Raser som liknar golden retriever?

Är det någon som känner till tollare (Nova Scotia duck tolling retriever) lite bättre och kan säga något om dem?
Jag känner ett par som funkat bra som aktiva sällskapshundar (den ena användes även i fågeljakt). Men rasen är ganska okänd för mig.

Golden är en ras där det finns väldigt många uppfödare, så jag vore väldigt förvånad om det inte gick att hitta en bra golden efter lite letande.

Alla raser har sina för- och nackdelar men det är inget fel i att fundera och drömma
 
Är det någon som känner till tollare (Nova Scotia duck tolling retriever) lite bättre och kan säga något om dem?
Jag känner ett par som funkat bra som aktiva sällskapshundar (den ena användes även i fågeljakt). Men rasen är ganska okänd för mig.

Golden är en ras där det finns väldigt många uppfödare, så jag vore väldigt förvånad om det inte gick att hitta en bra golden efter lite letande.

Alla raser har sina för- och nackdelar men det är inget fel i att fundera och drömma
Tollare är svårare mentalt än labbe, flatte eller golden. Det finns mycket rädslor inom rasen, samt sjukdomar. En bra tollare är en arbetsmaskin ungefär som jaktlabbe, och om de är "aktiva sällskapshundar" får de ofta problembeteenden. Det är en av de mer reserverade retrieverraserna, även om de inte är på nivån av chesapeake eller curly coated, som är ännu mer reserverade och väldigt hårdskalliga. @machafuko är bra insatt i rasen.
 
Här i byn bor en underbar man som är blind. Han har länge haft en gul labrador som blindhund men nu när hon börjar bli gammal har han skaffat en Flat coated retriever som påläggskalv, och vilken jättefin hund det är! :heart Lite flamsigare än labben och golden kanske, och hälsoläget är inte jättekul, men de är så vackra och så roliga!
 
Här i byn bor en underbar man som är blind. Han har länge haft en gul labrador som blindhund men nu när hon börjar bli gammal har han skaffat en Flat coated retriever som påläggskalv, och vilken jättefin hund det är! :heart Lite flamsigare än labben och golden kanske, och hälsoläget är inte jättekul, men de är så vackra och så roliga!
Ja vackra är de verkligen! :). Vi hade för några år sedan en gammal blind man i hemtjänsten. Han hade en labradortik som blindhund, hon blev gammal och fick tas bort akut i typ strokeliknande tillstånd tror jag. Farbrorn hittade vi lite oväntat avliden inte alls långt tid efter..Känns lite som att han och hunden följdes åt lite ❤
 
Här i byn bor en underbar man som är blind. Han har länge haft en gul labrador som blindhund men nu när hon börjar bli gammal har han skaffat en Flat coated retriever som påläggskalv, och vilken jättefin hund det är! :heart Lite flamsigare än labben och golden kanske, och hälsoläget är inte jättekul, men de är så vackra och så roliga!
Flattar är fina men det är tyvärr sällan de blir 10 år, rasen dras med väldigt mycket cancer. Det har även avlats fram så djupa ögonhålor att de undre ögonkanterna inte når ögongloben, så det samlas smuts och skräp som i ett dike.

Flattarna är mentalt retrivernas clowner, har iförsig inte tränat jakt på något år men alla jag såg inom jaktträningarna lämnade en del att önska. Inget riktigt fokus, dålig samarbetsvilja och låg uthållighet. Sen vet jag flertalet flattar som är rädda för blanka golv, och av någon outgrundlig anledning äter nästan alla flattar jag träffat jord som besatta :confused:
 
Flattar är fina men det är tyvärr sällan de blir 10 år, rasen dras med väldigt mycket cancer. Det har även avlats fram så djupa ögonhålor att de undre ögonkanterna inte når ögongloben, så det samlas smuts och skräp som i ett dike.

Flattarna är mentalt retrivernas clowner, har iförsig inte tränat jakt på något år men alla jag såg inom jaktträningarna lämnade en del att önska. Inget riktigt fokus, dålig samarbetsvilja och låg uthållighet. Sen vet jag flertalet flattar som är rädda för blanka golv, och av någon outgrundlig anledning äter nästan alla flattar jag träffat jord som besatta :confused:
Jättetråkig läsning. Jag var medveten om cancerproblematiken, men inte resten - det här är den enda flatten jag haft i närheten på många, många år och det är verkligen en jättefin hund som verkar arbeta vettigt med sin blinda person. :heart
 
Förlåt om det drar iväg OT i tråden @EmmaFilippa! Om det är en golden som är drömhunden finns goda förutsättningar för att hitta en hund som är sund både mentalt och fysiskt.
 
Jättetråkig läsning. Jag var medveten om cancerproblematiken, men inte resten - det här är den enda flatten jag haft i närheten på många, många år och det är verkligen en jättefin hund som verkar arbeta vettigt med sin blinda person. :heart
Vi hade ändå en flatte vi tog över, hon var nästan 10 år. Vi hade henne bara över en sommar (tyvärr var min mor tvungen att lämna över henne till ägaren pga sjukdom, och då avlivade ägaren hunden) men hon var en riktigt härlig och glad hund, även om hon hade sina problem. Hon ville inte heller gå på blanka golv, kunde äta jord i evigheter och slickade oavbrutet på alla människor hon kom åt. Vi fick rensa hennes ögon från smuts och skräp, för som på många andra så nådde inte hennes undre ögonkanter ögongloben.
Skorpan8.jpg
 
Var tvungen att gå in och läsa lite på flatklubbens sida av nyfikenhet. Fastnade mest för detta ”Huvud - Ska uppfattas som långt och gjutet i ett enda stycke”

Till skillnad från de raser som ska uppfattas ha tvådelade huvuden då? 🤪 :D
 
Om jag skall jämföra syrrans tollare och min labbe så är tollaren mycket enklare, den är nöjd med betydligt mindre aktivering. Visserligen är den fyra år och labben 1,5 om det kan inverka. Den är som sagt reserverad, den hälsar på folk men sedan försvinner intresset. Till folks besvikelse, de tycker ju den är gullig och vill klappa den... Men den har inga rädslor eller så, väldigt trevlig hund
 
En av mina kollegor har en labrador som ledarhund. Jag vet inte vad det är för typ, men min kollega lever ett aktivt liv (har t ex ett antal medaljer från paralympics och flera världsrekord). Mest imponerad av hunden är jag dock i jobbsammanhang. Det kan vara allt från långtråkiga sammanträden till julfest med 1000 personer. Snövit, som hunden heter, är lika lugn oavsett.
Snövit har ett instagramkonto om du vill veta hur en labrador som är ledarhund kan ha det: https://www.instagram.com/islutetavledstraket/?hl=sv
 
Vad är det med deras mentalitet?
Det är inte ovanligt att de är lite allmänt ängsliga, vilket gör dem lätta att ha när det är en lägre grad (de vågar ju inte hitta på något dumt) men riktigt jobbigt om det är mer påtagligt. Det är tyvärr också vanligt med specifika rädslor för underlag/blanka golv och skott. Jämfört med labradorerna är det en milsvid skillnad. Labradorer är inte rädda för något. Kanske lite för orädda i vissa situationer.
 
Nog är hälsan bättre hos labben?
Golden har bla problem med tumörer och inåtväxande ögonfrannsar uöver hotpots, magproblem, allergier och leder.
Även om leder och allergier är ett visst problem hos labbarna också så tycker jag att där utvärderas iaf kullarna i större utsträckning så det är lättare att hitta bra linjer.
Labbar har ju också problem med tumörer och framförallt artros. Min hade massor med hudtumörer, spondylos, allergi och artros. Magproblemen var alltid självförvållade :cautious:. Mentalt var han dock helt fantastisk och han levde ändå tills han blev 13. Men jag blev positivt överraskad av statistiken som du tog fram. Det har nog hänt en del på den fronten!
 
Okej! Men är det stor skillnad på dp och utställnings typen om du vet? Kan båda dom vara både ljusa och bruna och svarta eller är det liksom olika typer som kan vara nån av färgerna bara?
Och med golden så vet inte om dom är godkända helt liksom men jag har iallafall sett flera på Instagram och Youtube och sånt som är olika sorts hjälp hundar liksom. Men vad menar du att dom är ovanliga som det pågrund av hälsan? Alltså vad för sjukdom eller sånt är det då?
Och dom hundarna du titta på på youtube är mycket tränade ,det har lagts ner timmar av träning
 
Det är inte ovanligt att de är lite allmänt ängsliga, vilket gör dem lätta att ha när det är en lägre grad (de vågar ju inte hitta på något dumt) men riktigt jobbigt om det är mer påtagligt. Det är tyvärr också vanligt med specifika rädslor för underlag/blanka golv och skott. Jämfört med labradorerna är det en milsvid skillnad. Labradorer är inte rädda för något. Kanske lite för orädda i vissa situationer.
Okej dom golden som jag vet har iallafall inte några såna problem så det är ju inte så för alla.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Och dom hundarna du titta på på youtube är mycket tränade ,det har lagts ner timmar av träning
Ja såklart som alla andra olika såna hundar också. Fattar inte riktigt vad du menar med denhär kommentaren för SÅKLART att dom är mycket tränade men det är ju inte som tillexempel labradorer eller pudlar inte behöver träning så dom kan bli olika assistans hundar och sånt.
 
Var tvungen att gå in och läsa lite på flatklubbens sida av nyfikenhet. Fastnade mest för detta ”Huvud - Ska uppfattas som långt och gjutet i ett enda stycke”

Till skillnad från de raser som ska uppfattas ha tvådelade huvuden då? 🤪 :D
Menar de inte att stopet inte ska vara så framträdande?
Tycker att de flattar jag ser numera är mer sluttande mellan hjässa och nos än de var förr?
 
Det är inte ovanligt att de är lite allmänt ängsliga, vilket gör dem lätta att ha när det är en lägre grad (de vågar ju inte hitta på något dumt) men riktigt jobbigt om det är mer påtagligt. Det är tyvärr också vanligt med specifika rädslor för underlag/blanka golv och skott. Jämfört med labradorerna är det en milsvid skillnad. Labradorer är inte rädda för något. Kanske lite för orädda i vissa situationer.
Tyvärr finns golvrädsla även hos labbar numera, jag har träffat några såna.
 
Tänker Flat-coated Retriver...Är ju ofta nästan "damphundar" och galet mycket mellan golv och tak är min erfarenhet,,Samma sak med andra retrivers med? Fast jag bara har stött på detta hos just flatten så blir nyfiken :)
Javisst är både golden och labrador energiska hundar, även om de inte nödvändigtvis är som en flatcoated.
 

Liknande trådar

L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 293
Senast: LiviaFilippa
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 545
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 427
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 242
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp