Såhör går det när man struntar i solskydd.....

Lena Furberg

Trådstartare
www.facebook.com/photo.php?fbid=1010347545716723&set=a.176271445791008.46680.100002244620441&type=3
(Varför syns inte bilden...??? Den kanske var för läskig?) Ursäkta dålig bild men jag är ingen hejare på selfies..... Ska se om jag hittar fler, bättre. Det är alltså sårskorpor.

Detta är alltså min panna för ett par veckor sedan. I höst kommer resten av mitt ansikte att se ut så, eller värre.

För några månader sedan besökte jag hudkliniken pga en mysko prick vid tinningen. Pricken var helt ofarlig och försvann strax efteråt.
Men.
Hudläkaren påpekade genast att jag hade väldigt mycket solskador i ansiktet - som behövde behandlas med cellgifter. Jag bara gapade. Solskador? Var då?? Jag såg inget. Och - cellgifter???
Solskadorna visade sig vara de små, svagt rosa fläckarna, knappt synliga som jag hade lite här och där. De är ett tidigt förstadie till vad som kan bli skivepitelcancer om x antal år, om de inte behandlas i förebyggande syfte.
Jag fick krämen Efudix (Googla gärna på ordet så får ni se ännu läskigare bilder...) att smörja på 2 ggr om dagen i 4 veckor. Krämen letar upp de skadade cellerna och förstör dem. Det är inte roligt och inte vackert men effektivt. Vi började med pannan och i höst ska jag som sagt ta resten av ansiktet.
Enligt sköterskan tar de emot 2 - 3 patienter om DAGEN som behandlas med Efudix pga solskaor. Plus givetvis oräkneliga som redan fått hudcancer pga solen. Några säger att behandlingen var det värsta de varit med om i hela deras liv. Jag tyckte det var lite småjobbigt men alternativet hade varit mycket värre.

Alltså: Jag solar aldrig. Har aldrig varit en solande person som ligger och bränner mig i solstolar och på stränder. Inte blir jag bränd heller av att vara i solen, men jag är blond och blåögd och HAR vistats utomhus väldigt mycket, pga mina sporter och pga av att jag helt enkelt älskar att vara utomhus.

Så..... Som svar till alla som funderar kring solskydd, solande mm. Använd solskydd, minst spf 30, helst 50! Den här behandlingen är INTE rolig och det är ännu eländigare att få hudcancer!
 
Jag tror att Lena inte har gjort bilden offentlig? När jag får upp fb säger den
"Länken du gick in på kan ha gått ut eller så kan sidan bara visas för personer i en målgrupp som du inte är del av."

Dvs jag tror att jag inte har tillåtelse att se bilden.
 
13173653_1010478232370321_6107831057457023901_n.jpg
 
Fy fan vad obehagligt!!

Jag är jättenoga med solskydd. Är trots allt gift med en spanjor som varje sommar ser turister bränna sönder sig så jag blir tjatad på något otroligt om att smörja in mig. Vi är dessutom inte ute när solen är som värst.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har börjat fundera över dessa fenomen efter vad som hänt mina hästar i sommar och sedan läst ett antal trådar här på buke. Jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
9 657
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp