Reaktion på solkräm?

Jag skulle nog använda solkräm som är för ansiktet. Jag har provat att använda ”vanlig” huden i ansiktet går helt bananas. Blir fett, finnig och svider.
 
Vissa UV-filter är (ironiskt nog) fototoxiska och vissa är allergiframkallande. Det finns en lista på Skinomes hemsida så kolla där. Många av dessa används i apoteksmärkenas solskyddsprodukter.
Men jösses😬! Det här hade jag aldrig hört talas om förut! Jag trodde jag hade fått solallergi på gamla dar, har blivit helt uppsvälld i ansiktet vid minsta sol- men bara där jag smort med solstift! Måste kolla upp detta!
 
Jag skulle nog använda solkräm som är för ansiktet. Jag har provat att använda ”vanlig” huden i ansiktet går helt bananas. Blir fett, finnig och svider.

Där har du en poäng. Det har jag inte använt.
Vet att jag gjorde det ett tag och sen frågade jag på apoteket vad det egentligen var för skillnad. Just hon jag pratade med sa nåt om det där att den kunde täppa till porerna... och utslag/finnar har jag inte fått... men visst, den är säkert gjord för känsligare hud som den i ansiktet också... nu har det ju funkat tidigare med "vanlig" för mig, men får kanske gå över till sån för ansiktet igen nu då.

Du hade inte använt nån produkt som gör huden känslig för solen? Kanske räckte inte solkrämen.

Nej, inte använt nånting.

Kanske kan ha med hormoner och sånt att göra? Nåt tillfälligt hormon-knas? Jag vet inte...
 
Igår var jag ute från 6 - ca 14. Det var inte alls supersoligt, utan lite sol, men solkrämsjunkie som jag är smorde jag mig i ansiktet.
Efteråt kände jag mig varm/det brände lite i ansiktet och röd och känner fortfarande svagt brännande/torrt i ansiktet och lite röd idag.

Det känns inte motiverat att jag skulle ha "bara" bränt mig i solen, tycker jag, eftersom jag smorde mig och det inte var så soligt, jag hade också keps hela dagen. Min familj använde inte solkräm och känner inget.

Någon annan som fått såhär?

Ett longshot, men jag använde handsprit innan jag smorde mig, kan solkrämen typ reagerat på den och inte hjälpt?

Jag har fått såhär vid ett par tillfällen tidigare också när jag tänker efter, att det känns som om jag blir mer röd när jag använt solkräm än om jag inte gjort det
Men däremellan fungerar det bra.
🤷‍♀️😕
Ingen aning om reaktioner på solkräm. Men jag får allt lättare soleksem som känns ungefär så. Det kan komma även om jag har haft solkräm på våren.

Jag har mekaniskt solskydd, bra för havet också, Ren.
 
Vissa UV-filter är (ironiskt nog) fototoxiska och vissa är allergiframkallande. Det finns en lista på Skinomes hemsida så kolla där. Många av dessa används i apoteksmärkenas solskyddsprodukter.
Kan du lägga en länk? Jag hittar inte sidan på Skinome.
 
Jag använder bara solskyddsfaktor för barn. Jag har egentligen ingen känslig hud, men min hud blir helt konstig av den vanliga för vuxna. Så var det någon som sa att den för vuxna är full med kemikalier som är förbjudna för barn, och sen jag började köpa den för barn funkar det mycket bättre. Och det fina är att den för barn dessutom är mycket billigare!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag gör en chansning och ser om buke ännu en gång har svar på min fråga och mitt problem. I år har jag helt plötsligt reagerat på solen...
2
Svar
28
· Visningar
3 072
Senast: hastflicka
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok I april ställde jag ut en regnmätare i min trädgård. Fram till och med Valborgsmässoafton regnade det en del, men från första maj blev...
Svar
4
· Visningar
1 566
Senast: MJLee
·
Kropp & Själ www.facebook.com/photo.php?fbid=1010347545716723&set=a.176271445791008.46680.100002244620441&type=3 (Varför syns inte bilden...??? Den...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
12 799
Kropp & Själ Jag kommer snart förlora förståndet... Jag har "alltid" haft ganska lätt för att få svamp, redan sen tonåren. På den tiden var det...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
21 291

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp