Reaktion vid massage - ni massörer se hit!

Alexandra_W

Trådstartare
valacken är ju en total sucker för massage, det finns inget mysigare (ja förutom sårvård då) enligt honom.

Men när man masserar under buken där sadelgjorden går så får man väldigt intressanta reaktioner. Hela sidan på hästen, från bog till lår rycker i spasmer. Hästen verkar dock inte misstycka utan tycker det är sköööönt.

Första gången det hände trodde jag att jag träffat någon nerv eller liknande, eftersom det bara hände en gång. Men sen har jag insett genom åren att det där är ett ypperligt sätt att 'kolla' hur det står till med herrn, för det händer BARA när han generellt är fiin i musklerna och mjuk överallt.

Men någon som kan förklara VAD det är som skapar muskelspasmerna längs hela sidan? *nyfiken* Är det en nerv, eller är det något annat?

Sv: Reaktion vid massage - ni massörer se hit!

Jag behöver läsa på innan jag svarar, återkommer om någon dag.
mvh
Lejonelle

Fortfarande ingen? :confused: Kom inte och säg att herrn återigen lyckas med något inga andra hästar gör :devil:

Hittar tyvärr inget i min litteratur som kan förklara fenomenet. Det finns ju inte heller någon muskel "från bog till lår" som det kan rycka i (eftersom det i så fall är flera muskler som skulle vara synkroniserade). Du har en bröstmuskel (pectoralis ascendens) som går från bröstbenet (sadelgjordsläget) och bakåt-uppåt som "vingar" ungefär mitt på buken. Muskeln är platt så man måste känna efter den. Om det är det området som du ser ryckningar i så kan det vara att du stimulerar nerver som hör till den muskulaturen. Annars är väl någon sorts "välbehagsrysningar" mitt tips, även om jag inte hittat något bevis på att hästar kan uppleva sådant.

mvh
Lejonelle

Lejonelle skrev:
Hittar tyvärr inget i min litteratur som kan förklara fenomenet. Det finns ju inte heller någon muskel "från bog till lår" som det kan rycka i (eftersom det i så fall är flera muskler som skulle vara synkroniserade). Du har en bröstmuskel (pectoralis ascendens) som går från bröstbenet (sadelgjordsläget) och bakåt-uppåt som "vingar" ungefär mitt på buken. Muskeln är platt så man måste känna efter den. Om det är det området som du ser ryckningar i så kan det vara att du stimulerar nerver som hör till den muskulaturen. Annars är väl någon sorts "välbehagsrysningar" mitt tips, även om jag inte hittat något bevis på att hästar kan uppleva sådant.

mvh
Lejonelle

Jag masserar under magen där sadelgjorden går och lite upp på sidan vid armbågen. Och det som rycker är bogmusklerna, bukmusklerna (samt att hela sidan på hästen rycker men det upplever jag som mer skinnet) samt att det rycker ända bak i låret.

Som när de ska ha bort en fluga, fast kraftigare och 'djupare'. Ser inte så trevligt ut men han njuuter ju som sagt.

SKumt, vore kul att få en förklaring

Det är ju lite känsligt att massera tunna muskler med revbenen precis under. Jag tycker det låter som om muskeln liksom rullar över revbenen då du masserar med följd att det blir "nervryckningar" Ofrivilliga sådana som inte behöver vara obehagliga. Om du skulle ta i riktigt hårt skulle det nog göra ont i det området då muskulaturen är så tunn. På bakdelen kan ju det underliggande sjunka undan och dämpa massagegreppet!
Det kanske kan jämföras med det där läget på hundar då de börjar sparka med bakbenet. De protesterar ju inte men det ser inte så skönt ut alla gånger! ;)

Prova att ta grepp där det känns som om du fångar muskel och bara töjer så långt du behåller greppet, så muskeln inte rullar undan. Just det momentet är det som brukar göra ont. Då man tappar taget sas. Det blir rätt korta distinkta tag istället för långa strykningar över stort område. Hästen brukar vara helt lugn då pga att känslan i muskeln är likadan hela massagen utan "snärtar" :eek:

Ibland kan det rycka sådär i bogen då hästen är öm och likssom måste avreagera sig men ändå vill att man fortsätter. -Typ aaaahhhh jag kan inte stå still men ta i mer ändå!
Men i just det läget i sadelgjordsstaden är det nog muskelryckningar pga "nervstimulering"

Och många fenomen får man luska ut med förnuftet för inte mycket är dokumenterat i hästmassagen och är den det kan det nog inte appliceras på alla individer utan beror helt på hästens dagsform och känslighet mm mm..

Jo, nerver var ju det jag tänkte först, att jag kom åt någon nerv eller något, så det du säger kan ju mycket väl stämma.

Fast varför kommer det BARA när han generellt är fin och mjuk i musklerna? Aldrig när han är spänd eller liknande?

Ibland kan det räcka att jag lägger handflatan med lätt tryck och rör den någon millimeter fram och tillbaka..

Så är det när man masserar meridianer, förmodligen kommr du åt aku-punkter på tex: Njurmeridianen som går från bakhov till hals nästan hela vägen vid magen. Då rycker det som spasmer i meridianen och intilliggande vävnad.

Nu när min häst är klippt reagerar han så bara man peter på honom där du beskriver. Likadant när man borstar men inte vid massage. Kan ibland även "rycka" så när man borstar/masserar halsen. Men hans muskler är ju lite skumma efter Erlichian....

C_L skrev:
Så är det när man masserar meridianer, förmodligen kommr du åt aku-punkter på tex: Njurmeridianen som går från bakhov till hals nästan hela vägen vid magen. Då rycker det som spasmer i meridianen och intilliggande vävnad.

Är ryckandet BRA eller DÅLIGT då? Dvs är det normalt eller ett tecken på att nåt är 'knas' där (med meridianen eller snarare det meridianen har att göra med, t ex njurar? Som du märker har jag NOLL koll på meridianer och så..)

Det är bara en reaktion på att du är i en meridian och rotar, man kan fysiskt se att energierna jobbar.

Om meridianen är i obalans kan vara ganska säkert eftersom dina fingrar styrs dit och att hästen gillar det extra mkt just där. De brukar veta själva vart man ska pilla.

Meridianerna är kopplade till muskler och inre organ. Allt är en helhet.

Om man har en underbalans i njurmeridianen har man ett problem i de musklerna som är relaterade till denna samt en underenergi i organet/n som är kopplade till meridianen.

OBS! Att det inte behöver vara en sjukdom, sjukdomstillstånd eller dyligt, en underbalans behöver bara tyda på lite energi. (Eller såklart för mkt)

Min förebild inom Akupunkturen säger "Kinesiskt Hjärta" eller tex: "Kinesisk lever" när det är så, ingen sjukdom, utan en underbalans.

Genom att se vilka muskler hästen har problem med kan man om man har kunskapen också peka på vilka meridianer som man måste arbeta med för att öka flödet och släppa spänningar.

Ovanstående förebild hittar knutpunkten för alla problem och behandlar med en (!) nål och släpper alla spänningar samtidigt.

Ganska häftigt! DET är akupunktur. Ibland gör han samma sak med Akupressur, alltså exakt samma variant men utan nål.

Gissa om jag försöker få honom till Sverige... :D

Fast det 'roliga' är ju att jag bara får de där reaktionerna när han är bra i musklerna i övrigt (han har ju sina 'problemområden', som jag kan dra om du vill?).

Reaktionerna i meridianerna kanske bara syns när han är avslappnad?

Ja berätta gärna!

Intressant, slog upp om njurmeridianen i "Hästmassage och kompletterande behandlingsmetoder", kopierar in lite (om nu sånt är ok), inte mycket hjälp och på otroligt basal nivå (inte så detaljerat) men kanske intressant ändå;

"Njurmeridianen börjar mellan ballarna på bakbenet och går uppför bakre insidan av skenbenet, hasen och bakknäet till insidan av låret. Därifrån löper den längs bukens undersida (tre fingrars bredd från mittlinjen) till insidan av frambenets muskler. Den slutar i första revbensmellanrummet, vid bröstbenet. Invärtes grenar går till njurarna, benen i kroppen, öronen, ryggraden, binjurarna, äggstockarna och urinblåsan."

Nämns att associationspunkt för njurmeridianen är Urinblåsan 23.
Associationspunkter (punkter som sitter längs ryggraden) används enligt boken -särskilt på hästar, för diagnostik och behandling. Punkterna blir ömma när en "sjukdom" uppstår antingen i ett specifikt organ eller längs meridianen.

Urinblåsan 23 finns längs urinblåsmeridianen - under andra och tredje ländkotan rakt ovanför det ställe där sista revbenet slutar.
Nu vet jag inte alls om Vision reagerar där, men kopierar in lite från boken iaf;

"Denna punkt har samband med bakbenets insida och är, tillsammans med urinblåsan 39, en säker diagnospunkt för smärta i området rking hasen. Urinblåsan 39 sitter i en fördjupning i slutet av fåran mellan semitendinosus och den tvåhövdade lårmuskeln [biceps]. Det är i denna punkt som den gemensamma vadnerven och skanknerven förgrenar sig för att betjäna både insidan och utsidan av hasleden."

Nå, som sagt, ingen vidare hjälp när det gäller just din fråga.

C_L skrev:
Reaktionerna i meridianerna kanske bara syns när han är avslappnad?

Ja berätta gärna!

Problemområden (dock är jag KASS på muskellnamn, så).

Bakre delen av ryggen vä sida
Utsida och insida bakre delen av låret hö sida
Manken hö sida och ner snett diagonalt till armbågen
Hö bog

Det där är 'klassikerna', sen om han blir sämre så kommer:
Musklerna kring vä bakknä.
ömhet kring höfterna (höftbensknölen) och höftböjarna
baksida och insida vä lår
manken ner diagnonalt till armbågen vä sida.

Hur påverkas han av dom yttre stressfaktorerna; värme, kyla, vind, fukt, torka?

Rikkan skrev:
Hur påverkas han av dom yttre stressfaktorerna; värme, kyla, vind, fukt, torka?

Värme - Han är HELT oberörd av värme (men så är han ökenracer med *s*). Inga som helst problem av plus 30 grader, han verkar inte ens märka det och presterar lika bra som annars.

Kyla - lite olika, det är vad jag kallar en 'fryslort', samtidigt har han inga problem med TORR kyla.

Vind - ingen påverkan om det inte är i kombination med väta.

Väta - hans värsta fiende, han är OTROLIGT frusen av sig när det kommer till väta. I komb med vind ännu värre. Han täckas vid regn (ihållande) även sommartid för annars fryser han så han skakar. Om han går ute i regn på höst/vår så även fast han har täcke och bara halsen är bar så kan han frysa så han hackar tänder om han blir blöt. Samma sak, om det är sommar och 35 grader varmt och jag spolar honom med slang med ljummet eller varmt vatten, han fryser när han är blöt.

VÄDEROMSLAG reagerar han inget vidare på. Han kan stå otäckad i minus fem utan problem (han är van att vara täckad), men om han stått otäckad i plus fem, och så slår vädret om och det blir minus ett så fryser han extremt.

Dock, muskelstatusen försämras inte förutom när han fryser så han skakar. Ser man bara till att han inte fryser så är han likadan oavsett om det är varmt eller kallt eller väta eller torka.

Var det svar på frågan? Annars får du utveckla vad du menar? =)

Kyla - som försvagar organismen sätter ner blodcirkulationen, dämpar törsten, kan skada njurar och blåsa.
Vind - medför att sympromer flyttar på sig, smärtan och obehaget varierar .
Fukt - medför stagnation av kroppsvätskorna, ödem och svullnader.

Rikkan skrev:
Kyla - som försvagar organismen sätter ner blodcirkulationen, dämpar törsten, kan skada njurar och blåsa.
Vind - medför att sympromer flyttar på sig, smärtan och obehaget varierar .
Fukt - medför stagnation av kroppsvätskorna, ödem och svullnader.

Du får gärna utveckla det där (blev tyvärr inte klokare av ditt PM heller :crazy: ), för spontant är min reaktion att 'nej, det stämmer inte in på Vision'.. utom det första.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få... 2
Svar
21
· Visningar
4 274
Senast: __sofia__
·
Hästvård Jag undrar om konvalescentvalacken lyckats med något tok under nåt av sina hopp :crazy: Skulle massera idag, vilket jag gör enligt... 2
Svar
25
· Visningar
2 563
Senast: anhe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Fågelobservationer
  • Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V