Raser som liknar golden retriever?

Jag skulle avråda starkt från aussie - förutom att de kräver rejält med aktivering som den bruksras de är, så är de inte alls socialt lättsamma mot folk och fä som goldens brukar vara, utan kan ha attityd mot både människor och andra hundar vilket ju inte är så lämpligt i den rollen som TS efterfrågar.

Till @EmmaFilippa: det är ju alltid vanskligt att köpa en valp och utbilda den själv eftersom du aldrig helt säkert kan veta om valpen kommer passa för det jobb du tänkt ha den till. Men jag tror absolut att en labrador eller en golden från rätt linjer skulle ha goda chanser att passa dig väl.
Ja såklart att man kan inte VETA helt säkert men det kan man ju inte med nån hund ändå. Alltså ifall man vill träna tillexempel agility så kanske inte hunden tycker det är kul alls så det är ju alltid så ifall man skaffar en valp.
Men är inte så lätt att bara köpa en färdig utbildad hund heller.
 
@EmmaFilippa önskar du förslag på raser som, förutom liknar golden mentalt, även är ungefär lika stora, eller går även mindre raser bra?

Jag funderar på om papillon kan vara något. Jag har ingen koll vad som krävs för den utbildning du vill hunden ska genomgå men papillon är en mkt trevlig ras som verkar ha en hel del samarbetsvilja. Kanske kan @tuaphua säga något om rasen skulle kunna vara aktuell? Det beror såklart om du @EmmaFilippa är öppen för mindre hund.

Är det mer en hund i golden storlek du söker så tipsar jag om engelsk springer spaniel samt labbe som övriga har tipsat om. Skulle säga att labbe är mest likt golden av dom två.
Jag vill ha ungefär samma storlek som golden retriever eller kanske LITE mindre. Men inte för liten liksom.
 
Aussie är en bruksras, tyvärr något delad mellan show och bruks och då är mentaliteten betydligt mer svajig inom show. Att vissa individer inte följer rasstandarden så att säga ändrar inte på rasstandarden. En normalt bra aussie är en brukshund och kräver därefter. Söker man det så är det toppen, söker man inte det så är det inte rätt ras. Därtill är rasen inte särskilt social mot främlingar och för den typ av hund TS söker tror jag att det är bra om rasen är social mot främlingar.
Den behöver inte vara jätte social och så för alltså en sån hund skulle ju isåfall vara med mig. Så den skulle inte behöva hälsa på alla liksom men såklart att det inte kan vara nån aggrisiv hund. Men aussie är inte nån ras för mig ändå men ville bara förklara det ändå.
 
@EmmaFilippa önskar du förslag på raser som, förutom liknar golden mentalt, även är ungefär lika stora, eller går även mindre raser bra?

Jag funderar på om papillon kan vara något. Jag har ingen koll vad som krävs för den utbildning du vill hunden ska genomgå men papillon är en mkt trevlig ras som verkar ha en hel del samarbetsvilja. Kanske kan @tuaphua säga något om rasen skulle kunna vara aktuell? Det beror såklart om du @EmmaFilippa är öppen för mindre hund.

Är det mer en hund i golden storlek du söker så tipsar jag om engelsk springer spaniel samt labbe som övriga har tipsat om. Skulle säga att labbe är mest likt golden av dom två.
Oj, jag är inte alls insatt i vad som krävs av sådan hund.

Pappisar är väl glada, sociala etc för det mesta. De tyr sig ofta väldigt till sin familj. Intelligenta, lättlärda och tycker det mesta är skoj.
Men jag vet inte om jag tycker de är så lika Goldens i sättet direkt.

Har för mig att TS gärna vill ha lite större hund och har erfarenhet av pappi eller pappikorsning. Tror inte pappi var helt rätt så att säga. 😊
 
@mamman och @sorbifolia - clumber spaniel är inte mer jaktinriktad än någon av de andra spanielraserna i grupp 8. De avlas inte heller mer mot jakt. Inte en enda clumber startade på jaktprov vare sig 2020 eller 2021.

Clumber utmärker sig bland spaniels genom att det är en ovanlig ras som också har en del hälsoproblem.
Ok! Jag vet inte så mycket om clumber generellt, min kollega föder upp för jakt och jagar, därför jag reserverade mig för att de kanske var mer jaktinriktade, speciellt som det är en liten ras. (Min kollega bor inte i Sverige.) Annars tänkte jag att de är mer lika en golden storleksmässigt och temperament än en mer "slimmad"/mindre spaniel. Att de är ovanliga och har en del hälsoproblem försvårar förstås, men det verkar vara en trevlig ras.

Förstår vad du menar med spanielns jaktsätt annars. Hade en amris på den tiden det krävdes jaktprov för att bli utställningschampion.
 
Oj, jag är inte alls insatt i vad som krävs av sådan hund.

Pappisar är väl glada, sociala etc för det mesta. De tyr sig ofta väldigt till sin familj. Intelligenta, lättlärda och tycker det mesta är skoj.
Men jag vet inte om jag tycker de är så lika Goldens i sättet direkt.

Har för mig att TS gärna vill ha lite större hund och har erfarenhet av pappi eller pappikorsning. Tror inte pappi var helt rätt så att säga. 😊
Ja vi har en papillon hemma! Och dom är ju också jätte fina och bra såklart men om jag skulle ha en egen hund som skulle vara som stöd liksom så vill jag ha en större.
 
Jag vill ha ungefär samma storlek som golden retriever eller kanske LITE mindre. Men inte för liten liksom.
Ok :). Men om det är golden som du verkligen är intresserad av så skulle jag nog om jag var du titta vidare på den rasen. Den kan absolut passa till det du har tänkt. Kolla efter kennlar som har många hundar beskrivna, dvs som har gjort BPH. Vad du vill se i BPH protokollen är bl.a. högt på trygghet, dvs en 4. När det kommer till tex BPH så är det släktens gemmensamma resultat som är det intressanta och inte den enskilda individen.

Hälso resultat måste såklart även kollas upp.
 
Ok :). Men om det är golden som du verkligen är intresserad av så skulle jag nog om jag var du titta vidare på den rasen. Den kan absolut passa till det du har tänkt. Kolla efter kennlar som har många hundar beskrivna, dvs som har gjort BPH. Vad du vill se i BPH protokollen är bl.a. högt på trygghet, dvs en 4. När det kommer till tex BPH så är det släktens gemmensamma resultat som är det intressanta och inte den enskilda individen.

Hälso resultat måste såklart även kollas upp.
Ja golden är fortfarande min nummer ett ras men vill ändå läsa på om lite olika.
 
Ok! Jag vet inte så mycket om clumber generellt, min kollega föder upp för jakt och jagar, därför jag reserverade mig för att de kanske var mer jaktinriktade, speciellt som det är en liten ras. (Min kollega bor inte i Sverige.) Annars tänkte jag att de är mer lika en golden storleksmässigt och temperament än en mer "slimmad"/mindre spaniel. Att de är ovanliga och har en del hälsoproblem försvårar förstås, men det verkar vara en trevlig ras.

Förstår vad du menar med spanielns jaktsätt annars. Hade en amris på den tiden det krävdes jaktprov för att bli utställningschampion.
Det finns linjer med jagande clumbers i Storbritannien. Dessa är (av bilder att döma) lite lättare och mindre skinniga än standardvarianten, men jag tycker ändå de ser förhållandevis stora, tunga och skinniga ut.

Jag har inte jobbat aktivt med några clumber men på avstånd upplevt dem mer egensinniga och segare än ESS och ECS. Tror inte de är temperamentsmässigt mer lika golden, som jag alltså upplever som mycket mjuk.
 
Jag fattar ändå inte vad det är med det så dom skulle ha så dålig mentalitet bara för dom inte är bara jakt hundar. Det är ju inte tillexempel labrador heller?
Det är väldigt olika hundar med väldigt olika temperament inom rasen vilket gör det svårt att avla för jämnhet och förutsägbarhet (bra temperament är ofta att valpköparen en dag står med en hund som beter sig som man förväntade sig när man valde ras, uppfödare och kull). När hundarna inte testas (MH, BPH eller praktiskt arbete) och det finns avelsmål som trumfar temperament är det lätt hänt att man får in rädslor i populationen. Rädsla har komponenter som vi vet nedärvs starkt
 
Det är väldigt olika hundar med väldigt olika temperament inom rasen vilket gör det svårt att avla för jämnhet och förutsägbarhet (bra temperament är ofta att valpköparen en dag står med en hund som beter sig som man förväntade sig när man valde ras, uppfödare och kull). När hundarna inte testas (MH, BPH eller praktiskt arbete) och det finns avelsmål som trumfar temperament är det lätt hänt att man får in rädslor i populationen. Rädsla har komponenter som vi vet nedärvs starkt
Men det finns ju iallafall goldens som inte har massa rädslor och sånt också. Och finns dom som är jätte bra assistans hundar så bara för dom kanske inte är lika vanliga som labrador så är dom inte dåliga bara för det eller att det inte går att hitta en bra golden. Och som jag har skrivit innan också så skulle jag såklart vara jätte noga och kolla så föräldrarna hade bra mentalitet och så. Och även OM den skulle vara rädd för nån sak så är väl inte det att den inte skulle kunna vara en assistans hund bara för det.
 
Golden Retriever är den andra eller tredje vanligaste hunden och det finns mängder med kennlar att välja mellan. Borde inte vara några problem att hitta en vettig med det utbudet och de är oftast väldigt bra sällskapshundar. Jag har hört att det skall finnas rädda eller aggressiva men jag har aldrig träffat någon, alla jag sett har varit precis som en Golden skall vara.
 
Bara på min gata bor tre goldens, varav en tränar lydnad på väldigt hög nivå. (Husse är domare).

Alla är väldigt trevliga hundar som inte har några problem i vardagen, åtminstone inte så det märks för grannar. En av dem brukar få gå lös sista biten för den är så följsam. Den skulle garanterat kunna gå helt okopplad alla promenader men eftersom folk har åsikter om sådant förstår jag att ägaren hellre håller den kopplad.

Det finns väl måndagsexemplar av alla raser men jag tycker inte goldens är något man direkt behöver akta sig för att skaffa. I synnerhet inte om man är hundvan och har en realistisk uppfattning om vad hunden behöver.
 
Bara på min gata bor tre goldens, varav en tränar lydnad på väldigt hög nivå. (Husse är domare).

Alla är väldigt trevliga hundar som inte har några problem i vardagen, åtminstone inte så det märks för grannar. En av dem brukar få gå lös sista biten för den är så följsam. Den skulle garanterat kunna gå helt okopplad alla promenader men eftersom folk har åsikter om sådant förstår jag att ägaren hellre håller den kopplad.

Det finns väl måndagsexemplar av alla raser men jag tycker inte goldens är något man direkt behöver akta sig för att skaffa. I synnerhet inte om man är hundvan och har en realistisk uppfattning om vad hunden behöver.
Jag har inte känt så jätte många goldens men iallafall vad jag vet så kommer jag inte på nån som är så dålig som vissa verkar tycka att dom är iallafall.
Och somsagt så har jag sett många på youtube och så som är assistans hund så både som hjälper mot ångest och sånt och jobbar på skolor i England och massa olika så dom kan ju lära sig.
 
Jag har inte känt så jätte många goldens men iallafall vad jag vet så kommer jag inte på nån som är så dålig som vissa verkar tycka att dom är iallafall.
Och somsagt så har jag sett många på youtube och så som är assistans hund så både som hjälper mot ångest och sånt och jobbar på skolor i England och massa olika så dom kan ju lära sig.
Tror ingen säger emot att goldens kan lära sig.. Iallafall inte dp- eller jaktgoldens. Älskade att se jaktgoldens på jaktträning, så jäkla häftiga hundar. Flamsigare än labbe, men ändå intensiva, uthålliga och föriga.

Men jag har tränat med en del showgoldens. Klickertränat med två av dem. Och jag har aldrig varit med om tommare hjärnor. Trevliga hundar (dock drogs en med våtexem och den andra var den med inåtväxande ögonfransar) men verkligen inte en enda tanke bakom pannbenet.
 
Tror ingen säger emot att goldens kan lära sig.. Iallafall inte dp- eller jaktgoldens. Älskade att se jaktgoldens på jaktträning, så jäkla häftiga hundar. Flamsigare än labbe, men ändå intensiva, uthålliga och föriga.

Men jag har tränat med en del showgoldens. Klickertränat med två av dem. Och jag har aldrig varit med om tommare hjärnor. Trevliga hundar (dock drogs en med våtexem och den andra var den med inåtväxande ögonfransar) men verkligen inte en enda tanke bakom pannbenet.
Det låter inte så speciellt snällt som du skriver utan låter som att du tror att alla utställnings golden är helt korkade och inte kan lära sig nåt. Och det stämmer isåfall INTE.
 
Men det där med "tanke bakom pannbenet" eller inte är ju väldigt subjektivt också.

Jag har inte själv golden (och ska inte skaffa) men jag kan uppskatta deras vänlighet och följsamhet. Som ung stod en golden retriever mycket nära mitt hjärta.

Det kanske inte är en ras som självständigt löser problem. Men det är nästan alltid en godmodig ras som gillar sin förare och som är pålitlig.

Tycker en del människor har en lite föraktfull syn på vanligt förekommande raser som många familjer har. Det är väl inget fel i att vilja ha en hund av en vanlig ras som man gillar?

Om människor kan träna höns så ska man väl kunna träna en showavlad golden också.

Äh jag vet inte, jag blir på dåligt humör av att läsa den här diskussionen. Så mycket negativt som jag tycker är onödigt.
 
Det låter inte så speciellt snällt som du skriver utan låter som att du tror att alla utställnings golden är helt korkade och inte kan lära sig nåt. Och det stämmer isåfall INTE.
Det sa jag inte. Jag sa att de två jag klickertränat med verkligen inte hade en tanke bakom pannbenet. De andra jag tränat med och kring var inte direkt.. Följsamma eller intresserade av träning. Lullade mest runt och nosade, eller rullade sig.

Som sagt; jag känner showgoldens som är jättetrevliga! Men de är inte föriga eller intresserade av träning. Sen om det är från mentaliteten eller om de är så anpassningsbara att de slutar förvänta sig/vilja ha samarbete och träning med tillräcklig tid utan det? Det vet jag inte.

Men jag har träffat en som gillade aktivitet! Han bodde bredvid oss och jag brukade gå ut med honom för frun hade en nackskada och han var för stor och stark för henne. Han var dock väldigt ung då, kanske 6 månader till 1 år som jag gick ut med honom och tränade.
 
Tror ingen säger emot att goldens kan lära sig.. Iallafall inte dp- eller jaktgoldens. Älskade att se jaktgoldens på jaktträning, så jäkla häftiga hundar. Flamsigare än labbe, men ändå intensiva, uthålliga och föriga.

Men jag har tränat med en del showgoldens. Klickertränat med två av dem. Och jag har aldrig varit med om tommare hjärnor. Trevliga hundar (dock drogs en med våtexem och den andra var den med inåtväxande ögonfransar) men verkligen inte en enda tanke bakom pannbenet.

När jag var liten hade vi en showavlad golden som var godkänd räddningshund. En annan jag växte upp med var extremt enkel att ha lös på promenader och förstod alltid vad jag menade. Trots att det inte var jag som tränade honom och trots att jag inte alltid använde rätt kommando. Han drog slutsatsen efter tonen i min röst och situationen.
 

Liknande trådar

L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 317
Senast: LiviaFilippa
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 589
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 453
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 287
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp