Fast alltså, hur perfekt sadeln än skulle vara i allt annat, så den är och förblir åt helsike för lång. Dvs den kommer inte fungera på någon av mina hästar.
Valacken är inte överbyggd, lång, hög och bred manke, och kort, bred och rak rygg (som blir snudd på konkav under arbete). 30 - 33 cm sadelläge.
Ena stoet är ordentligt överbyggd, och lite mer svängd rygg. Rejäl manke, bred som ett soffbord dessutom. Bogbladen 'långt bak'. Något längre sadelläge än valacken (inte mätt, men inte över 40 cm).
Andra stoet är inte heller överbyggd, ordentlig manke, ganska bred men inte extremt, och även hon kort sadelläge, kring 35 cm.
Det är liksom INGEN ide att ens lägga på något som är 50 cm på dem, för det är och förblir för långt hur bra det än skulle ligga ' i övrigt'.
Så, även om Rebelsadeln på säg en hel massa andra sätt skulle vara superduperbra, så ingen av mina hästar kan ha den, helt enkelt för att den är för lång. Och det behöver jag ju inte ens prova för att veta.
Och tyvärr gäller det måååånga andra hästägare med, jag är förvånad att ingen nichat in sig på att göra en koort bomsadel/bladsadel/annat än bomlöst, för det finns ett enormt sug efter det, speciellt om det finns plats för manke med (dvs ta kål på det att runda, breda hästar ser ut som tunnor utan minsta manke)