Rastips..:-(

Sv: Rastips..:-(

Jo, jag vet att Pudlar är tuffa..men ärligt talat: har du sett nån träna skydds med en storpudel ??

Har sett ett flertal storpudlar på skyddsträning. De är mycket tuffa och tycker det är dökul.
 
Sv: Rastips..:-(

Håller med om att briard är en underbar ras. Jag har en tik som är 3år mkt lyhörd och arbetsvillig men lugn inne. Hon är bara utställnings ,familjehund och vakthund (dock ofarlig) för tiden räcker inte till för mer. Man skall inte skrämmas av pälsen ,jag hade en golden innan och kammade henne fler tillfällen vid fällning än vad jag kammar denna på hela året. Det finns dom med mer underull än min som tovar sig lättare. Det är väldigt skönt att slippa alla fällhår speciellt när man har småbarn.
Jag rekomenderar gärna BRIARD :love: :love:
 
Sv: Rastips..:-(

Dem som har vårt stall har 9 briarder och 14 är på väg i magen på en av dem! Gissa om det är många hundar och ffa BLIR många där!

Briarder är jättetrevliga och deras tränas mycket och verkar lättlärda och bra.

Hur e det med Flat då? DOm borde väl passa för både skydds och bruks eller? Har bestämt för mig att en kompis hade Flat i skydd.
 
Sv: Rastips..:-(

de briarderna jag tränar med, 2 tikar och 1 hane, är rätt stora. jag skulle tippa på att hanen är runt 75 cm i mankhöjd och tikarna runt 65-70. förutom pälsen (som kanske inte kräver så mycket vård, men lär dra in en hel del skit) så är det den bristande tillgängligheten som är den stora nackdelen (nu menar jag inte att alla briarder är jättereserverade, men de hoppar inte precis upp i famnen på okända människor). fast de är fina hundar, energiska och inte så tråkiga som schäfrar.

kom å tänka på en ras till, hovawarten. de vet jag ytterst lite om, kanske andra vet mer?
 
Sv: Rastips..:-(

cillamuffins skrev:
de briarderna jag tränar med, 2 tikar och 1 hane, är rätt stora. jag skulle tippa på att hanen är runt 75 cm i mankhöjd och tikarna runt 65-70. förutom pälsen (som kanske inte kräver så mycket vård, men lär dra in en hel del skit) så är det den bristande tillgängligheten som är den stora nackdelen (nu menar jag inte att alla briarder är jättereserverade, men de hoppar inte precis upp i famnen på okända människor). fast de är fina hundar, energiska och inte så tråkiga som schäfrar.

kom å tänka på en ras till, hovawarten. de vet jag ytterst lite om, kanske andra vet mer?

Min tjej springer inte fram till främlingar men men sitter gärna i knät om man pratar aldrig så lite väl med henne. Bara man beter sig normalt så är man godkänd. Men jag vet att alla inte är sådana.
 
Sv: Rastips..:-(

Tikarna får inte vara större än 64 cm så jag tvivlar på att ditt mått stämmer.

Pälsen drar inte alls in en hel del skit, den är ganska blank och fet när den är färdig så det fastnar inte så mycket i den.

Om du tycker att en hund skall hoppa upp i famnen på alla människor den möter så föreslår jag att du håller dig till Labbe eller nått annat ja.

Tillgängligheten är mycket varierande, det bör man nog kolla med föräldradjuren, men min 1-årstik, som varit med överallt sen hon var 10 veckor har inga direkta problem med det. Om folk kommer springande och kastar sig över henne så backar hon, om folk beter sig normalt så hälsar hon med en nosning, inga överdrivna gester. Folk hon känner eller folk hon tycker verkar vara himla skojiga kastar hon sig (tyvärr ) i famnen på.
 
Sv: Rastips..:-(

Ang. den schäfertypen du talar om så har några grannar till mig köpt sådana , stooora kraftiga och raka i ryggen, nu är det tyvärr bara en hobbyuppfödare och jag vet inte om det är stamtavla på valparna men de är rejäla!!! Tyvärr kunde ju säljaren haft bättre vett än att sälja till alkoholberoende personer....

Poängen är att det FINNS ju såna schäfertyper kvar om man letar lite :D
 
Sv: Rastips..:-(

Pälsen drar inte alls in en hel del skit, den är ganska blank och fet när den är färdig så det fastnar inte så mycket i den.

Hua...inte på den briard jag passade under en tid. Han var ständigt skitig och äcklig, trots välskött päls. Han drog in halva skogen i lägenheten efter promenaden. Har aldrig städat så mkt, även om mina schäfrar är duktiga på att smutsa ner hemma.
 
Sv: Rastips..:-(

De som är "för mjuka" verkar ha den tendensen. Det finns en del som har sina "riesen-klippta", kanske av den anledningen. Det är i alla fall inte en massa hår som fälls, vilket många säkert inte vet. Briarder är ganska allergivänliga!
 
Sv: Rastips..:-(

Hon menar så där tråkigt väluppfostrade och trevliga. :D
En labbe kan inte vara både energisk och lydig. Den är antingen lat eller olydig, förstår du? :angel:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Rastips..:-(

har du tänkt på riesenschnauzer? verkar passa in på dina kriterier och ganska lättskött päls och är en mycket bra brukshund
 
Sv: Rastips..:-(

äh, jag tycker de är tråkiga för att de inte hittar på egna grejer. de gör liksom inte så mycket väsen av sig. och så tycker jag att de är hopplöst förståndiga. av den anledningen vill jag inte ha schäfer igen. fast så ser man ett och annat exemplar som det ser ut att vara lite fart i och då blir man såklart sugen igen. men 9 av 10 som jag ser är rätt tråkiga. men så tycker jag att labben med damptendenser är rolig. de gör allt med ett flin på läpparna. lite så verkar briarderna också vara. pigga och studsiga men utan labbens älska-allt-och-alla.
 
Sv: Rastips..:-(

dumma dig. de KAN vara både lydiga och energiska. jag har sett en labbe som är det (inte min visserligen, men det är en annan historia).
 
Sv: Rastips..:-(

Det är såå skönt att vi alla har våra "egna" raser.

Då jag inte vill bli gråhårig i förtid, så har jag valt schäfer och inte labbe. En labbe kan göra mig galen. :eek: Men visst är de charmiga...på avstånd. :D

En schäfer har en av och på- knapp som fungerar i alla väder. :)
 
Sv: Rastips..:-(

haha...kommer att tänka på labben vi hade på brukshundsklubben......den var ALLTID lös och rände omkring med en flåsande matte efter sig.....den var jättelydig...så länge matte var ca 20 cm ifrån den...vid inkallning drog den direkt matte vände ryggen till....men glad var den iallafall :rofl:
 
Sv: Rastips..:-(

Det är bra! :banana:
Spä på bara, jag visste väl att det bara fanns otyg i de där labbarna. ;) :angel: :angel:
 

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 515
Senast: LaMagia
·
Hundavel & Ras Jag och min sambo har dom senaste åren väntat på rätt tillfälle för att skaffa en Rottweiler. Jag har haft en tik av rasen sedan...
Svar
9
· Visningar
1 319
Senast: _Taggis_
·
Övr. Hund Jag har en nära bekant som för ett år sedan köpte en berner sennen tik. Hon har alltid gillat rasen och kände att det var läge att kunna...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 174
Senast: iNHALE
·
Hundavel & Ras Halloj! Nu är det snart dags att börja välja ras, har funderat några månader på vilka raser som ska kunna passa mig. Har haft två...
2
Svar
38
· Visningar
6 914
Senast: Lona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp