Rasen för mig

Det är ju vad man ska ha skärpan till. Jag är inte ute efter en hund för skydd eller IPO. Rädsla är inte alltid samma sak som frånvaro av skärpa. Jag behöver inte värsta tuffingen men vill helst inte ha diverse rädslor typ ljud eller folk eller olika underlag.
Har en kompis med en jaktlabbe med massor av rädslor, det har avskräckt mig från rasen.

Men rädsla i kombination med skärpa kan ju bli en riktigt otrevlig hund.
 
Vad tror ni om vit herdehund?
De jag har träffat är trevliga men har hört att det kan finnas en del rädslor.
 
En bra vit herde är fantastisk men som du säger finns där en hel del rädslor så man får vara väldigt noggrann på den biten.

Tack, har läst i deras RAS om deras strategi för att jobba med den mentala biten med att öka andelen hundar som gör MH etc. Du får gärna dela med dig om du var tips eller vet mer. Dem jag har träffat har varit enkla och lagom, duger för sport men inte jättekrävande och de är bra i storlek och typ för det jag gillar. Men svårt att följa genom avelsdata hur det går med att förbättra mentaliteten och bra mentalitet vill jag verkligen ha.
 
Tack, har läst i deras RAS om deras strategi för att jobba med den mentala biten med att öka andelen hundar som gör MH etc. Du får gärna dela med dig om du var tips eller vet mer. Dem jag har träffat har varit enkla och lagom, duger för sport men inte jättekrävande och de är bra i storlek och typ för det jag gillar. Men svårt att följa genom avelsdata hur det går med att förbättra mentaliteten och bra mentalitet vill jag verkligen ha.
En vän till mig importerade för att hen ansåg att det finns så få bra i Sverige. Tyvärr har jag dålig koll på vad som ska undvikas och vad som är bra. En liten hjälp kanske de nya kennel spindlarna som är publicerade på brukshundklubbens hemsida kan vara.
 
Tack, har läst i deras RAS om deras strategi för att jobba med den mentala biten med att öka andelen hundar som gör MH etc. Du får gärna dela med dig om du var tips eller vet mer. Dem jag har träffat har varit enkla och lagom, duger för sport men inte jättekrävande och de är bra i storlek och typ för det jag gillar. Men svårt att följa genom avelsdata hur det går med att förbättra mentaliteten och bra mentalitet vill jag verkligen ha.
Men en Vit Herde är väl i ungefär samma storlek som en mindre Beaucerontik t.ex.? Om du nu kan tänka dig mer av den rasen ;)
 
Men en Vit Herde är väl i ungefär samma storlek som en mindre Beaucerontik t.ex.? Om du nu kan tänka dig mer av den rasen ;)

Håller med, det är ju inte nån större skillnad i storlek mellan de båda raserna och jag skulle lätt valt beauceron i det läget - även om rasen inte är helt homogen så känns den ändå bättre/roligare än vit herde. De jag har sett har inte varit direkt något som gett mersmak, men å andra sidan har jag bara sett några få ute på tävling och det ska man väl egentligen inte döma efter. :angel:
 
Håller med, det är ju inte nån större skillnad i storlek mellan de båda raserna och jag skulle lätt valt beauceron i det läget - även om rasen inte är helt homogen så känns den ändå bättre/roligare än vit herde. De jag har sett har inte varit direkt något som gett mersmak, men å andra sidan har jag bara sett några få ute på tävling och det ska man väl egentligen inte döma efter. :angel:

Jag har sett några riktigt fina VH som också har fina MH och MT. Och några bottennapp har jag också sett.

Jag vill hitta en ras som har beauceronens många fördelar men gärna lite mindre av den brötighet som min omgivning inte alltid uppskattar. Med båsse får man också väga in att det föds typ 1-2 kullar om året i Sverige, även om alla svenska uppfödare är väldigt bra och seriösa.
 
Jag har sett några riktigt fina VH som också har fina MH och MT. Och några bottennapp har jag också sett.

Jag vill hitta en ras som har beauceronens många fördelar men gärna lite mindre av den brötighet som min omgivning inte alltid uppskattar. Med båsse får man också väga in att det föds typ 1-2 kullar om året i Sverige, även om alla svenska uppfödare är väldigt bra och seriösa.

Jo, jag förstår dig och ja, de kan ju vara rätt "brötiga"... :D Ang. antal kullar så finns det ju även möjlighet att importera så där ökar ju ändå utbudet något, även om man behöver ha lite koll på linjer etc. men det ger ändå större chanser än att vänta på valp i Sverige om de kullar som planeras inte faller en i smaken.

Men ja, det är som sagt inte helt lätt. Gillar man beauceronernas sätt (men vill ha lite mindre storlek och brötighet) så vete katten vad som kan vara ett bra val.
 
Jag har sett några riktigt fina VH som också har fina MH och MT. Och några bottennapp har jag också sett.

Jag vill hitta en ras som har beauceronens många fördelar men gärna lite mindre av den brötighet som min omgivning inte alltid uppskattar. Med båsse får man också väga in att det föds typ 1-2 kullar om året i Sverige, även om alla svenska uppfödare är väldigt bra och seriösa.
En liten Rottweilertik, då? Jag upplever inte dem som lika vilda och brötiga utan lite "värdigare" eller hur man nu ska uttrycka det utan att lägga värdering i ordet ;-) (Min Beauceron har extremt hög integritet men är ändå väldigt pushig och "på" och intensiv, även om han lugnat sig en aning vid dryga 12...)
 
En liten Rottweilertik, då? Jag upplever inte dem som lika vilda och brötiga utan lite "värdigare" eller hur man nu ska uttrycka det utan att lägga värdering i ordet ;-) (Min Beauceron har extremt hög integritet men är ändå väldigt pushig och "på" och intensiv, även om han lugnat sig en aning vid dryga 12...)

Hm... i mina ögon är det jättestor skillnad på beauceron och rottis och jag tänker att om man vill ha en ras med relativt lika egenskaper som en beauceron så vore kanske inte rottis det första jag skulle rekommendera.

Men min åsikt kan vara lite färgad av den rottistik jag hade, som tyvärr var en rätt "tråkig" hund. Nu var hon dels en omplacering och dels från utställningslinjer, en bruksrottis hade kanske varit en annan sak men jag tycker ändå att det känns som att de skiljer sig rätt mycket från båssarna. Äsch, jag vet inte, ta det för vad det är - min egna åsikt, inte nödvändigtvis samstämmigt med verkligheten. ;)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 177
Senast: inverterad
·
Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 354
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
28 478
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Ursäktar eventuellt förvirrande rubrik, men det skulle bli lite väl långt med "meriterande avelshundar" i den också. ;) Det är inte...
2
Svar
39
· Visningar
5 064
Senast: HeleneK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Hage
  • När fan slutar jag ramla av?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp