Reaktion på solkräm?

strawberrysylt

Trådstartare
Igår var jag ute från 6 - ca 14. Det var inte alls supersoligt, utan lite sol, men solkrämsjunkie som jag är smorde jag mig i ansiktet.
Efteråt kände jag mig varm/det brände lite i ansiktet och röd och känner fortfarande svagt brännande/torrt i ansiktet och lite röd idag.

Det känns inte motiverat att jag skulle ha "bara" bränt mig i solen, tycker jag, eftersom jag smorde mig och det inte var så soligt, jag hade också keps hela dagen. Min familj använde inte solkräm och känner inget.

Någon annan som fått såhär?

Ett longshot, men jag använde handsprit innan jag smorde mig, kan solkrämen typ reagerat på den och inte hjälpt?

Jag har fått såhär vid ett par tillfällen tidigare också när jag tänker efter, att det känns som om jag blir mer röd när jag använt solkräm än om jag inte gjort det
Men däremellan fungerar det bra.
🤷‍♀️😕
 
Igår var jag ute från 6 - ca 14. Det var inte alls supersoligt, utan lite sol, men solkrämsjunkie som jag är smorde jag mig i ansiktet.
Efteråt kände jag mig varm/det brände lite i ansiktet och röd och känner fortfarande svagt brännande/torrt i ansiktet och lite röd idag.

Det känns inte motiverat att jag skulle ha "bara" bränt mig i solen, tycker jag, eftersom jag smorde mig och det inte var så soligt, jag hade också keps hela dagen. Min familj använde inte solkräm och känner inget.

Någon annan som fått såhär?

Ett longshot, men jag använde handsprit innan jag smorde mig, kan solkrämen typ reagerat på den och inte hjälpt?

Jag har fått såhär vid ett par tillfällen tidigare också när jag tänker efter, att det känns som om jag blir mer röd när jag använt solkräm än om jag inte gjort det
Men däremellan fungerar det bra.
🤷‍♀️😕
Kam det vara så att du reagerar på något i vissa sorts solkrämer? Eller har du alltid samma sort?
 
Igår var jag ute från 6 - ca 14. Det var inte alls supersoligt, utan lite sol, men solkrämsjunkie som jag är smorde jag mig i ansiktet.
Efteråt kände jag mig varm/det brände lite i ansiktet och röd och känner fortfarande svagt brännande/torrt i ansiktet och lite röd idag.

Det känns inte motiverat att jag skulle ha "bara" bränt mig i solen, tycker jag, eftersom jag smorde mig och det inte var så soligt, jag hade också keps hela dagen. Min familj använde inte solkräm och känner inget.

Någon annan som fått såhär?

Ett longshot, men jag använde handsprit innan jag smorde mig, kan solkrämen typ reagerat på den och inte hjälpt?

Jag har fått såhär vid ett par tillfällen tidigare också när jag tänker efter, att det känns som om jag blir mer röd när jag använt solkräm än om jag inte gjort det
Men däremellan fungerar det bra.
🤷‍♀️😕
Så brukar det bli för mig när jag inbillar mig att förra årets kräm fortfarande är tjänlig 😅
(Reagerar inte på nån annan kräm även om den skulle vara "gammal")
 
Jag tål inte vissa solkrämer och reagerar starkare ju torrare jag är i huden. Smörjer in mig mycket och ofta och undviker en del märken.

Jag tycker inte jag varit torr i huden. Jo, jag smörjer också mycket och ofta, så extra tråkigt när det blir såhär :(. Jag vill ju vara rädd om huden. Köper bara på apoteket därför också.
 
Jag vet att mina sminkprodukter (sminkar mig extremt sällan, men) kunde reagera när jag färgat håret nyligen. Fick vänta tre veckor efter hårfärgning. Använder bara MÅ för att de ska vara "rena" utan massa skit...
Men solkrämen har funkat tidigare nu flera veckan... hmm (efter hårfärgning).
 
Jag tänker att du kanske reagerade på att du fick litelite handsprit i ansiktet när du smörjde dig?
Jag hade testat solkrämen på insidan av handleden, fixar du det så bakom örat nästa gång.
Ibland ändrar de ju formeln på krämer, så du kan ju haft otur att det har hänt!

Ja, tänker om det kan ha varit det? Kanske...
Jo, fast jag har använt denna flaskan tidigare sen jag köpte den och den har funkat bra.
 
Jag tycker inte jag varit torr i huden. Jo, jag smörjer också mycket och ofta, så extra tråkigt när det blir såhär :(. Jag vill ju vara rädd om huden. Köper bara på apoteket därför också.
Jag reagerar alltid på vissa sorter. Jag reagerar inte på solkrämen i sig utan det är kombon solkräm + sol som blir en reaktion. Det märket jag absolut inte tål säljs på apoteket så det är ingen garanti och det spelar ingen roll om jag väljer hög solskyddsfaktor eller barnvarianten som ska vara extra snäll. Sen jag hittade en solkräm jag tål och håller mig till den har jag klarar mig utan reaktion under flera år. Sen är jag väldigt känslig i hyn så kan reagera på vanliga krämer också. Väljer alltid de som är för känslig hud och det är inte ens en garanti för att det fungerar
 
Jag reagerar alltid på vissa sorter. Jag reagerar inte på solkrämen i sig utan det är kombon solkräm + sol som blir en reaktion. Det märket jag absolut inte tål säljs på apoteket så det är ingen garanti och det spelar ingen roll om jag väljer hög solskyddsfaktor eller barnvarianten som ska vara extra snäll. Sen jag hittade en solkräm jag tål och håller mig till den har jag klarar mig utan reaktion under flera år. Sen är jag väldigt känslig i hyn så kan reagera på vanliga krämer också. Väljer alltid de som är för känslig hud och det är inte ens en garanti för att det fungerar

Okej!
Skönt att du hittat en du tål. :)

Det konstiga för mig är ju det här att det funkar bra i 99% av fallen, sen ibland blir det såhär :(
 
Jag tål bara vissa märken av solkräm och max SPF 15. Det är något med hur de med högre solskyddsfaktor reagerar med solljus. Jag får nässelutslag om det är för hög solskyddsfaktor och vill helst slita av mig huden pga klåda. :crazy:
Först trodde jag att det var solen jag reagerade på, men sen märkte jag att jag "bara" blev lite bränd utan solskydd och med högt skydd á la barnsolkräm, såg jag ut som att jag både bränt mig och rullat igenom ett fält med brännässlor.

Jag försöker skydda med kläder istället. T ex luftiga linnekläder och keps eller hatt för att skydda huvudet.
 
Jag tål bara vissa märken av solkräm och max SPF 15. Det är något med hur de med högre solskyddsfaktor reagerar med solljus. Jag får nässelutslag om det är för hög solskyddsfaktor och vill helst slita av mig huden pga klåda. :crazy:
Först trodde jag att det var solen jag reagerade på, men sen märkte jag att jag "bara" blev lite bränd utan solskydd och med högt skydd á la barnsolkräm, såg jag ut som att jag både bränt mig och rullat igenom ett fält med brännässlor.

Jag försöker skydda med kläder istället. T ex luftiga linnekläder och keps eller hatt för att skydda huvudet.

Åh, så tråkigt :(
Ja, jag skyddar med kläder eller är i skuggan det jag kan, men det går ju inte alltid.

Vissa UV-filter är (ironiskt nog) fototoxiska och vissa är allergiframkallande. Det finns en lista på Skinomes hemsida så kolla där. Många av dessa används i apoteksmärkenas solskyddsprodukter.

Åh :( Jag trodde man kunde vara lite säkrare om man handlade på apoteket iaf!

Känns väldigt tråkigt, eftersom jag som sagt försöker skydda mig mot solen på andra sätt också och gjort alltid. Men funkar ju inte vid en del aktiviteter.

Men känns konstigt som sagt att det blir såhär ibland och oftast funkar bra. Hmm.
 
Åh, så tråkigt :(
Ja, jag skyddar med kläder eller är i skuggan det jag kan, men det går ju inte alltid.



Åh :( Jag trodde man kunde vara lite säkrare om man handlade på apoteket iaf!

Känns väldigt tråkigt, eftersom jag som sagt försöker skydda mig mot solen på andra sätt också och gjort alltid. Men funkar ju inte vid en del aktiviteter.

Men känns konstigt som sagt att det blir såhär ibland och oftast funkar bra. Hmm.

Kan ju vara någon tillfällig skörhet i huden också. En gång, ingen gång brukar jag resonera när det gäller hudvård.
 
Igår var jag ute från 6 - ca 14. Det var inte alls supersoligt, utan lite sol, men solkrämsjunkie som jag är smorde jag mig i ansiktet.
Efteråt kände jag mig varm/det brände lite i ansiktet och röd och känner fortfarande svagt brännande/torrt i ansiktet och lite röd idag.

Det känns inte motiverat att jag skulle ha "bara" bränt mig i solen, tycker jag, eftersom jag smorde mig och det inte var så soligt, jag hade också keps hela dagen. Min familj använde inte solkräm och känner inget.

Någon annan som fått såhär?

Ett longshot, men jag använde handsprit innan jag smorde mig, kan solkrämen typ reagerat på den och inte hjälpt?

Jag har fått såhär vid ett par tillfällen tidigare också när jag tänker efter, att det känns som om jag blir mer röd när jag använt solkräm än om jag inte gjort det
Men däremellan fungerar det bra.
🤷‍♀️😕
Det kan inte vara blåsten då? Jag trodde jag reagerade på en hudkräm, men det visade sig att när jag var extra torr pga blåst så svider det, men inte annars. Vissa krämer kan svida när de ger extra näring, andra vid reaktion tyvärr för mig så jag måste verkligen tänka mig för.
 
Kan ju vara någon tillfällig skörhet i huden också. En gång, ingen gång brukar jag resonera när det gäller hudvård.

Hmm jo, fast det har ju som sagt blivit så några gånger förut också, men aldrig så mycket som nu.
Känner fortfarande av det, funderar på att gå och köpa nån svalkande aloe vera-kräm eller nåt... om jag vågar smörja med nåt mer :/...

Det kan inte vara blåsten då? Jag trodde jag reagerade på en hudkräm, men det visade sig att när jag var extra torr pga blåst så svider det, men inte annars. Vissa krämer kan svida när de ger extra näring, andra vid reaktion tyvärr för mig så jag måste verkligen tänka mig för.

Hmm, tror tyvärr inte det. Har inte blåst så mycket här... Fast jag tänkte om det kan ha att göra med att det är tidigt på säsongen och man är ovan vid solkräm och sol... kanske...
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag gör en chansning och ser om buke ännu en gång har svar på min fråga och mitt problem. I år har jag helt plötsligt reagerat på solen...
2
Svar
28
· Visningar
3 072
Senast: hastflicka
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok I april ställde jag ut en regnmätare i min trädgård. Fram till och med Valborgsmässoafton regnade det en del, men från första maj blev...
Svar
4
· Visningar
1 566
Senast: MJLee
·
Kropp & Själ www.facebook.com/photo.php?fbid=1010347545716723&set=a.176271445791008.46680.100002244620441&type=3 (Varför syns inte bilden...??? Den...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
12 799
Kropp & Själ Jag kommer snart förlora förståndet... Jag har "alltid" haft ganska lätt för att få svamp, redan sen tonåren. På den tiden var det...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
21 287

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp