Råttor - nybörjarfrågor

Sasse

Trådstartare
Jag har lite då och då funderat på att skaffa tamråttor någon gång i framtiden. De verkar vara så otroligt mysiga och är förskräckligt söta. Men jag är helt novis, och funderar på hur det fungerar med råttor i hemmet.

Jag har haft kanin innan och gillade då inte att behöva ha den i bur, men inte heller lös när den åt upp allt som kom i dens väg. Så kanin var för mig ingen hit. Jag vet inte om jag är seriöst intresserad av att skaffa råttor, främst för tanken att det kommer bli ungefär samma som med kaninen jag hade. Är råttor mycket för att sätta tänderna i inredning? Något annat de kan hitta på som lösa? Kan man minska detta genom att ge dom annat att gnaga på?

En annan aspekt är att jag har katter, så det kanske blir opraktiskt av det skälet. Fast jag har förstått efter lite googling att det kan gå.

Men vad behöver råttor? Vad har de för kost och vad bör man undvika? Läste någonstans att de bör äta kött, rått eller tillagat? Hur stor bur bör man ha och hur bör den se ut? Kan de vara låga eller ska de vara höga? Hur bör buren inredas, och vilket bottenunderlag är att föredra?

När det gäller kaniner är det lite sisådär om man kan ha dom tillsammans, för rätt som det är kan de börja bråka och så får man sära på dom. Finns det sådana risker med råttor också eller går de flesta bra tillsammans? Hur många bör man ha och vilket kön? Kastrerar man råttor? Vad för skillnad finns det i temperament hona vs. hane?

Finns det olika raser? Och i så fall, finns det någon som lämpar sig bättre för nybörjare?

Jag har förstått att man inte bör köpa i en zooaffär, utan köpa hos en uppfödare. Men var hittar man sådana? :o Vad bör man tänka på när man kontaktar en uppfödare; frågor man bör ställa, eventuella fallgropar, m.m.?

Kan man ha råttor i koppel med sig ut? :p Vilket material bör selen/kopplet vara i då?
Går det att lära råttor tricks, är de samarbetsvilliga eller ointresserade?

Något annat man bör tänka på som råttägare? :)
 
Kolla med Svenska Råttsällskapet, där finns kontaktuppgifter till många uppfödare.

Jag hade flera råttor för en 20 år sedan. Jag lyckades inte hitta något sätt för att få dem att gnaga mindre. Min stereo blev en mono, lampor gick inte att tända för sladden hade gnagts av, böcker, foton, tapetskarvar, möbler med skumgummi och så vidare. Dessutom kan de vara så snabba att man kan trampa på dem om man inte är uppmärksam.

Mina satt på axeln när vi gick ut, men det kan vara obekvämt om klorna rivs eller om de kissar. Bajsar gör de förstås också men det är små pluttar och inte lika obekvämt som att bli nedkissad.

Mina åt grönsaker och någon pellets, minns inte exakt. Jag hade en hög fågelbur som de kunde klättra ordentligt i. På botten hade jag stora handdukar som både sög upp och gav dem sysselsättning. De kunde bygga tunnlar i handduken och gnaga på den. Köpte billiga på ikea.
 
Jag pm.ar ett namn till dig på en person som jag tycker är väldigt kunnig. Personen har haft råttor sedan 80-talet och är aktiv än idag :) Vet att det varit turbulens i Råttsällskapet, så vet inte vilken förening som är mest aktiv idag.

Det finns bara en ras av tamråttan, däremot finns de i olika varianter. De kan vara släta, lockiga (rex) och nakna, de kan ha toppörade öron eller öronen på sidorna (dumbo).

Enligt lag ska man ha minst 2 av varje kön, endast vid sällsynta undantag strular flocken mellan hanar. Det kan då bli aktuellt med kastrering, ifall en hane har för mycket testosteron. Hade som mest 9 hanar i en flock, utan bekymmer. Hanar är ofta mer lugna än honor, temperamentsmässigt skiljer det ingenting.

Går utmärkt att ha i koppel, tex hamstersele.

Råttor är otroligt lättlärda, bara fantasin sätter stopp. Det gör att det är lätt att få råttor rumsrena, och det Görel nämner att de kissar och bajsar på en har jag bara erfarenhet av ifall råttan inte är helt tam eller trygg. I princip alla mina råttor har sprungit in i buren för att uträtta sina behov när de varit lösa. Hanar har dock lämnat kissspår efter sig.

Bästa buren är en stor chincillabur, finns något som heter furet tower som rekommenderas starkt av råttägare. Råttor gillar ofta hängmattor, och återigen sätter bara fantasin gränser. Många råttägare köper på Ikea till inredningen, tex bestickställ, plastkorgar osv.

Av mina 53 råttor som varit lösa så har det endast varit ett fåtal som bitit sönder saker. Jag undrar och spekulerar i att det kan bero på burens aktivering? De som bitit sönder har ofta varit honor med ett enormt energibehov. Men som sagt, bara en spekulering.

Några viktiga frågor enligt mig är:
*Hur bor föräldrarna, i stor eller liten flock? Avrekommenderar starkt att köpa där föräldrarna bor själva, det kan bero på dåligt flockspråk
*
Hur är föräldrarna i sättet? Be gärna att få hantera föräldrarna, det ger lite info om deras temperament.
*
Hur gamla är föräldrarna? För unga föräldrar ger inget seriöst intryck, då det ofta inte hunnit avslöja någon brist
*
Ska uppfödarna behålla någon avkomma själv? Om inte, varför? Om inte uppfödaren vill ha en avkomma från kullen, så ger det mig fundersamma tankar. Är det dåligt temperament? För sjukdomsbenägna?
*Hur många kullar tar uppfödaren per förälder, men även per år? För många kullar ger mig ett intryck av att de bara producerar kullar, och jag är inte ute efter att stödja massproducering. Jag vill ha ifrån ett uppfödare som kan sina djur, och i viss mån även de sålda råttorna.

Jag hade råttor mellan 1999 - 2006 tror jag det var. Idag finns inte tiden för ett gäng råttor, utan jag har gått över till möss.
 
Jag glömde tråden :o men tack för svar!
Dessutom kan de vara så snabba att man kan trampa på dem om man inte är uppmärksam.
Jag är van att behöva se upp med var jag sätter fötterna, annars trampar jag katten på tårna eller blir fälld, så det i sig tror jag är ett mindre problem. Dock tråkigt att de verkar gnaga så mycket på grejer. Känner att det minskar en del på mitt intresse, men går det att komma runt den biten verkar råttor vara härliga sällskapsdjur.

Förresten, klipper man klorna på råttor också?
Några viktiga frågor enligt mig är:
*[/I]Hur gamla är föräldrarna? För unga föräldrar ger inget seriöst intryck, då det ofta inte hunnit avslöja någon brist
*Hur många kullar tar uppfödaren per förälder, men även per år? För många kullar ger mig ett intryck av att de bara producerar kullar, och jag är inte ute efter att stödja massproducering. Jag vill ha ifrån ett uppfödare som kan sina djur, och i viss mån även de sålda råttorna.
Följdfrågor:
* I vilken ålder är det lämpligt att avla på råttor? Vad är för ungt och vad är för gammalt? Eller kanske, vad är lagom?
* Hur många kullar är lagom per år/per förälder?
 
@Sasse Ja, man kan klippa klorna med en klosax för katter. Fungerar perfekt.

Lagom ålder för en hona är enligt mig 6 - 12 månader, tror Svenska råttsällskapet en gång i tiden rekommenderade att maxålder för en förstföderska var 12 månader och som omföderska var 15 månader. Hane gärna först efter 1 års ålder. Detta för att se ifall det finns störningar i temperament, sjukdomar, stereotypiska beteenden som att tugga morrhår på burkompisar; gnaga galler osv.

Maxkullar per hona enligt mig är 2st och maxkullar per hane är max 10 st beroende på om hanen varit utlånad, betydligt färre om hanen ej lånas ut. Att ha samma avel i hane ger inte mig några positva vibbar.

Men du bör givetvis sätta dina egna krav :D
 

Liknande trådar

Däggdjur Jag har fått ett behov av att skaffa råtta igen, jag har haft flera stycken tidigare men det börjar vara väldigt länge sen nu. Min...
2
Svar
33
· Visningar
3 780
Däggdjur Vår fina kaninhona dog idag! Min man hittade henne i buren nu på kvällen, och inte nog med det, när han plockar lite med en liten...
Svar
4
· Visningar
1 982
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 107
Hundavel & Ras HejHej! Har funderat på att skaffa en till hund. Både att det vore trevligt med en lugnare hund än den jag redan har... Till och med...
2
Svar
29
· Visningar
3 614
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp