Rebel:one ny sadelmodell

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Emilio
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 171
  • Visningar Visningar 24 152
Sv: Rebel:one ny sadelmodell

Den är nästan en decimeter längre än min Diddidyna, och den är gränsfall i längd på min islänning iaf. Och han är inte speciellt annorlunda byggd.
De planerar inte i dagsläget att göra en kortare variant.
Eeeeek!! :crazy: HUR lång är sadeln? En diddi är ju inte speciell kort från början?

*knappnappning*

Någon som fått sin provsadel????

JAg fick premeliärt besked v. 13.... Väntar fortfarande......... :mad:
Kunde iallafall hört av sig

Jag kan mäta Rebell-sadeln som vi provrider i och återkommer på tisdag med längden, något mer som du undrar över ang sadeln?...

Vore intressant att få se hur stigläderfästen är fästade i sadeln + hur sadelgjordsstropparna också är fästade :idea:

Inte i dagsläget eftersom längden är en extremt viktig faktor - är sadeln för lång faller den på intresselistan.
Har dock följt projektet med intresse, ska bli kul att se vad det blir av det.

Stigläderfästerna är en lina som sitter i en vinch fram så att man kan höja/sänka stigläderna samt att du kan flytta stigläderna framåt och bakåt efter vad du själv vill ha dom, baktill är linan fäst i låset till sätet. Linan är väldigt enkel att byta själv om man vill.
Sadelgjordsstropparna (4 st dressyrstoppar, det finns kortare och längre stoppar om man vill) sitter i främre fästet för sätet.

Jag kan mäta Rebell-sadeln som vi provrider i och återkommer på tisdag med längden, något mer som du undrar över ang sadeln?...

Bladen som ligger an på ryggen är 51 cm på det längsta stället, ungefär som en westersadel, bentsadel, hectorsadel osv

Jag skulle tro att nästan alla islandsägare(och många ponnyägare också) kan glömma denna tyvärr.

Och arabägarna, och väldigt många fler som ändå har hästar över ponnymåttet. Trist..

Jag har tre (arab maxad D, arab 155 cm och fbl 157 cm) - ingen av dem är ens i närheten av att kunna ha den (LäderBjörn skrev ju att den är 51 cm sedan med i tråden)

Likadant här :(

Lipizzanare 156 cm, Tinker-halvblodskorsningen, 158 cm, och New Forest 141 cm är alla uteslutna.

Däremot kommer fjordingen, 136 cm hög och drar 145 cm i täcke, kunna ha en sådan :angel:
Fast ägaren som är 84 år lär aldrig skaffa en sådan dyr sadel :angel:

Och arabägarna, och väldigt många fler som ändå har hästar över ponnymåttet. Trist..

Jag har tre (arab maxad D, arab 155 cm och fbl 157 cm) - ingen av dem är ens i närheten av att kunna ha den (LäderBjörn skrev ju att den är 51 cm sedan med i tråden)

Vänta med att kassera sadeln tills du har provat den på dina hästar...

Likadant här :(

Lipizzanare 156 cm, Tinker-halvblodskorsningen, 158 cm, och New Forest 141 cm är alla uteslutna.

Däremot kommer fjordingen, 136 cm hög och drar 145 cm i täcke, kunna ha en sådan :angel:
Fast ägaren som är 84 år lär aldrig skaffa en sådan dyr sadel :angel:

Se kommentaren på det förra inlägget.

Vänta med att kassera sadeln tills du har provat den på dina hästar...

Och varför skulle jag prova? Alltså no offence men INGEN av dem kan övht ha en så lång sadel. Och även om trycket födelas över en mindre yta, så man inte får tryck för långt bak, så är den utesluten på arabstoet, hon är för överbyggd, för långa sadlar puttas fram. På valacken och fblstoet skulle det kanske/antagligen gå, men rent estetiskt se skit ut.

Och då kan jag lika gärna ha t ex FreeForm Bomlös, finns då ingen anledning att byta 'ner' sig till en bladsadel, som är dyyr, och även den inte gdk för tävling.

Men jag har svårt att se hur den INTE ska fördela ut trycket i hela bossornas längd, och då är det liksom tvärklippt och ingen ide ens prova?

Så du får gärna motivera hur du menar?

Jag måste hålla med dig. Det är faktiskt i dagsläget nästan inte någon ide att prova... Sadel ÄR lång, även på vår kallblodstravare som inte är ofattbart kort var den väl lång. Islandshästen vi provade på kunde vi inte ens provrida då den passade så illa...
Den är lång och rak vilket inte funkar på små överbyggda, svankiga och korta ryggar.
Jag hoppas verkligen att de kommer med en kortare snart!

Och varför skulle jag prova? Alltså no offence men INGEN av dem kan övht ha en så lång sadel. Och även om trycket födelas över en mindre yta, så man inte får tryck för långt bak, så är den utesluten på arabstoet, hon är för överbyggd, för långa sadlar puttas fram. På valacken och fblstoet skulle det kanske/antagligen gå, men rent estetiskt se skit ut.

Och då kan jag lika gärna ha t ex FreeForm Bomlös, finns då ingen anledning att byta 'ner' sig till en bladsadel, som är dyyr, och även den inte gdk för tävling.

Men jag har svårt att se hur den INTE ska fördela ut trycket i hela bossornas längd, och då är det liksom tvärklippt och ingen ide ens prova?

Så du får gärna motivera hur du menar?

Nu har jag har inte sett dina hästar, om hästen är överbyggd så har du rätt i att det inte är någon ide att prova.
Och det jag menade att man ska inte vara rädd för att prova något nytt ibland kan man hitta något bättre...

Nu har jag har inte sett dina hästar, om hästen är överbyggd så har du rätt i att det inte är någon ide att prova.
Och det jag menade att man ska inte vara rädd för att prova något nytt ibland kan man hitta något bättre...

Fast alltså, hur perfekt sadeln än skulle vara i allt annat, så den är och förblir åt helsike för lång. Dvs den kommer inte fungera på någon av mina hästar.

Valacken är inte överbyggd, lång, hög och bred manke, och kort, bred och rak rygg (som blir snudd på konkav under arbete). 30 - 33 cm sadelläge.

Ena stoet är ordentligt överbyggd, och lite mer svängd rygg. Rejäl manke, bred som ett soffbord dessutom. Bogbladen 'långt bak'. Något längre sadelläge än valacken (inte mätt, men inte över 40 cm).

Andra stoet är inte heller överbyggd, ordentlig manke, ganska bred men inte extremt, och även hon kort sadelläge, kring 35 cm.

Det är liksom INGEN ide att ens lägga på något som är 50 cm på dem, för det är och förblir för långt hur bra det än skulle ligga ' i övrigt'.

Så, även om Rebelsadeln på säg en hel massa andra sätt skulle vara superduperbra, så ingen av mina hästar kan ha den, helt enkelt för att den är för lång. Och det behöver jag ju inte ens prova för att veta.

Och tyvärr gäller det måååånga andra hästägare med, jag är förvånad att ingen nichat in sig på att göra en koort bomsadel/bladsadel/annat än bomlöst, för det finns ett enormt sug efter det, speciellt om det finns plats för manke med (dvs ta kål på det att runda, breda hästar ser ut som tunnor utan minsta manke)

Ojojoj ..

Hur många av Sveriges hästar kan Rebelsadeln passa på ,
är vi nere kring 10 % eller ?

Blir mer och mer komplicerat det här tycker jag *ler*

M.v.h

Finns troligen massvis med hästar den kommer att passa på.

Inga sadlar passar alla hästar (vissa bomlösa passar förstås en stor del) och det är kanske dumt att försöka tillgodose allas behov. Bättre då att det finns många aktörer som kan tillgodose olika behov. Eller att aktörerna har flera modeller.

Ojojoj ..

Hur många av Sveriges hästar kan Rebelsadeln passa på ,
är vi nere kring 10 % eller ?

Blir mer och mer komplicerat det här tycker jag *ler*

M.v.h

Nu kan jag inte uttala mig annat än om längden, och den passar troligen väldigt många av Sveriges hästar. T ex de flesta normala halvblod på över 165..

MEN, det jag finner lite intressant är - var finns största intresset för rebel: one sadeln? Jag skulle gissa att störst teoretiskt intresse har man faktiskt hos de som har raser där den kommer riskera att bli/vara alldeles för lång. Tyvärr.

Men de flesta vbl, hbl osv, spec de med lite storlek på, kommer troligen kunna ha sadel utan problem, den är ju 'standardlång' jmf med många vanliga sadelmodeller i 17".

Däremot, marknaden för de där korta sadlarna, den är större än man tror. Samtidigt så fyller ingen den direkt, vilket antagligen är pga två saker - dels är det inte helt lätt göra en tillräckligt kort, och dels antagligen för att många vill ha/behöver den där kooorta sadeln, men i 17", och där är nog en väldigt trixig nöt att knäcka.

Men nog kommer det finnas hästar där rebelsadeln längdmässigt passar perfekt. Men blir lite fundersam hur de tänkt, då det största teoretiska intresset tycks vara frånd en grupp hästägare som INTE äger de där 80% av hästarna som troligen kan ha den..

Fast alltså, hur perfekt sadeln än skulle vara i allt annat, så den är och förblir åt helsike för lång. Dvs den kommer inte fungera på någon av mina hästar.

Valacken är inte överbyggd, lång, hög och bred manke, och kort, bred och rak rygg (som blir snudd på konkav under arbete). 30 - 33 cm sadelläge.

Ena stoet är ordentligt överbyggd, och lite mer svängd rygg. Rejäl manke, bred som ett soffbord dessutom. Bogbladen 'långt bak'. Något längre sadelläge än valacken (inte mätt, men inte över 40 cm).

Andra stoet är inte heller överbyggd, ordentlig manke, ganska bred men inte extremt, och även hon kort sadelläge, kring 35 cm.

Det är liksom INGEN ide att ens lägga på något som är 50 cm på dem, för det är och förblir för långt hur bra det än skulle ligga ' i övrigt'.

Så, även om Rebelsadeln på säg en hel massa andra sätt skulle vara superduperbra, så ingen av mina hästar kan ha den, helt enkelt för att den är för lång. Och det behöver jag ju inte ens prova för att veta.

Och tyvärr gäller det måååånga andra hästägare med, jag är förvånad att ingen nichat in sig på att göra en koort bomsadel/bladsadel/annat än bomlöst, för det finns ett enormt sug efter det, speciellt om det finns plats för manke med (dvs ta kål på det att runda, breda hästar ser ut som tunnor utan minsta manke)

Vad jag har hört från Linear så planerar man en kortare version av Rebell till tex ponnyer, arabhästar, överbygda bak osv men att det ligger ett par år framåt i tiden.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
718
Senast: cowgirl81
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 773
Skola & Jobb Gammal användare, nytt nick pga ämnet. Jag har ett myndigt barn som haft det bitvis kämpigt hela tonåren. Många händelser av olika... 2
Svar
38
· Visningar
1 672
Senast: Rosett
·
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag... 2
Svar
22
· Visningar
3 299
Senast: Claraclara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31