Rasvalstråd igen

Men en labbe av utställningslinjer då? Ska du bara träna på hobbynivå borde de ju funka?
Nä, det har vi aktivt valt bort tyvärr, det blir FÖR segt tyvärr. Hade jag fått min gamla labbe igen hade jag absolut tagit henne. Hon är däremot en omplacering där förra ägaren gjort ett grymt grundjobb med henne. Jag vill ju jobba med hunden, men insett att andra labben jag har är arbetsnarkoman, och det är inte riktigt det jag är ute efter. Men efter svar här så tänker jag ändå att rottis faller bort, brukshund hade varit roligt att testa, för jag upplever lite att jag får traggla lite för lydnaden och då faller lite det roliga med det bort, labbarna är ju helt underbara i fält sas.
 
Men vad är det med rottisens mentalitet som lockar? Det är ju skaplig skillnad mellan en labbe och en rottis. Nästan som natt och dag, mentalt.

Utifrån vad du beskriver här hade jag aldrig föreslagit en rottis. Det är för mig en hård brukshund av det mindre enkla slaget som är fantastiska hundar i rätt händer. Mindre fantastiska i fel händer. Sen hade jag också hållit mig långt borta från kennlar som marknadsför rottisen som "familjehund". Inte för att den inte skulle kunna vara i en familj, givetvis kan de det - men en rottis är och ska vara en brukshund och således också marknadsföras i sådana termer.
Det som lockar med brukshund är väl att jag tänker att de ska tycka det är lite roligare i lydnaden, om man vill upp lite? Sen är det ju för att våra vänner ska köpa sånna och de kennlar vi varit på har haft trevliga hundar.
 
Nä, det har vi aktivt valt bort tyvärr, det blir FÖR segt tyvärr. Hade jag fått min gamla labbe igen hade jag absolut tagit henne. Hon är däremot en omplacering där förra ägaren gjort ett grymt grundjobb med henne. Jag vill ju jobba med hunden, men insett att andra labben jag har är arbetsnarkoman, och det är inte riktigt det jag är ute efter. Men efter svar här så tänker jag ändå att rottis faller bort, brukshund hade varit roligt att testa, för jag upplever lite att jag får slita lite för lydnaden och då faller lite det roliga med det bort, labbarna är ju istället helt underbara i fält sas.

Men hur mycket tänker du att hunden ska orka jobba då? Jag upplever inte utställningsvarianten som sååå lat. Hålls dom i god form så är dom ganska pigga hundar. Lättmotiverade med godis osv.
 
Utifrån vad du beskriver här hade jag aldrig föreslagit en rottis. Det är för mig en hård brukshund av det mindre enkla slaget som är fantastiska hundar i rätt händer. Mindre fantastiska i fel händer. Sen hade jag också hållit mig långt borta från kennlar som marknadsför rottisen som "familjehund". Inte för att den inte skulle kunna vara i en familj, givetvis kan de det - men en rottis är och ska vara en brukshund och således också marknadsföras i sådana termer.
Men hur kommer det sig då att de kennlar vi besökt, med vänner som ska skaffa rottis som förstahund nu, som inte haft hund alls innan, tycker att ett liv med stor skogstomt, kurser och spår räcker? Detta kommer bli deras första hund och de har ingen aning om vad spår är tex, de köper ju böcker nu och har naturligtvis googlat osv, men är totalt ovana vid hund. Men INGEN av de här kennlarna har sagt det ni säger här :confused:
 
Men hur mycket tänker du att hunden ska orka jobba då? Jag upplever inte utställningsvarianten som sååå lat. Hålls dom i god form så är dom ganska pigga hundar. Lättmotiverade med godis osv.
Jag tror jag bygger det på dåliga erfarenheter bara, ska kolla på sånna kennlar med. DE vi hälsat på och sett på labbeklubben av utsällinglinjer har varit enorma, som inte orkat med en timme kurs alls.
 
Det som lockar med brukshund är väl att jag tänker att de ska tycka det är lite roligare i lydnaden, om man vill upp lite? Sen är det ju för att våra vänner ska köpa sånna och de kennlar vi varit på har haft trevliga hundar.

Alltså en brukshund skulle jag säga kräver lika mycket som en jaktlabbe. Om man väljer arbetande linjer. Om man väljer utställningslinjer (speciellt hos rottis) skulle jag säga att de har lägre arbetslust generellt än en utställningslabbe. Dessutom större och tyngre vilket inte direkt är en fördel i lydnaden på högre nivå.
 
Jag tror jag bygger det på dåliga erfarenheter bara, ska kolla på sånna kennlar med. DE vi hälsat på och sett på labbeklubben av utsällinglinjer har varit enorma, som inte orkat med en timme kurs alls.
Ja alltså. Är hunden fet och otränad så är det klart den blir trött ändå? :D

Den labben jag hade hand om hängde lätt på 1-2 mil bredvid hästen och sen ett lydnadspass. Lättmotiverad av godis och lek (om än inte höga drifter). Han var väl i samma kategori som mina två sällskapshundar ungefär :) så upplever jag de flesta labbar ändå. Men MÅNGA hålls ju rejält feta och då orkar de ju inte så mycket.

Säger inte att brukshund inte kan passa. Men jag tänker att om du tycker att en jaktlabbe är för mycket så kommer nog en brukshund vara det med. En pigg trevlig sällskapshund låter mer passande. De orkar ofta mer än man tror :D
 
Men hur kommer det sig då att de kennlar vi besökt, med vänner som ska skaffa rottis som förstahund nu, som inte haft hund alls innan, tycker att ett liv med stor skogstomt, kurser och spår räcker? Detta kommer bli deras första hund och de har ingen aning om vad spår är tex, de köper ju böcker nu och har naturligtvis googlat osv, men är totalt ovana vid hund. Men INGEN av de här kennlarna har sagt det ni säger här :confused:

Men du har å andra sidan inte berättat om de kennlar du besökt avlar e-rottis eller bruksrottis?

En kennel som föder upp en bruksras men inte marknadsför den som bruksras, håller jag mig som sagt ifrån. Hundar från utställningslinjer är sämre både mentalt och hälsomässigt. Man väljer själv, men det är en typ av avel jag inte vill stödja eftersom det vattnar ur våra arbetande hundar.
 
Det som lockar med brukshund är väl att jag tänker att de ska tycka det är lite roligare i lydnaden, om man vill upp lite? Sen är det ju för att våra vänner ska köpa sånna och de kennlar vi varit på har haft trevliga hundar.

Men du pratar om arbetsförmågan - jag undrar fortfarande vad det är med rottisens mentalitet som lockar, med tanke på hur otroligt olika de är både labbar och goldens. I sin attityd alltså. Det finns flertalet bruksraser, men de har ju inte samma typ av mentalitet för det.
 
Om du vill ha något kvickare i kroppen tycker jag mellanpudel verkar väldigt trevliga. Vet ett par kennlar som har hundar som tävlar i elitsök och elitspår och konkurrerar med schäfer och Malle :)
 
Men du har å andra sidan inte berättat om de kennlar du besökt avlar e-rottis eller bruksrottis?

En kennel som föder upp en bruksras men inte marknadsför den som bruksras, håller jag mig som sagt ifrån. Hundar från utställningslinjer är sämre både mentalt och hälsomässigt. Man väljer själv, men det är en typ av avel jag inte vill stödja eftersom det vattnar ur våra arbetande hundar.
Två utställning och fyra bruks. EN har sagt att de KRÄVER jobb, men sen inte riktigt specifierat, så mina bekanta har antagit då att spring i skog och mark, samt en kurs i veckan räcker.
 
Om du vill ha något kvickare i kroppen tycker jag mellanpudel verkar väldigt trevliga. Vet ett par kennlar som har hundar som tävlar i elitsök och elitspår och konkurrerar med schäfer och Malle :)
Tack, pudel kommer det inte bli då både jag och sambon har dåliga erfarenheter av dom. Ska kolla vidare på labbe och golden helt enkelt tror jag. :)
 
I ditt läge tycker jag det solklara valet borde vara att titta på jaktgolden och jaktlabbe, men då vara tydlig även mot uppfödare med att ni söker någon som har lite mindre turbo än den ni har som är lite för mycket.

Ja, jag tror att det kanske landar här :)
 
Då förstår jag inte riktigt varför du hänvisar ditt eget intresse för rottis till dina bekanta som inte verkar ha en aning om vad de ger sig in på? :confused:
Men nej, tvärtom, jag har alltså hängt på dom och fått upp ögonen för rottis, men tänkt från början att det kanske är för mycket hund, men de har varit väldigt trevliga hundar, och med tanke på svaren vi fått från de uppfödarna har jag tänkt att de kanske skulle passa oss. :)
 
Rottis skulle jag stryka från tankarna direkt. Det är mycket hund både fysiskt och mentalt, och inget man bör skaffa om man inte vill ha den livsstil som brukshund innebär. Trevliga rottisar ligger det ofta mycket jobb bakom, de är inte alltid "go och gla'" av naturen på det sätt många retrievers är. Visst finns det de från utställningslinjer som är mer soffpotatis, men av principskäl tycker jag inte att man ska köpa den typen. Rasen fick en popularitetsboom för ett antal år sen och pga det har den tyvärr gått samma väg som många andra raser, urvattning av grundegenskaperna och mycket skräpavel. Ju färre som ger pengar åt den cirkusen genom att köpa rottis som annat än brukshund, desto bättre.

I ert fall hade jag tittat på labbe eller golden av DP-linjer, eller för all del jaktlinjer om ni kan hitta några som inte är av modell Formel-1. Kanske pudel om ni riktar in er på uppfödare med arbetsmeriter, och kan tänka er att hålla den kortklippt.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Ni har säkert sett hundratals av dom här trådarna, ni har säkert också sett hundra av dom här trådarna som börjar med "Ni har...
Svar
17
· Visningar
1 821
Senast: MiniLi
·
Hundavel & Ras Så var det äntligen dags att skaffa hund igen. Som vissa av er vet så har jag tidigare haft Dvärgpinscher, en ras som fortfarande ligger...
2
Svar
29
· Visningar
2 733
Senast: Hawaii
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp