Rasen för mig

Lejonelle

Trådstartare
Vill ni hjälpa mig med lite för och emot i mitt val av nästa hund? Det är inte aktuellt precis just nu. Jag har nu beauceron, en ras som passar mig väldigt bra på många sätt men jag närmar mig 60 år och kanske vill gå ned litegrann i storlek. Men inte för mycket. 50-60 cm eller 20-25 kg känns lagom.

Samarbetsvilja och förighet är ett absolut krav, därför har jag mest tittat i grupp1. Frisk och sund hundtyp.

Jag tränar och aktiverar mina hundar en hel del men vill också ha avknapp, inte en ras som klättrar på väggarna om det bara blir promenader en dag eller två.

Samarbetsvilja, will to please, lämplighet för t ex assistanshund eller pedagoghund, olika sporter och intresse för nosarbete är sånt jag gillar. Jag tävlar gärna om hunden gillar det. Min nuvarande hund är tävlad i rallylydnad lydnad och bruks.

Sånt jag inte gillar så mycket är överdrivet intresse för bad, jaktlust, envishet, resursförsvar, ljudande eller päls man måste hålla på med en massa.

Raser jag funderat på är aussie, chodsky pes, kelpie, pinscher, lapsk vallhund, groenendal, alla känns någorlunda lämpliga men ingen riktigt klockren. Säkert finns det någon ras som jag har missat?

Vad borde jag välja, och varför?
 
Vill ni hjälpa mig med lite för och emot i mitt val av nästa hund? Det är inte aktuellt precis just nu. Jag har nu beauceron, en ras som passar mig väldigt bra på många sätt men jag närmar mig 60 år och kanske vill gå ned litegrann i storlek. Men inte för mycket. 50-60 cm eller 20-25 kg känns lagom.

Samarbetsvilja och förighet är ett absolut krav, därför har jag mest tittat i grupp1. Frisk och sund hundtyp.

Jag tränar och aktiverar mina hundar en hel del men vill också ha avknapp, inte en ras som klättrar på väggarna om det bara blir promenader en dag eller två.

Samarbetsvilja, will to please, lämplighet för t ex assistanshund eller pedagoghund, olika sporter och intresse för nosarbete är sånt jag gillar. Jag tävlar gärna om hunden gillar det. Min nuvarande hund är tävlad i rallylydnad lydnad och bruks.

Sånt jag inte gillar så mycket är överdrivet intresse för bad, jaktlust, envishet, resursförsvar, ljudande eller päls man måste hålla på med en massa.

Raser jag funderat på är aussie, chodsky pes, kelpie, pinscher, lapsk vallhund, groenendal, alla känns någorlunda lämpliga men ingen riktigt klockren. Säkert finns det någon ras som jag har missat?

Vad borde jag välja, och varför?
Jag tänkte faktiskt också som @Dentaku , collie. I och för sig är collien lite av ett vågspel när det gäller mentalitet men en sund collie stämmer in på mycket av det du skriver. En korthårig låter ju lämlig:)

Själv bytte jag från rottweiler till collie efter 14 år med rottis. Min collie är bara 6 månader så du får nog ännu bättre info från någon annan dock:angel:. Jag är dock nöjd hittills. Om min hund visar sig klara lämplighetstesten i framtiden kommer hon att utbildas till skolhund, jag jobbar själv som speciallärare. Time will tell:)
 
En rastypisk pinscher har inte bara jaktlust och är snabb som vinden, utan är en "natural born killer". Orm, grävling, hare , fågel, råttor, möss expedieras på någon sekund om hund får tag i bytet. De har inte heller så mycket "will to please" någon annan än dem själva. Det kan finnas resursförsvar, speciellt när det gäller ätbart.

Å andra sidan är de blixtrande intelligenta och lär sig snabbt, och hänger med på det mesta om det finns något att vinna för pinschern själv. Dessutom är de "rena" hundar som inte hårar och grusar ner så mycket inne.

En pinscher med bra nerver är ett roligt sällskap, den kan bli en fin agility- eller rallyhund, eller en fantastisk viltspårhund. Däremot gillar den inte att ligga eller sitta på mark som är blöt, kall eller allmänt obekväm så vill man tävla lydnad måste det ske sommartid, eller inomhus. En pinscher är som en katt när det gäller komfort.

Sammanfattningsvis tror jag att du kan stryka rasen från din lista.
 
Instämmer med ovan, en pinscher är inte det bästa valet. Själv sitter jag och funderar på om en staff skulle kunna passa? Förvisso lägre i mank än vad du önskar men viktmässigt ligger den rätt.

Staffen är förarvek och tycker om att jobba, kräver minimal pälsvård men klättrar inte på väggarna om den inte får jobba varje dag. Ogillar generellt vatten, har ingen stor jaktinstinkt, skäller aldrig. Vad gäller hälsan så finns friska staffar om man inte köper från första bästa uppfödare.
 
Vill ni hjälpa mig med lite för och emot i mitt val av nästa hund? Det är inte aktuellt precis just nu. Jag har nu beauceron, en ras som passar mig väldigt bra på många sätt men jag närmar mig 60 år och kanske vill gå ned litegrann i storlek. Men inte för mycket. 50-60 cm eller 20-25 kg känns lagom.

Samarbetsvilja och förighet är ett absolut krav, därför har jag mest tittat i grupp1. Frisk och sund hundtyp.

Jag tränar och aktiverar mina hundar en hel del men vill också ha avknapp, inte en ras som klättrar på väggarna om det bara blir promenader en dag eller två.

Samarbetsvilja, will to please, lämplighet för t ex assistanshund eller pedagoghund, olika sporter och intresse för nosarbete är sånt jag gillar. Jag tävlar gärna om hunden gillar det. Min nuvarande hund är tävlad i rallylydnad lydnad och bruks.

Sånt jag inte gillar så mycket är överdrivet intresse för bad, jaktlust, envishet, resursförsvar, ljudande eller päls man måste hålla på med en massa.

Raser jag funderat på är aussie, chodsky pes, kelpie, pinscher, lapsk vallhund, groenendal, alla känns någorlunda lämpliga men ingen riktigt klockren. Säkert finns det någon ras som jag har missat?

Vad borde jag välja, och varför?

Min Aussie har överdrivet intresse för bad, ganska mycket jaktlust, är envis som en åsna, har resursförsvar mot andra hundar och älskar sin röst. :rofl:
 
Nu är ju inte alla Aussies på det viset såklart, men jag har träffat många pratglada Aussies med resursförsvar. ;) Tycker dock att tikarna verkar mycket trevligare!
Jag håller med! Tycker hanarna kan vara riktigt otrevliga och har träffat betydligt fler trevliga tikar (även om jag träffat trevliga hanar också) :o Men har hittills inte träffat någon Aussie som inte är väldigt glad i att bada (och då umgås jag mest med retrievrar så min toleransnivå är rätt hög) :D
 
Jag håller med! Tycker hanarna kan vara riktigt otrevliga och har träffat betydligt fler trevliga tikar (även om jag träffat trevliga hanar också) :o Men har hittills inte träffat någon Aussie som inte är väldigt glad i att bada (och då umgås jag mest med retrievrar så min toleransnivå är rätt hög) :D
Tinja hälsar att simma gör man bara om det är jobb, annars duger det gott att plaska vid stranden :D
 
Jag håller med! Tycker hanarna kan vara riktigt otrevliga och har träffat betydligt fler trevliga tikar (även om jag träffat trevliga hanar också) :o Men har hittills inte träffat någon Aussie som inte är väldigt glad i att bada (och då umgås jag mest med retrievrar så min toleransnivå är rätt hög) :D

Ja fy, det kan dom verkligen vara. Tontos uppfödare sa att dom är ofta sviniga tills dom blir fyra och sedan blir dom snälla. Tonto blir fyra i sommar och börjar faktiskt bli riktigt snäll nu. Men det har ju inte varit superkul från att han fyllde ett år tills nu. Han är alltid supergullig med folk, men har varit riktigt brötig och tagit lång tid på sig att stabilisera sig, men han har ju utställningslinjer i sig (fattade noll när jag köpte honom) och dom verkar vara värst.
 
Groendal är bra för dina kriterier:)
Jag har lite svårt att få grepp om groenendal. På rasklubbens hemsida beskrivs alla rasvarianterna som lika, ser man på spindeldiagrammen från MH skiljer det jättemycket mellan varianterna. Mallen är definitivt inte för mig, så mycket motor kan jag inte ta vara på. Men vad skiljer temperamentsmässigt en groenendal från en malle eller terv?
 
Vill ni hjälpa mig med lite för och emot i mitt val av nästa hund? Det är inte aktuellt precis just nu. Jag har nu beauceron, en ras som passar mig väldigt bra på många sätt men jag närmar mig 60 år och kanske vill gå ned litegrann i storlek. Men inte för mycket. 50-60 cm eller 20-25 kg känns lagom.

Samarbetsvilja och förighet är ett absolut krav, därför har jag mest tittat i grupp1. Frisk och sund hundtyp.

Jag tränar och aktiverar mina hundar en hel del men vill också ha avknapp, inte en ras som klättrar på väggarna om det bara blir promenader en dag eller två.

Samarbetsvilja, will to please, lämplighet för t ex assistanshund eller pedagoghund, olika sporter och intresse för nosarbete är sånt jag gillar. Jag tävlar gärna om hunden gillar det. Min nuvarande hund är tävlad i rallylydnad lydnad och bruks.

Sånt jag inte gillar så mycket är överdrivet intresse för bad, jaktlust, envishet, resursförsvar, ljudande eller päls man måste hålla på med en massa.

Raser jag funderat på är aussie, chodsky pes, kelpie, pinscher, lapsk vallhund, groenendal, alla känns någorlunda lämpliga men ingen riktigt klockren. Säkert finns det någon ras som jag har missat?

Vad borde jag välja, och varför?

Du kan inte tänka dig att titta utanför grupp 1 då? Du har ju liksom redan den bästa rasen ur den gruppen... ;)

Nej men skämt åsido, jaktlabbe- eller jaktgoldentik, storpudel eller kanske mellanpudel om du kan gå ner lite i storlek är några raser jag tänker vore intressanta.

River hade nog passat dig bra, hon är en väldigt liten båssetik, just nu ligger hon på ca 61 cm, jag tror att hon precis kommer att klara minimimåttet för tikar. :)
 
De övriga Belgarna också :up: Titta gärna på Lakke... bortglömd ras som är väldigt trevlig - inte så vek som Grönis o Terv och inte lika "bruksschäfer-aktig" som Malle... :angel:

Träffade två JÄTTE trevliga laekenoiser på skyddsträningen i helgen. Jag har aldrig sett sånna i arbete tidigare men blev väldigt positivt överraskad. Riktigt roliga och föriga hundar utan några extrema drifter. De tävlade tydligen rätt mycket bruks och var ganska nya inom skyddet.
 
Du kan inte tänka dig att titta utanför grupp 1 då? Du har ju liksom redan den bästa rasen ur den gruppen... ;)

Nej men skämt åsido, jaktlabbe- eller jaktgoldentik, storpudel eller kanske mellanpudel om du kan gå ner lite i storlek är några raser jag tänker vore intressanta.

River hade nog passat dig bra, hon är en väldigt liten båssetik, just nu ligger hon på ca 61 cm, jag tror att hon precis kommer att klara minimimåttet för tikar. :)

Jo River är intressant för mig om hon i framtiden ska gå i avel. Jag hade ju också en väldigt liten tjej och den storleken är lagom. Dessutom gärna harlekin.

Pudel, nej. De är jättetrevliga men kan inte tänka mig den pälsen. Golden finns redan i familjen, inte helt min stil, möjligen jaktlabbe men jag tar gärna lite mera vakt.
 
Jo River är intressant för mig om hon i framtiden ska gå i avel. Jag hade ju också en väldigt liten tjej och den storleken är lagom. Dessutom gärna harlekin.

Pudel, nej. De är jättetrevliga men kan inte tänka mig den pälsen. Golden finns redan i familjen, inte helt min stil, möjligen jaktlabbe men jag tar gärna lite mera vakt.

Vi får väl se hur det blir med River, hon är lite fegare än vad jag hade önskat, fast hon är även glad och nyfiken och tar inte till skärpa eller försvarslust... Fin arbetsvilja, kan koppla av, hyfsat stort föremålsintresse och leklust. Galen i mat. Livlig men styrbar. Rätt många trevliga egenskaper men den där fegheten stör mig lite.

Vi får se hur hon utvecklas och så förstås hur det ser ut med röntgen, MH etc.

Ja du, det är inte helt lätt det där med att hitta en ny ras. Jag har också kollat lite men har svårt att tänka mig att släppa beauceronerna. Då har jag haft schäfer, rottis, holländare och golden tidigare men ingen av dem har passat mig lika bra som båssarna.
 
Vi får väl se hur det blir med River, hon är lite fegare än vad jag hade önskat, fast hon är även glad och nyfiken och tar inte till skärpa eller försvarslust... Fin arbetsvilja, kan koppla av, hyfsat stort föremålsintresse och leklust. Galen i mat. Livlig men styrbar. Rätt många trevliga egenskaper men den där fegheten stör mig lite.

Vi får se hur hon utvecklas och så förstås hur det ser ut med röntgen, MH etc.

Ja du, det är inte helt lätt det där med att hitta en ny ras. Jag har också kollat lite men har svårt att tänka mig att släppa beauceronerna. Då har jag haft schäfer, rottis, holländare och golden tidigare men ingen av dem har passat mig lika bra som båssarna.

Det är ju vad man ska ha skärpan till. Jag är inte ute efter en hund för skydd eller IPO. Rädsla är inte alltid samma sak som frånvaro av skärpa. Jag behöver inte värsta tuffingen men vill helst inte ha diverse rädslor typ ljud eller folk eller olika underlag.
Har en kompis med en jaktlabbe med massor av rädslor, det har avskräckt mig från rasen.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 177
Senast: inverterad
·
Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 353
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
28 477
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Ursäktar eventuellt förvirrande rubrik, men det skulle bli lite väl långt med "meriterande avelshundar" i den också. ;) Det är inte...
2
Svar
39
· Visningar
5 064
Senast: HeleneK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp