Raser som liknar golden retriever?

Vad är det för typ av terapi/assistanshund du söker och vad är dens arbetsuppgifter?
Ja som jag skrev i första inlägget så en psykisk hälsa hund. Och som jag skrev så skulle jag GÄRNA vilja att den kunde bli god känd som det för att då får dom följa med på fler ställen och sånt men även ifall den inte skulle vara en god känd sån så kan man ändå träna den så den kan hjälpa ändå.
Och då är det att den skulle vara typ som en hjälp och trygg het liksom. Så tillexempel ifall man har mycket ångest så märker hunden det och att den är nära liksom. Och tillexempel ifall man ska på nåt ställe kanske som är jobbigt så kan hunden följa med så det är lite lättare så då behöver den ju kunna vara lugn tillexempel om den skulle få vara med i skolan.
Men och att den är med bara och hjälper liksom med att den är sällskap och är nära en när man behöver det och hjälper så man kan tänka på nåt annat och sånt.
 
Ja som jag skrev i första inlägget så en psykisk hälsa hund. Och som jag skrev så skulle jag GÄRNA vilja att den kunde bli god känd som det för att då får dom följa med på fler ställen och sånt men även ifall den inte skulle vara en god känd sån så kan man ändå träna den så den kan hjälpa ändå.
Och då är det att den skulle vara typ som en hjälp och trygg het liksom. Så tillexempel ifall man har mycket ångest så märker hunden det och att den är nära liksom. Och tillexempel ifall man ska på nåt ställe kanske som är jobbigt så kan hunden följa med så det är lite lättare så då behöver den ju kunna vara lugn tillexempel om den skulle få vara med i skolan.
Men och att den är med bara och hjälper liksom med att den är sällskap och är nära en när man behöver det och hjälper så man kan tänka på nåt annat och sånt.

Så om jag förstår det rätt så behöver hunden vara lugn och reagera genom att vilja nära när du har ångest och inte så mycket att den får en massa uppgifter varje dag som den behöver orka med?
 
Så om jag förstår det rätt så behöver hunden vara lugn och reagera genom att vilja nära när du har ångest och inte så mycket att den får en massa uppgifter varje dag som den behöver orka med?
Alltså den behöver ju orka vara med mycket och måste vara upp märk sam och väldigt lydig och sånt. Men inte att den måste typ hämta saker eller såna uppgifter.
 
Alltså den behöver ju orka vara med mycket och måste vara upp märk sam och väldigt lydig och sånt. Men inte att den måste typ hämta saker eller såna uppgifter.

Hur vanligt är det att få den typen av hund beviljat?

Om jag hade varit du, så hade jag satsat på en liten, ickefällande hund med liknande temperament som en golden. Som vill vara nära, som är lätt att ta med sig, vänlig osv men som får plats i knäet/väska. Folk är så mycket mer öppna till att ta med såna hundar överallt även om det skulle vara svårt att få den godkänd som psykisk hälsa hund.

Och skulle det bli beviljat finns det inget som säger att den inte klarar det, tvärtom :)

Personligen gillar jag löwchens. Men även havanaiser är lugna och trevliga. Jag upplever bägge raserna (men har mest koll på löwchen) att de vill vara nära, är med men utan att plocka på en massa uppmärksamhet när man är upptagen med annat. De liksom bara " finns där". Samtidigt som de är busiga clowner som bjuder på lite roliga upptåg.
 
Hur vanligt är det att få den typen av hund beviljat?

Om jag hade varit du, så hade jag satsat på en liten, ickefällande hund med liknande temperament som en golden. Som vill vara nära, som är lätt att ta med sig, vänlig osv men som får plats i knäet/väska. Folk är så mycket mer öppna till att ta med såna hundar överallt även om det skulle vara svårt att få den godkänd som psykisk hälsa hund.

Och skulle det bli beviljat finns det inget som säger att den inte klarar det, tvärtom :)

Personligen gillar jag löwchens. Men även havanaiser är lugna och trevliga. Jag upplever bägge raserna (men har mest koll på löwchen) att de vill vara nära, är med men utan att plocka på en massa uppmärksamhet när man är upptagen med annat. De liksom bara " finns där". Samtidigt som de är busiga clowner som bjuder på lite roliga upptåg.
Jag vet inte hur vanligt det är men det är iallafall att man måste kolla höfter och armbågar så dom är bra och göra nåt mental test och sånt innan man utbildar den och sen måste man bli god känd i nåt test.
Men som jag också har skrivit så vill jag ha ungefär golden storlek så dom du tipsade om är för små.
 
Om det är en sån här hund du vill ha så hittar du säkert en bra golden till det.

https://www.brukshundklubben.se/ass...ndens-arbete/assistanshund-for-psykisk-halsa/

De ser ju ut att använda en golden som illustration till och med :)
Jag håller med, jag är ingen expert men av dom goldens jag träffat så har alla varit jätte snälla och träffade på en senast igår som var otroligt lydig och följsam med sin husse. Hade en grannhund när jag växte upp som stod ut med att jag satt och låg i gräset timmar i sträck hos honom utan att han tröttnade på mig.

Angående labrador så har vi en i släkten, en jakt labrador, han är super snäll och lättlärd i det mesta men dom har haft svårt att få honom att gå fint kopplet för han drar hela, hela tiden och går upp i varv lätt. Han går inte att ha lös för han drar efter allt. Men det är ju till viss del en träningsfråga med kopplet. Han fungerar bra med mig för att jag är lugn och tydlig men med dom allra flesta spårar han ur lite. Men annars en jätte trevlig hund.

Gick en utbildning och en annan student var en blind kvinna, hon hade en ledarhund som var labrador. Jag tyckte att kvinnan och hennes ledsagare var onödigt hårda mot hunden. Han kunde ligga blick stilla på en 3 timmars föreläsning men om han sen lyfte lite,lite på en tass eller suckade djupt fick han en rejäl utskällning, för så små saker. Jag tog mig an honom för dom brydde sig inte om att rasta honom på hela dagen utan han låg bara på samma plats. Så snäll och välutbildad. Men fast vi inte kände varandra jag och hunden blev vi vänner snabbt. Tyckte verkligen om honom och varje gång vi hade föreläsningshelger tog jag hand om honom. Det är ingen ras jag vill ha men dom jag träffat har som sagt varit trevliga.

OBS. Bara mina egna upplevelser. Inga absoluta sanningar för jag är inte insatt i varenda detalj
 
Jag bara vill skriva en sak nu. Men ni som har skrivit neggativt om golden retriever och att dom inte är lätt lärda eller att dom är korkade och sånt så har ni ganska fel. För jag såg att dom är fjärde smartaste hund rasen l världen med att dom är väldigt lätt lärda och sånt. Så dom är nog inte så himla korkade som vissa verkar tro iallafall.
 
Jag bara vill skriva en sak nu. Men ni som har skrivit neggativt om golden retriever och att dom inte är lätt lärda eller att dom är korkade och sånt så har ni ganska fel. För jag såg att dom är fjärde smartaste hund rasen l världen med att dom är väldigt lätt lärda och sånt. Så dom är nog inte så himla korkade som vissa verkar tro iallafall.
Du har rätt, de är definitivt inte korkade. Min första golden köpte jag för 32 år sedan, jag hade rottweiler som jag tävlade lydnad med på den tiden och ungefär samma fördomar om golden som många har än idag. Men vi tränade ihop med en tjej som hade en väldigt duktig goldenhanne, och när hans kullsyster fick valpar köpte jag en tik. Då fick jag uppleva något jag inte trodde var möjligt, allt gick så lätt och min lilla goldentik blev lydnadschampion vid 2 års ålder, en fantastisk hund som alltid gjorde sitt bästa och alltid var superglad, den där svansen gick i ett! Tack vare henne fastnade jag för rasen och har sedan dess haft 12 tikar och 3 hannar, var dessutom uppfödare under ca 25 år.

Det jag kan säga som är speciellt med golden och flera andra retrieverraser är ju uppdelningen mellan jakt,dualpurpose och showtyp, det ÄR stor skillnad mellan de olika typerna. Vad man vill ha är ju individuellt, och jag ville ha hundar att jobba med på olika sätt inom jakt, bruks och lydnad. Därför föll det sig naturligt att jag valde jakttypen, eftersom det är den typen som har störst och bäst arbetsförmåga. Därmed inte sagt att de inte fungerar precis lika bra som familjehundar som alla andra, de behöver inte jobba i timmar varje dag för att må bra, men självklart aktiveras på olika sätt.

Jag skulle säga att det finns guldkorn i alla typer, men vill man ha en hund som är förig och samarbetsvillig har man störst chans i jakt eller dp-typen. Showtypen passar bäst som ren sällskapshund, det tråkiga är många uppfödare sällan riktigt vet vad deras avelsdjur har för egenskaper, eftersom de inte gör något med dem annat än ställer ut. Inte alla, men alldeles för många, enligt min åsikt. En annan sak som jag blir ganska bedrövad över är att många av dessa hundar blir gamla i förtid, jag träffar ofta andra goldenägare vars hundar är 5-6 år och knappt tar sig framåt. Jämfört med mina hundar som är dubbelt så gamla och fortfarande superfräscha kan man inte ens tro att det är samma ras.

Vill du ha en golden så ska du skaffa en, tycker jag. Du har stor chans att få en snäll och gosig hund som är lätt att ha att göra med, förutsatt att du kan uppfostra den ordentligt. En hel del skaffar sig en golden och tror att man inte behöver uppfostra den (konstig inställning!) och får problem, särskilt med hannar av showtyp skulle jag säga. De blir stökiga och brötiga och får tyvärr en massa olater för sig under unghundstiden. Min erfarenhet är att detta är mycket mindre vanligt i jakttypen, de är ju avlade för att vara mjuka och föriga. Min egen nu 13-åriga hanne t ex, han föddes "lydig" och har följt mig som en skugga i hela sitt liv, har aldrig behövt koppel. Han hade blivit den ultimata terapi- eller assistanshunden, alltid vid min sida redo att hjälpa till, världens gosigaste och snällaste. Hans halvsyster (på min avatar) som fyller 11 år i sommar, är en liten raket som har en otrolig arbetsförmåga. Även hon är extremt uppmärksam på mig och mina signaler, dock känsligare vilket inte alltid är bra, hon kan bli orolig om jag är ledsen eller upprörd vilket han inte blir.

Vad jag vill säga är väl egentligen att golden kan vara olika även om de är inom samma typ och t o m samma eller liknande linjer. Du kan ha jättetur och få precis den hund du önskar dig vilken typ du än väljer. Min första golden hade showlinjer (ifrån en uppfödare som hade många duktiga arbetande hundar, visserligen) och jag hade verkligen tur, jag hade inte kunnat få en golden som passade mig bättre just då och det var ju hon som fick mig att vilja fortsätta med rasen. Sedan dess har jag haft många fantastiska golden och dessutom haft möjligheten att skapa dem själv som uppfödare, genom att prioritera de egenskaper jag ville ha. Den erfarenheten hade jag verkligen inte velat vara utan.
 
Jag har gjort en jämförings lista med dom tre raserna som jag tycker verkar bäst. Så tänkte visa den och ifall nån vet nåt mer som kanske borde stå om nån av dom raserna så får ni gärna tipsa!
Och sen så har jag kollat på andra raser också och såg några som kanske är ganska o vanliga. Eller jag har iallafall aldrig träffat nån. Men dom ser fina ut och låter som dom kan vara bra så skulle vara bra ifall nån vet nåt om dom eller så. Och somsagt dom kanske inte alls skulle passa för jag vet inte så mycket om dom så ni behöver inte tycka att jag är knäpp om dom inte skulle passa.
Men iallafall så dom raserna är långhårig vorsteh och engelsk setter och grosser munsterländer och strävhårig ungersk vizsla.
 

Bifogade filer

  • IMG_20220131_183746483~2.jpg
    IMG_20220131_183746483~2.jpg
    121,3 KB · Visningar: 70
Jag har gjort en jämförings lista med dom tre raserna som jag tycker verkar bäst. Så tänkte visa den och ifall nån vet nåt mer som kanske borde stå om nån av dom raserna så får ni gärna tipsa!
Och sen så har jag kollat på andra raser också och såg några som kanske är ganska o vanliga. Eller jag har iallafall aldrig träffat nån. Men dom ser fina ut och låter som dom kan vara bra så skulle vara bra ifall nån vet nåt om dom eller så. Och somsagt dom kanske inte alls skulle passa för jag vet inte så mycket om dom så ni behöver inte tycka att jag är knäpp om dom inte skulle passa.
Men iallafall så dom raserna är långhårig vorsteh och engelsk setter och grosser munsterländer och strävhårig ungersk vizsla.
Goldens dras tyvärr mycket med våtexem pga päls som håller fast väta.
 
Det där är nog väldigt olika, jag har som sagt haft många golden och ingen har haft våteksem. Inte någon av mina uppfödda valpar heller.
Okej? Det gör ju inte att min erfarenhet av golden blir annorlunda.

Jag förstår inte varför folk blir så upprörda över att någon försöker delge av sin erfarenhet om en ras? Har själv varit väldigt ärlig med att om jag träffat den aussie som var med på min och Tinjas första kurs ihop så hade jag nog aldrig köpt en aussie. Finns ingen värdering i det. Bara erfarenheter.
 
Okej? Det gör ju inte att min erfarenhet av golden blir annorlunda.

Jag förstår inte varför folk blir så upprörda över att någon försöker delge av sin erfarenhet om en ras? Har själv varit väldigt ärlig med att om jag träffat den aussie som var med på min och Tinjas första kurs ihop så hade jag nog aldrig köpt en aussie. Finns ingen värdering i det. Bara erfarenheter.
Jag har ingen aning om hur mycket erfarenhet du har av golden, ditt inlägg lät som om du uttalande dig generellt om en ras.
 
Jag har ingen aning om hur mycket erfarenhet du har av golden, ditt inlägg lät som om du uttalande dig generellt om en ras.
Jag har rätt mycket erfarenhet av golden, från show och dp till jakt. Och jag har fått höra från majoriteten av ägarna till dessa att de lätt får våteksem.

Det är samma som att jag vet att i princip alla flattar jag träffat äter jord; ägarna har sagt det. Jag bara lägger infon på hög och delger den när det passar.
 
Jag har rätt mycket erfarenhet av golden, från show och dp till jakt. Och jag har fått höra från majoriteten av ägarna till dessa att de lätt får våteksem.

Det är samma som att jag vet att i princip alla flattar jag träffat äter jord; ägarna har sagt det. Jag bara lägger infon på hög och delger den när det passar.
Fast du skrev att "golden dras med våtexem pga päls som håller fast väta" och det är ju inte ett sant uttalande om en hel ras. Håller pälsen fast väta så är det en felaktig päls på en vattenapporterande ras. Jag känner många jägare och uppfödare som jagar änder hela höstarna med sina hundar och aldrig har några våteksem på sina hundar, fast de ligger i vatten hela dagarna och jobbar.
Det är sant att det kan vara vanligare med våteksem i vissa linjer som har felaktig päls, och det är vanligast inom showtypen som ofta har väldigt tjock och tät päls. Men du kan inte uttala dig generellt om en ras på det sättet. Det är ungefär som att jag skulle säga att alla aussies är dåliga mentalt, för att de flesta jag har träffat är det.
 
Fast du skrev att "golden dras med våtexem pga päls som håller fast väta" och det är ju inte ett sant uttalande om en hel ras. Håller pälsen fast väta så är det en felaktig päls på en vattenapporterande ras. Jag känner många jägare och uppfödare som jagar änder hela höstarna med sina hundar och aldrig har några våteksem på sina hundar, fast de ligger i vatten hela dagarna och jobbar.
Det är sant att det kan vara vanligare med våteksem i vissa linjer som har felaktig päls, och det är vanligast inom showtypen som ofta har väldigt tjock och tät päls. Men du kan inte uttala dig generellt om en ras på det sättet. Det är ungefär som att jag skulle säga att alla aussies är dåliga mentalt, för att de flesta jag har träffat är det.
Jag har inte sagt alla. Bara att Goldens dras med våteksem. På samma sätt som att spaniels dras med öroninflammationer, berner sennens dras med cancer, amstaffs dras med allergier, aussies dras med dålig mentalitet, epilepsi och ofunktionell päls.

Det betyder inte alla. Bara att det är något att lära sig och tänka på.
 
@EmmaFilippa Idag när jag tog en promenad på lunchen fick jag sällskap med grannarna, ett äldre par, och deras golden. Hon är 15 år och fortfarande en pigg och glad hund (men går lite långsammare mot slutet av promenaden vilket även ägarna gör, så svårt att veta om hon bara anpassar sig). En klok hund som "tar hand om" sin familj, men är inte av den livligaste sorten. En psykisk hälsa hund tror jag behöver vara klok. Klokhet är inte ett mått på hur snabbt man lär sig eller hur "smart" man är, det rymmer så mycket mer.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 436
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Jag har börjat fundera på att skaffa en till hund. Bor i generationsboende på vår hästgård med skog och hagar där vi har en nättare...
2
Svar
25
· Visningar
2 000
Senast: Puffindog
·
  • Låst
Hundavel & Ras Jag har sett i valp 2024 tråden att några har vizslor men jag tänkte att det kanske är bättre att göra en egen tråd motför att fråga...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
6 918
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Hej! Nu är det såhär att jag ska få en hund valp som är en flat coated retriever 💙 Och han kommer flytta hem till oss i helgen så jag...
Svar
2
· Visningar
978
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp