Rastningsetikett, var får hunden INTE kissa?

En upplysningskampanj av kommunen vore en bra idé. Nog för att de flesta själv kan räkna ut att kiss kan påverka. Men därifrån till veta att det kostar si eller kan påskynda att det rasar tror jag de flesta är omedvetna om.

Sen bortsett från lyktstolpar och elskåp då, så sålänge man plockar upp tycks de flesta kommuner ganska toleranta mot hundrastning i allmänhet på kommunal mark? Dvs jag tror få hundägare ser det som ett problem om hunden kissar på kommunens träd eller gräsytor?
 
Sen bortsett från lyktstolpar och elskåp då, så sålänge man plockar upp tycks de flesta kommuner ganska toleranta mot hundrastning i allmänhet på kommunal mark? Dvs jag tror få hundägare ser det som ett problem om hunden kissar på kommunens träd eller gräsytor?
Lämplig plats är ju just lämplig plats.
Jag är övertygad om att det finns massor av platser som är lämpliga att låta hundar kissa på. Just därför så tycker jag att det borde vara möjligt att undvika de olämpliga platserna.
I de kommuner där jag rör mig så finns förutom utmärkta hundrastgårdar även gott om lämplig mark för hundar att göra sina behov på.
 
Det finns dock en fördel för omgivningen med lösa katter i bostadsområden, de håller efter möss och råttor.
Hanar går ju att kastrera så att man slipper lukten.
Det finns ingen fördel för omgivningen med hundkiss och hundbajs.
Men det finns ju en annan fördel för samhället med hundar. Hundägare håller sig friskare och kryare än andra. Bla för att de kommer ut på promenader i friska luften varje dag. Det sparar in massor av pengar åt samhället. ;)

Jag själv försöker undvika att hundarna kissar på folks brevlådor, ev soptunnor som står ute vid vägen och på parkbänkar och på andra uppenbart dåliga ställen. Men ja, ibland händer det ändå. Vet faktiskt inte heller hur jag 100%-igt skulle kunna hindra en illersnabb russell att göra ett snabbskvätt? Jag tänker ju inte dra upp huvudena på dem och dra dem med mig i racer-tempo i kortkort koppel genom hela samhället?
 
Senast ändrad:
Men det finns ju en annan fördel för samhället med hundar. Hundägare håller sig friskare och kryare än andra. Bla för att de kommer ut på promenader i friska luften varje dag. Det sparar in massor av pengar åt samhället. ;)

Jag själv försöker undvika att hundarna kissar på folks brevlådor, ev soptunnor som står ute vid vägen och på parkbänkar. Men ja, ibland händer det ändå. Vet faktiskt inte heller hur jag 100%-igt skulle kunna hindra en illersnabb russell att göra ett snabbskvätt? Jag tänker ju inte dra upp huvudena på dem och dra dem med mig i kortkort koppel genom hela samhället?
Det är ju inte svårare än med andra hundar, kort koppel där man inte vill de ska kissa och längre koppel där det är ok att de läser av och själva markerar. Själv blir jag ju lite sur när folk låter sina hundar skita på min parkering utan att göra något åt det, de kan ju åtminstone dra ut hunden på den glest trafikerade byvägen när de vill sätta sig? :mad:
 
Det är ju inte svårare än med andra hundar, kort koppel där man inte vill de ska kissa och längre koppel där det är ok att de läser av och själva markerar. Själv blir jag ju lite sur när folk låter sina hundar skita på min parkering utan att göra något åt det, de kan ju åtminstone dra ut hunden på den glest trafikerade byvägen när de vill sätta sig? :mad:
Alltså, jo. Hanhunden kissar i farten om han är motiverad nog. Och det skulle ärligt talat inte falla mig in att typ hänga upp dem i kopplet och dra med dem. Sorry. Bajs plockar jag självklart upp! Det är ju något helt annat. Och som sagt, jag försöker även undvika kiss på fel ställen, men att de inte skulle få kissa på en buske eller träd känns för mig helt absurd.
 
Alltså, jo. Hanhunden kissar i farten om han är motiverad nog. Och det skulle ärligt talat inte falla mig in att typ hänga upp dem i kopplet och dra med dem. Sorry. Bajs plockar jag självklart upp! Det är ju något helt annat. Och som sagt, jag försöker även undvika kiss på fel ställen, men att de inte skulle få kissa på en buske eller träd känns för mig helt absurd.
Vem har pratat om att hänga upp hundar i kopplet? :confused:
 
Men det finns ju en annan fördel för samhället med hundar. Hundägare håller sig friskare och kryare än andra. Bla för att de kommer ut på promenader i friska luften varje dag. Det sparar in massor av pengar åt samhället. ;)
Absolut så är det så.
Men den effekten får man ju även om hundarna låter bli att kissa på andras saker och hundägarna plockar upp bajset.
Det är inte som med katterna att de måste få gå lösa för att kunna bekämpa möss och råttor. Hundarna är bra för sina ägare även om de går kontrollerat i koppel.
 
Det är ju inte svårare än med andra hundar, kort koppel där man inte vill de ska kissa och längre koppel där det är ok att de läser av och själva markerar.
Vår stora hund går att styra med rösten. Det räcker med ett lågt "inte där" och vi kan peka på rätt plats och säga "gå och kissa" så gör den det. Vi fick den så och vet därför inte hur det gick till när den lärde sig det. Den är också mycket tydlig när den behöver göra sina behov, så det missar vi aldrig.
 
Vem har pratat om att hänga upp hundar i kopplet? :confused:
Det är vad jag behövt göra för att vara någorlunda säker på att de, speciellt hanhunden, inte råkar kissa på fel ställe. Han är som sagt vansinnigt snabb med allt han företar sig. Jag tycker att diskussionen här är något överdriven. Det verkar som om man verkligen tycker att en hund inte får kissa alls utom mer eller mindre på kommando. Själv tycker jag det är otroligt mycket mer äckligt med människor som fyllekissar i portar och överallt...
 
Absolut så är det så.
Men den effekten får man ju även om hundarna låter bli att kissa på andras saker och hundägarna plockar upp bajset.
Det är inte som med katterna att de måste få gå lösa för att kunna bekämpa möss och råttor. Hundarna är bra för sina ägare även om de går kontrollerat i koppel.
Såklart. Men om nu någon lyktstolpe här och där ramlar ner pga hundkiss så har man ju lite insparade pengar där att ta av. :p (Det är halvt på skämt nu, men varför överdriva så förbaskat?) Och bajset har fortfarande inte varit på tapeten i mitt fall. Jag plockar upp.
 
Kort förtydligande bara: Egentligen handlar det ju mycket om plats. På en smal trottoar där det knappt finns plats att gå två i bredd och där det dessutom står en soptunna eller lyktstolpe eller vägskylt en bit ut är det helt ärligt omöjligt för mig att ha 100%kontroll. Gå mitt i gatan hade ju varit ett alternativ, men det är kanske sämre ur andra perspektiv. Finns platsen så kan man ju självklart gå ut så att hunden helt enkelt inte når (och ja, det gör jag också om det nu fungerar). Men nej. Jag går inte direkt hem och hämtar skurhinken om min hund råkar kissa på en lyktstolpe. De är djur och inte robotar...
 
Och på katt-temat förresten. Jag köper hellre två eller fem musfällor och sätter ut, än att mitt köksträdgårdsland (eh, heter det så) används som kattlåda (lite upprörd eftersom detta hände idag igen...). Förutom äckeleffekten så känner jag inte nödvändigtvis att det är värt att riskera en toxoplasmainfektion för att bli av med någon extra mus... (Sedan kan man ju alltid dra in att de dödar massor av fåglar, ekorrar och andra smådjur också.)
Mvh Grinig. :meh:
 
Senast ändrad:
Senast ändrad:
Att hundar i framförallt stora städer kissar på husväggar av stora lägenhetshus, lyktstolpar, planterade träd, buskar och gräsmattor är ju typ en förutsättning för att ha hund där. Ser inget konstigt med det alls.

Däremot på parkbänkar, lekplatser och liknande är ju inte direkt mysigt och kan ju undvikas.
 
Dessutom undrar jag om katter är speciellt bra råttfångare.
De är utmärkta råttfångare.
Men det behövs en stor hankatt för de stora råttorna.
Båda våra gårdar hålls fria från möss och råttor tack vare våra katter.
Men vi har funderat på Jack Russel, de skall vara attans så effektiva på råttor har jag läst.
 
Att hundar i framförallt stora städer kissar på husväggar av stora lägenhetshus, lyktstolpar, planterade träd, buskar och gräsmattor är ju typ en förutsättning för att ha hund där. Ser inget konstigt med det alls.
Det ser jag som en olämplig plats att ha hund på.

Kissa på husväggar som normalt, det verkar ju inte riktigt klokt. Kiss fräter redigt på betong.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag får hem vår nya hanhund på torsdag om allt går bra på besiktningen. Jag har bara haft tikar innan och aldrig promenerat med dem i en...
Svar
12
· Visningar
7 366

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp