Raser som liknar golden retriever?

Vad är det med deras mentalitet?
Det finns de där gula zombierna som alla barnfamiljer ville ha på 1980-talet och 1990-talet. Och golden är (var?) så anpassningsbara att få höll reda på vad som egentligen fanns innanför skalet OM någon börjat ställa krav på hundarna. Sedan finns det jaktmaskiner ( Jag som gillar en "serious hound" blev förälskad och förvånad).

Ta detta tillsammans med minskande popularitet som jakthund (pga att liten andel av populationen användes och utvärderades till jakt) och nu också som familjehund. Lägg i mixen att mycket av aveln nu är inriktad mot utställning - där utsidan utvärderas mer än insidan.
 
Labbar har ju också problem med tumörer och framförallt artros. Min hade massor med hudtumörer, spondylos, allergi och artros. Magproblemen var alltid självförvållade :cautious:. Mentalt var han dock helt fantastisk och han levde ändå tills han blev 13. Men jag blev positivt överraskad av statistiken som du tog fram. Det har nog hänt en del på den fronten!
Om procenten var väldigt hög hos labbar att drabbas av dessa sjukdomar så är det ju jättekonstigt att det är den rasen som uppfödare av ledarhundar väljer. Det ligger minst 200 000:- i varje ledarhund och kravet är att de ska vara helt friska och friröntgade. 80% av de som föds upp till ledarhund går igenom kraven.
När jag besökte Kustmarken så berättade de bla att hälsan och mentaliteten var mycket större hos Labradoren än hos tex storpudel och det var därför de födde endast upp Labradorer. Det var det säkraste kortet. Övriga raser köps in som unghundar. Det som de var mest oroliga för var Epilepsi i rasen. Nu avlar ju de på egna tiklinjer sen många generationer men hanarna är från andra kennlar.
 
Det är lätt att sådana här trådar fastnar i diskussioner om olika problem med hälsa och mentalitet som kan finnas i de flesta raser i olika omfattning. Jag tänker att svaren mer borde handla om vilka andra raser som enligt standarden har liknande egenskaper som en frisk golden med bra mentalitet och som kanske kan fungera även som assistanshund. Självklart bör man alltid vara vaksam på problem som finns i olika raser, men det känns som nästa steg, när man har några raser att läsa på om. Inom stora raser, som golden, borde det inte vara omöjligt att hitta någon bra linje.

Sedan finns det i vissa raser olika inriktningar (jakt/utställning). Vilket som passar ts bäst tänker jag beror på hur mycket övrig aktivering som hon är inriktad på. Eftersom ts och hennes familj redan har flera hundar utgår jag från att de vet vad en aktiv familjehund behöver och kan ge det. Ts önskar sig en hund som kan ge henne trygghet och som kanske även kan fungera som assistanshund. En hund som kanske liknar den som finns där hon bor nu (en golden). Hon har i andra trådar på ett klokt sätt kommit fram till varför ett par av de hundar som de har nu inte skulle passa.

@EmmaFilippa Precis som flera varit inne på tror jag att en (ursprungligen) apporterande hund som någon retriever eller spaniel ur linjer som kanske inte är alltför jaktinriktade skulle passa. Hundar som är mer intresserade av sin ägare än att gå sin egen väg. En av mina kollegor föder upp clumber spaniel, de verkar jättemysiga, men tror att de används för jakt så vet inte hur de fungerar som "enbart" sällskap.

Men kanske finns det andra raser/rasgrupper som också skulle passa, t ex de som ursprungligen är vallande raser; collie, belgiska vallhundar (tervueren/groenendael) eller liknande. Men det är raser som kan behöva lite mer aktivering än en golden från utställningslinjer.

Finns det fler tips på trevliga/lämpliga raser som Emma kan läsa på mer om som eventuellt alternativ till golden i framtiden? Utan att såga vissa raser eller hennes tankar rakt av.
 
Jag tänkte på spaniel som flera varit inne på, Engelsk springer spaniel verkar vara en underbar ras som jag själv skulle kunna tänka mig i framtiden. Även amerikansk cocker spaniel som är lite mindre verkar oerhört trevliga de jag träffat. Vet dock inte hur amerikanen är att träna, de flesta använder väl dessa endast som sällskapshundar. Clumber som nämnt ovan tror jag med kan vara aktuell, de "ska" vara lugna och trevliga hundar, och tror inte det är en nackdel att de avlas mera mot jakt.

Sedan om man tänker lite mera åt vallhund-hållet utan att vara en "arbetsmaskin" så kanske Aussie? (Australian shepherd) De verkar vara glada och sociala och relativt lättlärda hundar som både gillar aktivering men ändå är lugnare/mindre krävande än de flesta andra vallhundar. Om man hittar en bra uppfödare med bra mentalitet så kanske även shetland sheepdog om man vill ha något lite mindre i storlek.

Om du vill @EmmaFilippa kan jag skicka dig länk till min kompis instagram där hon lägger ut massor med bilder och filmer av sina två aussies och skriver om dom. :)
 
Det finns de där gula zombierna som alla barnfamiljer ville ha på 1980-talet och 1990-talet. Och golden är (var?) så anpassningsbara att få höll reda på vad som egentligen fanns innanför skalet OM någon börjat ställa krav på hundarna. Sedan finns det jaktmaskiner ( Jag som gillar en "serious hound" blev förälskad och förvånad).

Ta detta tillsammans med minskande popularitet som jakthund (pga att liten andel av populationen användes och utvärderades till jakt) och nu också som familjehund. Lägg i mixen att mycket av aveln nu är inriktad mot utställning - där utsidan utvärderas mer än insidan.
Jag fattar ändå inte vad det är med det så dom skulle ha så dålig mentalitet bara för dom inte är bara jakt hundar. Det är ju inte tillexempel labrador heller?
 
Det är lätt att sådana här trådar fastnar i diskussioner om olika problem med hälsa och mentalitet som kan finnas i de flesta raser i olika omfattning. Jag tänker att svaren mer borde handla om vilka andra raser som enligt standarden har liknande egenskaper som en frisk golden med bra mentalitet och som kanske kan fungera även som assistanshund. Självklart bör man alltid vara vaksam på problem som finns i olika raser, men det känns som nästa steg, när man har några raser att läsa på om. Inom stora raser, som golden, borde det inte vara omöjligt att hitta någon bra linje.

Sedan finns det i vissa raser olika inriktningar (jakt/utställning). Vilket som passar ts bäst tänker jag beror på hur mycket övrig aktivering som hon är inriktad på. Eftersom ts och hennes familj redan har flera hundar utgår jag från att de vet vad en aktiv familjehund behöver och kan ge det. Ts önskar sig en hund som kan ge henne trygghet och som kanske även kan fungera som assistanshund. En hund som kanske liknar den som finns där hon bor nu (en golden). Hon har i andra trådar på ett klokt sätt kommit fram till varför ett par av de hundar som de har nu inte skulle passa.

@EmmaFilippa Precis som flera varit inne på tror jag att en (ursprungligen) apporterande hund som någon retriever eller spaniel ur linjer som kanske inte är alltför jaktinriktade skulle passa. Hundar som är mer intresserade av sin ägare än att gå sin egen väg. En av mina kollegor föder upp clumber spaniel, de verkar jättemysiga, men tror att de används för jakt så vet inte hur de fungerar som "enbart" sällskap.

Men kanske finns det andra raser/rasgrupper som också skulle passa, t ex de som ursprungligen är vallande raser; collie, belgiska vallhundar (tervueren/groenendael) eller liknande. Men det är raser som kan behöva lite mer aktivering än en golden från utställningslinjer.

Finns det fler tips på trevliga/lämpliga raser som Emma kan läsa på mer om som eventuellt alternativ till golden i framtiden? Utan att såga vissa raser eller hennes tankar rakt av.
Tack :heart Alltså såklart så har väl ALLA raser nån sjukdom eller problem eller nåt som är vanligare hos dom men nu frågade inte jag efter alla fel man kan komma på med nån ras så man behöver ju inte skriva bara massa neggativt då.
 
Jag tänkte på spaniel som flera varit inne på, Engelsk springer spaniel verkar vara en underbar ras som jag själv skulle kunna tänka mig i framtiden. Även amerikansk cocker spaniel som är lite mindre verkar oerhört trevliga de jag träffat. Vet dock inte hur amerikanen är att träna, de flesta använder väl dessa endast som sällskapshundar. Clumber som nämnt ovan tror jag med kan vara aktuell, de "ska" vara lugna och trevliga hundar, och tror inte det är en nackdel att de avlas mera mot jakt.

Sedan om man tänker lite mera åt vallhund-hållet utan att vara en "arbetsmaskin" så kanske Aussie? (Australian shepherd) De verkar vara glada och sociala och relativt lättlärda hundar som både gillar aktivering men ändå är lugnare/mindre krävande än de flesta andra vallhundar. Om man hittar en bra uppfödare med bra mentalitet så kanske även shetland sheepdog om man vill ha något lite mindre i storlek.

Om du vill @EmmaFilippa kan jag skicka dig länk till min kompis instagram där hon lägger ut massor med bilder och filmer av sina två aussies och skriver om dom. :)
Jag har kollat på svenska kennel klubben om olika raser och nästan alla dom raserna som har kommit upp här är ras grupp 8. Så kollade upp alla dom raserna i den gruppen och då är det golden retriever labrador och engelsk springer spaniel som jag tycker verkar mest passande för mig iallafall.
 
Jag har kollat på svenska kennel klubben om olika raser och nästan alla dom raserna som har kommit upp här är ras grupp 8. Så kollade upp alla dom raserna i den gruppen och då är det golden retriever labrador och engelsk springer spaniel som jag tycker verkar mest passande för mig iallafall.

Det låter som ett klokt resonemang. Raser som är framavlade för att jobba nära människan har goda chanser att passa till det du vill ha den till.
 
Jag fattar ändå inte vad det är med det så dom skulle ha så dålig mentalitet bara för dom inte är bara jakt hundar. Det är ju inte tillexempel labrador heller?

Generellt kan man väl säga att alla raser som är eller har varit mycket populära en tid, har ett mycket större "spann" vad gäller både hälsa och mentalitet - helt enkelt därför att om det är stor efterfrågan efter en ras så blir det enklare att sälja valper oavsett om de inte har den bästa psyken eller hälsan. Så tyvärr kan det vara "dåligt" för en ras att bli populär, då de som avlar den rasen blir mindre selektiva på vilka individ de avlar på.

Det samma har hänt t.ex. med collie efter att Lassie-filmarna släpptes (för jättelänge sedan, så du kanske inte sett dom), och dalmatiner när Disney gjorde 101 Dalmatinare.

Så det man kan ha i åtanke är att inom dessa raser får man vara extra noggran i val av uppfödare så man hittar en frisk hund med bra mentalitet. :) Men det betyder absolut inte att alla goldens eller dalmatiner är "dåliga".
 
Generellt kan man väl säga att alla raser som är eller har varit mycket populära en tid, har ett mycket större "spann" vad gäller både hälsa och mentalitet - helt enkelt därför att om det är stor efterfrågan efter en ras så blir det enklare att sälja valper oavsett om de inte har den bästa psyken eller hälsan. Så tyvärr kan det vara "dåligt" för en ras att bli populär, då de som avlar den rasen blir mindre selektiva på vilka individ de avlar på.

Det samma har hänt t.ex. med collie efter att Lassie-filmarna släpptes (för jättelänge sedan, så du kanske inte sett dom), och dalmatiner när Disney gjorde 101 Dalmatinare.

Så det man kan ha i åtanke är att inom dessa raser får man vara extra noggran i val av uppfödare så man hittar en frisk hund med bra mentalitet. :) Men det betyder absolut inte att alla goldens eller dalmatiner är "dåliga".
Okej men labrador är väl också en jätte vanlig ras så borde väl gälla lika för dom också isåfall?
 
Okej men labrador är väl också en jätte vanlig ras så borde väl gälla lika för dom också isåfall?

Jo till viss grad gör det nog det. Men vad jag hört så är det vanligare inom labrador att man mentaltestar hundarna, och att de som köper är interesserade av träning i någon form och inte bara sällskap, och därmed ställer högre krav på hälsa och mentalitet.

Så man ska givetvis vara noga oavsett vilken ras man köper, men det jag tror menades var att det prosentvis kan vara flera labradors som är "bra" mentalt pga större efterfrågan efter just detta, än inom golden.

Detta blir dock rätt teoretisk, och du ska ju bara ha en hund, så det viktigaste är ju att du hittar rätt individ för dig. :)
 
Det är lätt att sådana här trådar fastnar i diskussioner om olika problem med hälsa och mentalitet som kan finnas i de flesta raser i olika omfattning. Jag tänker att svaren mer borde handla om vilka andra raser som enligt standarden har liknande egenskaper som en frisk golden med bra mentalitet och som kanske kan fungera även som assistanshund. Självklart bör man alltid vara vaksam på problem som finns i olika raser, men det känns som nästa steg, när man har några raser att läsa på om. Inom stora raser, som golden, borde det inte vara omöjligt att hitta någon bra linje.

Sedan finns det i vissa raser olika inriktningar (jakt/utställning). Vilket som passar ts bäst tänker jag beror på hur mycket övrig aktivering som hon är inriktad på. Eftersom ts och hennes familj redan har flera hundar utgår jag från att de vet vad en aktiv familjehund behöver och kan ge det. Ts önskar sig en hund som kan ge henne trygghet och som kanske även kan fungera som assistanshund. En hund som kanske liknar den som finns där hon bor nu (en golden). Hon har i andra trådar på ett klokt sätt kommit fram till varför ett par av de hundar som de har nu inte skulle passa.

@EmmaFilippa Precis som flera varit inne på tror jag att en (ursprungligen) apporterande hund som någon retriever eller spaniel ur linjer som kanske inte är alltför jaktinriktade skulle passa. Hundar som är mer intresserade av sin ägare än att gå sin egen väg. En av mina kollegor föder upp clumber spaniel, de verkar jättemysiga, men tror att de används för jakt så vet inte hur de fungerar som "enbart" sällskap.

Men kanske finns det andra raser/rasgrupper som också skulle passa, t ex de som ursprungligen är vallande raser; collie, belgiska vallhundar (tervueren/groenendael) eller liknande. Men det är raser som kan behöva lite mer aktivering än en golden från utställningslinjer.

Finns det fler tips på trevliga/lämpliga raser som Emma kan läsa på mer om som eventuellt alternativ till golden i framtiden? Utan att såga vissa raser eller hennes tankar rakt av.
I månt och mkt håller jag med i vad du skirver. Jag uppfattar dock att @EmmaFilippa inte är ute efter alltför aktiv hund och samtliga valkhundsraser du nämner är mkt aktiva raser. Både collie och belgiska vallhundar (tervueren/groenendael) är bruksraser även om collie inte generellr är lika krävande. Men för dessa raser ska man ha ett stort hundträningsintresse. Jag kan intr heller se att nämnda raser är särskilt lika golden.
 
Jag tänkte på spaniel som flera varit inne på, Engelsk springer spaniel verkar vara en underbar ras som jag själv skulle kunna tänka mig i framtiden. Även amerikansk cocker spaniel som är lite mindre verkar oerhört trevliga de jag träffat. Vet dock inte hur amerikanen är att träna, de flesta använder väl dessa endast som sällskapshundar. Clumber som nämnt ovan tror jag med kan vara aktuell, de "ska" vara lugna och trevliga hundar, och tror inte det är en nackdel att de avlas mera mot jakt.

Sedan om man tänker lite mera åt vallhund-hållet utan att vara en "arbetsmaskin" så kanske Aussie? (Australian shepherd) De verkar vara glada och sociala och relativt lättlärda hundar som både gillar aktivering men ändå är lugnare/mindre krävande än de flesta andra vallhundar. Om man hittar en bra uppfödare med bra mentalitet så kanske även shetland sheepdog om man vill ha något lite mindre i storlek.

Om du vill @EmmaFilippa kan jag skicka dig länk till min kompis instagram där hon lägger ut massor med bilder och filmer av sina två aussies och skriver om dom. :)
Aussie, dvs Australien Shepherd, är absout en krävanse ras akrivitetsmässigt. Det är en bruksras likt tex schäfer. Därtill får man vara mkt noga med mentaliteten.

Du kanske tänker på MAS, dvs miniature american shepherd? Det är väl mer en aktiv sällskapshund dock är rasen väldigt ny och därmed ojämn, dvs vissa individer kräver en hel dem aktivering medan andra har lägre aktiveringskrav. Tyvärr är även mentaliteten sådär
 
Aussie, dvs Australien Shepherd, är absout en krävanse ras akrivitetsmässigt. Det är en bruksras likt tex schäfer. Därtill får man vara mkt noga med mentaliteten.

Du kanske tänker på MAS, dvs miniature american shepherd? Det är väl mer en aktiv sällskapshund dock är rasen väldigt ny och därmed ojämn, dvs vissa individer kräver en hel dem aktivering medan andra har lägre aktiveringskrav. Tyvärr är även mentaliteten sådär

Nej, jag tänker på de stora aussiesarna. Av vad deras ägare säger är de betydligt mindre krävande än schäfer och border collie. Men kan tänka mig att de ändå har ett större aktiveringsbehov än t.ex. golden.
 
I månt och mkt håller jag med i vad du skirver. Jag uppfattar dock att @EmmaFilippa inte är ute efter alltför aktiv hund och samtliga valkhundsraser du nämner är mkt aktiva raser. Både collie och belgiska vallhundar (tervueren/groenendael) är bruksraser även om collie inte generellr är lika krävande. Men för dessa raser ska man ha ett stort hundträningsintresse. Jag kan intr heller se att nämnda raser är särskilt lika golden.
Därför skrev jag att de raserna behöver lite mer aktivering (eller mycket beroende på hur mycket en golden behöver, här verkar folk tycka olika). Men de passar så till vida att de är avlade att arbeta nära människan och är uppmärksamma på sin förare och omgivningen. En hund som ska kunna avleda vid en ångestattack behöver vara uppmärksam på små signaler och det tänker jag att vallhundar bör klara.

Inte samma färg/uppsyn som en golden, men en del päls att stoppa näsan i och de "tål" att bli kramade.

Såg det mer som ett annat spår som ts kan utforska när hon söker på raser som skulle kunna vara tänkbara.
 
Slänger bara in en sidokommentar att vad som uppfattas som krävande är också väldigt individuellt.

Att ha hund är en fråga om livsstil och eftersom TS familj har tre stycken räknar jag med att hon vet vad det betyder att ha hund.

Förstår att alla menar väl men ibland är det lite trist när det "bara" hittas negativa saker när nån frågar om raser.

Är helt övertygad om att det går att hitta både lämpliga golden retrievers och labradorer om man är intresserad av dessa raser. En kunnig, erfaren uppfödare hjälper också till om man köper sin första egna hund.
 
Sedan om man tänker lite mera åt vallhund-hållet utan att vara en "arbetsmaskin" så kanske Aussie? (Australian shepherd) De verkar vara glada och sociala och relativt lättlärda hundar som både gillar aktivering men ändå är lugnare/mindre krävande än de flesta andra vallhundar. Om man hittar en bra uppfödare med bra mentalitet så kanske även shetland sheepdog om man vill ha något lite mindre i storlek.

Om du vill @EmmaFilippa kan jag skicka dig länk till min kompis instagram där hon lägger ut massor med bilder och filmer av sina två aussies och skriver om dom. :)
Jag skulle avråda starkt från aussie - förutom att de kräver rejält med aktivering som den bruksras de är, så är de inte alls socialt lättsamma mot folk och fä som goldens brukar vara, utan kan ha attityd mot både människor och andra hundar vilket ju inte är så lämpligt i den rollen som TS efterfrågar.

Till @EmmaFilippa: det är ju alltid vanskligt att köpa en valp och utbilda den själv eftersom du aldrig helt säkert kan veta om valpen kommer passa för det jobb du tänkt ha den till. Men jag tror absolut att en labrador eller en golden från rätt linjer skulle ha goda chanser att passa dig väl.
 
@mamman och @sorbifolia - clumber spaniel är inte mer jaktinriktad än någon av de andra spanielraserna i grupp 8. De avlas inte heller mer mot jakt. Inte en enda clumber startade på jaktprov vare sig 2020 eller 2021.

Av (brittiskstammade) spaniels i grupp 8 finns det två utpräglade jakthundar: jaktvarianterna av engelsk springer och cocker spaniel. Alla har dock ett ursprung i jagande spaniels och olika portion av dessa egenskaper bevarade.

Clumber utmärker sig bland spaniels genom att det är en ovanlig ras som också har en del hälsoproblem. Clumber och Amris är de enda raserna i grupp 8 som finns med i SRD (Särskilda Rasspecifika Domaranvisningar - en lista över förekommande exteriöra överdrifter som domare ska vara observanta på och undvika att döma upp). Vill man ha en större spaniel tror jag att det är mycket lättare att hitta ett bra exemplar av engelsk springer spaniel och för den som uppskattar jaktegenskaperna hos standardspaniels (här i bemärkelsen "ej jaktvarianter") kan jag inte tänka mig att ESS är sämre än clumber på rasnivå. Letar man efter en mindre spaniel tror jag att (engelsk) cocker spaniel är ett säkrare kort än amerikansk cocker när gäller modest exteriör och förmodligen även att hitta mer allroundinriktade hundar.

Sedan finns welsh springer spaniel och field spaniel. Den sistnämnda har jag ett trevligt intryck av när jag sett dem i och omkring utställningsringen. De verkar vara lite mer egensinniga i arbete (har sett några på jaktprov för länge sedan). Welsharna tycker jag ibland att jag sett en del stressade individer av när jag sett dessa på utställning. Men jag har även träffat några som varit riktigt trevliga.

En generell skillnad som bygger på ursprung mellan spaniel och retriever är att spaniels har mer i sig att söka ut under rörelse. De ska ju ursprungligen jobba framför föraren och hitta vilt. Jag jobbade på goldenkennel ett halvår en gång och var fascinerad över att även om hundarna var glada och livliga hade de inte drivet att söka på samma sätt som jag var van vid från mina cockrar och som jag alltid måste lägga en massa tid på att träna. När jag tränade (apport)sök med kennelhundarna däremot - då jäklar tände de till och blev riktigt taggade. :heart Och sen gick de fot snällt utan att fara som en vindrutetorkare i kopplet på cocker-maner.:laugh:
 
@EmmaFilippa önskar du förslag på raser som, förutom liknar golden mentalt, även är ungefär lika stora, eller går även mindre raser bra?

Jag funderar på om papillon kan vara något. Jag har ingen koll vad som krävs för den utbildning du vill hunden ska genomgå men papillon är en mkt trevlig ras som verkar ha en hel del samarbetsvilja. Kanske kan @tuaphua säga något om rasen skulle kunna vara aktuell? Det beror såklart om du @EmmaFilippa är öppen för mindre hund.

Är det mer en hund i golden storlek du söker så tipsar jag om engelsk springer spaniel samt labbe som övriga har tipsat om. Skulle säga att labbe är mest likt golden av dom två.
 
Nej, jag tänker på de stora aussiesarna. Av vad deras ägare säger är de betydligt mindre krävande än schäfer och border collie. Men kan tänka mig att de ändå har ett större aktiveringsbehov än t.ex. golden.
Aussie är en bruksras, tyvärr något delad mellan show och bruks och då är mentaliteten betydligt mer svajig inom show. Att vissa individer inte följer rasstandarden så att säga ändrar inte på rasstandarden. En normalt bra aussie är en brukshund och kräver därefter. Söker man det så är det toppen, söker man inte det så är det inte rätt ras. Därtill är rasen inte särskilt social mot främlingar och för den typ av hund TS söker tror jag att det är bra om rasen är social mot främlingar.
 

Liknande trådar

L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 293
Senast: LiviaFilippa
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 544
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 424
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 237
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp