Mm, och det är ju det jag iaf tycker jag gör (och verkar fungera). Han rids på skogsmullenivå, för vi (vi = jag & equiatrikern) konstaterade att hagvila var ingen bra lösning för honom. Utan han mår bättre av att ut och lufta sig med matte på ryggen och då iaf en halvtimme - fyrtio minuter ett par - tre gånger i veckan 'tvingas' gå ordentligt (ordentligt i meningen rakt) i skritt och trav. Skulle kunna göras via tömkörning också men matte är tyvärr INTE speciellt bra på tömkörning
DET är synd! För det är i min mening tömkörningen som kan bygga häsen något otroligt, om man vet vilka muskler som ska byggas för att stärka vad alltså..
Men visst är det ok att du rastar honom, ingen häst ska stå om dte inte bara är tillfälligt nödvändigt, annars är de inget hästliv.
Inte kunskap tror jag ofta? Ta det här med akupunktur.
För amatör jag är akupunktur när man sätter nålar på vissa punkter för att uppnå vissa saker. Det jag vet att det kan vara är t ex för smärtlindring (jag fick nålar på insidan av knäna när de satte in hormonspiral), för avslappning och för spända muskler.
Jag hade dock ingen aning om det där med meridianer och det som diskuterats här.
I meridianerna som är energibanor sitter akupunkturpunkterna, Yinmeridianerna går från jorden och upp genom din kropp (När du står och sträcker dig mot solen) Yangmeridianerna går från solen och ner till jorden genom din kropp.
Det finns massor av meridianer men oftast jobbar vi bara med de 12 grundläggande samt 2 extra alltså 14 meridianer med punkter som är kopplade till allt i kroppen och knoppen.
Men menar du att du NU skulle fundera om hasen är enda orsaken,
Japp, det låter i mina öron som om han har minst ett par orsaker (Fysiska) till. (Vilda spek)
Jag måste köpa en bok med latinska namn på muskler, rena grekiskan vet du
Tycker jag! Det är mkt intressant!!
Lite mer tänka högt.. om man börjar (över)analysera saker så kan man ju börja undra i stil med 'Ja, jag tycker ju hästen dricker lite lite, samtidigt har den ju alltid gjort det, aldrig varit uttorkad eller haft problem, men jag tycker ju ändå det är lite lite och kanske är det något med njurmeridianen?' typ. Och var ska man tycka att 'ja, det borde man nog kolla upp!' och var ska man tycka att 'han har druckit sådär hela livet, det har inte blivit värre/sämre av någonting och ger ju inga problem så låt det vara'?
Vissa individer dricker mer, andra mindre, men det är ju så att vatten är källan till liv och utan vatten så stannar flödet i kroppen, vi dricker för lite allihop.
Man kan göra ett test på en person som druckit som vanligt (Inte vatten de tre senaste dagarna i sin rena form) Och då är underbalansen rejält hög i vissa element, efter ett glas vatten kommer flödet igång igen och det börjar "bubbla" (Ingen som läser detta va?
) och rinna i meridianerna (Ja man kan känna det) och efter en stund och ytterligare lite vatten så kan det kännas balanserat i elementen. Så viktigt är vatten!
Jag kommer på mig själv att inte dricka vatten på flera dagar, inte klokt!
Fast jag trodde ju 'min' equiatriker var det. Hon har utbildning (till equiatriker), hon har den praktiska erfarenheten och det tog som sagt ett bra tag innan det ens var tal om några nålar på Visionpision. Dvs det var inget att det skulle sättas nålar per automatik.
Jag säger inte att det terapeuterna gör inte blir bra eller i alla fall bättre, jag säger att många är det som inte tar med hela filosofin med elementen och inte lär sig systemet utantill, det är SÅ finurligt när man kan det!
Men jäkligt krångligt och jobbigt att lära sig det. Så, många tar till sig att man kan sätta nålar i de och de punkterna för då händer det och det....men att "om du sätter en nål i Tjocktarm 4 får du bort hela beteendestörningen för att i tjocktarmen ligger de traumatiska jobbiga tankarna och det som gör att vi tänker trögt och eftersom tj4 är kopplat till Facia Lata så har du ju problem med knäna och det är ju det som gör dig på så dåligt humör och ger dig sådana
skuldkänslor eftersom du inte kan jobba och tjäna pengar och betala räkningar och höfterna som är så kopplade till detsamma, för visst har du en tid bokad hos doktorn för en genomgång av höftlederna och för att inte tala om ländryggen som har en koppling, människa du kan ju knappt stå upp i mer än 10 minuter!
eller..bla...bla...------och så vidare..
Poff---sätt en nål och lös resten. (I princip alltså) Detta var ju bara en beskrivning på hur kopplingen kan vara...kan låta överdrivet men då tog jag ändå inte den vildaste beskrivningen som låg och lurade i mitt lilla huvud...
Ang tagit filosofin till sig må jag låta det vara osagt, jag kan inte riktigt svara på dete fetrsom JAG har så taskig koll på filosofin. Det som talar FÖR att hon gjort det iaf delvis?
Det är jag övertygad om, en del måste man ta till sig, och så som du förklarar hur hon jobbar och uttrycker sig verkar du haft tur med att hitta en vettig en.
Jag får fråga henne 'Hörru, det här med meridianer och så, hur fungerar det egentligen??' nästa gång hon är här så får vi se!
Ojdå....då får du bjuda henne på en stoor kopp kaffe...