Rasers mentalitet

Bukefalos 30 år!

Hur är era hundar mot främmande människor?

När det kommer folk på besök eller möter folk ute hunden inte känner sedan innan?

Hur är den mot andra hundar?

Skriv vilken ras ni har också.
Försöker bilda mig en uppfattning om rasers mentalitet :)
Vad söker du för typ av hund?
Kanske lättare du nämner vad du söker så kan folk tipsa om raser?

Att få rapporter om enstaka hundar ger inget.
Jag tror du får ut mer genom att läsa igenom rasbeskrivningar.

En del raser ska vara reserverade, andra glada och gilla främlingar. Osv osv.

Men - en normal hund ska inte reagera mot vare sig andra hundar eller människor!
Som med hästar - registrera men inte reagera.
Och jag tycker tvärtemot att raser ofta är just rastypiska.
Ser sällan en border collie som söker kontakt med främlingar och ser sällan en golden retriver som inte söker kontakt 😛

Ursprungligen har jag nog hämtat från hästvärlden där mantrat var att "tanthästar" får registrera men inte reagera (dvs kasta sig iväg, resa sig eller börja skena)

Jag tänker att en önskvärd hund ska registrera men inte göra utfall, inte försöka jaga eller hota. Säga till är OK men inte agera (hotfullt) mot vare sig människa eller djur.

Går det att begripa mitt svammel?
Trygga individer menar du?
En otrygg individ kan fortfarande vara trevlig och snäll även om den agerar lite i våra ögon fel.

Ja, jag funderar på den, och några till som malteser (mindre, kommer bara i vit färg) och löwchen (cool klippning) även fjärilshund (papillon/phalène) är trevliga.

Det här med att välja hundras påminner lite om att välja pralin från paradisasken, lite olika men alla goda.
Jag är ju partisk men shih tzu är också en trevlig kompis med mycket attityd :)

En liten, alltså en dvärghund.
En personlighet som inte är blyg/rädd för främmande utan mer framåt.
Om jag skulle ha en liten hund så hade jag valt om vore lilla lilla dansk-svenska gårdshund. Trevligare liten hund har man fått leta efter, men kanske är hon inte riktigt rastypisk.

Den andra dsg:n, som vi har kvar, är reserverad mor främlingar och kan skälla ut dem. Hon kan hälsa om de sätter sig på huk, annars ignoreras de. Vår andra lilla tik, hälsar vänligt på precis alla människor.

Alla hundar är individer och en del är mer icke-rastypiska, andra mer väldigt rastypiska.

En ras som jag gillar, som är liten, det är papillon. Jag har aldrig mött en otrevlig, och de verkar ha samma energi som en spaniel.

Det är en ras jag skulle kunna tänka mig, om jag ville ha en mindre sällskapshund.

Om jag skulle ha en liten hund så hade jag valt om vore lilla lilla dansk-svenska gårdshund. Trevligare liten hund har man fått leta efter, men kanske är hon inte riktigt rastypisk.

Den andra dsg:n, som vi har kvar, är reserverad mor främlingar och kan skälla ut dem. Hon kan hälsa om de sätter sig på huk, annars ignoreras de. Vår andra lilla tik, hälsar vänligt på precis alla människor.

Alla hundar är individer och en del är mer icke-rastypiska, andra mer väldigt rastypiska.

En ras som jag gillar, som är liten, det är papillon. Jag har aldrig mött en otrevlig, och de verkar ha samma energi som en spaniel.

Det är en ras jag skulle kunna tänka mig, om jag ville ha en mindre sällskapshund.
Jag tänker att pudel papillon och dsg kan bli lite mycket hund om man söker bara ett sällskap då många individer i dom raserna har lite högre energi :)

Vill man ha enbart sällskap så hade jag kollat på shih tzu eller bichonerna :)

Ja, jag funderar på den, och några till som malteser (mindre, kommer bara i vit färg) och löwchen (cool klippning) även fjärilshund (papillon/phalène) är trevliga.

Det här med att välja hundras påminner lite om att välja pralin från paradisasken, lite olika men alla goda.
Malteser tror jag är svårast av bichonerna många maltesers är nervvrak.
Jag har aldrig träffat en rädd bichon frise däremot :)
Heller aldrig en rädd shih tzu.

Och det finns så många roliga sätt att ha hund och trevliga communityn runt hundarna. Jag är hemskt glad att hundarna kom in i mitt liv på alvar, men lite ledsen att det blev så sent att jag inte kan ha mängder av olika raser och göra olika saker med

Just nu är jag lite chihuahua-frälst. Men de är för små för många sporter. Men Lämmel är ett totalt tokigt vilddjur:love:. Värsta popcornet jag någonsin mött. När jag tagit hem henne, ringde jag till vännen som följt med och hämtat henne och klagade på att min lägenhet tagits över av en ekorre på crack. Jag förstår inte hur jag någonsin ska kunna hitta en större hund som inte är tråkig i jämförelse men som ändå går att ha i möblerade rum

Jag har bostonterrier

Lätta, tåliga studsiga, lekfulla

Den ena reserverad mot nya människor den andra är däremot helt övertygad om att alla älskar henne och vill ha henne i sitt knä för att dyrka henne.

Vaktar bara när vi är hemma OM de märker att någon kommer innan vi gör det. (vilket inte alltid är fallet)

Ena hunden vägen 10 kg den andra 7 Följt med mig på ridturer ja det mesta man vill hitta på. De är glada de får vara med.

Påminner om valpar större delen av tiden. Fullt ös medvetslös eller sova.

Jag ville ha små hundar men ville ändå ha lite mer tålig hund och bostonterriern passade mig perfekt.

Nu gör de visa utfall mot andra hundar i koppel men det är också för att jag tränat så sällan med dem sen vi flyttade ut på landet. Gått några kurser och då vart det aldrig några problem. Speciellt den yngre hunden kan när den äldre är med tycka att nu har hon "musklerna" med sig så då kan jag skrämma den andra hunden där borta.

Sista åren har 90% bestått av vandra i skog promenader då jag bor så långt ifrån alla grannar.

Träffar vi andra hundar räcker det med att vi går en promenad ihop sen kan vi släppa dem utan problem men bara möten i stan måste jag träna aktivt på att få bort,. De är helt ok en och en men inte när jag går med dem båda ihop.

Hade en dvärgschnauzer innan men hon var så långt ifrån rastypisk så kommer inte skaffa en dvärg igen. Jag gillade henne men har ännu inte hittat någon liten skäggis som påminnt om hennes mentalitet så det går bort. Sen tyckte jag hon blev lite för liten trots att hon var "rejäl"

Om jag skulle skaffa hund igen kommer det mest troligt bli en bostonterrier igen. Väldigt glada hundar över lag de som jag träffat via olika uppfödare

Just nu är jag lite chihuahua-frälst. Men de är för små för många sporter.

Det är ju inte de mest lättränade hundarna, men är de faktiskt för små för många sporter 🤔

Bruks, där antar jag att det blir svårt när de ska bära en enkilosapport, men det är ju ingen apportering i appellen och det går ju hoppa över moment (vilket en del gör och ändå blir uppflyttade, men det brukar ju handla om platsen). Hoppa 35 cm, kan de det? Kanske i högsta laget?

SAR funkar ju inte, om inte annat för att en chihuahua nog inte kan hoppa upp på ett 60 cm högt bord.

Agility, där antar jag att man kanske helst inte kör agilityklass och att det kan vara svårt med gungan om man har en liten hund - men det finns ju de som tävlar med så små.

Jag har träffat några trevliga chihuahuor, och hade jag levt annorlunda hade det nog kunnat vara kul att ha en och träna med - och se om det gått att komma till en tävlingsnivå. Än så länge har jag nog bara träffat några på rallylydnad, lydnad och agilitytävlingar.

(men jag vet inte heller om jag faktiskt skulle vilja stötta aveln genom att köpa en valp, det är ju mycket kejsarsnitt etc av vad jag förstått)

Jag tror Frisén är jämnare i temperamentet än Havanisen om du köper SKK-reggat. Havanisen är väldigt spretig enligt min upplevelse där de bra är stencoola och bättre än Frisén, men det finns också fler som har rent dåligt temperament som är SKK-reggade.

Och det finns så många roliga sätt att ha hund och trevliga communityn runt hundarna. Jag är hemskt glad att hundarna kom in i mitt liv på alvar, men lite ledsen att det blev så sent att jag inte kan ha mängder av olika raser och göra olika saker med
Vilka raser skulle du vilja ha? :)

Vilka raser skulle du vilja ha? :)
Oh, jag skulle gärna ha...

en podengo portuguese igen (urhund, mångsidig, påhittig - tyvärr finns rasbundna sjukdomar). De får vara med på lc och hundkapplöpning kan vara kul. Det finns en levande community kring rasen. Man kanske också skulle kunna tänka sig en hund ur rasgrupp 10 dvs vinthundar. Det finns flera roliga och med koppling till olika delar av världen och kulturer.

SAR (sök och räddning) har alltid varit lite av en dröm. Det gör att labb eller golden av jaktlinjer hamnar på önskelistan. Det vore också kul att lära mer om apportering. SAR skulle också fungera med en australian kelpie eller om man hittar rätt individ en lapsk. Det är också hundar som öppnar för att vara med i brukset. Den lapska har ju fördelen att vara spets men det är en nummerärt liten ras vilket ger sina problem. Både kelpien och den lapska skulle man även kunna ställa ut (för retrievrarna har jag mycket lite intresse för dem som går bra på utställning)

Talar man om brukset är det inte mycket som slår att träna med en bra schäfer.

En kompis tittade på drent, en holländsk fågelhund. Trevliga hundar, trevliga människor och plötsligt ville jag att vi skulle ha varsin och åka runt på jaktprov.

Ska man "bara ha" hund gillar jag urhundar och riktiga terriers (jag uppskattar stenskallen om den kombineras med någon form av självbevarelsedrift. Här var familjens taxar ljuvliga). Skulle man skaffa jack russel så är de också roliga att träna agility eller hoopers med (men jrt kan vara väldigt vassa. En dansk-svensk gårdshund kan vara ett alternativ). Jag har träffat en foxterrier som var en stålhand i en silkesvante - men en hund gör ingen ras så där skulle jag behöva utreda mer.

Det jag gillar mest är nosearbete - specialsök/nosework och spår - och det kan alla hundar delta i. Alla kan inte vinna tävlingar men det är en annan sak.

Jag uppskattar om det finns en community antingen runt rasen eller hundsporten. Brukshundklubbarna, människorna runt en kapplöpningsbana eller en rassida i sociala medier.

Liknande trådar

• Löpning/cykel med hund....
  • Tillfällig inhängnad eller långlina?
  • En hund till?
  • Hundras? Spetshund eller våga testa annan hundtyp?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka