Tamråttor

Ja.

Och liknande krav finns hos alla uppfödare (som jag har sett) som har en uppdaterad hemsida.
Även vissa med krav (inskrivet i kontrakt) att man är skyldig att ge uppfödaren information om råttan och att man inte får avliva den osv osv osv.

Jag känner väl att om man är så mån om att folk inte ska promenera in på en djuraffär och köpa en råtta så kanske man inte ska göra det extremt komplicerat att köpa från uppfödare.
Ffa skulle de behöva läsa på lite om hur avtal får se ut, vad som är juridiskt bindande vid köp av vara osv.

Helt galet att skriva såna kontrakt. Antingen så får man behålla råttan (och därmed kontrollen) eller så får man sälja den och då också släppa kontrollen. Det där är ju skrattretande!
 
Ffa skulle de behöva läsa på lite om hur avtal får se ut, vad som är juridiskt bindande vid köp av vara osv.

Helt galet att skriva såna kontrakt. Antingen så får man behålla råttan (och därmed kontrollen) eller så får man sälja den och då också släppa kontrollen. Det där är ju skrattretande!

Fast så är det ju med katter, raskatter. Uppfödaren har stora krav och man får inte avla vidare utan deras inblandning om man ens får det. Du får betala dyrare om du ska ha avelskatt, annars måste du kastrera.

Jag tycker det är ett jävla översittarproblem och tycker som du, att det r det ingen som ska lägga sig i när man köpt den.
 
Jag känner väl att om man är så mån om att folk inte ska promenera in på en djuraffär och köpa en råtta så kanske man inte ska göra det extremt komplicerat att köpa från uppfödare.

Precis min tanke också. Jag tänkte så innan jag hann läsa ditt inlägg. Tacka fan att folk går till djurhandeln. Vill de sälja eller inte?
 
Fast så är det ju med katter, raskatter. Uppfödaren har stora krav och man får inte avla vidare utan deras inblandning om man ens får det. Du får betala dyrare om du ska ha avelskatt, annars måste du kastrera.

Jag tycker det är ett jävla översittarproblem och tycker som du, att det r det ingen som ska lägga sig i när man köpt den.
Avtalsrättsligt så håller inte begränsad användning av såld vara. Bara att avla på.
 
Ffa skulle de behöva läsa på lite om hur avtal får se ut, vad som är juridiskt bindande vid köp av vara osv.

Helt galet att skriva såna kontrakt. Antingen så får man behålla råttan (och därmed kontrollen) eller så får man sälja den och då också släppa kontrollen. Det där är ju skrattretande!
Ja men verkligen.
Skrattretande och avskräckande.

Det är en sak att tex uttrycka ett önskemål om exempelvis fortsatt kontakt efter köp men nej, jag skriver då inte på ett långt "kontakt" med krav.
 
Fast så är det ju med katter, raskatter. Uppfödaren har stora krav och man får inte avla vidare utan deras inblandning om man ens får det. Du får betala dyrare om du ska ha avelskatt, annars måste du kastrera.

Jag tycker det är ett jävla översittarproblem och tycker som du, att det r det ingen som ska lägga sig i när man köpt den.
Precis min tanke också. Jag tänkte så innan jag hann läsa ditt inlägg. Tacka fan att folk går till djurhandeln. Vill de sälja eller inte?
Jaså är det så. På sätt och vis kan jag förstå tanken men man kan inte styra över folk och har man såna idéer så tänker jag att man kanske ska ägna sig åt annat än djuruppfödning.
 
"
Detta ska din intresseanmälan innehålla

Först och främst vill vi påminna dig om att lämna dina kontaktuppgifter när du kontaktar oss. Vi vill veta följande:
  • Ditt namn
  • Din adress
  • Din ålder (om du är under 18 år)
  • Ditt telefonnummer
  • Din mejladress
  • Frivilligt: Länk till din facebookprofil för chattkontakt, om inte kontakt sker via facebook direkt.

  1. Berätta om dina nuvarande råttor. Hur gamla är de och varifrån kommer de? Bifoga en bild (eller flera bilder!) på deras aktuella bur.
  2. Står du på någon annan uppfödares väntelista, eller har du planer på att ställa dig i kö hos fler uppfödare? Är tanken i så fall att de ska vara tillägg till eller istället för små "Nifflare"?
  3. Berätta om din historia med råttor. När och varför skaffade du dina första råttor? Berätta om dina tidigare råttor. Har du någon gång omplacerat djur? Om ja, berätta mer.
  4. Vilka andra djur finns eller kommer finnas i hemmet? På vilket sätt kommer du se till att råttorna och de andra djuren är skyddade från varandra?
  5. Har du en veterinär med erfarenhet av råttor? Berätta om när du tycker att det är läge att vända sig till en veterinär för konsultation eller undersökning.
  6. Är du beredd på att lägga ut några tusenlappar på veterinärvård (exempelvis för tumörborttagning, chip eller kastrering) om det skulle behövas?
  7. Kommer du äga råttorna själv eller delar någon ansvaret med dig? Har du en plan om du av någon anledning inte kan ta hand om råttorna under en period (till exempel på grund av sjukdom eller semester)?
  8. Är du med i någon råttklubb eller något råttcommunity? Har du sociala medier där du visar upp dina råttor? Berätta gärna dina användarnamn i så fall.

    Endast för nya råttägare
  9. Varför vill du skaffa råttor?
  10. Har du träffat råttor förut eller känner någon som äger råttor? Har du erfarenhet av andra djur?
  11. Är någon i ditt hushåll allergisk mot råttor, eller finns det en risk att någon är det (till exempel om någon lider av astma eller andra allergier)?

    Om dina "Nifflare"
    Observera att bebisar flyttar minst i par eller trio, oavsett hur många råttor som finns i hemmet sen tidigare. Har du inga råttor sen innan rekommenderar vi att du lämnar intresse på en trio. Alla råttor säljs med avelsförbud.
  12. Vilka bebisar letar du efter (exempelvis kön, färg, variant) och när vill/kan du ta emot dem? En bebis kostar 350 kr, 150 kr vid foderavtal.
  13. Är du beredd att skriva under ett avtal på att du inte kommer avla på råttorna?
  14. Kommer bebisarna leva tillsammans med andra råttor? Om du inte har råttor sen tidigare och inte har planer på att utöka flocken i framtiden, så förväntas du ta hem en trio för att ge råttorna tillgång till olika relationer.
  15. Vilken bur kommer råttorna att bo i? Vi vill veta mått eller märke och modell. Om du inte ännu har köpt en bur, prata gärna med oss innan så du inte köper något olämpligt. Bifoga bild/-er om du har buren hemma redan.
  16. Var kommer buren stå? Hur kommer du inreda buren?
  17. Vilket strö och flätbart bomaterial kommer du använda till råttorna?
  18. Vad kommer du utfodra råttorna med (när det kommer till både torrfoder och färskfoder), och hur?
  19. Har du möjlighet att hämta bebisarna hos någon av oss (i Piteå eller Umeå)? Vi låter inga bebisar flytta utan att vi har träffat den nya ägaren, och vi ser även gärna att du kan besöka oss i förväg. Vilken transportbur kommer du använda när du hämtar råttorna?
  20. Sist men inte minst, finns det något du vill tillägga eller något du vill fråga oss?"
Det är jättebra att dom är mån om vart råttorna hamnar men det där 👆är bara för mycket.

Omplaceringar hade dock säkert passat mig bra, stämmer ganska bra in med mig.
Men herregud :rofl: Alltså jag kan ju instämma i att man gärna vill veta mycket av det där men för guds skull, ta the basics och avhandla annat vid kontakt i så fall istället för att skrämma bort folk.
Måste bannemig kika runt lite, vill verkligen tro att det där är undantag.

Ja.

Och liknande krav finns hos alla uppfödare (som jag har sett) som har en uppdaterad hemsida.
Även vissa med krav (inskrivet i kontrakt) att man är skyldig att ge uppfödaren information om råttan och att man inte får avliva den osv osv osv.

Jag känner väl att om man är så mån om att folk inte ska promenera in på en djuraffär och köpa en råtta så kanske man inte ska göra det extremt komplicerat att köpa från uppfödare.
Lol jag fyllde i ett avtal för ett par omplaceringar vid nåt tillfälle. Fick tex inte avliva utan godkännande från organisationen. När det blev dags så åkte jag och avlivade ändå och meddelade sen att råttorna avlivats. Vad ska de göra liksom? Råttorna var min egendom precis som min tv och mitt soffbord.

Är personligen jävligt skeptisk till folk som har såna avtal. Nånting säger mig att det är folk som ska hålla liv i djur till varje pris. I ain't down for that.
 
Men herregud :rofl: Alltså jag kan ju instämma i att man gärna vill veta mycket av det där men för guds skull, ta the basics och avhandla annat vid kontakt i så fall istället för att skrämma bort folk.
Måste bannemig kika runt lite, vill verkligen tro att det där är undantag.


Lol jag fyllde i ett avtal för ett par omplaceringar vid nåt tillfälle. Fick tex inte avliva utan godkännande från organisationen. När det blev dags så åkte jag och avlivade ändå och meddelade sen att råttorna avlivats. Vad ska de göra liksom? Råttorna var min egendom precis som min tv och mitt soffbord.

Är personligen jävligt skeptisk till folk som har såna avtal. Nånting säger mig att det är folk som ska hålla liv i djur till varje pris. I ain't down for that.
Jag hittade några ännu värre också. Den där ovan är de uppfödare som ligger nära mig, de som i såna fall hade varit aktuella.

Ja jag kan förstå tanken bakom men man kan väl ta reda på det viktiga genom ett vanligt samtal.

Jag tänker också att det är väl bättre i vissa fall att avliva än att kanske tex börja omplacera ett väldigt gammalt djur, eller låta den genomgå en massa veterinära åtgärder.
Men som sagt så kan jag förstå tanken, att det inte ska vara något slit och släng och att djuret ska ha ett gott hem men tycker att det måste finnas mycket bättre sätt att förmedla det på.
 
Jag hittade några ännu värre också. Den där ovan är de uppfödare som ligger nära mig, de som i såna fall hade varit aktuella.

Ja jag kan förstå tanken bakom men man kan väl ta reda på det viktiga genom ett vanligt samtal.

Jag tänker också att det är väl bättre i vissa fall att avliva än att kanske tex börja omplacera ett väldigt gammalt djur, eller låta den genomgå en massa veterinära åtgärder.
Men som sagt så kan jag förstå tanken, att det inte ska vara något slit och släng och att djuret ska ha ett gott hem men tycker att det måste finnas mycket bättre sätt att förmedla det på.
Jo precis. De uppfödare jag köpt av hade aldrig sånt där, utan man skapade en bra kontakt helt enkelt, vilket givetvis underlättade när nånting hände sen också. Tyvärr har allihop lagt ner, annars hade jag rekommenderat nån av de :)

Ja precis! I mitt fall gällde det två honor som var livrädda för människor, men som mådde bra annars. Den ena fick på ålderns höst problem med luftvägarna som krävde medicinering, och jag gjorde bedömningen att medicinering inte vore okej med tanke på stressen hon skulle utsättas för. Hon avlivades och då tog jag systern samtidigt som annars blivit ensam kvar. Det var aldrig diskuterbart ens.

Jag tror helt på bra kontakt så sett. Nånstans får man helt enkelt förlita sig på sin egen förmåga att rensa bort oseriösa köpare.
 
Jo precis. De uppfödare jag köpt av hade aldrig sånt där, utan man skapade en bra kontakt helt enkelt, vilket givetvis underlättade när nånting hände sen också. Tyvärr har allihop lagt ner, annars hade jag rekommenderat nån av de :)

Ja precis! I mitt fall gällde det två honor som var livrädda för människor, men som mådde bra annars. Den ena fick på ålderns höst problem med luftvägarna som krävde medicinering, och jag gjorde bedömningen att medicinering inte vore okej med tanke på stressen hon skulle utsättas för. Hon avlivades och då tog jag systern samtidigt som annars blivit ensam kvar. Det var aldrig diskuterbart ens.

Jag tror helt på bra kontakt så sett. Nånstans får man helt enkelt förlita sig på sin egen förmåga att rensa bort oseriösa köpare.

Det var ju synd att dom har slutat. Jag får nog göra ett ordentligt gräv när jag orkar och se vad jag kan finna.

Det låter som ett väldigt klokt val för mig.
 
Det var ju synd att dom har slutat. Jag får nog göra ett ordentligt gräv när jag orkar och se vad jag kan finna.

Det låter som ett väldigt klokt val för mig.
Gud ja! Riktigt synd, för det var bra uppfödare med bra avelsetik, vilket är något som jag anser är väldigt bristfälligt hos många uppfödare idag.

Arinellas kanske funkar? Tänkte iom att du åker till Stockholm ibland, hon bor en bit söder om Stockholm har jag för mig. Kanske för långt, kan inte geografin. Har köpt mus från henne själv en gång i tiden och kunde inte vara mer nöjd :)
 
Gud ja! Riktigt synd, för det var bra uppfödare med bra avelsetik, vilket är något som jag anser är väldigt bristfälligt hos många uppfödare idag.

Arinellas kanske funkar? Tänkte iom att du åker till Stockholm ibland, hon bor en bit söder om Stockholm har jag för mig. Kanske för långt, kan inte geografin. Har köpt mus från henne själv en gång i tiden och kunde inte vara mer nöjd :)

Min första råtta var en Arinellas...........minnen av en väldigt trevlig råtta.
 

Liknande trådar

Samhälle Läst artiklar i svenska dagbladet igår och idag där de har granskat försäljning av smällare, fyrverkerier och olagliga airbombs bland...
Svar
1
· Visningar
277
Senast: Sharpless
·
Däggdjur Har haft Easy Strö halmströ i kaninburarna i flera år och varit jättenöjd! Blivit bra "stuns" i bädden, mycket lite damm och bra...
Svar
13
· Visningar
1 753
Senast: Ramona
·
Däggdjur Att skaffa kanin har kommit upp som ett alternativ i vår familj. Vi har tidigare haft flera olika gnagare men är nu intresserade av...
Svar
1
· Visningar
1 052
Senast: Stinaelin
·
Övr. Hund Jag kom att tänka på min allra första hund hon var 1 år när jag köpte henne och jag var 19 år och det var den mest fantastiska tiden i...
2
Svar
33
· Visningar
2 596
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp