Reaktion vid massage - ni massörer se hit!

Sv: Reaktion vid massage - ni massörer se hit!

Jo förresten C_L..

TACK för att du orkar 'traggla' om något som antagligen är lika basic som 1+1 för dig! :bow: :bow: :bow:

Alex, kolla på hemsidan så löser det sej. Finns mycket utdrag/sammanfattningar ur iaf ena boken, där ser du hur språket är.

Ang equiatriker-utbildningen, vi får 4 helger (dvs 4 månader i utbildning räknat) i Akupunktur-delen, då avhandlas inte bara grundläggande akupunktur utan TCM övht.
Utbildningen är snarare en grund för att kunna vidareutbilda sej, utan vidareutbildning är det inte akupunktur -i sin helhet, man pysslar med. Finns ju equiatriker som gått vidareutbildningar inom akupunkturen också iofs, jag vet inte hur det är med Bea.

Sen kan jag fundera vidare lite - jag förstår C_L´s kommentar om att en nål kanske gör mer skada än nytta om kunskapen inom TCM saknas, men jag ser på exemplen i min närhet - tex
min mor som har fibromyalgi och går till en sjukgymnast som använder sej av akupunktur uteslutande som *smärtlindrande* behandling. Hon har i perioder extrem värk - men i början där blev hon behandlad med akupunktur 3-4 gånger och var sedan helt smärtfri i ett halvår. Smärtan kom tillbaka sedan, men likförbaskat har ju de där smärtfria månaderna gjort mycket.
Vad säger du/ni om sådant?

Alexandra_W skrev:
Mm, och det är ju det jag iaf tycker jag gör (och verkar fungera). Han rids på skogsmullenivå, för vi (vi = jag & equiatrikern) konstaterade att hagvila var ingen bra lösning för honom. Utan han mår bättre av att ut och lufta sig med matte på ryggen och då iaf en halvtimme - fyrtio minuter ett par - tre gånger i veckan 'tvingas' gå ordentligt (ordentligt i meningen rakt) i skritt och trav. Skulle kunna göras via tömkörning också men matte är tyvärr INTE speciellt bra på tömkörning

DET är synd! För det är i min mening tömkörningen som kan bygga häsen något otroligt, om man vet vilka muskler som ska byggas för att stärka vad alltså.. ;)

Men visst är det ok att du rastar honom, ingen häst ska stå om dte inte bara är tillfälligt nödvändigt, annars är de inget hästliv.

Inte kunskap tror jag ofta? Ta det här med akupunktur.

För amatör jag är akupunktur när man sätter nålar på vissa punkter för att uppnå vissa saker. Det jag vet att det kan vara är t ex för smärtlindring (jag fick nålar på insidan av knäna när de satte in hormonspiral), för avslappning och för spända muskler.

Jag hade dock ingen aning om det där med meridianer och det som diskuterats här. :eek:

I meridianerna som är energibanor sitter akupunkturpunkterna, Yinmeridianerna går från jorden och upp genom din kropp (När du står och sträcker dig mot solen) Yangmeridianerna går från solen och ner till jorden genom din kropp.

Det finns massor av meridianer men oftast jobbar vi bara med de 12 grundläggande samt 2 extra alltså 14 meridianer med punkter som är kopplade till allt i kroppen och knoppen.

Men menar du att du NU skulle fundera om hasen är enda orsaken,

Japp, det låter i mina öron som om han har minst ett par orsaker (Fysiska) till. (Vilda spek)

Jag måste köpa en bok med latinska namn på muskler, rena grekiskan vet du ;)

Tycker jag! Det är mkt intressant!!

Lite mer tänka högt.. om man börjar (över)analysera saker så kan man ju börja undra i stil med 'Ja, jag tycker ju hästen dricker lite lite, samtidigt har den ju alltid gjort det, aldrig varit uttorkad eller haft problem, men jag tycker ju ändå det är lite lite och kanske är det något med njurmeridianen?' typ. Och var ska man tycka att 'ja, det borde man nog kolla upp!' och var ska man tycka att 'han har druckit sådär hela livet, det har inte blivit värre/sämre av någonting och ger ju inga problem så låt det vara'?

Vissa individer dricker mer, andra mindre, men det är ju så att vatten är källan till liv och utan vatten så stannar flödet i kroppen, vi dricker för lite allihop.
Man kan göra ett test på en person som druckit som vanligt (Inte vatten de tre senaste dagarna i sin rena form) Och då är underbalansen rejält hög i vissa element, efter ett glas vatten kommer flödet igång igen och det börjar "bubbla" (Ingen som läser detta va? :angel: :D ) och rinna i meridianerna (Ja man kan känna det) och efter en stund och ytterligare lite vatten så kan det kännas balanserat i elementen. Så viktigt är vatten!

Jag kommer på mig själv att inte dricka vatten på flera dagar, inte klokt!

Fast jag trodde ju 'min' equiatriker var det. Hon har utbildning (till equiatriker), hon har den praktiska erfarenheten och det tog som sagt ett bra tag innan det ens var tal om några nålar på Visionpision. Dvs det var inget att det skulle sättas nålar per automatik.

Jag säger inte att det terapeuterna gör inte blir bra eller i alla fall bättre, jag säger att många är det som inte tar med hela filosofin med elementen och inte lär sig systemet utantill, det är SÅ finurligt när man kan det!

Men jäkligt krångligt och jobbigt att lära sig det. Så, många tar till sig att man kan sätta nålar i de och de punkterna för då händer det och det....men att "om du sätter en nål i Tjocktarm 4 får du bort hela beteendestörningen för att i tjocktarmen ligger de traumatiska jobbiga tankarna och det som gör att vi tänker trögt och eftersom tj4 är kopplat till Facia Lata så har du ju problem med knäna och det är ju det som gör dig på så dåligt humör och ger dig sådana

skuldkänslor eftersom du inte kan jobba och tjäna pengar och betala räkningar och höfterna som är så kopplade till detsamma, för visst har du en tid bokad hos doktorn för en genomgång av höftlederna och för att inte tala om ländryggen som har en koppling, människa du kan ju knappt stå upp i mer än 10 minuter!

eller..bla...bla...------och så vidare..

Poff---sätt en nål och lös resten. (I princip alltså) Detta var ju bara en beskrivning på hur kopplingen kan vara...kan låta överdrivet men då tog jag ändå inte den vildaste beskrivningen som låg och lurade i mitt lilla huvud... :p

Ang tagit filosofin till sig må jag låta det vara osagt, jag kan inte riktigt svara på dete fetrsom JAG har så taskig koll på filosofin. Det som talar FÖR att hon gjort det iaf delvis?

Det är jag övertygad om, en del måste man ta till sig, och så som du förklarar hur hon jobbar och uttrycker sig verkar du haft tur med att hitta en vettig en.

Jag får fråga henne 'Hörru, det här med meridianer och så, hur fungerar det egentligen??' nästa gång hon är här så får vi se!

Ojdå....då får du bjuda henne på en stoor kopp kaffe... :D

(10-----------)

evis skrev:
Sen kan jag fundera vidare lite - jag förstår C_L´s kommentar om att en nål kanske gör mer skada än nytta om kunskapen inom TCM saknas, men jag ser på exemplen i min närhet - tex
min mor som har fibromyalgi och går till en sjukgymnast som använder sej av akupunktur uteslutande som *smärtlindrande* behandling. Hon har i perioder extrem värk - men i början där blev hon behandlad med akupunktur 3-4 gånger och var sedan helt smärtfri i ett halvår. Smärtan kom tillbaka sedan, men likförbaskat har ju de där smärtfria månaderna gjort mycket.
Vad säger du/ni om sådant?

Jag säger att det räcker inte med nålar när man har fibro-då måste man lära sig att tänka på ett helt nytt sätt. Fibro är så omtalat och diskuterat att det är mer utslitet än patienterna själva.

Att ge smärlindring med nålar eller värme eller whatever är iofs bra för stunden, men att lära sig att tänka rätt är en hjälp för livet.

(Ett projekt gror så sakta i min redan överfyllda dator) ;)

Men tillbaka till smärtlindring med nålar så är det såklart så att många får hjälp! Och visst är det så att de som sätter nålarna VET var de ska sätta dem för att ge smärtlindringen, men VARFÖR håller det inte längre?

Man måste se till hela filosofin och ändra hela inställningen till sig själv och sin omgivning och allt, allt, för att det ska bli ett varaktigt smärtfritt tillstånd!

(Här är ett bra ex. på vad jag menar att terapeuterna inte tar hela filosofin till sig och använder sig av den, de sätter nålarna men berättar inte om hur patienten nu ska förhålla sig till livet, till glädjen, till årstiden, till solen...till jorden.......)

Kanske man ska sätta en nål för de tunga tankarna i stället för att stänga av smärtimpulserna !!??

För när smärtan försvinner så kommer det lätta tankar men de lätta tankarna byts snart ut mot tunga tankar när man nöter i vardagen igen och så är man tillbaka med smärtan hos doktorn snart igen.

Om man satte en nål för de tunga tankarna så skulle det ligga mer substans, mer kraft bakom och smärtan skulle per automatik försvinna då man inte har så ont när man är glad...

Slutsatsen är i så fall att gör saker i rätt ordning!

DET är synd! För det är i min mening tömkörningen som kan bygga häsen något otroligt, om man vet vilka muskler som ska byggas för att stärka vad alltså..

Jo, men som sagt, tyvärr är jag kass pä tömkörning, och jag tror inte att om jag så gick en kurs så skulle jag bli så mycket bättre på att tömköra rakt fram efter väg. På banan kan jag ju tömköra bättre, om jag får 'hjälp' av volter etc (jag ser bättre) men det faller ju med den herren =/

Men menar du att du NU skulle fundera om hasen är enda orsaken,

Japp, det låter i mina öron som om han har minst ett par orsaker (Fysiska) till. (Vilda spek)

Och då är man ju tillbaka till - hur hittar man då dem. jag gör det inte, vet gör det inte och equiatrikern gör det inte. Så vem är lämpad att leta efter dem, tillbaka till var man får tag i en akupunktör som kan det där TCM och tagit till sig det rakt igenom alltså

skuldkänslor eftersom du inte kan jobba och tjäna pengar och betala räkningar och höfterna som är så kopplade till detsamma, för visst har du en tid bokad hos doktorn för en genomgång av höftlederna och för att inte tala om ländryggen som har en koppling, människa du kan ju knappt stå upp i mer än 10 minuter!
´

Fast då borde jag ha extremt ont i höfterna, och det jar jag inte. ;)
Men jag fattar hur du menar.

Jo, nu hänger jag med och håller med, att smärtan kom tillbaka den gången var ju just -som du säger, att TANKARNA (/depressionen) kom tillbaka.
jag måste tillägga att min mor iår - efter flera år med ständig värk, fullproppad med mer eller mindre smärtstillande medel, gnäll osv, har kunnat vända det hela till stor del själv och gått relativt smärtfri sas (eller iaf kunnat leva med smärtan och kanske också "ta hänsyn" till den - dvs har hon ont en dag går hon inte på som en tok i huset och städar och lagar mat och fixar och donar, utan sätter sej med gott samvete och läser en god bok och myser med hunden - SÅ var det inte förut...).
Problemet jag upplever det nu är att när kylan kom, började också musklerna bli besvärliga igen och i samband med det hände mycket annat i morsans kropp också - tex hemskt dåligt järnupptag, dålig blodprocent (lågt hemoglobin-värde i blodet), vimmelkantig, känningar av gammal whiplashskada (EXTREMT spända scalenusmuskler och med det också ont runt armbågarna).
Nu har hon fått nålar igen av sjukgymnasten, och det lättar smärtan. Men den kommer ju säkert tillbaka så länge det är kallt & man inte hittar "till djupet"...?

Och förresten - det som spelat mest roll för morsan är nog en viss liten svart spetsnosig hund :love:
Den kärlek som strålar dem emellan är vacker - och helande :), är min starka tro.

jag måste tillägga att min mor iår - efter flera år med ständig värk, fullproppad med mer eller mindre smärtstillande medel, gnäll osv, har kunnat vända det hela till stor del själv och gått relativt smärtfri sas
Härligt att höra. Det sprider ringar på vattnet. Måste vara en lättnad för er alla!

Nu har hon fått nålar igen av sjukgymnasten, och det lättar smärtan. Men den kommer ju säkert tillbaka så länge det är kallt & man inte hittar "till djupet"...?
Kärlek är ju som värmande eld, även om den strålar mellan djur och människa, håller oss varma även på den mörkaste och kallaste natt...
Tur att hon vovven finns! ;)

Jo, men som sagt, tyvärr är jag kass pä tömkörning,
Menar du att du skiljer dig från oss andra? :eek:
Blir vi inte alla duktigare genom att öva?
Du behöver väl inte jämföra dig med dom allra bästa, eller hur?
Huvudsaken är väl att man lär sig och sin häst att jobba på ett sundare sätt? Tar det steg för steg?
Jag tömkör bara för att ha skoj och gymnasitsera. Håller till i hagen på banan eller efter vägen. Inte så långa pass. Sedan promenerar jag (markarbetar) längs vägen och tränar skolorna. Det fungerar jätte bra.

Ang. böcker och texter:
Det kan vara komplicerat men vi kan lära oss att ta in mer och mer. Det är bara att ta en paus, läsa annat och sedan läsa igen. Tillslut så klarnar det. Jag har läst samma bok i 4 år nu och fortfarande så lär jag nya saker.

Den som söker finner...jag tror att vi alltid kan finna något att lära oss även om man inte greppar total bilden genast (för det tror jag är snudd på omöjligt).

Ang. helhetssynen:
Jag tror inte heller att allt fixas med nålar. Det handlar väl även om självransakan, ansvar (medvetande) och öppenhet?
Helhetsynen är jätte viktig och utan den så förstår människan inte hur man själv är med och påverkar sin egen situation och sin omgivning och inte minst hur vi påverkas av inre och yttre faktorer.
Om man inte förstår det hur ska det då kunna ske förändringar?

Menar du att du skiljer dig från oss andra? :eek:
Blir vi inte alla duktigare genom att öva?
Du behöver väl inte jämföra dig med dom allra bästa, eller hur?
Huvudsaken är väl att man lär sig och sin häst att jobba på ett sundare sätt? Tar det steg för steg?
Jag tömkör bara för att ha skoj och gymnasitsera. Håller till i hagen på banan eller efter vägen. Inte så långa pass. Sedan promenerar jag (markarbetar) längs vägen och tränar skolorna. Det fungerar jätte bra.

Skiljer mig från andra gör jag knappast, möjligen att jag låter bli att mecka med det för jag inte kan.
Jag tömkör ffa unghästar ofta och gärna. Men det är mer en miljöträningsgrej och ett sätt att lära sig bettets inverkan, egen bjudning och liknande saker än JOBB rent kroppsligt. Mer jobb för huvudet än för kroppen ;)

På bana kan jag 'tömkörningslongera' så de jobbar som de ska, men INTE på rak väg. De kan fuska hej vilt utan att jag märker det :crazy:

Och självklart ger övning färdighet, men jag har ingen tömkörningsläromästare att öva på och anser inte att det är av gagn för Vision att behöva vara försökskanin. Inte Kele heller. SÅ jag tömkör som en miljöträningsgrej efter väg, och 'tömkörningslongerar' på bana. Fast V ska inte vara på bana alls så där återstår efter väg och där är jag tyvärr kass. Så då rider jag hellre där jag utan problem kan få honom att jobba.

Men visst KAN jag också lära mig, men just nu finns det inte de föutsättningarna jaga nser behövs för det så då får det vara hellre att att ge mig på något amatörernas afton där blind ska leda blind ;)

Ang. böcker och texter:
Det kan vara komplicerat men vi kan lära oss att ta in mer och mer. Det är bara att ta en paus, läsa annat och sedan läsa igen. Tillslut så klarnar det. Jag har läst samma bok i 4 år nu och fortfarande så lär jag nya saker.
Självklart. Samtidigt så vet jag ju böcker jag femtioelva gånger försökt läsa ut. T ex Tolkien. Och jag är inte tilltalad av språket i den och orkar aldrig igenom. Däför jag gärna ville veta innan, ska kolla hemsidan dock där det fanns utdrag.

Jag läser ju t ex gärna veterinärlitteratur trots att jag vid första genomläsningen fattar ungefär tre grejer ;) Men vid femte genomläsningen börjar bitarna falla på plats. Men soms agt, Tolkien och jag blir aldrig kompatibla t ex ;)

haha, jag börjar känna mej rätt korkad - när jag sitter och snackar om och jämför hundarnas "intelligens", när jämthunden lär sej ett nytt kommando efter 3 upprepningar med beröm och den lilla svarta efter ca 5 upprepningar.

Också sitter jag här och läser samma kapitel i mina böcker typ 20-25 gånger om och inser att jag inte alls förstått innebörden - varje gång jag läser. Jag lär nog kunna läsa dom 50 gånger till och förstå mer saker varje gång...

Nåväl, det var lite off topic ;)

Ang tömkörningen, som jag ser det (jag tycker också det är MYCKET svårt!) så är det ett fantastiskt ypperligt tillfälle att få en hel massa information. När man går bakom får man bra mycket bättre översyn över alla de där små grejerna - eller iaf en annan syn övht (än man får vid tex promenad, när hästen går i hagen, när man rider), över vad som händer i bakdelen och hela kroppen. Genom tömkörningen kan jag sas se på Stella hur det hela förändras, vilka muskler som inte ser harmoniska ut i lår/insida lår (sånt som INTE går att se på annat sätt :) ), hur hon väljer att använda sin kropp från dag till dag, jag kan se de där små sidförskjutningarna hon gör i hur hon rör sej med bakbenen osv. Och se hur det förändras. Ja, och så vidare..

Nu är det ju för mej på denna inte mer än just "vi går en sväng i skogen" på dinglande tömmar, men visst märker jag att det ändå går att hitta på och jobba med roliga saker. Märkte häromveckan hur otroligt känslig damen är för hur jag har "energin" i min kropp - även när jag går bakom! Liten aha-upplevelse för mej. Gick där och lattjade med att "dra in energi" i magen och "släppa på energi" och blev mycket impad av hur tjejen svarade på det. Nu vet jag ju det där sen förut men det har inte gått upp för mej förut att det faktiskt funkar även när jag går bakom, min hjärna tycker att det borde vara bara tömmarna som "kommunicerar" med henne. Fast då bara i skritt såklart, rakt fram, typ som en promenad fast jag går bakom.

Hm, känner att jag flyter iväg lite, men jag ville bara få heja på lite med pom poms för att våga ut och tömköra.
Inte behöver det vara mer än just "miljöträning" eller "gå en sväng i skogen" i början? Tror du inte han kan må lika bra av det?
Sen kan man lattja lite så långt man vågar, kanske öppnas dörrar man inte trodde fanns? Det gör det iaf för mej, som synes ovan.
Du VAR ju inne på att göra körhäst av honom tidigare, tömkörningen är kanske en bra start! Med vagn på bakom blir det ju ändå värre sas :).

Ang tömkörningen, som jag ser det (jag tycker också det är MYCKET svårt!) så är det ett fantastiskt ypperligt tillfälle att få en hel massa information. När man går bakom får man bra mycket bättre översyn över alla de där små grejerna - eller iaf en annan syn övht (än man får vid tex promenad, när hästen går i hagen, när man rider), över vad som händer i bakdelen och hela kroppen. Genom tömkörningen kan jag sas se på Stella hur det hela förändras, vilka muskler som inte ser harmoniska ut i lår/insida lår (sånt som INTE går att se på annat sätt :) ), hur hon väljer att använda sin kropp från dag till dag, jag kan se de där små sidförskjutningarna hon gör i hur hon rör sej med bakbenen osv. Och se hur det förändras. Ja, och så vidare..

Och jag måste KÄNNA :crazy: Jag är hopplös på att SE mindre hältor t ex. Men jag kan utan problem KÄNNA dem. Där min känsla komer in. Har ju mer än en gång åkt in på hältutredning för hästen inte KÄNNS hundra. Den ser så vitt jag kan se hundra ut, jag kan inte sätta fingret på vad som inte känns bra, och hästen känns inte dålig, men inte helt hundra.

Ja springer löpargången upp och ner, veterinärerna ser inget, vi longerar på alla upptänkliga vis och vet ser inget, jag rider och vet ser inget. Så böjer vi och bingo.

Men jag kan alltså INTE själv se det också i de där lägena, jag kan bara känna det.

Och visst kan jag se om han tappar VB eller är trött i det när jag tömkör, eller inte är rak eller liknande. Men jag känner det också (och tidigare eller hur mans ka säga).

Jag skulle gärna lära mig att SE mer också, men jags er inte hur jag och herrn ska lyckas med det på egen hand enligt devisen blind möter blind ;)

Är fö samma sak när jag ska lära mig saker inom ridningen. Det kan förklaras så en fyraåring skulle förstå. Jag blir inte klok på det ändå. Om jag får KÄNNA hur det ska kännas så kan jag nästan alltid göra det själv sen efteråt.

Hm, känner att jag flyter iväg lite, men jag ville bara få heja på lite med pom poms för att våga ut och tömköra.
Inte behöver det vara mer än just "miljöträning" eller "gå en sväng i skogen" i början? Tror du inte han kan må lika bra av det?

han tycker det är ganska meningslöst, han knallar snällt på men det är trist, han har ju sett det förr. Han vill jobba. När jag rider kan jag ju 'lura' honom att han jobbar genom att trava, flytta sidvärtes etc. Och trava honom rakt fram kan jag på töm med, men inte flytta kraken en millimeter åt sidan. Och HAN kan, alldeles utmärkt. Han förstr det, han är väldigt, väldigt mycket tömkörd etc. Men JAG kan fasiken inte få honom (eller någon annan häst för den delen) att göra det =/

Du VAR ju inne på att göra körhäst av honom tidigare, tömkörningen är kanske en bra start! Med vagn på bakom blir det ju ändå värre sas

Jag är fortfarande inne på det men jag har det som ett ess i rockärmen så länge. Mitt långsiktiga mål är ju att hålla uttråkningen stången så länge det går. Så först lodade han ju bara i hagen till han signalerade att det började bli trist. Och nu rider vi ett par gånger i veckan. Så länge han tycker det är kul så ligger vi kvar där. Tycker han det är trist så okej tre gånger. När han tycker DET är trist så tar vi tag i inkörningen igen.

Sen, jag har MYCKET lättare att se när det gäller körning, då ser jag mer än en hästrumpa ;) Skämt åsido, jag är betydligt bättre på körning än tömkörning och tycker körning är mycket lättare för jag har sådan otroligt mycket bättre 'översikt'?

Jo, samtidigt går ju funderingarna runt en del - det är sen vi ungar flyttade som morsan kunnat göra något åt det hela.
Ja, sen JAG flyttade hemifrån.... Vad säger det? ;)

Ah, kärlek - värmande eld, så logiskt :).
Jo, lillvovvan, det är tur hon finns.

Ja, du har liksom redan svarat på den frågan...(hon måste börja leva sitt eget liv och inte genom dig), Tror att det kan vara vanligt för mammor. Antar att det kan vara svårt med känslor och identitet när man varit uppslukad av mammarollen i så många år, säkert lessnat på det 1000 gånger, men inte funnit ett sätt att hitta tillbaka till sig själv som person. Utveckling kallas det väl...?*fniss*

Och jag måste KÄNNA
Det gör man även vid tömkörning, men där kompletterar man med 'synen'. Och det just därför som jag ifrågasätter varför du inte ger det ytterligare försök? Det skulle gynna hästens hälsa och även du själv skulle ju (förmodligen) utvecklas...

han tycker det är ganska meningslöst, han knallar snällt på men det är trist, han har ju sett det förr.
Men är det inte så att han tycker att det är trist just för att du själv inte är motiverad och fokuserad eller gillar det du håller på med? Dom flesta andra hästar funkar så. Precis som C_L tidigare var inne på (det holistiska tankesättet) så hänger det på oss själva vilken utveckling våra hästar står inför, eftesom vi som påverkar dom så mycket mer än vi faktiskt är klara över.

Sen, jag har MYCKET lättare att se när det gäller körning, då ser jag mer än en hästrumpa ;)
Jag tycker att det är precis tvärt om. När man kör så ser man ju bara rumpan, knappt benen. Och det är svårare att se exakt hur hästen jobbar i vagn eftersom den drar.

tycker körning är mycket lättare för jag har sådan otroligt mycket bättre 'översikt'?
En sak som jag funderar på, har du ett så stort kontrollbehov att det faktiskt kan hämma dig?
Jag menar, måste allt va så perfekt, för att du inte ska få ett lätt bryt?
Är det inte viktigare att kunna utveckla hästen till optimal hälsa än att hela tiden kritisera sina egna kunskaper, och intala sig själv (via andra) att man inte duger till, inget förstår?
För då blir det sällan någonting gjort, eftersom man då har fullt upp med att kritisera, spekulera eller tycka synd om sig själv, ingen plats för andra.
Eller är det bara jag som feltolkar det du egentligen skriver?

Det gör man även vid tömkörning, men där kompletterar man med 'synen'. Och det just därför som jag ifrågasätter varför du inte ger det ytterligare försök? Det skulle gynna hästens hälsa och även du själv skulle ju (förmodligen) utvecklas...

Du missade medvetet avsnittet där jag skrev att jag inte har någon lämplig häst att LÄRA mig på nu?

Varför kan du inte ta in ALLA delar av det jag skriver? varför har du ett behov av att hela tiden påpeka att jag gör/resonerar fel? Det må vara att jag gör det i dina ögon (och du i mina ögon) men var tog acceptansen för människors olkhet vägen?

Folk har i många år tjatat på mig om att jag ska rida western på Vision (innan hasledsdefekten upptäcktes) för han är som klippt och skuren för det. Men JAG gillar inte western, JAG vill inte rida western. Oavsett. Och det accepterar folk även om de kunnat tycka det är slöseri på hästmaterialet. Så var är acceptansen Rikkan?

Men är det inte så att han tycker att det är trist just för att du själv inte är motiverad och fokuserad eller gillar det du håller på med? Dom flesta andra hästar funkar så. Precis som C_L tidigare var inne på (det holistiska tankesättet) så hänger det på oss själva vilken utveckling våra hästar står inför, eftesom vi som påverkar dom så mycket mer än vi faktiskt är klara över.

Han tycker det är trist för han vill JOBBA. Han går gärna och 'tittar på naturen' med om det är NY natur, dvs något han inte sett och stet och sett de senaste fyra åren. Jag tycker det är trist när han tycker det är trist.

Jag tycker att det är precis tvärt om. När man kör så ser man ju bara rumpan, knappt benen. Och det är svårare att se exakt hur hästen jobbar i vagn eftersom den drar.

Och jag accepterar det men jag har lättare att se när jag kör än tömkör. Människors olikheter igen.

En sak som jag funderar på, har du ett så stort kontrollbehov att det faktiskt kan hämma dig?
Jag menar, måste allt va så perfekt, för att du inte ska få ett lätt bryt?

Om allt var tvunget att vara perfekt hade jag inte sysslat med hästar, de är inte maskiner. Däremot ger jag mig inte på något jag inte VILL av någonanledning, eller som i fallet tömkörning - något jag anser att jag inte BEHÄRSKAR och att det kan/kommer att vara av ondo för hästen att få vara försökskanin.

NSV-stoet är den som fått vara försökskanin för den tömkörning jag kan, och det var helt okej för hon var lämplig för det. Jag anser inte Vision vara det och absolut inte Kele. Och det är vad som står i stallet.

Är det inte viktigare att kunna utveckla hästen till optimal hälsa än att hela tiden kritisera sina egna kunskaper, och intala sig själv (via andra) att man inte duger till, inget förstår?

När jag ser att det jag inte behärskar skulle leda till SÄMRE hälsa på hästen om jag med den hästen ger mig på att prova det så avstår jag. Just för hästens skull.

För då blir det sällan någonting gjort, eftersom man då har fullt upp med att kritisera, spekulera eller tycka synd om sig själv, ingen plats för andra.

Vision är idag en trygg, godmodig häst som är lätthanterlig, lättriden och fungerar bra. Det är rätt långt frånd en häst som anlände hos mig som fyraåring. OM jag hade haft det tankesätt du utmålar att jag har hade jag aldrig kommit från då till nu med honom. Så nu yrar u i nattmössan baserat på uttalanden i specifik sak som ger en snedvriden bild.

Eller är det bara jag som feltolkar det du egentligen skriver?

Ja. Eller feltolkar är kanske ett hårt ord, jag tror inte du gör det medvetet, men du har liksom låst in dig för en åsikt som du inte kan/vill (?) släppa och det är därför jag anser det är helt meningslöst du och jag diskuterar för vi pratar om varandra.

Om du är tveksam över Visions hälsa etc så är du jättevälkommen hit när som helst och hälsa på honom förresten =)

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få... 2
Svar
21
· Visningar
4 274
Senast: __sofia__
·
Hästvård Jag undrar om konvalescentvalacken lyckats med något tok under nåt av sina hopp :crazy: Skulle massera idag, vilket jag gör enligt... 2
Svar
25
· Visningar
2 563
Senast: anhe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31