Rastningsetikett, var får hunden INTE kissa?

Absolut så är det så.
Men den effekten får man ju även om hundarna låter bli att kissa på andras saker och hundägarna plockar upp bajset.
Det är inte som med katterna att de måste få gå lösa för att kunna bekämpa möss och råttor. Hundarna är bra för sina ägare även om de går kontrollerat i koppel.
Att katter tillåts springa lösa utan uppsikt är ett betydligt större problem än hundars ev. kissande på träd i staden. Förrutom uträttande av behov på än mer olämpliga ställen, typ i barns sandlådor, så detta:
https://fof.se/tidning/2018/10/artikel/kattens-katastrofala-jakt
 
Det är vad jag behövt göra för att vara någorlunda säker på att de, speciellt hanhunden, inte råkar kissa på fel ställe. Han är som sagt vansinnigt snabb med allt han företar sig. Jag tycker att diskussionen här är något överdriven. Det verkar som om man verkligen tycker att en hund inte får kissa alls utom mer eller mindre på kommando. Själv tycker jag det är otroligt mycket mer äckligt med människor som fyllekissar i portar och överallt...
Ja, varför bry sig alls om ens närmiljö när det finns krig, hungersnöd och skövling av vår jord? Då spelar det ju ingen roll att främst karlar fyllepissar överallt. O_o
 
Vår stora hund går att styra med rösten. Det räcker med ett lågt "inte där" och vi kan peka på rätt plats och säga "gå och kissa" så gör den det. Vi fick den så och vet därför inte hur det gick till när den lärde sig det. Den är också mycket tydlig när den behöver göra sina behov, så det missar vi aldrig.
Förlåt att jag ler åt dig! Du är väl vad jag har förstått en kattmänniska, och ditt sätt att beskriva här ovan känns så typiskt för en kattmänniska att beskriva en hundgrej! :D
Inget illa menat! :heart
 
Det är vad jag behövt göra för att vara någorlunda säker på att de, speciellt hanhunden, inte råkar kissa på fel ställe. Han är som sagt vansinnigt snabb med allt han företar sig. Jag tycker att diskussionen här är något överdriven. Det verkar som om man verkligen tycker att en hund inte får kissa alls utom mer eller mindre på kommando. Själv tycker jag det är otroligt mycket mer äckligt med människor som fyllekissar i portar och överallt...
Det är ju inte svårare än att man lär hunden att när man går fot går man fot, då tänker de flesta hundar inte på att köra ner nosen i marken för att sniffa kisställen för det är ju inte riktigt vad man begär av dem. Där hunden inte får kissa får hunden gå fot. Där hunden får kissa har den längre koppel och ett varsågod.

Det är äckligt med skvättande hanhundar i en stad, stinker fan. Folk borde lära dem att inte lyfta på benet närhelst de känner för det utan när det är mer passande=när ägaren tycker det är passande. Oftast handlar det inte direkt om kissnödighet utan om markerande, men även i en stad finns lämpligare ställen att göra det än på folks staket, elskåp och husväggar osv.
 
Kort förtydligande bara: Egentligen handlar det ju mycket om plats. På en smal trottoar där det knappt finns plats att gå två i bredd och där det dessutom står en soptunna eller lyktstolpe eller vägskylt en bit ut är det helt ärligt omöjligt för mig att ha 100%kontroll. Gå mitt i gatan hade ju varit ett alternativ, men det är kanske sämre ur andra perspektiv. Finns platsen så kan man ju självklart gå ut så att hunden helt enkelt inte når (och ja, det gör jag också om det nu fungerar). Men nej. Jag går inte direkt hem och hämtar skurhinken om min hund råkar kissa på en lyktstolpe. De är djur och inte robotar...
Detta får mig att fundera på något. Jag har aldrig sett en ledarhund för blinda lyfta på benet på varenda lyktstolpe, soptunna osv som finns trots att det är trångt. Det skulle vara rätt illa om den började göra liknande, tappa fokus på sitt uppdrag att leda en blind.
 
Detta får mig att fundera på något. Jag har aldrig sett en ledarhund för blinda lyfta på benet på varenda lyktstolpe, soptunna osv som finns trots att det är trångt. Det skulle vara rätt illa om den började göra liknande, tappa fokus på sitt uppdrag att leda en blind.

Fast alla kanske inte har hundar lämpliga att bli ledarhundar heller?

Lite som att säga att en ledarhund springer minsann inte efter en hare, så det kan man minnsann lära alla hundar också.

Nu är det ju förhoppningsvis lite enklare att lära en hund att inte pinka överallt. Men logiken blir ju ändå densamma. Hundar, folk, vad man orkar lägga energi på osv är olika.
 
Fast alla kanske inte har hundar lämpliga att bli ledarhundar heller?

Lite som att säga att en ledarhund springer minsann inte efter en hare, så det kan man minnsann lära alla hundar också.

Nu är det ju förhoppningsvis lite enklare att lära en hund att inte pinka överallt. Men logiken blir ju ändå densamma. Hundar, folk, vad man orkar lägga energi på osv är olika.
Med tanke på vad jag lyckades lära min rottweiler valp för ledarhundskunskaper under de två månader jag hade henne innan hon dog när hon var 5,5 månader gammal förra året så tänker jag att man nog kan lära hanhundar av i stort sett... alla? raser att gå åtminstone någorlunda ok i koppel så att de inte kommer till att nosa och kissa. Det är ju inte precis en speciellt avancerad kunskap att få dem att förstå. Fast det krävs ju snarare att man bryr sig själv.
 
Med tanke på vad jag lyckades lära min rottweiler valp för ledarhundskunskaper under de två månader jag hade henne innan hon dog när hon var 5,5 månader gammal förra året så tänker jag att man nog kan lära hanhundar av i stort sett... alla? raser att gå åtminstone någorlunda ok i koppel så att de inte kommer till att nosa och kissa. Det är ju inte precis en speciellt avancerad kunskap att få dem att förstå. Fast det krävs ju snarare att man bryr sig själv.

Jag tänker att en rottisvalp inte är samma sak som tex en vuxen hane. Motiveringen till olika beteenden är ju olika för olika hundar. Sen är ju frågan hur olämpligt det är att hunden kissar längs en husvägg mitt i storstan. Jag tycker inte det. Inte heller en lyktstolpe, eller en buske. Man får ju bedöma lite utefter var man går tycker jag.

Att ha hunden under strikt lydnad under flera timmar (tex) i storstad där den inte får lukta och ev kissa känns lite overkill? Om man lyssnar till vad vissa inte anser att hundar ska kissa på så är det precis vad man hade fått ha nämligen.
 
Det är ju inte svårare än att man lär hunden att när man går fot går man fot, då tänker de flesta hundar inte på att köra ner nosen i marken för att sniffa kisställen för det är ju inte riktigt vad man begär av dem. Där hunden inte får kissa får hunden gå fot. Där hunden får kissa har den längre koppel och ett varsågod.

Det är äckligt med skvättande hanhundar i en stad, stinker fan. Folk borde lära dem att inte lyfta på benet närhelst de känner för det utan när det är mer passande=när ägaren tycker det är passande. Oftast handlar det inte direkt om kissnödighet utan om markerande, men även i en stad finns lämpligare ställen att göra det än på folks staket, elskåp och husväggar osv.
Tur att jag inte bor i en stad då, utan i ett mindre samhälle. Som jag skrivit redan på flera ställen så försöker jag undvika så gott det går att hundarna kissar på olämpliga ställen. Jag tycker dock inte det är hela världen om de kissar på/vid en buske vi går förbi eller ens på en lyktstolpe. Det är ett ickeproblem för mig. De kissar ju i våran trädgård också, flera gånger per dag. Vad spelar det för roll om hanhunden kissar på en buske i trädgården, eller t o m staketet runt våran tomt? Luktar ingenting, och med jämna mellanrum regnar det också. Bryr mig inte om någon hund kissar där från utsidan heller för den delen. Varför skulle jag? Kattbajs i köksträdgården är många gånger värre.
 
Jag kom på en enkel lösning på att förhindra att hunden kissar på buskar, träd, gräsplättar, husknutar, stolpar, soptunnor, staket och allt annat som hundar gärna kissar på.... man får väl sätta på den en blöja! :D Fast det är förstås... Sedan har man väl en massa nerpinkade bajsblöjor liggandes överallt. Dålig idé. :turd::down:

Men ärligt talat så måste det vara skitsvårt att hitta en kissvänlig plats för hunden om varenda liten grästuva och buske ska vara förbjuden för hunden att kissa på.

Hemma, bor på landet, så är gräsmattan och bilarna ett no no. Han får springa så att han är utanför tomtgränsen för att få göra sina behov. Dock fortfarande på våran mark.
 
Förlåt att jag ler åt dig! Du är väl vad jag har förstått en kattmänniska, och ditt sätt att beskriva här ovan känns så typiskt för en kattmänniska att beskriva en hundgrej! :D
Inget illa menat! :heart
Jag är definitivt en kattmänniska.
Det där med hund har jag inte valt själv alls.
Men de är både märkliga och intressanta.
Mest överraskande är att det bara går att säga till hunden vad den skall göra - och så gör den det.
Det är ju faktiskt oerhört praktiskt.
 
Att katter tillåts springa lösa utan uppsikt är ett betydligt större problem än hundars ev. kissande på träd i staden. Förrutom uträttande av behov på än mer olämpliga ställen, typ i barns sandlådor, så detta:
https://fof.se/tidning/2018/10/artikel/kattens-katastrofala-jakt
Det där handlar ju till största delen om vildkatter, förvildade katter, och sådana skall vi inte ha i naturen.
Den förhållandevis bekväma tamkatten går hem och äter mat som ligger stilla när den är hungrig.
 
Det kan till stor del bero på att de får ett otrevligt bemötande av sin ägare om de gör inne, det behöver mao inte alls hänga ihop med att de är "så pass uppfostrade", utan helt enkelt att de blir fyade på eller annat straff.

Det KAN kanske bero på, men ingen av mina hundar har någonsin blivit fyade på för att de kissat/bajsat inne men de vill helt enkelt inte göra det. De vill inte kräkas inne heller.
 
Jag tänker att en rottisvalp inte är samma sak som tex en vuxen hane. Motiveringen till olika beteenden är ju olika för olika hundar. Sen är ju frågan hur olämpligt det är att hunden kissar längs en husvägg mitt i storstan. Jag tycker inte det. Inte heller en lyktstolpe, eller en buske. Man får ju bedöma lite utefter var man går tycker jag.

Att ha hunden under strikt lydnad under flera timmar (tex) i storstad där den inte får lukta och ev kissa känns lite overkill? Om man lyssnar till vad vissa inte anser att hundar ska kissa på så är det precis vad man hade fått ha nämligen.
Jösses jag trodde att varenda hundägare hade någon form av att lära hunden gå fint bredvid sig i koppel, typ fot, och att det innebär att hunden inte får göra annat än att ...tja, gå fot just då och ha fokus på det tills annat blir sagt. Jag trodde inte att detta var raketforskning som dessutom kräver speciellt motiverade hundraser.

Det tar nog inte timmar ens i en stad för att komma någonstans där en hane kan lyfta på benet för att lätta på trycket, det har jag mycket svårt att tänka mig.

Jag jämförde med min rottisvalp, för om hon kunde lära sig allt det jag "krävde" på bara två månaders tid och vara ett så otroligt stort stöd för mig, så har jag oerhört svårt att tänka mig att en hanhund oavsett ras och ålder inte fixar att gå i koppel och INTE lyfta på benet i tid och otid, det är ju inte särdeles svårt, tänker jag. Möjligtvis kanske man som ägare tycker att det är ointressant, men det är ju en annan sak. Likväl som jag tycker det är ointressant att förbjuda min hund att inte tigga....
 
Jag är definitivt en kattmänniska.
Det där med hund har jag inte valt själv alls.
Men de är både märkliga och intressanta.
Mest överraskande är att det bara går att säga till hunden vad den skall göra - och så gör den det.
Det är ju faktiskt oerhört praktiskt.
Det är därför det är så häftigt att du har hund nu :D Precis som att jag har en katt, jag avskyr katter! Men inte min!

Visst är hundar märkliga och intressanta, de är så kloka och smarta och ändå så dumma ibland att man bara skrattar åt dem!
 
Jösses jag trodde att varenda hundägare hade någon form av att lära hunden gå fint bredvid sig i koppel, typ fot, och att det innebär att hunden inte får göra annat än att ...tja, gå fot just då och ha fokus på det tills annat blir sagt. Jag trodde inte att detta var raketforskning som dessutom kräver speciellt motiverade hundraser.

Det tar nog inte timmar ens i en stad för att komma någonstans där en hane kan lyfta på benet för att lätta på trycket, det har jag mycket svårt att tänka mig.

Jag jämförde med min rottisvalp, för om hon kunde lära sig allt det jag "krävde" på bara två månaders tid och vara ett så otroligt stort stöd för mig, så har jag oerhört svårt att tänka mig att en hanhund oavsett ras och ålder inte fixar att gå i koppel och INTE lyfta på benet i tid och otid, det är ju inte särdeles svårt, tänker jag. Möjligtvis kanske man som ägare tycker att det är ointressant, men det är ju en annan sak. Likväl som jag tycker det är ointressant att förbjuda min hund att inte tigga....

Fast det handlar ju inte alltid om att hunden behöver lätta på trycket utan att många hanar markerar om de tillåts lukta. Det handlar ju inte om att hunden tillåts pinka precis överallt heller.

Går man flertalet timmar i en stad och hunden inte ska kissa på någon husvägg (pratar inte om folks privata hus med trädgård nu), planterad buske eller lyktstolpe så innebär det ju att hunden får gå fot hela tiden. Det krävs ganska mycket för det fokuset och lydnaden faktiskt. OM nu hunden är motiverad till att lukta mycket och markera ibland.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag får hem vår nya hanhund på torsdag om allt går bra på besiktningen. Jag har bara haft tikar innan och aldrig promenerat med dem i en...
Svar
12
· Visningar
7 325

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp