Såhör går det när man struntar i solskydd.....

www.facebook.com/photo.php?fbid=1010347545716723&set=a.176271445791008.46680.100002244620441&type=3
(Varför syns inte bilden...??? Den kanske var för läskig?) Ursäkta dålig bild men jag är ingen hejare på selfies..... Ska se om jag hittar fler, bättre. Det är alltså sårskorpor.

Detta är alltså min panna för ett par veckor sedan. I höst kommer resten av mitt ansikte att se ut så, eller värre.

För några månader sedan besökte jag hudkliniken pga en mysko prick vid tinningen. Pricken var helt ofarlig och försvann strax efteråt.
Men.
Hudläkaren påpekade genast att jag hade väldigt mycket solskador i ansiktet - som behövde behandlas med cellgifter. Jag bara gapade. Solskador? Var då?? Jag såg inget. Och - cellgifter???
Solskadorna visade sig vara de små, svagt rosa fläckarna, knappt synliga som jag hade lite här och där. De är ett tidigt förstadie till vad som kan bli skivepitelcancer om x antal år, om de inte behandlas i förebyggande syfte.
Jag fick krämen Efudix (Googla gärna på ordet så får ni se ännu läskigare bilder...) att smörja på 2 ggr om dagen i 4 veckor. Krämen letar upp de skadade cellerna och förstör dem. Det är inte roligt och inte vackert men effektivt. Vi började med pannan och i höst ska jag som sagt ta resten av ansiktet.
Enligt sköterskan tar de emot 2 - 3 patienter om DAGEN som behandlas med Efudix pga solskaor. Plus givetvis oräkneliga som redan fått hudcancer pga solen. Några säger att behandlingen var det värsta de varit med om i hela deras liv. Jag tyckte det var lite småjobbigt men alternativet hade varit mycket värre.

Alltså: Jag solar aldrig. Har aldrig varit en solande person som ligger och bränner mig i solstolar och på stränder. Inte blir jag bränd heller av att vara i solen, men jag är blond och blåögd och HAR vistats utomhus väldigt mycket, pga mina sporter och pga av att jag helt enkelt älskar att vara utomhus.

Så..... Som svar till alla som funderar kring solskydd, solande mm. Använd solskydd, minst spf 30, helst 50! Den här behandlingen är INTE rolig och det är ännu eländigare att få hudcancer!
Solkräm ska bara vara komplement. Keps eller solhat är vida överlägset.
 
Jag fick något konstigt pga sol idag, fick likadant förra sommaren men det försvann på några dagar. Såhär ser det ut (ursäkta stor bild):
13220524_643833589098358_7035587330625466326_o.jpg


Massor av små.. fläckar(?) som dessutom kliar/svider. Jag har inte solat medvetet, men är ute mycket om dagarna och det har ju varit mycket sol ute nu. Har inget någon annanstans på kroppen, tänker att det vore rimligt att få likadant på axlar eftersom jag går med linne? (fick på axlarna förra året om jag inte minns tokigt) Kanske ska börja använda solskyddskräm jag med...
 
Jag fick något konstigt pga sol idag, fick likadant förra sommaren men det försvann på några dagar. Såhär ser det ut (ursäkta stor bild):

Massor av små.. fläckar(?) som dessutom kliar/svider. Jag har inte solat medvetet, men är ute mycket om dagarna och det har ju varit mycket sol ute nu. Har inget någon annanstans på kroppen, tänker att det vore rimligt att få likadant på axlar eftersom jag går med linne? (fick på axlarna förra året om jag inte minns tokigt) Kanske ska börja använda solskyddskräm jag med...

Soleksem?
 
NÄE, nu sitter jag och ångestvaggar på stolen och känner mig jättenojig.
Jag solar aldrig pga rastlös - men jag är ju utomhus när solen skiner liksom. Plus har typ genomskinlig hud som lätt blir röd av sol.
 
NÄE, nu sitter jag och ångestvaggar på stolen och känner mig jättenojig.
Jag solar aldrig pga rastlös - men jag är ju utomhus när solen skiner liksom. Plus har typ genomskinlig hud som lätt blir röd av sol.

Smörjer du in dig med ordentlig solskyddskräm? Om inte - gör det!
Jag smörjer alltid in mig om jag ska vara ute i solen (alltså inte för att typ gå till bussen eller så, men om jag ska vistas utomhus en tid) och försöker att begränsa tiden min hud exponeras för direkt solljus till någon-ett par timmar om dagen som mest. Försöker annars hålla mig inomhus, i skuggan eller bär kläder som täcker.
 
Jag fick något konstigt pga sol idag, fick likadant förra sommaren men det försvann på några dagar. Såhär ser det ut (ursäkta stor bild):
13220524_643833589098358_7035587330625466326_o.jpg
Sådär ser mina soleksem ut. Jag får dem varje år på handryggarna. Tyvärr verkar inget solskydd bita på dem utan det är handskar som gäller eller hålla sig inomhus stora delar av dagen.
 
Smörjer du in dig med ordentlig solskyddskräm? Om inte - gör det!
Jag smörjer alltid in mig om jag ska vara ute i solen (alltså inte för att typ gå till bussen eller så, men om jag ska vistas utomhus en tid) och försöker att begränsa tiden min hud exponeras för direkt solljus till någon-ett par timmar om dagen som mest. Försöker annars hålla mig inomhus, i skuggan eller bär kläder som täcker.

Nej, absolut inte lika ofta och mycket som jag borde.
Nu på våren har jag ju inte vanan inne heller = SÅ DUMT!

Som tur är har jag ett barn som behöver smörjas in, då är det genast enklare att komma ihåg.
 
Nej, absolut inte lika ofta och mycket som jag borde.
Nu på våren har jag ju inte vanan inne heller = SÅ DUMT!

Som tur är har jag ett barn som behöver smörjas in, då är det genast enklare att komma ihåg.

Ja, det går ju så fort när man väl gör det. Som en bonus blir du ju då en bra förebild för barnet också. Jag tror det är lättare att lära in rätt från början, om man ser att även mamma (och pappa) är noga med att smörja in sig, än om barnet ska smörjas in men föräldrarna struntar i det.
 
@Badger, @Shaggy, @athena_arabians, tack :D Har läst lite om soleksem nu och det verkar stämma bra. Har smort med aloe vera-kräm nu, har för mig att det hjälpte förra året. Får se till att ha tröja utan urringning ett tag nu och köra med solskyddskräm efter det.. Hoppas att det inte blir värre eller dyker upp på fler ställen.
 
@Badger, @Shaggy, @athena_arabians, tack :D Har läst lite om soleksem nu och det verkar stämma bra. Har smort med aloe vera-kräm nu, har för mig att det hjälpte förra året. Får se till att ha tröja utan urringning ett tag nu och köra med solskyddskräm efter det.. Hoppas att det inte blir värre eller dyker upp på fler ställen.
Jag får också såna soleksem i "dekolletaget" men hudläkaren såg inga solskador där. De solskador jag har/hade kallas även Aktinisk Keratos (solkeratos) och det finns massor med bilder på Google. MEN mina solkeratoser syntes knappt, liknade inget av det som bilderna visar. Dessutom hade jag solskador saom inte syntes överhuvudtaget, eftersom huden där reagerade på Efudixkrämen och det gör inte frisk hud.
 
@Badger, @Shaggy, @athena_arabians, tack :D Har läst lite om soleksem nu och det verkar stämma bra. Har smort med aloe vera-kräm nu, har för mig att det hjälpte förra året. Får se till att ha tröja utan urringning ett tag nu och köra med solskyddskräm efter det.. Hoppas att det inte blir värre eller dyker upp på fler ställen.
Jag hade lite förra (eller var det förrförra) våren, det behövde bara lite lugnare ett par veckor och kräm. Sedan med lite mer vana så kunde jag ha urringat och ingen kräm på igen. I år tänkte jag vara försiktigare (tänkte jag tills jag fick lite väl mycket sol i ansiktet klockan 19 på kvällen, då man tror det är helt säkert, inte bränt alls iofs, kändes bara lite udda.).

Brukar oftast köra utan solkräm men sätta på mig tunn tunika efter någon halvtimma. (haken är att nästan alla kläder är så nedrans urringade! irriterande!) och hatt eller buff över håret. Ansiktet vill jag helst inte smörja in med krämer varje dag det blir ju bara kladdigt och obalans men man kanske får göra det ändå.
 
Jag får också såna soleksem i "dekolletaget" men hudläkaren såg inga solskador där. De solskador jag har/hade kallas även Aktinisk Keratos (solkeratos) och det finns massor med bilder på Google. MEN mina solkeratoser syntes knappt, liknade inget av det som bilderna visar. Dessutom hade jag solskador saom inte syntes överhuvudtaget, eftersom huden där reagerade på Efudixkrämen och det gör inte frisk hud.
Otäckt, vilka är oddsen att man skulle råka se en rosa fläck :) ger en en känsla av att man bara borde testa krämen rakt av och se vad som händer :p (naturligtvis inte, den är säkert receptbelagd dessutom).

Morfar hade det garanterat i mängd, ser bekant ut. Han var helt hopplös med att sitta med näsan i solen i timmar utan varken hatt eller solkräm och vägra flytta en cm. Men det verkar inte ha hunnit utveckla sig innan han dog.
 
Senast ändrad:
Otäckt, vilka är oddsen att man skulle råka se en rosa fläck :) ger en en känsla av att man bara borde testa krämen rakt av och se vad som händer :p (naturligtvis inte, den är säkert receptbelagd dessutom).

Morfar hade det garanterat i mängd, ser bekant ut. Han var helt hopplös med att sitta med näsan i solen i timmar utan varken hatt eller solkräm och vägra flytta en cm. Men det verkar inte ha hunnit utveckla sig innan han dog.
Krämen var svindyr - drygt 500:- för en liten tub. Den måste dessutom importeras på licens! Lite konstigt eftersom den används så jättemycket även i Sverige sedan många år tillbaka.
 
Hu, att det blir sådär bara av en kräm :eek: även om det säkert är en bra kräm för just det syftet.
Men alla kan väl inte gå till hudläkare och kolla sin hud :confused: hur ska man göra då för att veta när det kan vara dags att kolla :crazy:
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har börjat fundera över dessa fenomen efter vad som hänt mina hästar i sommar och sedan läst ett antal trådar här på buke. Jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
9 659
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Hingstval 2024
  • Välja säkerhetsväst

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp