Rasers mentalitet

Bukefalos 30 år!

Kanske menar vi olika saker?
Jag ser bara inte framför mig raser som ska reagera mot andra hundar och människor.
Agerandet är väl ändå på kommando? Eller menar du att vissa raser ska agera utåt mot hundar och människor. Så att föraren behöver kontrollera?
Mer än frigående herdehundar etc.
Upplys mig.
En hund som är väldigt social kommer ju reagera på att det kommer någon? Eller en vaktande/larmande hund kommer med reagera - tex med skall.

Sen ja, väktarhundar och så ska ju med agera utan kommando vissa situationer.

Men ffa reagerade jag på ordvalet "en normal hund" - en hund som gör utfall tex är ju oftast fullt normal, den har bara ett icke önskvärt beteende.

Men ffa reagerade jag på ordvalet "en normal hund" - en hund som gör utfall tex är ju oftast fullt normal, den har bara ett icke önskvärt beteende.
Ordklyveri.

Om jag säger att en genomsnittlig, vanlig hund ska inte bete sig oönskat.?
Eller vanligen beter sig en hnd
Vill du ha fler?

Dessutom misstänker jag att TS inte avser tjjänstehundar utan mer familjehundar?

Jag är lite förvirrad nu, ibland skriver du reagera och ibland agera? Vad menar du mer konkret med de olika orden?
Ursprungligen har jag nog hämtat från hästvärlden där mantrat var att "tanthästar" får registrera men inte reagera (dvs kasta sig iväg, resa sig eller börja skena)

Jag tänker att en önskvärd hund ska registrera men inte göra utfall, inte försöka jaga eller hota. Säga till är OK men inte agera (hotfullt) mot vare sig människa eller djur.

Går det att begripa mitt svammel?

Ursprungligen har jag nog hämtat från hästvärlden där mantrat var att "tanthästar" får registrera men inte reagera (dvs kasta sig iväg, resa sig eller börja skena)

Jag tänker att en önskvärd hund ska registrera men inte göra utfall, inte försöka jaga eller hota. Säga till är OK men inte agera (hotfullt) mot vare sig människa eller djur.

Ja absolut, nu är det klart som korvspad vad du menar, tack!

Jag håller med dig när det gäller de flesta raser där, men vi har en del vaktraser där jag tänker att del av deras syfte historiskt är att agera hotfullt, så det är inte onormalt för dem tänker jag. Men skulle tex en labbe agera likadant så skulle det knappast vara önskvärt.

Men här har vi väl också en problematik med att folk köper hundar för att de är tuffa och inte läser på om rasen, det kan bli lite tokigt.

Har en prazsky krysarik. Han skäller oftast när det kommer folk men de han träffar ofta är han tyst med. Är dock inne i en rätt vaktig period av mig mot min man🙈. Han är väldigt vänlig mot folk men börjar äntligen chilla och är rätt ointresserad av folk.

Min gamla JRT var underbar, hon kunde inte bry sig mindre om folk eller andra hundar. Mycket smidigt när hon var med när jag red.

Sen är båda raserna larmhundar och då får en acceptera att dom skäller tycker jag nog.

Men det har ju inte så mycket med hur normal den är? Du pratar om vad du tycker är önskat slutresultat av uppfostran. Köper man en vakthund lär man ha ett helt annat mål.

Kanske menar du att det inte är önskvärt att någon hund reagerar med rädsla eller aggression mot människor som inte agerar hotfullt? I min värld är det något annat än det du skriver, så det är kanske därför det blir missförstånd

Jag har en dvärgpinscher en ras som normalt får vettar att gå ut i lunchrummet o dra lott om vem som ska riskera sina kroppsdelar , allt pga dålig avel :mad:
Larmar när någon kör in på tomten vilket för mig är önskvärt, slutar direkt när jag kommer.
Hon är mycket social men inte klängig, går bra med alla hundar trots radiobilssvans o ragg i kombo med morr om dom har för flamsig energi, labbedamen har på 3 år fått tillsägning 2 ggr som valp o helt nyligen när hon dundrade förbi för nära.
Hon är mycket nära att vara det dom ska vara , en brukshund.

Fransk bulldog, båda älskar exakt alla människor vi hittills träffat! Ofta mer intresserad av människor än andra hundar...

Kanske menar du att det inte är önskvärt att någon hund reagerar med rädsla eller aggression mot människor som inte agerar hotfullt? I min värld är det något annat än det du skriver, så det är kanske därför det blir missförstånd
Ja, det är vad jag menar.

Uppenbarligen utrycker jag mig uselt. Och ja vi är nog i olika världar. Jag antar att den allra vanligaste hunden är en familjehund och att ägaren inte har önskningar om att träna och utöva någon form av vakt.

Jag har Welsh springer spaniel. Dom är helt ointresserade av folk dom inte känner men fullkomligt älskar alla dom känner.
Ringer det på dörren eller om något närmar sig tomten när dom är ute så skäller dom som galningar.
Den ena bryr sig inte så mycket om andra hundar ute men den yngre gör utfall mot andra hundar och kan vara allmänt jobbig.
Men det är en koppelgrej lösa bland andra lösa hundar har dom inga problem och efter dom introducerats till andra hundar med t ex gemensam promenad så är det aldrig något problem.
Men vi tar inte in okända hundar direkt i lägenheten utan introduktion utomhus först det funkar inte.

Har tre boxrar, två hanar och en tik. Äldsta hanen är åt det översociala hållet, drar mot folk och hoppar upp om han får chansen. Vill gärna "styra" hur hälsningen går till. Också mycket nyfiken på andra hundar, för det mesta positivt men vissa blir han utåtagerande på. Yngre hanen är mer balanserad men drar fortfarande mot folk och är nyfiken på andra hundar. Hälsar inte fullt lika burdust. Tiken är en import som kom hit med noll erfarenhet av att hälsa på folk, så det ändrar sig fortfarande. Hon vill gärna fram men vill få nosa av innan man klappar henne. Nyfiken men för det mesta ganska neutral mot andra hundar.

Hanarna är mycket typiska för boxerhanar skulle jag säga. Boxern är överlag väldigt utåtriktad och om de blir osäkra i en situation eller på en person är det vanligt att de blir översociala för att ta kontroll på situationen. Det önskvärda är den yngre hanens beteende, som är mycket socialt men inte lika påträngande som den äldres.

Jag har en storpudel, en tik. Hon fyller snart fem år och har först nu äntligen slutat att spontanhälsa på främlingar vi går förbi :o Hon blir dock fortfarande extremt glad om någon vill prata med henne och klappa henne lite. Hon älskar i princip alla, särskilt barn, och är då väldigt respektfull och hälsar fint.

Om någon kommer hem till oss blir hon dock helt översvallande glad och hoppar runt och delar ut ett enormt antal pussar och kramar, särskilt om det är nån av hennes favoriter. Det är som att hon inte sett en människa på veckor! Hon har alltid haft svårt att behärska sig och bete sig vettigt :D

Hundar gillar hon men det var inga problem att lära henne bete sig vid hundmöten. Bestämde mig tidigt för att hon aldrig ska få hälsa på random hundar, så hon lärde sig gå förbi utan dramatik. Om hon får leka med andra så kan hon vara lite respektlös mot småhundar, men annars känns det som att hon är väldigt bra både på att läsa andra hundar och att ge ut tydliga signaler själv.

Nyss hemkommen från ett traktorrace. Som vanligt stor publik och utställare, fika och hamburgare.
Mängder av hundar också. '
Lite intessant att studera hundar och ägare.

Många hundar var väldigt intressrade av att hälsa på hundar och människor men de flesta höll sig lugna - fast de inbjöd till kontakt.
Min var upphetsad till en början och drog i kopplet. Stod jag stilla stod han stilla.- Så småningom blev det mesta ointressant.

Det enda tråkiga var en mellanpudel som ägaren fullständigt ignorerade trots att den vrålskällde,och hoppade och stökade medan han pratade med sina bekanta.

Sammanfattningsvis går det inte att dra några som helst slutsatser om raser. De enda jag såg flera av var ett par olika bordercollies.

Sammanfattningsvis går det inte att dra några som helst slutsatser om raser. De enda jag såg flera av var ett par olika bordercollies.
Ärligt talat tycker jag att dina inlägg är lite trista.
Nej, det går givetvis inte att bestämma en hel hundras mentalitet via inlägg om enskilda individer men åtminstone jag tycker att det är intressant att läsa om andras uppfattningar om sina raser. Nu vet jag inte om TS letar hund eller ej men i så fall är det ju också värdefullt att få input från alla möjliga håll (som till exempel en tråd på Buke) utan att det återigen ska påpekas att den här tråden inte ger fullständig info, vilket jag för all del inte tror att någon här förväntar sig heller.

Min labrador är kanske inte rastypisk men han noterar och hälsar på få.
Väldigt glad i min syster och min mamma såklart!

Andra hundar bryr han sig inte så mycket om om de inte är hans närmsta kompisar.

Min DSG va helt ointresserad av folk och andra hundar. Skeptisk tillomed men gjorde aldrig nått. Hon behövde aldrig det då jag själv såg vad hon ville (eller INTE ville) 😅

Mentalitet är ett så stort ämne, att det blir svårt att svara på :)

Men ska jag hålla det kort och huvudsakligen till frågeställningar i trådstarten så älskar min hund människor. Hon ligger högt på de sociala reglagen både på MH och MT (och förstås i vardagen). Rasstandarden säger att rasen ska vara vänlig och godmodig, mycket tillgiven, följsam, lydig och arbetsvillig — och det stämmer bra. Det är en av våra första bruksraser, och ser man till bruksets historia sprunget ur det militära, så är ju människan i centrum. Att söka, spåra och skydda människor. Därför är hög socialitet önskvärt.

Andra hundar är förmodligen rövar, anser hon. Men eftersom hon ligger lågt i aggression så handlar det om avståndsökande beteenden, och sköter de sig själva så sköter hon sig själv. Det kan man också koppla till rasens önskade beteenden om man vill, då de ska vara eftertänksamma och agera med det allvar som situationen kräver.

Jag har rottweiler.

Senaste hund Siberian Husky: reserverad mot främlingar/besökare, dock inte skygg eller rädd. Spelade ingen roll om hon träffat människan noll eller 100 ggr innan utan hade i princip samma beteende oavsett (förutom mot mig då). Efter en stund kunde hon gå fram och nosa försiktigt, men blev aldrig översvallande. Väldigt lik en Öst- Lajka vi hade för länge sedan också. Enligt rasstandard kan SH vara lite reserverade, (fast jag har träffat många SH som är mer sociala också).

Självklart helt okej för min del om hunden inte vill hälsa, så länge den inte är rädd, men eftersom de flesta jag umgås med också älskar hundar så var det kanske lite trist att möta en så introvert hund 😄 Så jag skulle gärna skaffa en social hopp-pussare nästa gång (folk som inte gillar djur kan gärna besöka någon annan än mig, haha!)

Jag tycker detta var en kul tråd, även om man kan läsa mentalitet på rasstandard osv så är det ju kul att höra om olika individer i olika raser 🙂

Belgare, malle nr 2 och grönis nr 4. Ointresserade av andra människor tills de får hälsa. Mallen väldigt glad i folk när man står och pratar, grönisen som varit misshandlad vill undersöka ifred utan att man försöker klappa honom då han är rädd för händer hos okända, i synnerhet män. Inga problem med andra hundar men grönisen svarar upp direkt om en annan hund mopsar. Hade en malle på prov tidigare men inte så rolig hund, gjorde utfall mot andra hundar och människor. Väldigt skarp mentalitet.

Bichon Frisé med väldigt raskorrekt temperament, hon har i princip läst sin rasbeskrivning och varit ”yes that’s me”. Om hon inte var skottberörd och hade viss underlagsosäkerhet så skulle jag behöva lösa det så hon skulle få valpar just pga hennes mentalitet.

Hon har i princip jobbigt social, sådär så vi måste stoppa henne från att ta kontakt med random människor. Hon går fram till främlingar, tittar upp i deras ögon och tar de så kontakt så blir hon överlycklig. Hon har vid tillfälle när jag inte varit på tårna satt sig i knät på främlingar i kollektivtrafiken 🙄 Och försöker regelbundet krascha grillfester och en gång rymma med en scoutkår. Älskar barn och vill alltid leka med dem. Älskar att gå till veterinären för där får man uppmärksamhet och hon tycker veterinärkontrollen är en trevlig gosstund. Hennes livsmåtto är verkligen ”En främling är en vän du ännu inte känner”. Behöver jag säga att hon älskar att gå på fest och mingla? Hon kör typ en introduktionsrunda om hon inte känner folk där det ser ut som hon går runt och presenterar sig för alla.

Hemma så larmar hon när det kommer folk, (och för annat, men hon är en larmhund och hela hennes kroppsspråk utstrålar glädje snarare än stress) och hon tycker alla gäster är hennes gäster. Jag har ett stoppkommando men måste ha ögonen i nacken för att hon inte ska springa rusande ändå om vi tex har ett bud eller liknande som kommer för att hon inte ska hälsa överentusiastisk.

Positiv men lite försiktig med nya hundar, men om de respekterar henne och inte rusar rätt på så älskar hon andra hundar och älskar att busa med dem. Hon har väldigt bra hundspråk själv, så blir frustrerad när andra hundar inte har det och tycker att jag ska säga till dem om de är vuxna. Fostrar dock valpar och unghundar på korrekt sätt för en vuxen tik.

Liknande trådar

• Löpning/cykel med hund....
  • Tillfällig inhängnad eller långlina?
  • En hund till?
  • Hundras? Spetshund eller våga testa annan hundtyp?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka