Rastips! + Eurasier vs. andra spetsar

Så roligt! Jag har shiba och nästa hund blir med största sannolikhet också en, eller en av de andra japanska urhundarna. De är Underbara! :love:
Verkligen underbara! Jag såg några bilder på din shiba tror jag när jag sökte lite här på forumet. Så fin! :love: Längtar tills jag har en egen!
 
  • Hjärta
Reactions: Sel
Kika lite på chow chow också. En spetshund av mellanstorlek som inte är skällig, men med bra vaktegenskaper, hänger med på både långa och korta promenader, en mycket trevlig sällskapshund för den normalaktiva hundägaren.
Jag har levt med rasen i över 30 år och har aldrig ångrat mitt rasval. Rasen finns dessutom i två hårlag och fem olika färger. Bilden visar mina två vuxna svarta, som är en långhårig tik och en korthårig hane.Visa bifogad fil 79421

Så fina dina hundar är! Jag visste inte att de kunde vara svarta faktiskt. Det ser ut som att dina hundar har lite längre nos än många andra jag sett (på bild)? Eller det kanske är en illusion på grund av att de andra haft mer hud/päls som hängt över i ansiktet. Men det finns väl lite problem med andningsvägar i rasen? De har kanske börjat få längre nos för att komma till rätta med det?

Jag träffade en chow chow i somras som var väldigt trevlig, men det är nog den enda jag träffat. Rasen verkar sannerligen ha den typ av temperament som jag uppskattar i en hund! Det är väl en av raserna som eurasier härstammar från också? Nu har jag riktat in mig på shiba, som jag hittade till då jag ville gå ner i storlek, men chow chow kommer absolut finnas kvar i tankarna om jag vill ha lite större.
 
Så fina dina hundar är! Jag visste inte att de kunde vara svarta faktiskt. Det ser ut som att dina hundar har lite längre nos än många andra jag sett (på bild)? Eller det kanske är en illusion på grund av att de andra haft mer hud/päls som hängt över i ansiktet. Men det finns väl lite problem med andningsvägar i rasen? De har kanske börjat få längre nos för att komma till rätta med det?

Jag träffade en chow chow i somras som var väldigt trevlig, men det är nog den enda jag träffat. Rasen verkar sannerligen ha den typ av temperament som jag uppskattar i en hund! Det är väl en av raserna som eurasier härstammar från också? Nu har jag riktat in mig på shiba, som jag hittade till då jag ville gå ner i storlek, men chow chow kommer absolut finnas kvar i tankarna om jag vill ha lite större.
Chow chow ska inte ha för kort nos. Andningsproblemen såg man mer förr och beror inte på längden av nosen utan på hur "köttiga" de är både utanpå och inuti huvudet. Mina chowar andas som vilken hund som helst och är dessutom framgångsrika utställningshundar (vilket bevisar att det absolut inte finns något motsatsförhållande mellan vinstrik utställningshund och sund och frisk hund). Faktum är att man inte vinner i utställningsringarna med en osund chow chow. Rasen är ju ändå ursprungligen en arbetande hund och ska rent fysiskt kunna klara av sådant än idag.

Chow chow finns i fem olika färger där rött är den absolut vanligaste, följt av svart. De andra färgerna är blått, fawn och creme. Nedan ser du de olika färgerna samt de båda hårlagen.

xilla1_151223_248px.jpg
km13_ohman_248px.jpg
091210russin-004.jpg

hedvig_120408_248px.jpg
03_paco.jpg
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
4 626
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 236
Senast: Praefatio
·
Hundträning Jo, jag är medveten om att jag har en spets och att min ras dessutom vallar med skall. Och jag är helt okej med att Slyngeln inte är den...
Svar
6
· Visningar
805
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Inspirerad av såväl retriever- som vinthundstråden känner jag att vi också borde ha en spetstråd! Hur många här är det som har spetsar...
2
Svar
21
· Visningar
2 079
Senast: snorp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp