Reagerar tvärtom på alla mediciner

SiZo

Trådstartare
Jag tänkte att någon här kanske kan ha någon idé om varför det kan bli så, och om det finns något man kan göra åt det, andra mediciner man kan ta eller liknande. Jag har hört talas om att det finns någon gen som gör att man reagerar helt annorlunda på mediciner men kan inte för mitt liv komma ihåg vad det var för någon, och hittar inget när jag googlar.


Men jag tar det från början. I våras fick jag en ADHD-diagnos och har sedan i somras provat ut mediciner. Ritalin och concerta blir jag supertrött av. Vi snackar sitta i soffan och glo framför sig hela dagen trött. Man ska ju bli piggare av dem.

Vi bestämde oss för att prova strattera istället eftersom opiater inte fungerar alls på mig, och det fungerar hyffsat, trots att jag inte är uppe i dos än. Jag tar den på kvällen innan läggdags för att inte få alla jobbiga biverkningar under vaken tid av dem. Det brukar fungera bra för de flesta tydligen, då man blir rätt dåsig av dem.

Och jag vaknar då kl 03 med dem, som en jävla klocka, varje natt. Jag har provat att ta dem på morgonen och tyvärr så fungerar inte det riktigt då jag blir seg i huvudet, illamående och allmänt sänkt AT.

Vi la då till melatonin så att jag förhoppningsvis får sova fler än 4 h. Sagt och gjort, jag var väldigt hoppfull första kvällen eftersom det är ett naturligt hormon. Det måste ju fungera även på mig!

Nu vaknar jag kl 01 istället :banghead::banghead::banghead::banghead::banghead:

Och jag vaknar alltså och är skitpigg, sådär som man önskar att man gjorde vid 06-08 någon gång.

Jag har nu haft det såhär i 2 månader, och det börjar märkas rent fysiskt på kroppen att det inte är bra. Jag är därför mkt mån om att få någon lösning på detta, framförallt som jag har tenta på måndag och ett projektarbete tills på torsdag.

Jag har tidigare provat propavan och atarax, och de kunde jag inte sova på alls. När jag fick lugnande vid en koloskopi så gick jag uppåt på även den.

Tips, idéer och förslag på vad som kan vara annorlunda med min kropp mottages tacksamt.
 
Jag tänkte att någon här kanske kan ha någon idé om varför det kan bli så, och om det finns något man kan göra åt det, andra mediciner man kan ta eller liknande. Jag har hört talas om att det finns någon gen som gör att man reagerar helt annorlunda på mediciner men kan inte för mitt liv komma ihåg vad det var för någon, och hittar inget när jag googlar.


Men jag tar det från början. I våras fick jag en ADHD-diagnos och har sedan i somras provat ut mediciner. Ritalin och concerta blir jag supertrött av. Vi snackar sitta i soffan och glo framför sig hela dagen trött. Man ska ju bli piggare av dem.

Vi bestämde oss för att prova strattera istället eftersom opiater inte fungerar alls på mig, och det fungerar hyffsat, trots att jag inte är uppe i dos än. Jag tar den på kvällen innan läggdags för att inte få alla jobbiga biverkningar under vaken tid av dem. Det brukar fungera bra för de flesta tydligen, då man blir rätt dåsig av dem.

Och jag vaknar då kl 03 med dem, som en jävla klocka, varje natt. Jag har provat att ta dem på morgonen och tyvärr så fungerar inte det riktigt då jag blir seg i huvudet, illamående och allmänt sänkt AT.

Vi la då till melatonin så att jag förhoppningsvis får sova fler än 4 h. Sagt och gjort, jag var väldigt hoppfull första kvällen eftersom det är ett naturligt hormon. Det måste ju fungera även på mig!

Nu vaknar jag kl 01 istället :banghead::banghead::banghead::banghead::banghead:

Och jag vaknar alltså och är skitpigg, sådär som man önskar att man gjorde vid 06-08 någon gång.

Jag har nu haft det såhär i 2 månader, och det börjar märkas rent fysiskt på kroppen att det inte är bra. Jag är därför mkt mån om att få någon lösning på detta, framförallt som jag har tenta på måndag och ett projektarbete tills på torsdag.

Jag har tidigare provat propavan och atarax, och de kunde jag inte sova på alls. När jag fick lugnande vid en koloskopi så gick jag uppåt på även den.

Tips, idéer och förslag på vad som kan vara annorlunda med min kropp mottages tacksamt.
Man kan bli piggare av lugnande, det är egentligen inte konstigt då stress gör oss trötta och sliter på kroppen. Om det är sömntabletter så är det ju viktigt att man faktiskt tar dom och somnar när man ska, annars så är det ofta lika svårt att somna som utan dom. Ofta hjälper dom ju inte om man vaknar på natten att somna om, kanske för att man sovit såpass bra under dom timmarna man sovit att kroppen då inte behöver mer sömn?

Ritalin om man har adhd ska väl göra en lugnare? Den ska väl inte verka som att man blir så pigg på det sättet? Jag har inte adhd och blir väldigt pigg av den, dock extremt trött när den går ur kroppen.

Mediciner löser ju inte allt tyvärr, det hjälper en bara lite på traven.
 
Jag skulle vilja påstå att ADHD ofta gör att man reagerar annorlunda på mediciner.
NPF generellt är väl känt för att många kan reagera annorlunda på mediciner än det vanliga.
Exempelvis behöva en dos som är över eller under det intervall som brukar rekommenderas, eller få andra effekter än som finns bland de vanliga verkningarna/biverkningarna, eller att effekter som man borde få uteblir.
 
Vi la då till melatonin så att jag förhoppningsvis får sova fler än 4 h. Sagt och gjort, jag var väldigt hoppfull första kvällen eftersom det är ett naturligt hormon. Det måste ju fungera även på mig!
Effekten av melatonin (i vart fall på mig) är främst (bara?) insomningssömnighet och försvinner fort. Om läkaren är med på det och du inte märker någon negativ effekt på morgonen så kan du pröva att ta en tablett då du vaknar och det fortfarande är relativt tidigt på natten. För att se om det kan ge en insomning till. Är också som-på-morgonen-pigg när jag vaknar vid 2.
 
Den enda ADHD-medicin som fungerat väl för mig är Elvanse. Hade faktiskt gett upp hoppet innan jag provade den. Hade biverkningar vid insättning och doshöjning, men knappt något annars. Alla de andra medicinerna gav mig massor av biverkningar och oftast ingen vidare effekt heller.

Sömnmässigt så är motion, rutiner, nedvarvning/meditation och tyngdtäcke det som hjälper bäst, samt en halv Imovane 5mg.

Sedan går sömnkvaliteten i perioder, ibland är det omöjligt att somna innan kl 04, ibland vaknar jag minst en gång per timme hela natten, ibland sover jag bara två timmar innan jag vaknar klarvaken.
Andra gånger kan jag istället ha enormt stort sömnbehov och sova 12 h i sträck.

De här perioderna blir jag aldrig helt av med, men såvida jag fortsätter med mina rutiner, motion och nedvarvning/meditation varar de åtminstone sällan mer än två veckor i sträck nu. Vilket fortfarande är pissjobbigt, men det är som det är. Tål inga starkare sömnmediciner (eller lugnande) än lågdos Imovane, så för min del är det (utöver knepen jag tar till) bara att ”stå ut”. Och att perioderna jag inte får sova om nätterna se till att ändå ligga ner, blunda och vila. Lyssna på ledda meditationer kan vara skönt, eller ljudbok. För även om man inte får sömn de där nätterna, så får kroppen (och hjärnan) ändå lite chans till återhämtning.


Hoppas du hittar något som fungerar för dig framöver, man känner ju sig vansinnig när man inte får sin sömn.
 
@SiZo Hur kommer opiater in i bilden :confused:

Angående melatonin, är det melatonin eller circadin du tar? Circadin är en depåtablett medan melatonin är direktverkande och peakar efter en halvtimme, sen sjunker nivån snabbt.
Fråga farbror Vitrock om du kan prova ta mer melatonin när du vaknar på natten.
Har du fått prova theralen? Den sitter i längre, kanske lite för länge ibland.

Själv tar jag theralen, nozinan, melatonin, diazepam och insomningstablett för att kunna sova. Har provat rätt mycket innan denna kombination. :wtf:
 
Man kan bli piggare av lugnande, det är egentligen inte konstigt då stress gör oss trötta och sliter på kroppen. Om det är sömntabletter så är det ju viktigt att man faktiskt tar dom och somnar när man ska, annars så är det ofta lika svårt att somna som utan dom. Ofta hjälper dom ju inte om man vaknar på natten att somna om, kanske för att man sovit såpass bra under dom timmarna man sovit att kroppen då inte behöver mer sömn?

Ritalin om man har adhd ska väl göra en lugnare? Den ska väl inte verka som att man blir så pigg på det sättet? Jag har inte adhd och blir väldigt pigg av den, dock extremt trött när den går ur kroppen.

Mediciner löser ju inte allt tyvärr, det hjälper en bara lite på traven.
Nu har jag i princip inget H i min ADHD alls, utan är mest trött och okoncentrerad, har svårt att ta tag i saker osv. I huvudet så far det runt, men på utsidan finns inte ett tecken alls på att jag skulle ha ADHD. Därav att jag ska bli piggare av medicinen, inte lugnare. Och piggare är inte en motsats till lugnare ;)

Mer sömn behöver jag garanterat, jag har tillomed fått påsar under ögonen, det har jag aldrig fått innan.

Jag har alltså tillomed svårare att somna när jag tar melatoninet, trots att jag följer instruktionerna prickfritt. Jag har i regel inte svårt att somna alls egentligen, problemet är att jag vaknar ofta på nätterna. Och nu med stratteran så vaknar jag ofta och kan inte somna om.


Effekten av melatonin (i vart fall på mig) är främst (bara?) insomningssömnighet och försvinner fort. Om läkaren är med på det och du inte märker någon negativ effekt på morgonen så kan du pröva att ta en tablett då du vaknar och det fortfarande är relativt tidigt på natten. För att se om det kan ge en insomning till. Är också som-på-morgonen-pigg när jag vaknar vid 2.
Tack för tipset! Någon läkare får jag aldrig prata med dock, bara en sjuksköterska. Men jag får väl höra med henne och se vad hon säger.



Den enda ADHD-medicin som fungerat väl för mig är Elvanse. Hade faktiskt gett upp hoppet innan jag provade den. Hade biverkningar vid insättning och doshöjning, men knappt något annars. Alla de andra medicinerna gav mig massor av biverkningar och oftast ingen vidare effekt heller.

Sömnmässigt så är motion, rutiner, nedvarvning/meditation och tyngdtäcke det som hjälper bäst, samt en halv Imovane 5mg.

Sedan går sömnkvaliteten i perioder, ibland är det omöjligt att somna innan kl 04, ibland vaknar jag minst en gång per timme hela natten, ibland sover jag bara två timmar innan jag vaknar klarvaken.
Andra gånger kan jag istället ha enormt stort sömnbehov och sova 12 h i sträck.

De här perioderna blir jag aldrig helt av med, men såvida jag fortsätter med mina rutiner, motion och nedvarvning/meditation varar de åtminstone sällan mer än två veckor i sträck nu. Vilket fortfarande är pissjobbigt, men det är som det är. Tål inga starkare sömnmediciner (eller lugnande) än lågdos Imovane, så för min del är det (utöver knepen jag tar till) bara att ”stå ut”. Och att perioderna jag inte får sova om nätterna se till att ändå ligga ner, blunda och vila. Lyssna på ledda meditationer kan vara skönt, eller ljudbok. För även om man inte får sömn de där nätterna, så får kroppen (och hjärnan) ändå lite chans till återhämtning.


Hoppas du hittar något som fungerar för dig framöver, man känner ju sig vansinnig när man inte får sin sömn.
Jag har rutiner, motionerar osv. Går oftast och lägger mig vid 22-22:30, snackar skit med sambon i 30-60 min, gosar med hundarna lite av den tiden med. Och sedan somnar jag i regel inom 30 min (uppskattning, jag har ingen klocka tillgänglig i sovrummet).

Jag försöker oxå ligga kvar i sängen, om jag inte är superduperpigg, då går jag upp och pluggar typ 2 timmar, oftast så fungerar det att sova lite igen efter det.

Tyngdtäcke ska jag förhoppningsvis få innan jul någon gång. Håller tummarna för att det ska fungera riktigt bra!

@SiZo Hur kommer opiater in i bilden :confused:

Angående melatonin, är det melatonin eller circadin du tar? Circadin är en depåtablett medan melatonin är direktverkande och peakar efter en halvtimme, sen sjunker nivån snabbt.
Fråga farbror Vitrock om du kan prova ta mer melatonin när du vaknar på natten.
Har du fått prova theralen? Den sitter i längre, kanske lite för länge ibland.

Själv tar jag theralen, nozinan, melatonin, diazepam och insomningstablett för att kunna sova. Har provat rätt mycket innan denna kombination. :wtf:
Ytterligare en grej som helt enkelt inte fungerar på mig bara. Jag kan lista ännu fler mediciner som inte fungerar som de ska, men tyckte att det räckte så. För att visa att problemet inte bara är med ADHD medicin.

Jag tar melatonin, enligt min sjuksköterska så skulle jag ta den en timme innan läggdags. Inte lustigt att det inte funkar då!

Jag har inte provat theralen, jag är ganska skeptisk mot sömnmedicin överlag. Dels eftersom jag brukar få hemska biverkningar (ofta klarvakenhet, extrema buksmärtor, myrkrypningar eller något annat "spännande"), och eftersom jag inte vill vakna som en zombie på morgonen. För då tar jag mig nog inte upp ur sängen.


Halv kl
Det känns ju ganska uppenbart att de inte har lyssnat på mig alls när jag har pratat med dem. Eftersom jag inte har problem med att somna så skulle jag ju aldrig ha fått medicinen jag har fått om de hade lyssnat. Jag förstår att de har mkt att göra, men jag uppskattar verkligen inte att få äta onödiga tabletter.


Får se om jag kan ta den när jag vaknar vid 03 istället då.
 
@SiZo På apoteket sa de till mig att jag skulle ta melatoninet några timmar innan jag ska sova … men jag har mailat tillverkaren som svarade att den ska tas precis när man ska sova.
Jag började med 3 mg och är nu uppe i 12 eller 15 mg.
Har också add.
 
Effekten av melatonin (i vart fall på mig) är främst (bara?) insomningssömnighet och försvinner fort. Om läkaren är med på det och du inte märker någon negativ effekt på morgonen så kan du pröva att ta en tablett då du vaknar och det fortfarande är relativt tidigt på natten. För att se om det kan ge en insomning till. Är också som-på-morgonen-pigg när jag vaknar vid 2.
Och på mig höjer Melatoninet (cirkadin) sömnkvaliten de närmaste 6h..
Däremot sade min läkare just det om melatoninet, att många mest får en insomningseffekt men för vissa höjer det kvaliteten ordentligt.
Dock ingen Adhd diagnos här.
 
Och på mig höjer Melatoninet (cirkadin) sömnkvaliten de närmaste 6h..
Däremot sade min läkare just det om melatoninet, att många mest får en insomningseffekt men för vissa höjer det kvaliteten ordentligt.
Dock ingen Adhd diagnos här.
Cirkadin är ju långtidsverkande så det är ju inte så konstigt egentligen :)
Kanske är något sådant jag borde prova istället.

Sitter här nu och funderar, ska jag ta den där tabletten och hoppas att den fungerar nu?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
21 005
Senast: Stereo
·
Kropp & Själ Symtomen som smugit sig på sedan några år tillbaka är trötthet, orkeslöshet, koncentrationssvårigheter, ledsmärta som flyttar sig (kan...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 705
Senast: Monkie
·
Kropp & Själ Har sen drygt tre år tillbaka jätteproblem med sömnen. Tar flera timmar att somna trots att jag känner mig helt slut, sen sover jag en...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 774
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp