Rashälsa och kattklubb

1. Agria kom med deras ras profiler senast för drygt ett år sedan. Enligt deras data är ragdollen den friskaste kattrasen (dvs behöver utnyttja försäkringen minst). Dock kan ju hälsa alltid skilja en del mellan linjer, så det är oavsett viktigt att kolla upp föräldradjuren.

2. Sverak verkar inte vilja ha rasklubbar, utan främst regionala kattklubbar och rasringar. Ragdollen som jag föder upp har två rasringar. För några år sedan försökte vi göra den ena till en kattklubb. Detta röstade årsmötet emot. För mig blir det knasigt att klubbarna själva får rösta om ifall det ska få startas en ny klubb. Vem vill ha konkurrens om medlemmarna liksom? Det är dock en parentes 😊
 
1. Agria kom med deras ras profiler senast för drygt ett år sedan. Enligt deras data är ragdollen den friskaste kattrasen (dvs behöver utnyttja försäkringen minst). Dock kan ju hälsa alltid skilja en del mellan linjer, så det är oavsett viktigt att kolla upp föräldradjuren.
Jag kollade just in den listan och konstaterade att "min" ras inte finns med överhuvudtaget. Förvånar mig inte för de gånger jag har varit inne hos veterinär så finns inte brittiskt långhår som val i klinikens system.
 
Jag kollade just in den listan och konstaterade att "min" ras inte finns med överhuvudtaget. Förvånar mig inte för de gånger jag har varit inne hos veterinär så finns inte brittiskt långhår som val i klinikens system.

Renavlas den, eller korsar man in andra raser? Baseras den till 100% på brittiskt korthår, så är nog problemen ganska samma.
Dvs HD och HCM som vanligaste hälsoproblem.
 
Jag kollade just in den listan och konstaterade att "min" ras inte finns med överhuvudtaget. Förvånar mig inte för de gånger jag har varit inne hos veterinär så finns inte brittiskt långhår som val i klinikens system.
Brittisk långhår och korthår är ju samma ras. De är ju syskonraser och får korsas med varandra, så du kan nog tänka att det rent hälsomässigt är som en korthår. Kan dock tro att genbasen är lite snävare i många BLH-stamtavlor, vilket ju kan medföra vissa problem om man har otur.

Känns ändå konstigt att BLH inte finns att välja hos ex veterinären. Den har förvisso inte varit godkänd inom SVERAK i så många år, men den har ju avlats på länge i andra förbund.
 
Jag trodde faktiskt att det bara fanns bruna burmor innan jag träffade mina två blå städkamrater - sedan hade Kimchis uppfödare plötsligt en röd och jag bara "vad ÄR det här?!?!" :D
Sköldpadda är ännu en nyhet. 😮
Ingen större nyhet, pappas burma som han köpte på 80-talet var sköldpadd. Om jag kommer ihåg senare ska jag se om jag inte hittar något kort på henne. Lilla Nossie, morrhoppegenen var stark även då. :D
 
Brittisk långhår och korthår är ju samma ras. De är ju syskonraser och får korsas med varandra, så du kan nog tänka att det rent hälsomässigt är som en korthår. Kan dock tro att genbasen är lite snävare i många BLH-stamtavlor, vilket ju kan medföra vissa problem om man har otur.

Känns ändå konstigt att BLH inte finns att välja hos ex veterinären. Den har förvisso inte varit godkänd inom SVERAK i så många år, men den har ju avlats på länge i andra förbund.
Genbasen är inte jätteliten eftersom många uppfödare importerar avelskatter. Båda föräldrarna till Balder är ju importerade från Tyskland och Polen. Iris har också importer i stamtavlan.
 
Ingen större nyhet, pappas burma som han köpte på 80-talet var sköldpadd. Om jag kommer ihåg senare ska jag se om jag inte hittar något kort på henne. Lilla Nossie, morrhoppegenen var stark även då. :D
Okej, nyhet för mig då. Jag har liksom levt i villfarelsen att burmor är bruna och därmed basta. 😅 Å andra sidan trodde jag länge att det bara fanns en typ av mask på siameser också. :)
 
Genbasen är inte jätteliten eftersom många uppfödare importerar avelskatter. Båda föräldrarna till Balder är ju importerade från Tyskland och Polen. Iris har också importer i stamtavlan.
Det är ju bra 😊👍. Importer är ofta en förutsättning för hälsosam avel. Jag vet att färgavel är väldigt vanligt bland BLH, så det var därför jag drog min lite ogrundade slutsats 🙈.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 056
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 956
Senast: Barbabelle
·
Gnägg Hej, Jag önskar tankar och tidigare erfarenheter från alla er som är insatta i ponnys då jag själv inte har mycket kunskap kring raserna...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 113
Senast: Tokyo
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 732
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp