Rastningsetikett, var får hunden INTE kissa?

Sist jag hade hund hade vi egen mark och eget stall, den här hysteriska världen kom jag aldrig i kontakt med.
Ja det där verkar ju litet märkligt.
Det är ju faktiskt inget som tar skada där alls.

Jag förstår om de inte vill ha hundbajs liggande där, men det är ju en annan sak. Det skall man ju alltid ta upp.
 
Hundägaren blir skadeståndsskyldig vid skada på fasad.
Det kan bli dyrt.
https://lawline.se/answers/ersattning-pga-att-hund-urinerat-pa-fasad

Tänkte du att kommunen dna-testa alla hanhundar då för att få reda på vilken hunds kiss som frätt mest var, stå på lur vid hundkissproblemställen och hoppa fram så fort en hanhund lyfter på benet, eller ska de för enkelhetens skull helt sonika utkräva skadestånd från alla hanhundsägare?

En av hundforats mer bisarra trådar det här.
 
Tänkte du att kommunen dna-testa alla hanhundar då för att få reda på vilken hunds kiss som frätt mest var,
Det går nog i många fall att veta vilka hundar som kissat på huset. Vissa sätter det ju i system.

Läste du länken?
Det var liksom den som jag hänvisade till.
Och du själv?
Var låter du dina hundar kissa?
 
Eftersom jag bor ute i bushen så kissar mina hundar mest på min egna mark, vad nu det har med saken att göra..
Med tanke på ditt inlägg så vore det ju intressant att veta om du tycker att lyktstolpar, husväggar och elskåp är lämpliga platser för hundar att kissa på?
 
Ja det där verkar ju litet märkligt.
Det är ju faktiskt inget som tar skada där alls.

Jag förstår om de inte vill ha hundbajs liggande där, men det är ju en annan sak. Det skall man ju alltid ta upp.

Fast helt teoretiskt kan både träden och gräset ta skada. Det är det som är problemet dividera i termer kan ta skada. Och var det då terriern Tusse, pointern Pelle eller att det var trehundra hundar som pinkade där som var orsaken? Och hur vet Tusses och Pelles husse eller matte hur många hundar som brukar pinka där?



Hundägaren blir skadeståndsskyldig vid skada på fasad.
Det kan bli dyrt.
https://lawline.se/answers/ersattning-pga-att-hund-urinerat-pa-fasad

Nästan sämre bevisläge än vid ord mot ord. Men jurister tjänar pengar på stämningar

Värt att veta innan man länkar lawline som källa är att det är juriststudenter som svarar på frågorna. Svaren är för det allra mesta alldeles rätt. Men de kan också vara ofullständiga eller förenklade.
 
Med tanke på ditt inlägg så vore det ju intressant att veta om du tycker att lyktstolpar, husväggar och elskåp är lämpliga platser för hundar att kissa på?

Du ser alltså inte själv det absurda i att hävda att hanhundsägare kan bli ersättningsskyldiga om de kissar på något kommunalägt?

Såvida inte kommunen ska ha folk posterade vid -för en hanhund- kissvänliga ställen år ut och år in som tar "missdådarna" på bar gärning s a s, hur ska de veta vem/vilka hundägare de ska kräva på ersättning?
 
Ja det där verkar ju litet märkligt.
Det är ju faktiskt inget som tar skada där alls.
Jag förstår om de inte vill ha hundbajs liggande där, men det är ju en annan sak. Det skall man ju alltid ta upp.

De anser att det åsamkas "skada", samt att det luktar.

Ingen har frågat hur jag löst det men jag kan berätta att jag vägrar gå in i diskussion med den där typen av människor, det kommer bara leda till undermåliga cirkelargument. Så länge det inte uppstår skarpt läge så hänvisar jag till att jag följer kommunens stadgar, vill de se någon sorts förändring får de vända sig dit..
 
Du ser alltså inte själv det absurda i att hävda att hanhundsägare kan bli ersättningsskyldiga om de kissar på något kommunalägt?

Såvida inte kommunen ska ha folk posterade vid -för en hanhund- kissvänliga ställen år ut och år in som tar "missdådarna" på bar gärning s a s, hur ska de veta vem/vilka hundägare de ska kräva på ersättning?

Lawline gav ett teoretiskt svar, inte praktiskt.
Blir det en rättslig tvist kommer ärendet troligen hanteras som många andra liknande ärenden, tex klotter. Dvs bevisa att x med hund är skyldiga till väggkissande samt bevisa faktisk skada. X med hund kommer inte behöva ersätta en skadad vägg pga att x antal hundar genom åren kissat där. På sin höjd blir de ersättningsskyldiga med kostnaden för lika många tvättar som det går att bevisa att hunden kissat.
 
I stan tycker jag största problemet med hundar som kissar emot husväggar är att det oftast är en trottoar precis vid husväggen så kisset rinner liksom ut på trottoaren där folk ska gå
 
Du ser alltså inte själv det absurda i att hävda att hanhundsägare kan bli ersättningsskyldiga om de kissar på något kommunalägt?

Såvida inte kommunen ska ha folk posterade vid -för en hanhund- kissvänliga ställen år ut och år in som tar "missdådarna" på bar gärning s a s, hur ska de veta vem/vilka hundägare de ska kräva på ersättning?
Teoretiskt så kan de ju det. Att det i realiteten knappast är genomförbart att få ut pengarna pga bevisproblem m.m. är en annan sak.

Saker blir inte tillåtna och påbjudna bara för att det finns praktiska bevisproblem i lagföringen. Och det mer intressanta för den principiella diskussionen är väl om det handlar om skada som hundägaren skulle haft ansvar för att undvika. För bör ju hen göra det oavsett hur konkret den aktuella skadeståndsrisken är.
 
Jag tycker att det är märkligt att det bara är risken för att själv råka illa ut som styr.
Att det inte på något vis finns en känsla för vad som är rätt eller fel att göra mot andra människor.
 
Det funkar nog om man har någon som regelmässigt låter sin hund kissa på ett hus och har några vittnen och ett eller annat foto som bevis. Hundägare går ofta samma runda.

Nej. Inte om andra hundar också kissat där. Haken blir just bedöma om och i så fall vilken skada just den hunden orsakatt, det är där problemet blir. Så en förstörd vägg och en hund som pinkat där 5 gånger bevisat men där andra hundar också kissa okänt antal gånger, då blir det mer olägenhet man kan bevisa än skada.
 
Jag tycker att det är märkligt att det bara är risken för att själv råka illa ut som styr.
Att det inte på något vis finns en känsla för vad som är rätt eller fel att göra mot andra människor.

Jag tror som sagt inte de flesta som låter hundar kissa på ex vis väggar och bilar tänker der gör någon skada. Dvs de står inte där och tänker det är fel men det skiter jag i.
 
Jag tror som sagt inte de flesta som låter hundar kissa på ex vis väggar och bilar tänker der gör någon skada. Dvs de står inte där och tänker det är fel men det skiter jag i.
Jag tycker att vissa svar i den här tråden tyder på motsatsen. Typ jag skiter i det så länge som det inte ger mig problem.
Ytterligt ohyfsat.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag får hem vår nya hanhund på torsdag om allt går bra på besiktningen. Jag har bara haft tikar innan och aldrig promenerat med dem i en...
Svar
12
· Visningar
7 373

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp