Rätt kopparjärn?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Dessan_v
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 1 268
D

Dessan_v

Jag har nu provat en Wintec-sadel, och här är en fundering; om kopparjärnet inte följer längs med sidan, är lite 'lös' men ändå följer sidan parallellt 'i luften', är det rätt järn för hästen ändå? Järnet är ungefär 0,5-1 cm från hästens sida. Ska jag prova ett smalare järn, kan det funka månntro?

*flummflumm*

:bow::bow:

Sv: Rätt kopparjärn?

Är det 1 cm på båda sidor eller handlar det om 0.5 på ena (om järnet går emot på andra sidan)? Det är ju väldigt stor skillnad ;)

Har du tillgång till smalare järn? Prova då med ett smalare och se hur det är men hellre lite för brett än lite för smalt.

Jag ska prova det röda järnet. Kan f ö ta bilder då jag får tillgång till kameran som nu är på semester :D

lite OT, men har wintecjärnen nån stämpel på sig som visar att de är gjorda för wintecsadlar?

Jag tkr att den ser ut att vara alldeles för hög mellan framvalvet och manken. Hur många fingrar får du in?

Det kommer inte att funka med ett smalare järn, jag tycker att det där järnet ser för smalt ut. du kan inte prova ett vidare järn?

Jag kan fota ikväll med ett vidare järn så får ni bedöma :)

ser för smalt ut, prova vita järnet istället. det spelar ingen roll hur järnet följer hästen, din häst kanske är lite ojämnt musklad. sen kommer ju bossorna mellan hästen o järnet! ;)

fick flyttat två bilder från kameran innan batteriet dog :P

Rött järn i

Vitt järn i (klicka på 'bilden')

Det syns tydligt att bommen blir för svängd :S

Rött järn

Vitt

ursäkta för att ni måste svänga på huvudet ;)

med det röda glider det aningens framåt, med det vita rejält framåt..

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
702
Senast: cowgirl81
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket... 6 7 8
Svar
152
· Visningar
14 038
Senast: Fibusen
·
Utrustning Hej! Jag har fått hem min första häst (engelskt fullblod) och har funderingar kring sadel. Jag kan lite om att passa ut sadlar men har...
Svar
7
· Visningar
1 478
Senast: Ace
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 863
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka