Såhör går det när man struntar i solskydd.....

Hur vet man vad som är värt att kolla upp? Man kan väl inte kolla upp varje ny fläck som dyker upp på kroppen...?? Om fläcken inte förändrar sig efter att den först dykt upp, är den ok då?
 
@Lena Furberg, hur går det för dig?

Jag är färdigbehandlad med gelen Picato, tack och lov tre dagars strykning, och sen ska det vara klart. Hoppas jag, utvärdering vid årsskiftet. Är det inte borta då ska det behandlas igen...

Horribelt, men ändå inte så jobbigt som jag förväntat mig.
Det som är jobbigast nu, är att ögonlocken fortfarande är ganska rejält svullna. Har lagt sig ganska bra, men inte helt. Och det jobbiga är att jag inte vet vad jag har att förvänta mig, hur lång tid det tar innan det blir som vanligt igen. Av själva ansiktet så imponeras jag starkt av vilket läkekött jag tydligen besitter :bow: Det plus Decubal repair cream 70 %, min vän i nöden :love:

Livrädd för infektioner i ansiktet, så spritar jag händerna varje gång jag ska röra vid det, och det har fungerat ypperligt. Har inte använt tvål en enda gång (tvättar bara med vatten annars oxå) men mest pga att hela ansiktet har varit så svullet att det varit en obehaglig känsla att röra vid det, så bara försiktigt spolat det med vatten i duschen.

Så otroligt lättad att det är över :bump: (förhoppningsvis)
 
@Lena Furberg, hur går det för dig?

Jag är färdigbehandlad med gelen Picato, tack och lov tre dagars strykning, och sen ska det vara klart. Hoppas jag, utvärdering vid årsskiftet. Är det inte borta då ska det behandlas igen...

Horribelt, men ändå inte så jobbigt som jag förväntat mig.
Det som är jobbigast nu, är att ögonlocken fortfarande är ganska rejält svullna. Har lagt sig ganska bra, men inte helt. Och det jobbiga är att jag inte vet vad jag har att förvänta mig, hur lång tid det tar innan det blir som vanligt igen. Av själva ansiktet så imponeras jag starkt av vilket läkekött jag tydligen besitter :bow: Det plus Decubal repair cream 70 %, min vän i nöden :love:

Livrädd för infektioner i ansiktet, så spritar jag händerna varje gång jag ska röra vid det, och det har fungerat ypperligt. Har inte använt tvål en enda gång (tvättar bara med vatten annars oxå) men mest pga att hela ansiktet har varit så svullet att det varit en obehaglig känsla att röra vid det, så bara försiktigt spolat det med vatten i duschen.

Så otroligt lättad att det är över :bump: (förhoppningsvis)
Men så bra att höra! Vad spännande - Picato har jag inte hört talas om, jag fick själv inga alternativ, det var Efudix - punkt slut. Hur reagerade du på Picato? Blev det sår?

Jag avslutade min andra behandling med Efudix för ett par veckor sedan. Gjorde då nedre halvan av ansiktet (pannan förra vintern) och reagerade mycket mer den här gången. Jag kunde knappt öppna munnen, sår överallt, brände och gjorde jätteont. Jag skulle behandlat i 3 - 4 veckor (gjorde 4 veckor på pannan) men efter 2 veckor ringde jag och sa att det får räcka nu. Jag fick komma in på hudkliniken och dom sa att reaktionen var tillräcklig (...) och jag kunde sluta redan då. PUH!!

Det gick snabbt även för mig att bli återställd igen efteråt, tack och lov. Hoppas bara att det har fungerat så jag slipper göra om det. Hoppas det blev bra för dig med!

Nu ska jag Googla Picato! :) Ha det bra!! :heart
 
Men så bra att höra! Vad spännande - Picato har jag inte hört talas om, jag fick själv inga alternativ, det var Efudix - punkt slut. Hur reagerade du på Picato? Blev det sår?

Jag avslutade min andra behandling med Efudix för ett par veckor sedan. Gjorde då nedre halvan av ansiktet (pannan förra vintern) och reagerade mycket mer den här gången. Jag kunde knappt öppna munnen, sår överallt, brände och gjorde jätteont. Jag skulle behandlat i 3 - 4 veckor (gjorde 4 veckor på pannan) men efter 2 veckor ringde jag och sa att det får räcka nu. Jag fick komma in på hudkliniken och dom sa att reaktionen var tillräcklig (...) och jag kunde sluta redan då. PUH!!

Det gick snabbt även för mig att bli återställd igen efteråt, tack och lov. Hoppas bara att det har fungerat så jag slipper göra om det. Hoppas det blev bra för dig med!

Nu ska jag Googla Picato! :) Ha det bra!! :heart

Usch det är ingen lek :(

Min reaktion var stor svullnad, sår, hela kinderna fulla med små små varblåsor, stel i huden (som en lermask satt på) "vätskekakor"som jag satt med pincett och plockade bort efter morgonbadet när huden fortfarande var ganska mjuk och sen klåda from hell på detta.

Svullnade även igen inuti näsan, trots att jag inte smörjde mig där. Svårt att öppna munnen. Tungan svullen, sluddrade när jag pratade, men tack och lov täppte det inte till i halsen. Detta vill jag inte göra om, nästa gång får det isf bli frysbehandling. Jag bryr mig inte om ifall det skulle bli vita märken i huden efteråt. Allt är ju trots allt bättre än hudcancer.

Tack! Ha det så bra du med :heart
 
Usch det är ingen lek :(

Min reaktion var stor svullnad, sår, hela kinderna fulla med små små varblåsor, stel i huden (som en lermask satt på) "vätskekakor"som jag satt med pincett och plockade bort efter morgonbadet när huden fortfarande var ganska mjuk och sen klåda from hell på detta.

Svullnade även igen inuti näsan, trots att jag inte smörjde mig där. Svårt att öppna munnen. Tungan svullen, sluddrade när jag pratade, men tack och lov täppte det inte till i halsen. Detta vill jag inte göra om, nästa gång får det isf bli frysbehandling. Jag bryr mig inte om ifall det skulle bli vita märken i huden efteråt. Allt är ju trots allt bättre än hudcancer.

Tack! Ha det så bra du med :heart
Du store tid - det måste ha varit starka saker eftersom du fick så kraftig reaktion redan efter 3 dagar! Min första behandling varade drygt 4 veckor, den andra lite drygt 2 veckor.

Med tanke på effekten du fick så tror jag du blivit av med eländet! :up:
 
Vårsolen skiner!
Jag puttar upp den här viktiga tråden.
Japp! Solskyddsfaktor 50 i ansiktet och 30 på kroppen. Även när solen inte skiner.
Och för mig är det heltäckande kläder och något på huvudet som gäller hur varmt det än blir, livet ut. Klart jag kan fuska om jag vill det, men det blir isf på min egen bekostnad.


Var inne på skärtorsdagen och frös dom fläckar som inte cellgifterna tog. Så nu får vi se. Men hudläkarna är inte så oroliga över detta, skulle dom inte försvinna nu heller behöver jag inte komma tillbaka förrän i höst för ny behandling.

Jag åkte in snabbt när jag upptäckte mina från första början, tack vare denna tråden :bow: så dom sitter i yttersta skiktet av huden och ställer inte till med några större problem än. Så det är viktigt att kolla upp sig så fort man märker nya fläckar och prickar och befintligt som ändrar sig i utseendet, som färg och storlek.
 
Det läskiga är, att så många unga tonårstjejjer idag börjar sola på solarium, med en slags lättsam försvarsmekanism som heter Yolo (YouOnlyLiveOnce) och som de även använder när de vill försvara att de röker..... För mig är det resonemanget helt bakvänt - lever vi nu bara en gång, ska man väl göra det bästa av det och inte dra på sig hudcancer vid 19? Utan se till att det enda livet blir LÅNGT och fantastiskt och inte avkortat med en vidrig sjukdom som gått att undvika? Och så vidare? Jag blir SÅ frustrerad!!
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har börjat fundera över dessa fenomen efter vad som hänt mina hästar i sommar och sedan läst ett antal trådar här på buke. Jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
9 657
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp