Rasvalstråd igen

Men nej, tvärtom, jag har alltså hängt på dom och fått upp ögonen för rottis, men tänkt från början att det kanske är för mycket hund, men de har varit väldigt trevliga hundar, och med tanke på svaren vi fått från de uppfödarna har jag tänkt att de kanske skulle passa oss. :)
Alltså, om man gillar retriever mentalitet så är man nog inte särskilt förtjust i en rottis.
Rottweilern har mycket integritet, imponeerbeteenden och är rätt hårda (men kan vara fega för det) - tvärtemot en retriever alltså. Många är ju inte så trevliga med folk iom dessa beteenden.
Då finns det andra bruksraser som passar bättre.
 
Men hur tänker du kring lydnadsbiten, haft setter i flera år innan, och man fick ju ändå traggla rätt mycket med just lydnaden. Vill nog också ha en hund som jobbar närmre mig än fågelhundarna i grupp 7, tänker jag. Eller har du tips på någon specifik ras i grupp 7?
Vet en del som kör vorsteh i brukset och det verkar gå finemang men jag har aldrig tränat med några, så vet inte hur mycket tragglande det är. De verkar lika dobbisen på en del plan faktiskt..
Är väl dock inte mindre krävande än en labbe oavsett.
 
Jag är sällan så här rak och krass men alltså NEJ. Rottweiler är INTE en "aktiv familjehund" utan en brukshund av hårdare mått. Rottisen är en fantastiskt hund på många sätt, om man vet vad man pysslar med men i fel händer kan det gå riktigt snett. Rottisen är främst ett bruksavlat gårdvar som ska vakta gården och därmed krävs dels en viss skepsis mot främlingar, dels en viss grad av självständighet vilket innebär att man får arbeta betydligt mer för att få till ett gott samarbete än vad man behöver med ex. en spaniel eller retriever som ju är avlade på samarbete med människor. Däremot kan den funka utmärkt till lydnad men det finns betydligt lättare raser till sådant arbete en än rottis.

Hur rottweiler är i apportering vet jag inte (annat än jag har svårt att den med entusiasm ska sticka iväg flera hundra meter och komma tillbaka med en apport).

Vet att mitt svar låter krasst men rottweiler är ingen enkel hund, vilket i kombination med en del skräpavel tyvärr (du ger exempel själv på uppfödare som tycker att rottisen är en familjehund främst samt att rasen har problem med imponerbeteende) kan göra hundägaren både jobbigt och ledsamt.
 
Min erfarenhet(som kurs/tränings/klubbkompis) till folk som har rottis skulle jag, något förenklat, säga att skillnaden mellan bruks- och utställningslinjer är att de förra kräver mycket arbete i form av t ex bruks och de senare kräver mycket arbete för att fungera i vardagen.

Brukslinjerna har större arbetslust men det gör också att man kan hantera deras integritet, självständighet och tendens att ge en fingret om man vet vad man pysslar med. Exteriörlinjerna kan ha samma integritet och självständighet men har man otur får man en stridsvagn utan ratt. Lägger man på att det finns en del rädslor hos vissa linjer så har man ett recept för en total katastrof.
 
Min erfarenhet(som kurs/tränings/klubbkompis) till folk som har rottis skulle jag, något förenklat, säga att skillnaden mellan bruks- och utställningslinjer är att de förra kräver mycket arbete i form av t ex bruks och de senare kräver mycket arbete för att fungera i vardagen.

Brukslinjerna har större arbetslust men det gör också att man kan hantera deras integritet, självständighet och tendens att ge en fingret om man vet vad man pysslar med. Exteriörlinjerna kan ha samma integritet och självständighet men har man otur får man en stridsvagn utan ratt. Lägger man på att det finns en del rädslor hos vissa linjer så har man ett recept för en total katastrof.

Mycket träffande beskrivning!
 
Jag är sällan så här rak och krass men alltså NEJ. Rottweiler är INTE en "aktiv familjehund" utan en brukshund av hårdare mått. Rottisen är en fantastiskt hund på många sätt, om man vet vad man pysslar med men i fel händer kan det gå riktigt snett. Rottisen är främst ett bruksavlat gårdvar som ska vakta gården och därmed krävs dels en viss skepsis mot främlingar, dels en viss grad av självständighet vilket innebär att man får arbeta betydligt mer för att få till ett gott samarbete än vad man behöver med ex. en spaniel eller retriever som ju är avlade på samarbete med människor. Däremot kan den funka utmärkt till lydnad men det finns betydligt lättare raser till sådant arbete en än rottis.

Hur rottweiler är i apportering vet jag inte (annat än jag har svårt att den med entusiasm ska sticka iväg flera hundra meter och komma tillbaka med en apport).

Vet att mitt svar låter krasst men rottweiler är ingen enkel hund, vilket i kombination med en del skräpavel tyvärr (du ger exempel själv på uppfödare som tycker att rottisen är en familjehund främst samt att rasen har problem med imponerbeteende) kan göra hundägaren både jobbigt och ledsamt.
Tar absolut inte illa upp av raka svar :) . Jag har , som sagt inte haft rottis innan, och frågade just om det skulle vara en hund som skulle passa oss, vilket det då inte verkar , vi kommer nog hålla oss till jaktlabben, men vara ärliga med att vi inte vill ha en turbo igen utan aktiv, apporternade hund till lydnadträning med tydligare avknapp, så hoppas jag få hjälp från uppfödare där.

Att rottisen skulle vara aktiv familjehund är alltså inte min formulering, utan av de kennlar vi besökt.
 
Det finns ju uppfödare som är nått mer åt DP-hållet vad gäller labbar, väl? Jag känner till en uppfödare relativt lokalt iaf som föder upp labbar i huvudsak till servicehundar av olika slag, men jag tror även andra kan köpa därifrån ibland.

Är faktiskt sjukt impad av dem, samtliga individer jag träffat därifrån har varit väldigt fina och balanserade, och arbetsvilliga. Vet att det inte är uppfödning för jakt, men vet inte riktigt hur linjer mm faktiskt är. Det är verkligen inga tjockis-showlabbar iaf.
 
Tar absolut inte illa upp av raka svar :) . Jag har , som sagt inte haft rottis innan, och frågade just om det skulle vara en hund som skulle passa oss, vilket det då inte verkar , vi kommer nog hålla oss till jaktlabben, men vara ärliga med att vi inte vill ha en turbo igen utan aktiv, apporternade hund till lydnadträning med tydligare avknapp, så hoppas jag få hjälp från uppfödare där.

Att rottisen skulle vara aktiv familjehund är alltså inte min formulering, utan av de kennlar vi besökt.

Tyvärr finns det ju alltid kennlar som kör rätt tugg utefter vad man söker.
Rottis är en ras som blivit rejält urvattnad (det finns bra linjer/uppfödare men de är fasiken få) som ras och där uppfödare mer pratar än levererar sas.
Tyvärr sitter skärpan kvar i många medans de saknar viljan att ta in info och följa en förare vilket kan bli svårkombinerat.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Ni har säkert sett hundratals av dom här trådarna, ni har säkert också sett hundra av dom här trådarna som börjar med "Ni har...
Svar
17
· Visningar
1 815
Senast: MiniLi
·
Hundavel & Ras Så var det äntligen dags att skaffa hund igen. Som vissa av er vet så har jag tidigare haft Dvärgpinscher, en ras som fortfarande ligger...
2
Svar
29
· Visningar
2 726
Senast: Hawaii
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp