Rastningsetikett, var får hunden INTE kissa?

De får inte orsaka olägenhet.
Att låta hunden kissa på hus, stolpar, bilar och andra saker som tar skada av kisset orsakar olägenhet.
Om busken dör av kisset så orsakar det olägenhet.

Det får faktiskt inte bli just äckligt.
Som sagt, lite skada får det göra. Hundar är en del av samhället och det slitaget är någonting som får accepteras. Precis som det blir slitage på allting i stan, det är så det är helt enkelt. Alternativet är att förbjuda hundar helt i städer.

Och sunt förnuft får man hoppas folk har, jag låter inte min hund kissa på en gräsmatta jag ser är skör, då går vi förbi den. Är det en gräsmatta som inte tagit skada får han kissa där helt enkelt.
 
Senast ändrad:
Men du rastar väl inte hunden i stadsmiljö utan i grönområden? Självklart finns det även ställen i stadsmiljö där hunden kan få lyfta på benet, men inte på staket, hus, stolpar osv. Det är inte krävande för en hund att gå i kort koppel och inte pissa. Varför ska hunden lukta i stan där den inte får pissa? I en stad ska hunden sköta sig, tex gå i kort koppel. Jag har gått mycket i Malmö och vet att även där finns ställen man kan låta hunden lyfta på benet trots att det är centralt, så inte behöver man gå i timmar i Sveriges tredje största stad, men rastning gör man väl inte på trottoaren, vid hus, stolpar, staket osv. Är det inte till grönområden man går? Varför måste en hanhund markera inne centralt i stan på allt? Jag har skrivit tidigare också att vissa buskar ser man ju att är ok att pinka på i en stad, andra är inte ok, samma som med vissa träd. Just exakt centralt är det ofta inte mycket buskar som är ok utan det är små prydnadsbuskar där bara, men då får man väl gå lite så att man kommer dit det är ok?

Jag tror det här problemet görs större än vad det egentligen är. Ja, vissa tycker det är ok att hunden kissa både här och där. Ja, vissa tycker inte att det är ok att hunden kissar både här och där. Men jag tycker inte riktigt att man ska ha hunden som ursäkt för sin åsikt.

Du har ju missat något fullständigt fundamentalt när det gäller hundens grundläggande behov. Varsågod, denna post rekommenderar jag dig att läsa:

https://www.harligahund.se/det-ar-hundens-promenad/
 
"Men som hundägare måste du kunna ha möjlighet att promenera med din hund där du bor. I ett fall som prövades i Svea hovrätt gjordes en bedömning ifall rastning av hundar orsakat olägenheter för grannarna i en bostadsrättsförening och om hundägaren då kunde få sin bostadsrätt förverkad, det vill säga förlora rätten till den. Tingsrätten gjorde bedömningen att en bostadsrättsinnehavare måste ha rätt att rasta hunden i närheten av bostaden. Och att grannarna i viss mån måste ha överseende om hundar gör sina behov på den egna eller annans tomt."

Intressant! Följde Svea Hovrätt Tingsrättens bedömning att grannarna i viss mån måste ha överseende om hundar gör sina behov på den egna eller annans tomt?
 
Ja det där är lätt lära. Men det som I tråden diskuterats var väl längre sträckor och där gräs och träd mm också skulle vara förbjudet?

Med denna tråd i tankarna så fotade jag idag exempel på vad jag tog upp i trådstarten, det handlar om avstånd.

Exempel 1
Här en typisk sträcka där kommunen delat upp vägen med gång respektive cykelväg. Behöver jag säga att cyklisterna blir vansinniga om man går med sin hund på cykelvägen - nej? Bra.

Kommunen anser med uppdelningen att man ska gå på en sida och cykla på den andra, enligt symbolerna på bilden.
På vänster sida bor det människor, de har sina trädgårdar och uteplatser några meter från gångbanan, det som skiljer är häckar och en gräsremsa med - träd - och lyktstolpar.
1. Gissa vart hunden vill nosa och rasta?
2. Vart anser ni att hunden ska nosa och rasta?

Argument 1
Människorna som bor till vänster har dels synpunkter på att de inte vill att man ska rasta mot deras häckar eller på gräs, träd eller lyktstolpar utanför häcken eftersom det enligt påstående - luktar.

Argument 2
Vissa av de boende är dessutom själva hundägare som låter sina hundar gå ut i trädgården utan uppsyn. Flera av dessa hundägare får kortslutning av vansinne om en hund stannar för att nosa utanför deras häck eftersom deras trädgårdshundar då blir rabiata och börjar tokskälla för att de vaktar trädgården.
 

Bifogade filer

  • orka.jpg
    orka.jpg
    138,6 KB · Visningar: 41
Så prata om lämpliga ställen kräver ju man pratar om samma sak.

Och apropå både lämpliga ställen och avstånd:

Exempel 2

Bilden visar kommunens på måfå uppställda bänkar där människor kan slå sig ned. I närheten finns en sten, det syns mörka fläckar på stenen efter hundkiss. Där har jag blivit utskälld från bänksittare för att min hund kissat på stenen. Det är helt enkelt ofräscht, där sitter de, njuter av en fika i solen och behöver titta på när min hund kissar - vilket dessutom luktar. Givetvis.

Hur resonerar ni?

Tycker detta med subjektiva "sunt-förnuft-diskussioner" är mycket intressanta. Än mer sedan jag skaffade hund.
 

Bifogade filer

  • orka1.PNG
    orka1.PNG
    204,8 KB · Visningar: 43
Du har ju missat något fullständigt fundamentalt när det gäller hundens grundläggande behov. Varsågod, denna post rekommenderar jag dig att läsa:

https://www.harligahund.se/det-ar-hundens-promenad/
Det tycker jag inte. Jag är fullständigt kapabel och anser att det är min skyldighet att ta mig till ställen där hunden kan vara hund, där jag går i hundens takt, där han bestämmer väg osv. Det betyder inte att jag tillåter att han kissar i trädgården, på elskåp, på prydnadsbuskar eller cykelställ. Jag anser att han mår utmärkt av att träna lite fot på promenaderna också, vilket är ypperligt att träna när han ändå inte ska pinka på saker som inte är passande eller där vi går bredvid en bilväg så att det är direkt olämpligt med långt koppel Han får sina behov alldeles utmärkt tillgodosedda utan att jag tillåter att han pissar ner parkbänkar, grannens bilar eller staketen till villorna längs trottoaren. Inte heller skylten till busshållplatsen eller elskåpet en bit ifrån. Och när vi går till centrum är det gott om område innan centrum han kan han definitivt få sina behov tillgodosedda alldeles utmärkt fram till vi kommer till centrum, där han får gå i kort koppel tills vi går hem igen.

Om du tror att jag förespråkar att hunden aldrig får snusa och lyfta på benet och markera så tror du fel, helt fel. Men självklart ska mina inlägg tolkas och misstolkas till det yttersta, men vet du, det är bara löjligt. Du väljer ut en enda mening ur ett inlägg och angriper på utan att fundera på vad jag egentligen skriver. Har jag skrivit att hundar aldrig får lyfta på benet? Har jag skrivit att hundar ska rastas i stan, enbart i stan? Har jag skrivit att man inte ska ta hunden till ställen den får lyfta på benet på? Har jag skrivit att det är svårt att hitta kissvänliga ställen i staden?

Jag tillhör definitivt den gruppen som låter min hund lukta på ställen tills den är klar. Jag låter den välja väg, framför allt i skogen, jag går i lugn takt och stressar inte. Men jag går i hundvänliga och kissvänliga områden och på vägen dit tränar jag fot där han inte får pinka, i skogsbackarna passar jag på att i rask takt gå uppför backarna flera gånger, så att både han och jag får motion och då får han inte snusa när vi går där, men de är ju rätt korta..., för att sedan gå vidare normalt igen. Det går faktiskt att förbjuda hunden att kissa på olämpliga ställen och tillåta den kissa på lämpliga ställen, under samma promenad.
 
Med denna tråd i tankarna så fotade jag idag exempel på vad jag tog upp i trådstarten, det handlar om avstånd.

Exempel 1
Här en typisk sträcka där kommunen delat upp vägen med gång respektive cykelväg. Behöver jag säga att cyklisterna blir vansinniga om man går med sin hund på cykelvägen - nej? Bra.

Kommunen anser med uppdelningen att man ska gå på en sida och cykla på den andra, enligt symbolerna på bilden.
På vänster sida bor det människor, de har sina trädgårdar och uteplatser några meter från gångbanan, det som skiljer är häckar och en gräsremsa med - träd - och lyktstolpar.
1. Gissa vart hunden vill nosa och rasta?
2. Vart anser ni att hunden ska nosa och rasta?

Argument 1
Människorna som bor till vänster har dels synpunkter på att de inte vill att man ska rasta mot deras häckar eller på gräs, träd eller lyktstolpar utanför häcken eftersom det enligt påstående - luktar.

Argument 2
Vissa av de boende är dessutom själva hundägare som låter sina hundar gå ut i trädgården utan uppsyn. Flera av dessa hundägare får kortslutning av vansinne om en hund stannar för att nosa utanför deras häck eftersom deras trädgårdshundar då blir rabiata och börjar tokskälla för att de vaktar trädgården.
Hade jag gått där med mina hundar så hade de självklart fått gå där på gräsremsan till vänster, samt kissa på träden/gräset bäst de vill. Hade nog hållit dem på remsan mellan gångvägen och träden om det inte varit jättefullt av folk. Att det skulle lukta kiss in i trädgårdarna på ett sådant ställe tror jag inte ett halvt ögonblick på. Har bott på ett par olika platser med liknande set-up och många hundar och nej, inte känner man det... Jag är ändå otroligt känslig för lukter.

Tillägg: Stenen hade varit ok för mig att de kissar på.
 
Det tycker jag inte. Jag är fullständigt kapabel och anser att det är min skyldighet att ta mig till ställen där hunden kan vara hund, där jag går i hundens takt, där han bestämmer väg osv. Det betyder inte att jag tillåter att han kissar i trädgården, på elskåp, på prydnadsbuskar eller cykelställ. Jag anser att han mår utmärkt av att träna lite fot på promenaderna också, vilket är ypperligt att träna när han ändå inte ska pinka på saker som inte är passande eller där vi går bredvid en bilväg så att det är direkt olämpligt med långt koppel Han får sina behov alldeles utmärkt tillgodosedda utan att jag tillåter att han pissar ner parkbänkar, grannens bilar eller staketen till villorna längs trottoaren. Inte heller skylten till busshållplatsen eller elskåpet en bit ifrån. Och när vi går till centrum är det gott om område innan centrum han kan han definitivt få sina behov tillgodosedda alldeles utmärkt fram till vi kommer till centrum, där han får gå i kort koppel tills vi går hem igen.

Om du tror att jag förespråkar att hunden aldrig får snusa och lyfta på benet och markera så tror du fel, helt fel. Men självklart ska mina inlägg tolkas och misstolkas till det yttersta, men vet du, det är bara löjligt. Du väljer ut en enda mening ur ett inlägg och angriper på utan att fundera på vad jag egentligen skriver. Har jag skrivit att hundar aldrig får lyfta på benet? Har jag skrivit att hundar ska rastas i stan, enbart i stan? Har jag skrivit att man inte ska ta hunden till ställen den får lyfta på benet på? Har jag skrivit att det är svårt att hitta kissvänliga ställen i staden?

Jag tillhör definitivt den gruppen som låter min hund lukta på ställen tills den är klar. Jag låter den välja väg, framför allt i skogen, jag går i lugn takt och stressar inte. Men jag går i hundvänliga och kissvänliga områden och på vägen dit tränar jag fot där han inte får pinka, i skogsbackarna passar jag på att i rask takt gå uppför backarna flera gånger, så att både han och jag får motion och då får han inte snusa när vi går där, men de är ju rätt korta..., för att sedan gå vidare normalt igen. Det går faktiskt att förbjuda hunden att kissa på olämpliga ställen och tillåta den kissa på lämpliga ställen, under samma promenad.


Det kryllar av människor som har hund i stan och de hinner inte ta sina hundar till andra miljöer än stadsmiljöer mer än på helgerna, om ens då. För många är det cement och betong en lång bit innan grönska dyker upp. Det primära behovet för en hund är att få nosa, med tanke på vad du uttryckte, och som jag fetstiltade, så uttryckte du dig som att stadshundars primära behov inte skall tillgodoses eftersom deras nosande kan resultera i att de kissar på något du anser är olämpligt.

Om du nu förstår och accepterar att hundar, oavsett var de bor, behöver få nosa länge och väl samt att det kan resultera i kissande - bra.
 
Hade jag gått där med mina hundar så hade de självklart fått gå där på gräsremsan till vänster, samt kissa på träden/gräset bäst de vill. Hade nog hållit dem på remsan mellan gångvägen och träden om det inte varit jättefullt av folk. Att det skulle lukta kiss in i trädgårdarna på ett sådant ställe tror jag inte ett halvt ögonblick på. Har bott på ett par olika platser med liknande set-up och många hundar och nej, inte känner man det... Jag är ändå otroligt känslig för lukter.


Enig, jag är också superkänslig för dofter, om inte jag känner att det luktar kiss när jag själv går där tror jag inte att de boende lider mer än av principer och attitydproblem.
 
Det kryllar av människor som har hund i stan och de hinner inte ta sina hundar till andra miljöer än stadsmiljöer mer än på helgerna, om ens då. För många är det cement och betong en lång bit innan grönska dyker upp. Det primära behovet för en hund är att få nosa, med tanke på vad du uttryckte, och som jag fetstiltade, så uttryckte du dig som att stadshundars primära behov inte skall tillgodoses eftersom deras nosande kan resultera i att de kissar på något du anser är olämpligt.

Om du nu förstår och accepterar att hundar, oavsett var de bor, behöver få nosa länge och väl samt att det kan resultera i kissande - bra.
Då rekommenderar jag dig att läsa mina inlägg i tråden.

Även i en stadsmiljö finns ställen en hund kan kissa, som inte är elskåp, prydnadsbuskar eller lyktstolpar. Vilket jag HAR skrivit, hur många gånger som helst. Och man behöver inte gå i timmar.
 
Hade jag gått där med mina hundar så hade de självklart fått gå där på gräsremsan till vänster, samt kissa på träden/gräset bäst de vill. Hade nog hållit dem på remsan mellan gångvägen och träden om det inte varit jättefullt av folk. Att det skulle lukta kiss in i trädgårdarna på ett sådant ställe tror jag inte ett halvt ögonblick på. Har bott på ett par olika platser med liknande set-up och många hundar och nej, inte känner man det... Jag är ändå otroligt känslig för lukter.

Tillägg: Stenen hade varit ok för mig att de kissar på.

Plus ett på den. Hade låtit hunden kissa på gräset och träden tv, samt stenen och gräsmattan vid stenen.
 
Argument 1
Människorna som bor till vänster har dels synpunkter på att de inte vill att man ska rasta mot deras häckar eller på gräs, träd eller lyktstolpar utanför häcken eftersom det enligt påstående - luktar.
Marken utanför häcken är alltså inte deras tomt.
Då så har de människorna inget att säga till om den saken.
Utom häckarna då. Klippa kissiga häckar skall de väl få slippa?
 
Marken utanför häcken är alltså inte deras tomt.
Då så har de människorna inget att säga till om den saken.
Utom häckarna då. Klippa kissiga häckar skall de väl få slippa?


Nu tillhör jag inte hundägarna som låter hunden kissa på människors prylar som bilar, cyklar etc och inte privata tomter med tillbehör.

Min hund behöver inte kissa på deras buske, han är nöjd med gräsmatta om så är, fast problemet är ju att det finns en tydlig radikalism där dessa människor dels har andra uppfattningar om vart hundar ska få kissa vilket baseras på avståndet. Här anser de boende att gräset/träden/stolparna utanför deras häck är no-go-zon för hundar, de anser att hundarna antingen får hålla sig eller göra sina behov på grässträngen vid cykelvägen på andra sidan.
Om min hund dessutom stannar på grässträngen för att nosa och någon av de boendes trädgårdshundar får ett hysteriskt anfall så är även det mitt och min hunds fel och vi avkrävs att flytta på oss.

På ena bilden, där anses stenen stå för nära bänkarna och det är inte första gången jag fått skäll över att hunden kissar för nära bänkar. Sist jag hade hund hade vi egen mark och eget stall, den här hysteriska världen kom jag aldrig i kontakt med.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag får hem vår nya hanhund på torsdag om allt går bra på besiktningen. Jag har bara haft tikar innan och aldrig promenerat med dem i en...
Svar
12
· Visningar
7 372

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp