Rastningsetikett, var får hunden INTE kissa?

en enligt Inte_Ung får hunden bara göra sina behov på ens egen tomt/mark, vilket gör det svårt för folk i lägenhet att rasta sina hundar...
Bara på lämplig plats och inte kissa på andras saker.
Det finns massor av lämpliga platser.
Men våra egna hundar gör i princip bara sina behov på vår egen mark. Det är långt att gå för att komma av den.
 
jo enligt lag ska du rasta din hund utomhus så att den får göra sina behov
"7§ Hundar som hålls inomhus utan fri tillgång till utomhus utrymme ska rastas regelbundet med hänsyn till deras rörelse behov, ålder och hälsotillstånd."

Det står bör var 6e timme eftersom visa hundar behöver rastas oftare, och sedan kan man inte rasta var 6e timme när man sover. Men du kan tex inte rasta din hund var 12e timme bara, det är inge okej enligt lag
Ja, en hund SKA rastas, men det jag citerade handlade om antalet timmar och bör, bör är inte tvingande, det står ingenstans i lagen att det är förbjudet att gå ut med hunden med olika antal timmar. Det står bör och betyder inget annat än att man bör. Det är inte underförstått med att man SKA utan betyder bara just vad det står, bör. Det har ingenting alls med att göra med att vissa måste rastas oftare eller att man inte kan rasta var 6e timme när man sover. Då hade det stått det.
 
Hunden ska vistas utomhus varje dag, punkt, jag ser folk ute med sina kinesiska nakenhundar under vintern, dem sätter på hunden kläder och gå ut.
Hundarna är ute flera gånger om dagen, också.
De måste ju ha motion och stimulans.
Dessutom så är ju vädret för det mesta helt okej enligt hundarna.
Tiken vägrar sätta ner stjärten i blött gräs men kissar bara på gräs eller handduk. Det kan ju skvätta.
Svårt att klä på rumpan när de skall kissa.
 
Ok men då får vi väl nöja oss med paragraf 6 och 7 där det klart och tydligt står ska. 🙂

”6§ Hundar ska rastas utomhus varje dag. Om en hund hålls permanent i rastgård ska den rastas dagligen på annan plats.

7§ Hundar som hålls inomhus utan fri tillgång till utomhusutrymme ska rastas regelbundet med hänsyn till deras rörelsebehov, ålder och hälsotillstånd.
@Dopy
Här i paragraf 7 står hur ofta hunden ska rastas utomhus. Med hänsyn menas just att valpar ska rastas oftare, gamla hundar likaså, en hund som är lös i magen behöver också gå ut oftare osv.

"Bör" är en hänvisning till hur man kan tänka då det kan vara generellt bäst för hundar överlag.
 
Jag hade verkligen ingen aning om att så många platser anses olämpliga. Jag tänker mig att om man bor i tätbefolkat område så accepterar man att andra människors liv pågår alldeles utanför ens bostad, och där ingår att de kan ha hanhundar som behöver rastas. Jag är fullt nöjd om mina medmänniskor håller sina hundar från att kissa på ytor folk ska hantera, och plockar upp bajset. Lyktstolpar, uppvuxna häckar, träd, staket och liknande har jag aldrig ens hört talas om att någon tar illa upp av innan den här tråden.

(Innan någon blir vansinnig: jag har inte hund. Och är jag hundvakt går jag i skogen)
 
Om man inte orkar/inte vill rasta sin hund, utan vill att hunden ska göra sina behov inomhus, skaffa en katt istället!
Vi skulle verkligen föredra om hundarna ville gå ut och kissa.
Så mysigt är det inte att tvätta kissiga handdukar, eller att råka kliva på dem heller för den delen, att det uppväger att ta ut hundarna.

Vi har katter också. Och hästar.
 
Vet du något om hur @Inte_Ung ,s hundar har det? 😃

Hon klär inte på sina hundar så hon kan rasta dem ute när det är kallt utan hon låter dem göra sina behov inomhus istället.
Inte_Ung "Vi använder handduk på badrumsgolvet åt de små när det är 20 grader kallt ute och varken hundar eller människor vill gå ut mitt i natten för att kissa. När det ösregnar så vägrar de små att gå ut så då får de även bajsa på sagda golv."
"Jag har också beskrivit hur de små föredrar att i dålig väderlek göra sina behov inomhus."
" Varför är det så oändligt viktigt för dig att hundar nödvändigtvis måste kissa ute?"
 
  • Gilla
Reactions: No1
@Dopy
Här i paragraf 7 står hur ofta hunden ska rastas utomhus. Med hänsyn menas just att valpar ska rastas oftare, gamla hundar likaså, en hund som är lös i magen behöver också gå ut oftare osv.

"Bör" är en hänvisning till hur man kan tänka då det kan vara generellt bäst för hundar överlag.

Ja jag har redan sagt det?
Tex kan inte hunden hålla sig i 6 timmar ska den rastas oftare, är den sjuk och behöver rastas oftare, osv. Det är därför det inte står ska på 6 timmar utan bör, för att det bör inte gå mer än 6 timmar, men har hunden behov att rastas oftare ska den rastas oftare
 
Hon klär inte på sina hundar så hon kan rasta dem ute när det är kallt utan hon låter dem göra sina behov inomhus istället.
Inte_Ung "Vi använder handduk på badrumsgolvet åt de små när det är 20 grader kallt ute och varken hundar eller människor vill gå ut mitt i natten för att kissa. När det ösregnar så vägrar de små att gå ut så då får de även bajsa på sagda golv."
"Jag har också beskrivit hur de små föredrar att i dålig väderlek göra sina behov inomhus."
" Varför är det så oändligt viktigt för dig att hundar nödvändigtvis måste kissa ute?"
Du missade att de är ute flera ggr/dygn annars? Vad spelar det dig för roll att hon inte sparkar ut dem nattetid när det inte vill gå ut när de är ute dagtid på den egna marken? @Inte_Ung bor på landet och är markägare, jag är fullt övertygad om att Länsstyrelsen inte skulle ha något att anmärka på.
 
Lyktstolpar tar skada på riktigt.
Det kostar mycket pengar för samhället.
Pengar som hade kunnat användas till något bättre.
https://www.google.com/amp/s/amp.svt.se/nyheter/lokalt/gavleborg/fratande-hundkiss-en-dyr-historia

Som det står i artikeln är alla nya Stolpar behandlade. Så problemet försvinner ju på sikt då iaf. Sen är det ganska mkt mer som kostar betydligt mer så jag skulle inte känna något behov av jakt på kissande hundar. Vilket inte kommunen verkae göra heller.
 
Ja jag har redan sagt det?
Tex kan inte hunden hålla sig i 6 timmar ska den rastas oftare, är den sjuk och behöver rastas oftare, osv. Det är därför det inte står ska på 6 timmar utan bör, för att det bör inte gå mer än 6 timmar, men har hunden behov att rastas oftare ska den rastas oftare
Fast grejen är att det finns ingen lag som säger att det inte får gå 7 timmar. Bör är en hänvisning. Du hävdar att friska normala vuxna individer utan problem ska rastar var sjätte timme dagtid för det är vad bör betyder. Det är fel. Bör betyder att det är generellt det bästa för de flesta hundarna, men det är inte lag så det är inte tvingande att rätta sig efter det ens om man har en frisk vuxen individ som kan hålla sig. Du får låta det gå 7 timmar mellan två rastningsperioder, det står ingenstans i lagen om att det inte är ok. Däremot står det att man BÖR rasta den var sjätte timmar, det är liksom det bästa för hunden. Men det är inte lag. Det är inte förbjudet att låta det gå 7 timmar.
 
Som det står i artikeln är alla nya Stolpar behandlade. Så problemet försvinner ju på sikt då iaf. Sen är det ganska mkt mer som kostar betydligt mer så jag skulle inte känna något behov av jakt på kissande hundar. Vilket inte kommunen verkae göra heller.
Det går i alla fall inte att avfärda som ett ickeproblem.
Stolparna bli ju dessutom farliga.

"
Vad vill du säga till hundägare?

– De ska se till så att hundarna låter bli att kissa på lyktstolpar.
"

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/hundkiss-pa-lyktstolpar-farligt-och-dyrt
 
Det går i alla fall inte att avfärda som ett ickeproblem.
Stolparna bli ju dessutom farliga.

"
Vad vill du säga till hundägare?

– De ska se till så att hundarna låter bli att kissa på lyktstolpar.
"

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/hundkiss-pa-lyktstolpar-farligt-och-dyrt

Sen kan man göra en höna av en fjäder också. Eller se till att hunden inte kissar på lyktstolpar men låta den kissa på träd t ex

Det är inga problem för en kommun att förbjuda hundar att kissa på lyktstolpar. Ändå göra det inte.

Och ytterst få lyktstolpar faller spontant. Tack och lov.
 
Jag hade verkligen ingen aning om att så många platser anses olämpliga. Jag tänker mig att om man bor i tätbefolkat område så accepterar man att andra människors liv pågår alldeles utanför ens bostad, och där ingår att de kan ha hanhundar som behöver rastas. Jag är fullt nöjd om mina medmänniskor håller sina hundar från att kissa på ytor folk ska hantera, och plockar upp bajset. Lyktstolpar, uppvuxna häckar, träd, staket och liknande har jag aldrig ens hört talas om att någon tar illa upp av innan den här tråden.

(Innan någon blir vansinnig: jag har inte hund. Och är jag hundvakt går jag i skogen)

Notera att det inte bara gäller hanhundar, tikägare kommer inte undan. Om deras tikar kissar i närheten av bänkar, lyktstolpar, lekplatser, på gulnat gräs/buskar eller gräs/buskar utanför utanför bostadsrättsägarnas uteplatser - så är tikägaren rökt.

Nu på vår kvällsrunda gick jag förbi en radhuslänga och noterade att de boende i vanlig ordning valt att lägga högar med trädgårdsavfall utanför sina häckar dvs på grässträngarna som ägs av kommunen (grässträngar de boende anser att hundar inte får kissa på). Anledningen till att de boende gör högar med trädgårdsavfall utanför sina häckar är för att 1. de anser att högarna fular ned deras sköna trädgårdsvy 2. de är för lata för att ta reda på skiten direkt. Istället låter de boende alltså deras trädgårdskompost ligga på kommunens mark vilket retar skiten ur kommunens grönområdesansvarig varje gång gräset ska klippas.
Om jag var lockad att låta hunden kissa på varje komposthög vi passerade? Gissa.

Fetstilta var rätt kul :D
 
Det är inga problem för en kommun att förbjuda hundar att kissa på lyktstolpar. Ändå göra det inte.

Detta verkar vara ett faktum. Stadgarna är löjligt generösa när det gäller påbuden runt hund. Reglerna är snarare oskrivna från subjektivt tyckande.
 
Anledningen till att de boende gör högar med trädgårdsavfall utanför sina häckar är för att 1. de anser att högarna fular ned deras sköna trädgårdsvy 2. de är för lata för att ta reda på skiten direkt. Istället låter de boende alltså deras trädgårdskompost ligga på kommunens mark vilket retar skiten ur kommunens grönområdesansvarig varje gång gräset ska klippas.
Människor tycker tydligen i allmänhet att de har olika sorters rätt till andras saker och mark.
Hundägarna på sitt vis och villaägarna på sitt.
I min värld så är det extremt ohyffsat.
 
Det är inga problem för en kommun att förbjuda hundar att kissa på lyktstolpar. Ändå göra det inte.
Det beror nog på att ingen tror på att det skulle göra någon nytta med förbud.
De som skulle följa förbudet klarar av att låta bli stolparna ändå, på vetskapen att de tar skada.
De andra fortsätter nog att strunta i problemet.
Precis som de villaägare som anlägger sin kompost på kommunens mark utanför tomten. Det är ju inte tillåtet oavsett och ändå så var det vanligt i en Kommun i södra Uppland. Det blev en stor affär av det när Kommunen bestämde sig för att åtgärda problemet. Villaägarna var mycket arga och upprörda över att behöva ha sin äckliga kompost på tomten.
Människor är bra märkliga.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag får hem vår nya hanhund på torsdag om allt går bra på besiktningen. Jag har bara haft tikar innan och aldrig promenerat med dem i en...
Svar
12
· Visningar
7 371

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp