Rastningsetikett, var får hunden INTE kissa?

Jag tror att även i stan där det finns lägenheter finns det någon gräsplätt hunden kan göra det mest akuta på, men sådana saker sker ju trots allt inte jätteofta egentligen, man får ju planera så att hunden inte blir sådär akut nödig mitt i allt tänker jag. Alltså planera att i så fall åka i väg och rasta hunden regelbundet.
Men lösningen är inte att låta hunden kissa på andras saker. Ansvaret för hundens kissande på rätt ställe vilar på hundägaren.
Om varken hunden eller hundägaren vill låta hunden kissa inne så måste hundägaren planera på det.
Stora hunden kissar aldrig inne, den fryser inte på samma sätt som de små. Den har också bättre kontroll på sin blåsa. Den säger till i god tid. Lätt som en plätt.
 
Nu är det ju bra att rasta hunden var sjätte timme så det argumenterar jag inte emot. Dock står det bör och inte skall, bör behöver man inte följa medan skall måste man följa.

Dem kan inte skriva ska, därför skriver dem bör.
Och det beror på 2 saker:
1. när man sover på natten, står det ska så måste man gå upp och rasta hunden efter 6 timmar, men står det bör är det okej att skjuta på rastningen när man sover.
2. alla hundar kan inte hålla sig i 6 timmar, kan hunden bara hålla sig i 4 timmar ska den rastas var 4de timme och inte var 6e timme.
 
Nu är det ju bra att rasta hunden var sjätte timme så det argumenterar jag inte emot. Dock står det bör och inte skall, bör behöver man inte följa medan skall måste man följa.

Jag har svårt att tro att man bara kan strunta i alla föreskrifter och lagar som innehåller ordet "bör". Finns det någon jurist här får ni gärna svara på hur det förhåller sig! :)
 
Men lösningen är inte att låta hunden kissa på andras saker. Ansvaret för hundens kissande på rätt ställe vilar på hundägaren.
Om varken hunden eller hundägaren vill låta hunden kissa inne så måste hundägaren planera på det.
Stora hunden kissar aldrig inne, den fryser inte på samma sätt som de små. Den har också bättre kontroll på sin blåsa. Den säger till i god tid. Lätt som en plätt.

Så i din värld finns bara 2 alt, låta hunden kissa inomhus på en kattlåda eller grannens staket, det finns liksom ingenting där emellan?
Jag håller med att man ska låta sin hund göra sina behov på lämpliga ställen, men enligt dig finns det inga lämpliga ställen för folk i lägenhet att rasta sina hundar på?

Stora hundar kan vist kissa inne, och det har inget att göra med hurvida små hundar fryser lättare, för det är ju varmt inomhus.
Även små hundar kan säga till när dem är nödiga och vara duktiga på att hålla sig.
 
Hoppas inte du har hund, och om du har det snälla läs denna, det är information hur hundar ska skötas och hållas enligt lag
https://jvdoc.sharepoint.com/sites/...0X2I0WVlVd3R2NW5ZTTlBP3J0aW1lPUxhcDRKbzQ4MkVn
Som jag tidigare har skrivit så har vi 3 hundar i familjen. En stor och två små, de bor inte på samma ställe. Jag har också beskrivit hur de små föredrar att i dålig väderlek göra sina behov inomhus.
Texten som du hänvisar till har jag läst noga.
Du missar skillnaden på bör och skall.
Bör är inte tvingande.
 
Jag har svårt att tro att man bara kan strunta i alla föreskrifter och lagar som innehåller ordet "bör". Finns det någon jurist här får ni gärna svara på hur det förhåller sig! :)

Jag skrev ovanför just varför det står "bör" och inte "ska", det gäller många lagar där det står "bör". Man kan inte strunta i en lag bara för att det står "bör", utan "bör" står för att det kan finnas speciella undantag, men om du inte är ett undantag ska du följa lagen oavsett om det står "bör" eller ska :)
 
Jag har svårt att tro att man bara kan strunta i alla föreskrifter och lagar som innehåller ordet "bör". Finns det någon jurist här får ni gärna svara på hur det förhåller sig! :)
Jo det kan man.
Så länge som djuren i övrigt mår bra och har det bra.
Och tyvärr ibland även när de inte sköts så bra som de borde.
 
Som jag tidigare har skrivit så har vi 3 hundar i familjen. En stor och två små, de bor inte på samma ställe. Jag har också beskrivit hur de små föredrar att i dålig väderlek göra sina behov inomhus.
Texten som du hänvisar till har jag läst noga.
Du missar skillnaden på bör och skall.
Bör är inte tvingande.

Ring länsstyrelsen imorgon och kolla om det är okej att du struntar i att rasta dina små hundar utomhus och istället låter dem göra sina behov inomhus på en kattlåda, så kan dem informerar dig att det inte är okej. Men du kommer inte våga ringa eftersom du vet att jag har rätt.

Men nu förstår jag varför du bråk så mycket om att det är okej att låta hundar gå på kattlåda om du själv gör så med dina hundar. Men bara för att du gör det betyder det inte att det är okej eller lagligt.
Sätt på hundarna kläder så dem inte fryser ute, så som alla andra med små hundar gör vid kallt väder.
 
Jag håller med att man ska låta sin hund göra sina behov på lämpliga ställen, men enligt dig finns det inga lämpliga ställen för folk i lägenhet att rasta sina hundar på?
Det har jag aldrig påstått.
Jag påstår att det aldrig finns någon ursäkt för att låta en hund kissa på andras saker eller annat olämpligt ställe. Hundägaren måste lösa det själv på något vis.

Även små hundar kan säga till när dem är nödiga och vara duktiga på att hålla sig
Nu så handlade det om hundarna i min familj och inte om hundar i allmänhet.
Jag anser definitivt att en hund som inte vill gå ut och kissa i dåligt väder kan få slippa det och kissa inne i stället.
 
Men nu förstår jag varför du bråk så mycket om att det är okej att låta hundar gå på kattlåda om du själv gör så med dina hundar.
Men du läser ju inte vad jag skriver.
De går inte på kattlådan, de kissar på en handduk.
På samma sätt som när de var valpar.
De är vana vid det och har därför inga problem med det.

Varför är det så oändligt viktigt för dig att hundar nödvändigtvis måste kissa ute?
 
Men lösningen är inte att låta hunden kissa på andras saker. Ansvaret för hundens kissande på rätt ställe vilar på hundägaren.
Om varken hunden eller hundägaren vill låta hunden kissa inne så måste hundägaren planera på det.
Stora hunden kissar aldrig inne, den fryser inte på samma sätt som de små. Den har också bättre kontroll på sin blåsa. Den säger till i god tid. Lätt som en plätt.
Lösningen är ju att planera sina promenader så att hunden får gå ut så pass att den klarar hålla sig till där den får kissa.
 
Jag har svårt att tro att man bara kan strunta i alla föreskrifter och lagar som innehåller ordet "bör". Finns det någon jurist här får ni gärna svara på hur det förhåller sig! :)
Bör är inte tvingande enligt lagen. Det är en självklarhet att det är något som är bra att följa för djurens bästa, men det är inte tvingande enligt lagen.
 
Lösningen är ju att planera sina promenader så att hunden får gå ut så pass att den klarar hålla sig till där den får kissa.

en enligt Inte_Ung får hunden bara göra sina behov på ens egen tomt/mark, vilket gör det svårt för folk i lägenhet att rasta sina hundar...
 
Bör är inte tvingande enligt lagen. Det är en självklarhet att det är något som är bra att följa för djurens bästa, men det är inte tvingande enligt lagen.

jo enligt lag ska du rasta din hund utomhus så att den får göra sina behov
"7§ Hundar som hålls inomhus utan fri tillgång till utomhus utrymme ska rastas regelbundet med hänsyn till deras rörelse behov, ålder och hälsotillstånd."

Det står bör var 6e timme eftersom visa hundar behöver rastas oftare, och sedan kan man inte rasta var 6e timme när man sover. Men du kan tex inte rasta din hund var 12e timme bara, det är inge okej enligt lag
 
Bör är inte tvingande enligt lagen. Det är en självklarhet att det är något som är bra att följa för djurens bästa, men det är inte tvingande enligt lagen.

Ok men då får vi väl nöja oss med paragraf 6 och 7 där det klart och tydligt står ska. 🙂

”6§ Hundar ska rastas utomhus varje dag. Om en hund hålls permanent i rastgård ska den rastas dagligen på annan plats.

7§ Hundar som hålls inomhus utan fri tillgång till utomhusutrymme ska rastas regelbundet med hänsyn till deras rörelsebehov, ålder och hälsotillstånd.
 
Har jag missat något men va det inte så att hunden inte ville gå ut? Och hade en innetoa precis som vi människor har.

Då sätter man på hunden kläder efter väder så att dem kan gå ut utan att frysa eller liknande.
Hunden ska vistas utomhus varje dag, punkt, jag ser folk ute med sina kinesiska nakenhundar under vintern, dem sätter på hunden kläder och gå ut.
 
Förstår mig inte på folk, om man inte orkar klä på hunden inför rastning vid dåligt väder, skaffa inte en liten hund som behöver kläder vid dåligt väder då!
Om man inte orkar/inte vill rasta sin hund, utan vill att hunden ska göra sina behov inomhus, skaffa en katt istället!

Fattar inte varför folk skaffar djur när dem ändå inte har intresse att ta hand om djuret....
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag får hem vår nya hanhund på torsdag om allt går bra på besiktningen. Jag har bara haft tikar innan och aldrig promenerat med dem i en...
Svar
12
· Visningar
7 374

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Guldfasanerna
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp