Rastningsetikett, var får hunden INTE kissa?

Det KAN kanske bero på, men ingen av mina hundar har någonsin blivit fyade på för att de kissat/bajsat inne men de vill helt enkelt inte göra det. De vill inte kräkas inne heller.
Jag vet inte egentligen, men jag tänker att det kanske har något att göra med att om man sedan dag ett har visat hunden att "jag lyssnar på din minsta vink om att du är nödig och behöver gå ut" och man liksom följer det stenhårt och belönar utomhus, dels med beröm och godis som valp, men även fortsatt beröm som vuxen, så tror jag att det kan påverka vilja att sätta sig inne. Jag tror det skulle kännas fel hos vissa hundar.
Jag berömmer ju min trots att han är 1 år nu. "Du är så duktig, Vavilon!! :heart" och så får jag en blick av honom som säger "chilla matte, jag skiter bara!!"

Sedan påverkar så klart att vissa ogillar när det skvätter osv.
 
Det där handlar ju till största delen om vildkatter, förvildade katter, och sådana skall vi inte ha i naturen.
Den förhållandevis bekväma tamkatten går hem och äter mat som ligger stilla när den är hungrig.

Hur var det nu, nyss var ju fördelen med katterna att de fångade möss och råttor? Dessvärre fångar och dödar de så mycket mer små djur. Inte som föda främst, utan för jakten, så en matskål hemma gör ingen stor skillnad.
Det handlar om djur som springer vind för våg om dagarna utan uppsikt, utan att djurägaren har en aning om vad djuret sysslar med under dagen.
Där kan man verkligen snacka brist i djurägarens ansvar, jämfört med någon nedpissad stolpe i stan.
 
Fast det handlar ju inte alltid om att hunden behöver lätta på trycket utan att många hanar markerar om de tillåts lukta. Det handlar ju inte om att hunden tillåts pinka precis överallt heller.

Går man flertalet timmar i en stad och hunden inte ska kissa på någon husvägg (pratar inte om folks privata hus med trädgård nu), planterad buske eller lyktstolpe så innebär det ju att hunden får gå fot hela tiden. Det krävs ganska mycket för det fokuset och lydnaden faktiskt. OM nu hunden är motiverad till att lukta mycket och markera ibland.
Men du rastar väl inte hunden i stadsmiljö utan i grönområden? Självklart finns det även ställen i stadsmiljö där hunden kan få lyfta på benet, men inte på staket, hus, stolpar osv. Det är inte krävande för en hund att gå i kort koppel och inte pissa. Varför ska hunden lukta i stan där den inte får pissa? I en stad ska hunden sköta sig, tex gå i kort koppel. Jag har gått mycket i Malmö och vet att även där finns ställen man kan låta hunden lyfta på benet trots att det är centralt, så inte behöver man gå i timmar i Sveriges tredje största stad, men rastning gör man väl inte på trottoaren, vid hus, stolpar, staket osv. Är det inte till grönområden man går? Varför måste en hanhund markera inne centralt i stan på allt? Jag har skrivit tidigare också att vissa buskar ser man ju att är ok att pinka på i en stad, andra är inte ok, samma som med vissa träd. Just exakt centralt är det ofta inte mycket buskar som är ok utan det är små prydnadsbuskar där bara, men då får man väl gå lite så att man kommer dit det är ok?

Jag tror det här problemet görs större än vad det egentligen är. Ja, vissa tycker det är ok att hunden kissa både här och där. Ja, vissa tycker inte att det är ok att hunden kissar både här och där. Men jag tycker inte riktigt att man ska ha hunden som ursäkt för sin åsikt.
 
Du ser inte skillnad på ett stall där det finns växtlighet i närheten och ett stort lägenhetshus mitt inne i en stad utan växtlighet i närheten?
Jo.
På många vis.
Men att ta med sig hunden till en plats där det inte finns lämplig yta för naturbehov kräver ju stort ansvar av ägaren.
Att låta hunden kissa på andras hus är faktiskt inte lösningen.
Det är bara hänsynslöst, äckligt, otrevligt och respektlöst inför andras egendom.
Själklart är så det ett klandervärt beteende.
 
Jag vet inte egentligen, men jag tänker att det kanske har något att göra med att om man sedan dag ett har visat hunden att "jag lyssnar på din minsta vink om att du är nödig och behöver gå ut" och man liksom följer det stenhårt och belönar utomhus, dels
De små aktar sig noga för att visa att de är nödiga när de inte vill gå ut. De smiter iväg i ett obevakat ögonblick och fixar det hela innan vi hinner blinka.
Listiga små rackare de där.
 
Men du rastar väl inte hunden i stadsmiljö utan i grönområden? Självklart finns det även ställen i stadsmiljö där hunden kan få lyfta på benet, men inte på staket, hus, stolpar osv. Det är inte krävande för en hund att gå i kort koppel och inte pissa. Varför ska hunden lukta i stan där den inte får pissa? I en stad ska hunden sköta sig, tex gå i kort koppel. Jag har gått mycket i Malmö och vet att även där finns ställen man kan låta hunden lyfta på benet trots att det är centralt, så inte behöver man gå i timmar i Sveriges tredje största stad, men rastning gör man väl inte på trottoaren, vid hus, stolpar, staket osv. Är det inte till grönområden man går? Varför måste en hanhund markera inne centralt i stan på allt? Jag har skrivit tidigare också att vissa buskar ser man ju att är ok att pinka på i en stad, andra är inte ok, samma som med vissa träd. Just exakt centralt är det ofta inte mycket buskar som är ok utan det är små prydnadsbuskar där bara, men då får man väl gå lite så att man kommer dit det är ok?

Jag tror det här problemet görs större än vad det egentligen är. Ja, vissa tycker det är ok att hunden kissa både här och där. Ja, vissa tycker inte att det är ok att hunden kissar både här och där. Men jag tycker inte riktigt att man ska ha hunden som ursäkt för sin åsikt.

Ingen har sagt att hunden ska markera på allt i stan?
Varför ska hunden inte få lukta på saker i stan? Har nog aldrig mött någon som har hunden konstant fot utan att lukta på saker.

Att man håller extra koll där det är olämpligt vid typ byggställning, bänkar, dagis, café och restauranger osv är en sak. Men om jag går runt baksidan av ett stort lägenhetshus som sitter ihop med andra längs med en trottoar så kommer jag inte släpa med mig hunden om den kissar mot väggen.

Upplever ärligt talat inte att folk i städer ser det som ett så stort problem med hundar som kissar på vissa byggnader, lyktstolpar eller buskar faktiskt.

Och jag vet inte hur det är med andra. Men mina hundar följer med på långt mer än bara rastningar för deras skull. Dvs varje gång jag går ut med hunden i stan är det inte för att gå ut med hunden i en park.
 
Det stod tydligt i texten som du länkade till att problemet i praktiken gällde de vilda katterna och därmed förvildade katterna. De har inga ägare. Vilket absolut är ett problem.

Vildkatter fångade fler fåglar, tamkatter var inte oskyldiga. Nyttan var ju nyss att katter fångade och dödade små djur, men det är tvärtom problemet med dom.
Förvildade katter är ett resultat av ett djurägande där man tillåter katten att springa omkring helt utan uppsikt från djurägaren.
 
Vildkatter fångade fler fåglar, tamkatter var inte oskyldiga. Nyttan var ju nyss att katter fångade och dödade små djur, men det är tvärtom problemet med dom.
Förvildade katter är ett resultat av ett djurägande där man tillåter katten att springa omkring helt utan uppsikt från djurägaren.
Vad sägs om att du skapar en ny tråd om du inte vill diskutera rastning av hundar?
 
Ingen har sagt att hunden ska markera på allt i stan?
Varför ska hunden inte få lukta på saker i stan? Har nog aldrig mött någon som har hunden konstant fot utan att lukta på saker.

Att man håller extra koll där det är olämpligt vid typ byggställning, bänkar, dagis, café och restauranger osv är en sak. Men om jag går runt baksidan av ett stort lägenhetshus som sitter ihop med andra längs med en trottoar så kommer jag inte släpa med mig hunden om den kissar mot väggen.

Upplever ärligt talat inte att folk i städer ser det som ett så stort problem med hundar som kissar på vissa byggnader, lyktstolpar eller buskar faktiskt.

Och jag vet inte hur det är med andra. Men mina hundar följer med på långt mer än bara rastningar för deras skull. Dvs varje gång jag går ut med hunden i stan är det inte för att gå ut med hunden i en park.
Vi får nog nöja oss med att vi inte har samma åsikter.

Jag anser att en handhund inte ska få markera hur som helst i en stad. Fixar den att lukta på saker så fine, då får den göra det, men innebär lukta=markera så nä, då får den antingen lära sig att nej, här lyfter vi inte och om det av någon anledning är svårt så får den inte lukta, så slipper vi bekymret. Det betyder inte STRIKT fot i militärisk stil. Alltså, mina hundar skulle aldrig bli godkända på en lydnadstävling om man bedömer fot där... de går inte riktigt där de ska gå när man går fot och de har koll på omgivningen samtidigt. Det betyder däremot inte att de får kissa eller lukta. De ska gå fint i kort koppel utan att dra, utan att snusa omkring och utan att göra behov.

Om hunden är rastad finns det inget behov att lyfta på benet på olämpliga saker i en stad oavsett hur många timmar man är ute. Självklart ska hunden följa med, men den ska ju väl kunna uppföra sig ändå. Man säger nej och tar bort hunden från det olämpliga och visar hunden det lämpliga.

Men som sagt, det krävs ju att man själv tycker att något är olämpligt eller lämpligt.
 
Nyttan var ju nyss att katter fångade och dödade små djur, men det är tvärtom problemet med dom.
Att låta hunden kissa på andras saker, t.ex. hus, blir inte mindre gräsligt för att det finns andra saker som också är dåliga.
Huset håller inte bättre för att katter fångar fåglar.
 
Tänkte på den här tråden när jag gick till jobbet. Möter en kvinna med två små hundar. Brukar möta henne. Vi möttes på en liten asfaltsväg som på tre sidor har grönområden. Pinkvänliga. På den fjärde sidan är en byggnad och utanför den står parkerade bilar. Ena hunden lyfte benet mot däcket på en parkerad bil. Kvinnan stannade snällt och väntade medan den markerade däcket.

Hunden var inte akut kissnödig utan det var en ren markeringsskvätt

Sådant är ju otroligt enkelt lära hunden inte är okej. Och frågan som dök upp för mig är om det är sådana hundägare som helt enkelt inte bryr sig alls som eg är och blir problemet. Nu kan man givetvis inte veta hur mkt av kisset på en lyktstolpe som är en reellt kissnödig hund och hur mkt som är okynnesmarkerande. Men jag började fundera...
 
Vad jag är glad att jag bor i en kommun som accepterar hundar och att dom måste få agera hundar och då ingår det att nosa och markera och rasta sig.

"Men som hundägare måste du kunna ha möjlighet att promenera med din hund där du bor. I ett fall som prövades i Svea hovrätt gjordes en bedömning ifall rastning av hundar orsakat olägenheter för grannarna i en bostadsrättsförening och om hundägaren då kunde få sin bostadsrätt förverkad, det vill säga förlora rätten till den. Tingsrätten gjorde bedömningen att en bostadsrättsinnehavare måste ha rätt att rasta hunden i närheten av bostaden. Och att grannarna i viss mån måste ha överseende om hundar gör sina behov på den egna eller annans tomt."

Hundar finns i samhället och det måste accepteras helt enkelt, hur äckligt en del än tycker det är.
 
Tänkte på den här tråden när jag gick till jobbet. Möter en kvinna med två små hundar. Brukar möta henne. Vi möttes på en liten asfaltsväg som på tre sidor har grönområden. Pinkvänliga. På den fjärde sidan är en byggnad och utanför den står parkerade bilar. Ena hunden lyfte benet mot däcket på en parkerad bil. Kvinnan stannade snällt och väntade medan den markerade däcket.

Hunden var inte akut kissnödig utan det var en ren markeringsskvätt

Sådant är ju otroligt enkelt lära hunden inte är okej. Och frågan som dök upp för mig är om det är sådana hundägare som helt enkelt inte bryr sig alls som eg är och blir problemet. Nu kan man givetvis inte veta hur mkt av kisset på en lyktstolpe som är en reellt kissnödig hund och hur mkt som är okynnesmarkerande. Men jag började fundera...
Det är precis det här! Det var ingen "oj hoppsan" situation.
Det finns möjligheter att låta hunden lyfta på benet någon annanstans, men hunden valde bilen.
Kvinnan stod snällt och väntade tills hunden blev klar. Jag förstår inte av vilken anledning man gör det?

Det är inte så hemskt svårt att lära hunden rätt och fel ställe. Har du sagt nej och dragit bort en kissande hund så den fått avbryta kissandet mot en bil några gånger och sedan sagt varsågod och berömt på rätt ställe så kopplar de rätt fort, inte ens handhundar är så tröga att de inte fattar. Annars skulle jag bra gärna vilja veta vilken ras som inte fixar en sådan kunskap för då ska jag aldrig någonsin skaffa en så dum hund.
 
Det är precis det här! Det var ingen "oj hoppsan" situation.
Det finns möjligheter att låta hunden lyfta på benet någon annanstans, men hunden valde bilen.
Kvinnan stod snällt och väntade tills hunden blev klar. Jag förstår inte av vilken anledning man gör det?

Det är inte så hemskt svårt att lära hunden rätt och fel ställe. Har du sagt nej och dragit bort en kissande hund så den fått avbryta kissandet mot en bil några gånger och sedan sagt varsågod och berömt på rätt ställe så kopplar de rätt fort, inte ens handhundar är så tröga att de inte fattar. Annars skulle jag bra gärna vilja veta vilken ras som inte fixar en sådan kunskap för då ska jag aldrig någonsin skaffa en så dum hund.

Ja det där är lätt lära. Men det som I tråden diskuterats var väl längre sträckor och där gräs och träd mm också skulle vara förbjudet?

Men det I mitt ex är bara nonchalant lathet.
 
Ja det där är lätt lära. Men det som I tråden diskuterats var väl längre sträckor och där gräs och träd mm också skulle vara förbjudet?

Men det I mitt ex är bara nonchalant lathet.
Fast jag tror inte att det ens i en stad finns enbart olämpliga ställen för en hund att lyfta på benet på. Faktiskt. Och OM man bor mitt i smeten så att hunden faktiskt inte kan lyfta på benet där man bor, så tänker jag att man får ta sig dit där den får det så att även det behovet tillgodoses. Man lär hunden "här är det inte ok" och "här är det ok". Men som sagt, även i Malmö kan en hund pinka centralt utan att behöva vandra i mil. Man får kanske gå längre bort än närmaste husknut och lyktstolpe, men det får man väl ta och planera för tänker jag? Till och med jag får gå en liten bit för att komma till ställen som är kissvänliga, betydligt kortare bit än i en stad men ändå. Dessutom bor jag i en lägenhet i ett hus med 5 andra lägenheter och trädgård, det är av hyresvärden förbjudet att rasta hunden i trädgården. Han skulle inte bli glad om hunden lyfte på benet vid huset eller postlådorna. Det håller jag på, trädgården är förbjuden zon, alltså kort koppel på hunden fram till kissvänlig zon.

Väljer man att bo så OCH att släpa med sig sin hund i timmar i centrum där hunden inte kan lyfta på benet som den känner för så får man stå för det, det är helt ens eget val. Det finns andra ställen man kan bo på och man behöver inte vistas i timmar där hunden inte får lyfta på benet stup i kvarten på olämpliga ställen, om man nu tror att det är plågsamt svårt för hunden gå ordentligt på alla fyra benen i kort koppel utan att släppa något från snoppen. Men som sagt, jag tror inte att det är så svårt egentligen, eller så stort, utan även i städer kan hunden då och då hitta lämpliga ställen. Man ska bara vilja.
 
Fast jag tror inte att det ens i en stad finns enbart olämpliga ställen för en hund att lyfta på benet på. Faktiskt. Och OM man bor mitt i smeten så att hunden faktiskt inte kan lyfta på benet där man bor, så tänker jag att man får ta sig dit där den får det så att även det behovet tillgodoses. Man lär hunden "här är det inte ok" och "här är det ok". Men som sagt, även i Malmö kan en hund pinka centralt utan att behöva vandra i mil. Man får kanske gå längre bort än närmaste husknut och lyktstolpe, men det får man väl ta och planera för tänker jag? Till och med jag får gå en liten bit för att komma till ställen som är kissvänliga, betydligt kortare bit än i en stad men ändå. Dessutom bor jag i en lägenhet i ett hus med 5 andra lägenheter och trädgård, det är av hyresvärden förbjudet att rasta hunden i trädgården. Han skulle inte bli glad om hunden lyfte på benet vid huset eller postlådorna. Det håller jag på, trädgården är förbjuden zon, alltså kort koppel på hunden fram till kissvänlig zon.

Väljer man att bo så OCH att släpa med sig sin hund i timmar i centrum där hunden inte kan lyfta på benet som den känner för så får man stå för det, det är helt ens eget val. Det finns andra ställen man kan bo på och man behöver inte vistas i timmar där hunden inte får lyfta på benet stup i kvarten på olämpliga ställen, om man nu tror att det är plågsamt svårt för hunden gå ordentligt på alla fyra benen i kort koppel utan att släppa något från snoppen. Men som sagt, jag tror inte att det är så svårt egentligen, eller så stort, utan även i städer kan hunden då och då hitta lämpliga ställen. Man ska bara vilja.

Jag tror det där helt beror på vad man anser är okej ställen? Om kommunal mark inom stad inte är okej kan det bli väldigt långt. Om kommunal grönyta är okej men inte his och stolpar så blir det kortare. Osv. Men jag ser ingen riktig konsensus i tråden.

När jag hade hund I stan fick han inte pinka utanför porten eller på folks häckar, soptunnor osv utan vänta till vi kom till kommunens gräsmatta och träd. En sträcka om 20 m. Inga som helst problem.

Men om man inte anser kommunala träd och gräsmatta är okej. Då hade stackarn fått pinka på sig.

Och då är det en hund som hade noll problem inte pinka i stadsmiljö där det bara fanns husfasader, lyktstolpar, cykelställ och trottoarer. Jag tog när vi flyttade från landet hänsyn till hundrastning. Men som sagt jag ansåg grön yta 20 m från hus som helt okej ställe att kissa. Alla i tråden gör inte det.

Så prata om lämpliga ställen kräver ju man pratar om samma sak.
 
Jag tror det där helt beror på vad man anser är okej ställen? Om kommunal mark inom stad inte är okej kan det bli väldigt långt. Om kommunal grönyta är okej men inte his och stolpar så blir det kortare. Osv. Men jag ser ingen riktig konsensus i tråden.

När jag hade hund I stan fick han inte pinka utanför porten eller på folks häckar, soptunnor osv utan vänta till vi kom till kommunens gräsmatta och träd. En sträcka om 20 m. Inga som helst problem.

Men om man inte anser kommunala träd och gräsmatta är okej. Då hade stackarn fått pinka på sig.

Och då är det en hund som hade noll problem inte pinka i stadsmiljö där det bara fanns husfasader, lyktstolpar, cykelställ och trottoarer. Jag tog när vi flyttade från landet hänsyn till hundrastning. Men som sagt jag ansåg grön yta 20 m från hus som helt okej ställe att kissa. Alla i tråden gör inte det.

Så prata om lämpliga ställen kräver ju man pratar om samma sak.
Folk i tråden har ju inte samma åsikt om lämpliga ställen. Det är det som är problemet. Men istället för att stå för att man tycker det är ok att låta hunden kissa på ställen andra inte tycker är lämpliga så har man andra ursäkter, tex att det inte finns några lämpliga ställen, att hunden måste nosa, att man inte kan tvinga hunden gå i kort koppel och vara fokuserad i flera timmar, det är svårt att lära dem, alla kan inte vara ledarhundsmaterial. osv.

Jag anser att viss kommunal mark är lämplig. Vissa träd, vissa buskar, vissa gräsmattor. Det känns som sunt förnuft att de i rabatterna inklämnda små buskarna inte var ok att pinka på, eller gräsplättarna som var mer gula än gröna och som kanske till och med var nysådda. Och de där små träden, tex sådan som ofta har någon slags "ram" runt sig är inte heller ok för mig. Jag personligen tycker att man kan se var det är ok att de kissar. Större träd och buskar, lite vildar, som inte minituöst sköts, på sin höjd klipps någon gång vart annat år eller nåt, javisst! De små buskarna där man planterar runt blommor i rabatterna, som vattnas flera gånger varje sommaren? Näää, där ligger folk på knä och krafsar och gör fint, en arbetsplats ju.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag får hem vår nya hanhund på torsdag om allt går bra på besiktningen. Jag har bara haft tikar innan och aldrig promenerat med dem i en...
Svar
12
· Visningar
7 325

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp