är det olika stort.
 
Tror definitivt en bra Pumi kan vara aktuellt om du vill ta ett steg bort från Aussie. De går ju att träna hur mycket som helst, men har inte samma behov som en ren brukshund :)

Humla är ju en väldigt tyst Pumi, tyvärr var det inte smittat av sig på Sparven 😂 Han är i andra änden av skalan så att säga. Än så länge har vi inte tränat superstrukturerat, och har ju ändå fokus primärt på agility och nosework, men upplever inte att han skäller när han jobbar faktiskt. @Tajger kanske vill dela lite erfarenheter med, då hon träffar fler än mig :)
@farin och @Malibu_Stacy - pumi är en jätterolig ras att träna, men inte den enklaste 🤪 Eller jo, de är väldigt lättlärda, men det innebär också att man själv måste vara tydlig med vad man lär in.
Har pumisar i min närhet som tävlar agility, rally, lydnad, Nose Work, dog dance ( heter det heelwork?) Vet några som vallar.
Våra tre blir mest agility och lite rally, har även startat startklass i lydnaden, men det faller nog mer på mig 🙄
De klarar sig fint med rejäla promenader några dagar, måste inte aktiveras hela tiden för att vara harmoniska. Ja, de skäller, men inte i tid och otid. Mest den ena som skäller på agility under loppet, annars är de mer taggade före 😜 Kör vi rally kan första rundan bli mer okoncentrerad, sen är det lugnare. Tja, vad mer? Fråga så svarar jag på det jag utifrån min erfarenhet 🤷‍♀️
 
Jag upplever att aussies har större problem med rädslor, miljökänslighet och även en del trist skärpa mot både folk och andra hundar, då en ganska stor del av rasen avlas mot ren utställning/sällskap vilket sällan blir så bra. Kelpien är säkert också spretig men jag upplever att de brister som kan finnas ligger på en lite annan nivå då det inte finns samma uppdelning i utställning och arbete som hos aussien. Med brasklappen att jag inte äger någon av raserna (men däremot träffar en del, både trevliga och mindre trevliga exemplar - framför allt bland aussie träffar jag tyvärr ofta hundar som inte är särskilt roliga...)

@Lillefrun jag skulle titta på springer spaniel eller någon annan mer lättsam ras, som ändå kan ha mycket tryck och ha (lagom) arbetslust. Nu vet jag inte om du tänkt köra bruks eller liknande men det tänker jag nästan är ett krav om en ska köpa en aussie (eller kelpie) därför att de bästa hundarna även i vardagen finns där uppfödarna avlar på arbetslinjer, och hundar av sådana linjer behöver organiserat och fokuserat arbete, där gärna nosarbete ska ingå i rätt stor grad, för att må bra och vara trevliga.
Jag har ju aussie som kommer från bruks-/vallgrenen och känner fler med den typen av aussie. Där skulle jag säga att jag upplever problemen som mycket mindre än bland de utställningsavlade större pälsvarianterna. Säkert beroende på att bruks-/valluppfödarna genomför MH och MT i större utsträckning och också tar större hänsyn till resultatet i sitt avelsurval.

För min del känns det som två helt olika raser och jag skulle inte rekommendera en utställningsaussie till någon. Däremot skulle jag unna de flesta att få uppleva en "riktig" aussie nån gång i livet, de är underbara att träna, tävla och hänga i soffan med :heart
 
Jag har ju aussie som kommer från bruks-/vallgrenen och känner fler med den typen av aussie. Där skulle jag säga att jag upplever problemen som mycket mindre än bland de utställningsavlade större pälsvarianterna. Säkert beroende på att bruks-/valluppfödarna genomför MH och MT i större utsträckning och också tar större hänsyn till resultatet i sitt avelsurval.

För min del känns det som två helt olika raser och jag skulle inte rekommendera en utställningsaussie till någon. Däremot skulle jag unna de flesta att få uppleva en "riktig" aussie nån gång i livet, de är underbara att träna, tävla och hänga i soffan med :heart

En sån ska jag ha nästa gång 🥰😁
 
Jag har ju aussie som kommer från bruks-/vallgrenen och känner fler med den typen av aussie. Där skulle jag säga att jag upplever problemen som mycket mindre än bland de utställningsavlade större pälsvarianterna. Säkert beroende på att bruks-/valluppfödarna genomför MH och MT i större utsträckning och också tar större hänsyn till resultatet i sitt avelsurval.

För min del känns det som två helt olika raser och jag skulle inte rekommendera en utställningsaussie till någon. Däremot skulle jag unna de flesta att få uppleva en "riktig" aussie nån gång i livet, de är underbara att träna, tävla och hänga i soffan med :heart

Ja men exakt, en bra bruksavlad aussie är en fantastisk hund! Men de måste ju också få något meningsfullt att göra. :) Det är ju samma mönster inom min ras collie även om det där tyvärr finns väldigt få som avlar på arbetsegenskaper (däremot är det en hel del som avlar på mental stabilitet och orädsla).
 
+ @Wingates @Maniac123 @inverterad @Fruentimber

Vad jag menar med inte min typ är nog mest en utseendegrej. Jag gillar mindre hundar (så enkelt att bara ta under armen och gå) med skägg och sträv päls och gillar inte fjäskiga hundar och vill absolut inte ha en sån där BC som ser ut som om ägaren typ ska slå den på lydnadsplanen. Sen vet jag inte hur mycket tid jag vill lägga på vallning. Jag vill absolut inte köpa en dåligt avlad BC från ”sportlinjer”, känns som att de flesta seriösa ändå avlar vallhundar primärt liksom. Jag kommer aldrig ha egna får men en kollega till mig har får och BC och en annan kollegas mamma föder upp och vallar, så möjlighet till vallningsträning finns ändå, men jag vill ju främst träna och tävla lydnad och bruks/spår och kanske lite HtM/Freestyle och Rally på sidan om, så som jag gjort med mina DS.

Jag är rädd att steget mellan Dvärgschnauzer och brukshund är för stort för mig. Att jag aldrig skulle orka med liksom. Har en förkärlek för Riesen (vackrare hund är svår att hitta) men många avråder för att de är så jäkla jobbiga i typ 4 år. Schnauzer (mellanvarianten) går bort då många är mindre föriga och mer envisa än Dvärgschnauzern.
Gillar också verkligen Jaktspringer, men vet inte om det är tillräckligt med tryck. Vissa upplever jag för mjuka och känsliga. Vanlig springer går bort pga utseende och hälsa.
Har absolut sneglat mot Malle men vet inte om jag vågar 😮
Schäfer, Kelpie och Aussie går bort av olika orsaker.
Dobbis är jag hemligt förtjust i. Rottweiler tar jag inte i med tång ens.
Haha inte lätt detta och var inte egentligen meningen att det skulle bli en ”vilken ras passar mig?”-grej heller utan ville bara skriva av mig lite. Ni får såklart spinna vidare ändå :p
Välj en riesen om du gillar dem. Det som är jobbigt med riesen är att de är stora, starka, livliga, långbenta och entusiastiska. Är man van vid mindre hundar blir slitaget på bostaden och den rena råstyrkan något av en chock, (been there, experienced that), men fördelarna överväger. Det är inte så att de tuggar sönder inredningen, men en stor, livlig hund orsakar helt enkelt större slitage och nedsmutsning än en liten. Har du inte haft brukshund förut, kommer koncentrationsförmågan och arbetsviljan som en positiv överraskning.

De jag har erfarenhet av blev snabbt rumsrena, tycker att alla väder är bra väder och älskar att jobba och att göra saker med sin dyrkade matte och husse. Hundarna jag har erfarenhet av skulle utan vidare kunna/kunnat bli lydnadschampions, om ägarna varit tillräckligt intresserade av detaljputsandet. I sök, spår, drag och rapport är de suveräna.

Eftersom det är stora hundar som är sena i utvecklingen (ingen tik jag känt har löpt före ettårsdagen) tar det lite tid innan alla tävlingsdelar ramlar på plats, men man ser hela tiden att man är på rätt väg. En bra riesen kopplar lätt av, precis som andra bra brukshundar, och den är inte skitjobbig tills den är fyra år. Däremot är den vuxen och mogen vid fyra och det var då allt lossnade tävlingsmässigt med min första riesen.
 
Tror definitivt en bra Pumi kan vara aktuellt om du vill ta ett steg bort från Aussie. De går ju att träna hur mycket som helst, men har inte samma behov som en ren brukshund :)

Humla är ju en väldigt tyst Pumi, tyvärr var det inte smittat av sig på Sparven 😂 Han är i andra änden av skalan så att säga. Än så länge har vi inte tränat superstrukturerat, och har ju ändå fokus primärt på agility och nosework, men upplever inte att han skäller när han jobbar faktiskt. @Tajger kanske vill dela lite erfarenheter med, då hon träffar fler än mig :)
Jag som träffat @Tajger hundar en del kan verkligen säga att det finns härliga Pumis. Hade inte sambon blåvägrat allt annat än en en DS till så hade jag gärna velat ha en liten skrutt efter någon av hennes två sista :angel:
 
Har du tittat något på terrierraserna? Om du är van vid dvärgschnauzer det och gärna vill ha en lite mindre hund finns det många att välja mellan där. Terriers tenderar ju att vara lite mer självständiga men de har ett oförtjänt dåligt rykte.
 
Har du tittat något på terrierraserna? Om du är van vid dvärgschnauzer det och gärna vill ha en lite mindre hund finns det många att välja mellan där. Terriers tenderar ju att vara lite mer självständiga men de har ett oförtjänt dåligt rykte.
Ja men främst Airdaleterrier, då övriga terriers inte känns som att de har mer av det jag vill ha än vad dvärgschnauzern har.
Har en vän med en superhärlig airdale som kommer från arbetslinjer ☺️
 
Jack russel liten livlig och totalt galen :)
(Parson varianten är inte för liten heller)
Men inte så förig med will to please direkt?
Tycker många terrier är knasiga, galna med mycket energi, kamplust och orädda. Men också väldigt mycket ”jag skiter väl i dig, jag har kul själv här borta och behöver inte dig”.
Jag vill ha en hund som tycker att jag är världsbäst, som vill jobba med mig och frågar efter mer.
 
Men inte så förig med will to please direkt?
Tycker många terrier är knasiga, galna med mycket energi, kamplust och orädda. Men också väldigt mycket ”jag skiter väl i dig, jag har kul själv här borta och behöver inte dig”.
Jag vill ha en hund som tycker att jag är världsbäst, som vill jobba med mig och frågar efter mer.
Det finns en del som är föriga och har mycket Will to please jag följer ett sånt gäng från god Girl som är helt fantastiska.
Men överlag är det nog som du säger ☺
 
Ja men främst Airdaleterrier, då övriga terriers inte känns som att de har mer av det jag vill ha än vad dvärgschnauzern har.
Har en vän med en superhärlig airdale som kommer från arbetslinjer ☺️

Alltså, en arbetsavlad airedale är ju en sån jäkla fräsig hund :heart tränar med en sån och den är sjukt cool! Om du gillar terriersättet så lär ju en sån vara perfekt för dig!
 
Jag har ju haft lite samma tankar som du har om nästa hund kommer bli en till sporthund. Det är många år kvar, så jag kan ändra mig, men blir det en sporthund blir det nog bc, kelpie eller en till tollare har jag insett. Svårt att hitta det där absoluta öset, i alla fall det jag är ute efter i lydnaden, i jättemånga andra raser om man inte ska kompromissa på massor av andra punkter (för mig).

@Migo Sa det väldigt bra om bc tycker jag. Har själv tvekat en del på bc just eftersom jag inte har tillgång till gård och får hela tiden, men gillar verkligen verkligen de bcs jag träffat. De har det där extra, just det där drivet jag söker. Tycker min tollare har det också men har ju insett, precis som du sa om din ras, att det verkligen inte är alla tollare som är så. Finns många trevliga sporthundar, men långt ifrån alla har den där extra glöden. Hon jag tränat lydnad för med min tollare, som jag kommer bra överens med och gillar, föder upp bc och har sagt att jag ska få träffa hennes hundar mer för att se om det kan vara linjer för mig. Har förstått att det skiljer så otroligt även bland de vallavlade och även bland de sportavlade. Jag har dock länge tänkt att om det blir bc någonsin är det absolut inte otänkbart att det blir en unghund, där man vet mer vad man får. Precis som Migo sa där också. Tycker det kommer ut en hel del hundar till salu som säljs för att de inte passar som vallhundar, men som hade blivit perfekta sporthundar. För mig hade nog något sådant varit optimalt så kanske även för dig? :D
 
Ja men främst Airdaleterrier, då övriga terriers inte känns som att de har mer av det jag vill ha än vad dvärgschnauzern har.
Har en vän med en superhärlig airdale som kommer från arbetslinjer ☺️
Med Borderterrier får du både strävhår, skägg och full fart. :D
Många med väldigt mycket will to please och roliga att jobba med.
 
Med Borderterrier får du både strävhår, skägg och full fart. :D
Många med väldigt mycket will to please och roliga att jobba med.
Tror de att de är lite lika DS, har inte träffat någon som man kan nöta, nöta, nöta med riktigt! För osäkert kort helt enkelt. Då kan jag lika gärna köpa en ny DS från arbetslinjer och hoppas på det bästa. Jag har ju redan den perfekta hunden, som har allt det jag vill ha men hon fyller 10 nästa år och har bara träffat få andra DS som är riktigt leka heta på gröten och lika uthålliga som hon är (bland annat hennes mamma). Valpen som skulle bli nya stjärnan är inte frisk och jag saknar dessutom lite glöd hos henne.
Så ska jag byta ras ska det vara ett rejält byte liksom. Brukshund eller BC börjar kännas mer och mer rätt ☺️
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
7 628
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
4 523
Senast: Mabuse
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
9 923
Senast: inverterad
·
Hundavel & Ras Då min cockerhane börjar bli till åren(blir 9 i år) så har jag börjat fundera på att skaffa en till inom några år som kan "möta" upp när...
2
Svar
23
· Visningar
3 074
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp