Raser som liknar golden retriever?

Tycker inte att det har med hundvärlden att göra, utan det sättet att uttrycka sig förekommer lite överallt. Ordvalen säger dock mer om den som uttrycker det än om hundarna i sig. Det är ju faktiskt fullt möjligt att uttrycka skillnader hos olika hundar utan att delge sitt eget perspektiv och färga det negativt. För även om nu hundarna inte läser här så gör ju deras matte och husse det och viss hänsyn kan en ju visa i sitt uttryckssätt. Speciellt då det visar sig att någon tar illa upp, kan en tycka.

Fast, vem bestämmer att korkad är dåligt?

Enligt vem? Den som vill ha en sällskapshund som inte ska lära sig en massa dumheter hos nybörjaren eller hos någon som satsar på elit?

Dom allra flesta Svenssons vill ju knappast ha en smart hund som lär sig efter 1 upprepning eller räknar ut mönster med lätthet.

Detta är ju inte en tävling i vem som har smartast hund. MEN om man inte trivs med den typen av mentalitet så är det ju dumt om man inte får veta det. Nu kanske TS har träffat just dessa goldens och trivs jättebra med dom. Super isåfall :up:
 
Fast, vem bestämmer att korkad är dåligt?

Enligt vem? Den som vill ha en sällskapshund som inte ska lära sig en massa dumheter hos nybörjaren eller hos någon som satsar på elit?

Dom allra flesta Svenssons vill ju knappast ha en smart hund som lär sig efter 1 upprepning eller räknar ut mönster med lätthet.

Detta är ju inte en tävling i vem som har smartast hund. MEN om man inte trivs med den typen av mentalitet så är det ju dumt om man inte får veta det. Nu kanske TS har träffat just dessa goldens och trivs jättebra med dom. Super isåfall :up:
Du kanske inte vet så jätte mycket om assistans hundar och sånt men dom behöver vara smarta och lätt lärda för att vara såna. För dom behöver lära sig väldigt många olika saker och så måste dom vara upp märk samma och ändå lugna och inte stressa upp sig.
Och dom utställnings goldens som jag har träffat så har ingen av dom varit korkad och trög och sånt som vissa verkar tro iallafall utan att dom är lugna men smarta och dom vill lära sig. Så därför vet jag att en sån skulle passa mig.
 
Det beror ärligt talat på. Bara för att hunden lär sig lite långsammare och inte läser av situationer lika lätt som vissa andra så är de knappast obildbara.
Nej och bara för det är en utställnings golden så lär den sig inte långsammare eller inte är bra att läsa av sitationer.
 
Fast, vem bestämmer att korkad är dåligt?

Enligt vem? Den som vill ha en sällskapshund som inte ska lära sig en massa dumheter hos nybörjaren eller hos någon som satsar på elit?

Dom allra flesta Svenssons vill ju knappast ha en smart hund som lär sig efter 1 upprepning eller räknar ut mönster med lätthet.

Detta är ju inte en tävling i vem som har smartast hund. MEN om man inte trivs med den typen av mentalitet så är det ju dumt om man inte får veta det. Nu kanske TS har träffat just dessa goldens och trivs jättebra med dom. Super isåfall :up:
Det "dåliga" är alltså inte hundarnas egenskaper, det är inte det jag pratar om; utan sättet att beskriva egenskaperna, med ordval som korkad, trög, tom hjärna, inget bakom pannbenet osv. Tror inte jag orkar bli tydligare än så.
 
Jag tror att det där med vad man uppfattar som "korkat" respektive "smart" varierar rätt mycket beroende på vad man är van vill och vill ha. Jag upplever att högpresterande raser kan bli lite "lyset på men ingen hemma" om inte energin styrs upp av kunnig förare. Andra raser är lugnare, duktiga på att läsa in och anpassa sig till vad människor kring dem önskar även utan någon särskild träning. Ytterligare andra roar sig hellre på egen hand. Är det då hunden som kan lära sig jättemånga kommandon, hunden som förstår precis när någon behöver tröst eller hunden som fintar husse och drar på äventyr som är den smarta?

Jag tycker att det låter som att en bra golden är precis vad du letar efter, men skulle även titta på andra retrievers och spaniels som många varit inne på. Annars kanske någon av de mer sällskapsavlade vallhundarna t. ex. finsk lapphund, corgi, sheltie, eller pumi kan vara värda att titta lite närmare på?

Att stressade djur (och människor) inte kan tänka klart har ju inget med hur intelligent den är tho?

Smart har för mig inget med förighet/samarbetsvilja att göra. Kan vara alltifrån hur snabbt den lär sig både sånt vi vill eller inte vill.
Eller hur den löser nya situationer som kommer upp etc.

Nej och bara för det är en utställnings golden så lär den sig inte långsammare eller inte är bra att läsa av sitationer.

Eller så har vi erfarenhet av och gillar olika hundar?
 
Det "dåliga" är alltså inte hundarnas egenskaper, det är inte det jag pratar om; utan sättet att beskriva egenskaperna, med ordval som korkad, trög, tom hjärna, inget bakom pannbenet osv. Tror inte jag orkar bli tydligare än så.

Ja alla är vi ju olika om vad vi tar illa upp av.

Vad vill du använda för ord för att beskriva det?
 
Nej och bara för det är en utställnings golden så lär den sig inte långsammare eller inte är bra att läsa av sitationer.

Alltså. Jag tror verkligen att en bra golden passar dig jättebra om det är dom du trivs bra med. Allt beror på vad man jämför med för hundar. Och, de allra flesta vill inte ha hundar som är sådär jättesmarta heller. Det betyder ju inte att de inte kan lära sig en massa tricks, eller inte kan vara assistanshundar eller inte känner av att man mår dåligt.
 
Att stressade djur (och människor) inte kan tänka klart har ju inget med hur intelligent den är tho?

Smart har för mig inget med förighet/samarbetsvilja att göra. Kan vara alltifrån hur snabbt den lär sig både sånt vi vill eller inte vill.
Eller hur den löser nya situationer som kommer upp etc.



Eller så har vi erfarenhet av och gillar olika hundar?
Jag tycker förmågan att tänka klart i allra högsta grad hänger ihop med intelligens/smarthet.
 
Jag tycker förmågan att tänka klart i allra högsta grad hänger ihop med intelligens/smarthet.

Nja, när hjärnan är i stress så funkar den inte ordentligt och det har inget med intelligens att göra. Och det gäller både människor och djur.

Sen kan ju absolut vissa djur ha lättare till stress och ha svårare att sortera och sämre nerver. Men det har ju inte direkt med intelligens att göra.
 
Men alltså jag fattar inte varför ni fortfarande håller på och skriva massa om vilka hundar som är smarta eller inte och massa sånt. Ni får väl tycka att goldens är korkade om ni vill det men tycker fortfarande det är onödigt att skriva det när tråden inte handlade om det alls. Och tycker fortfarande att det inte låter snällt som vissa skriver om dom och att det typ inte gör nåt bara för hundarna inte fattar det.
Men ni kanske tycker att det är okej att säga neggativa saker om andra sålänge dom inte fattar vad man säger men jag tycker iallafall inte det. Och tycker inte att man ska låta respekt lös om djur bara för dom inte fattar det.
Och somsagt jag bryr mig väl inte ifall ni tycker att dom är korkade eller tröga eller tråkiga eller vadsomhelst utan jag bara fattar inte varför ni tycker det är så viktigt att på peka det fast ingen undrade.
 
Men alltså jag fattar inte varför ni fortfarande håller på och skriva massa om vilka hundar som är smarta eller inte och massa sånt. Ni får väl tycka att goldens är korkade om ni vill det men tycker fortfarande det är onödigt att skriva det när tråden inte handlade om det alls. Och tycker fortfarande att det inte låter snällt som vissa skriver om dom och att det typ inte gör nåt bara för hundarna inte fattar det.
Men ni kanske tycker att det är okej att säga neggativa saker om andra sålänge dom inte fattar vad man säger men jag tycker iallafall inte det. Och tycker inte att man ska låta respekt lös om djur bara för dom inte fattar det.
Och somsagt jag bryr mig väl inte ifall ni tycker att dom är korkade eller tröga eller tråkiga eller vadsomhelst utan jag bara fattar inte varför ni tycker det är så viktigt att på peka det fast ingen undrade.

För att om man inte trivs med den typen av mentalitet som kan upplevas så som vi beskriver så passar man ju inte med den typen av hund.

Vi kan ju omöjligt veta vad för goldens du träffat tidigare eller i vilka situationer.

Det här är inget "oj nu ska vi spy ur oss galla på denna rasen" utan snarare ett " bara så du vet så kan de upplevas lite korkade ibland". Sagt med glimten i ögat liksom.

Men allt handlar väl om vad olika ord har för betydelse för en. Kallar ju gamla hanen här hemma korkad var och varannan dag just för att han kan göra saker som well, upplevs korkat. Lika älskad är han för det ;)

Det är liksom inte sagt som ett skällsord i denna situationen.
 
Alla har ju sina favoritraser men tycker det är väldigt onödigt att skriva kraftigt negativt laddade ord som "trög, korkad,"tom i skallen "" eller vad nu skrivits här om goldens.
Det är väl knappast någon som kan påstå att det här är neutrala ord.

Golden är inte en ras för alla, men om man vill ha den /har golden så vill man kanske inte läsa att det är en trög ras som knappt kan lära sig något.

Ska vi försöka byta lite inriktning på tråden och istället fokusera på positiva saker med goldens, spaniels och labradorer? :)
 
För att om man inte trivs med den typen av mentalitet som kan upplevas så som vi beskriver så passar man ju inte med den typen av hund.

Vi kan ju omöjligt veta vad för goldens du träffat tidigare eller i vilka situationer.

Det här är inget "oj nu ska vi spy ur oss galla på denna rasen" utan snarare ett " bara så du vet så kan de upplevas lite korkade ibland". Sagt med glimten i ögat liksom.

Men allt handlar väl om vad olika ord har för betydelse för en. Kallar ju gamla hanen här hemma korkad var och varannan dag just för att han kan göra saker som well, upplevs korkat. Lika älskad är han för det ;)

Det är liksom inte sagt som ett skällsord i denna situationen.
Nej men frågade jag om ni tror att jag skulle passa med en golden eller?
 
Av vad jag läst i tråden, verkar det som om vi alla egentligen är överens om att en utställningsgolden mycket väl kan fungera till vad @EmmaFilippa söker - så kan vi lägga den bollen ang. hundars intelligens död, nu? Evt så kan de som vill diskutera vidare skapa en egen tråd ang. det?

Ursprungsfrågan var "raser som liknar Golden", så kanske vi i fortsättningen ska försöka hålla på det temat?

Corgi var ett interessant förslag som kom upp nu senast, tycker jag! Känner dock inte jätteväl till rasen själv. En annan tanke som slog mig, skulle en Old English Sheepdog kunna funka, det är ju en relativt lugn vallhund.... någon som har erfarenhet med dom?
 
Om du vill ha en golden så tror jag du ska leta bland de jaktavlade och inte de utställningsavlade. Detta för att du behöver en hund med motor, energi och arbetslust för all den träning som du kommer behöva göra. Ffa nöta moment.
Hos showlinjer ligger inte prioriteringen på arbete i aveln och dessa hundar i delade raser är oftast lojare och mindre träningsintresserade.
Jag säger detta utefter min erfarenhet med hundar som avlats för arbete och inte för att vara dum eller elak. Sattsa gära på golden men på en avlad för arbete.
 
Om du vill ha en golden så tror jag du ska leta bland de jaktavlade och inte de utställningsavlade. Detta för att du behöver en hund med motor, energi och arbetslust för all den träning som du kommer behöva göra. Ffa nöta moment.
Hos showlinjer ligger inte prioriteringen på arbete i aveln och dessa hundar i delade raser är oftast lojare och mindre träningsintresserade.
Jag säger detta utefter min erfarenhet med hundar som avlats för arbete och inte för att vara dum eller elak. Sattsa gära på golden men på en avlad för arbete.
Fast som jag har skrivit flera gånger så vet jag att en bra utställnings golden skulle passa för mig. Och det finns såna som är tränings intresserade och allt sånt.
 

Liknande trådar

L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 186
Senast: LiviaFilippa
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 489
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Jag har börjat fundera på att skaffa en till hund. Bor i generationsboende på vår hästgård med skog och hagar där vi har en nättare...
2
Svar
25
· Visningar
2 048
Senast: Puffindog
·
L
  • Låst
Hundavel & Ras Jag har sett i valp 2024 tråden att några har vizslor men jag tänkte att det kanske är bättre att göra en egen tråd motför att fråga...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
7 462
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp