Kom just hem från en kompis födelsedagsfest. Han har ny flickvän med finsk lapphund tydligen:D vilken mysig hund! MEN vad den släppte hår:o mina svarta byxor är helt vita. Vet inte om jag skulle klara av att ha så mycket hår överallt:nailbiting:
 
Nu är det väl iof fälltider så troligen fäller den inte alltid så. Måste fråga nästa gång vi ses.
 
Håller verkligen inte med. Tycker dom hårar jämt de pälstyperna. Körde en finsk lapphund i min bil 30 min en gång och hela bilen var full med hår flera veckor efter och jag tror inte det var fällperiod mitt i sommaren.

Inte min erfarenhet av keeshound. Och jag har haft rasen.
 
Jag har sett en Jätteskillnad i hur folk upplever fällningen i shibagrupperna beroende på hur folk håller sina hundar. Alltså vad de ger för foder och hur de motioneras.
En spets bör fälla två gånger per år, plus/minus vid löp och/eller stress och dylikt.
Men ja, när de fäller, FÄLLER de.
Jag tycker fortfarande att det är mycket lättare att hantera än den korthåriga terriern som fäller tjugofyra-sju året runt! Plus lite extra då och då. ^^
 
Kom just hem från en kompis födelsedagsfest. Han har ny flickvän med finsk lapphund tydligen:D vilken mysig hund! MEN vad den släppte hår:o mina svarta byxor är helt vita. Vet inte om jag skulle klara av att ha så mycket hår överallt:nailbiting:

Man får helt enkelt väga för- och nackdelar. Det här med päls är ju en smaksak. Personligen tycker jag att det är skönare att sopa ihop tussarna som blir vid fällperioderna som är ca 2 gånger om året. Visst, man får städa rätt ihärdigt men det är inget emot de här korthåren som sätter sig överallt.

Sen tänkte jag ta upp ungefär 10 till aspekter med pälsen men insåg hur långt och kanske lite dumt inlägget skulle bli. Men: korthår, krull, långhår, ”hårlös”, halvlångt - ja allt har sina för- och nackdelar och det handlar väl mest om vad man själv anser är bekvämt. Hundar drar ofta in skit på ett eller annat sätt, så är det. Frågan är bara vad man själv anser är minst tidskrävande och tråkigt :D
 
Kom just hem från en kompis födelsedagsfest. Han har ny flickvän med finsk lapphund tydligen:D vilken mysig hund! MEN vad den släppte hår:o mina svarta byxor är helt vita. Vet inte om jag skulle klara av att ha så mycket hår överallt:nailbiting:
Då kan du definitivt stryka utställningsgolden :D Det ligger alltid någon pälsdriva på golvet och jag har nog aldrig haft kläder utan päls de senaste 9,5 åren :angel:

Men ja, en Golden skulle kanske kunna passa hos er men jag tror att en kees är ett säkrare kort i ert läge så att säga :) Just för att goldens kan variera väldigt mycket (även bland utställningslinjer) i såväl jaktlust som arbetslust och mentalitet. Vilket inte alltid är så lätt att förutspå och kanske inte alltid så kul att hantera om en har tänkt sig hundlivet på ett visst sätt :)
 
:D
Det låter som en omöjlig ekvation.
Kan förklara mig:laugh:. Han har mycket päls i den meningen att allt fastnar i den. Mjuk och fin. Han blir ju som en snöboll själv efter en stund i snön. Snöklimpar på benen och under tassarna. I jmf med keeshond har an inte mycket päls men annan sorts päls..
 
Man får helt enkelt väga för- och nackdelar. Det här med päls är ju en smaksak. Personligen tycker jag att det är skönare att sopa ihop tussarna som blir vid fällperioderna som är ca 2 gånger om året. Visst, man får städa rätt ihärdigt men det är inget emot de här korthåren som sätter sig överallt.

Sen tänkte jag ta upp ungefär 10 till aspekter med pälsen men insåg hur långt och kanske lite dumt inlägget skulle bli. Men: korthår, krull, långhår, ”hårlös”, halvlångt - ja allt har sina för- och nackdelar och det handlar väl mest om vad man själv anser är bekvämt. Hundar drar ofta in skit på ett eller annat sätt, så är det. Frågan är bara vad man själv anser är minst tidskrävande och tråkigt :D
Sant. Vi har ju katter och marsvin samt haft en hög med hästar så något städat hårfritt hus har vi aldrig haft:angel:

Jag ska fundera vidare.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag och min sambo vill skaffa en till hund, men vi är inte säkra på vilken ras vi vill ha. Vad vill vi då ha? Mellanstor, men storlek...
2
Svar
36
· Visningar
2 580
Senast: Rouise
·
Hundavel & Ras Ännu en rastråd, förlåt, men ni är ju så duktiga här :D Jag har börjat fundera på en tredje hund men det kommer inte längre än till...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
6 595
Övr. Hund Hund i trädgård med koja. Gränslös granne... Vill gärna höra med er om vad ni tycker om följande. Vår hund vistas i del av vår...
2 3
Svar
41
· Visningar
9 577
Senast: Inte_Ung
·
Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
11 616
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp