Rebel:one ny sadelmodell

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Emilio
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 171
  • Visningar Visningar 24 152
Sv: Rebel:one ny sadelmodell

Någon som hört något nytt om Linear? Nån mer som testat sadeln eller vet om den går att köpa?

I senaste numret av Häst & Ryttare ska det vara en halvsidesannons på Linears sadel.. Nån som sett den?

Knapplån

Någon provryttare som hört av företaget ännu? Eller ännu hellre faktiskt fått hem en sadel att prova? :confused:
Min sadel skulle komma vecka 12, nu är det vecka 18... Förseningarna börjar bli för stora nu - vilket tyvärr inte inger något större förtroende...:mad:

Jag som var så glad över att blivit utvald och att jag skulle få prova en sadel som lät så spännande! Jag har ju skjutit upp planerna på en ny sadel allt längre eftersom jag först ville prova den här, men nu får jag snart börja leta efter något annat.

Knapplån

Någon provryttare som hört av företaget ännu? Eller ännu hellre faktiskt fått hem en sadel att prova? :confused:
Min sadel skulle komma vecka 12, nu är det vecka 18... Förseningarna börjar bli för stora nu - vilket tyvärr inte inger något större förtroende...:mad:

Jag som var så glad över att blivit utvald och att jag skulle få prova en sadel som lät så spännande! Jag har ju skjutit upp planerna på en ny sadel allt längre eftersom jag först ville prova den här, men nu får jag snart börja leta efter något annat.

Jag har inte iheller hört någonting ang sadeln. Fruktansvärt dåligt skött utav Linear. Dom kan faktiskt stoppa upp den någonstans där solen aldrig lyser & jag kommer inte att rekomendera dom överhuvudtaget.
Blir sadeln sen så det minsta dom kan göra är att höra av sig till oss testrytare & inte bara skita i det. Det är otroligt dålig reklam. :mad:

knapplån!

förlåt men det var det roligaste utseendet jag nånsin sett på en sadel:rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

Knapplån

Om det är någon tröst...
så har vi fått hem rätt stoppning till sadeln så nu syr jag så fort jag hinner för att kunna leverera till Linear som då kommer att skicka ut sadlarna och när det sker får du fråga dom om, jag bara blev haffad för att tillverka paddarna och säterna...

Om du menar mig så har jag reggat mig enbart för Linears skull, eftersom jag äger aktier i bolaget (dock mkt få i dagsläget). Beroende på hur sadeln mottas på marknaden kan det vara värt att gå in tyngre i bolaget och därför är det viktigt att få in de första intrycken från de som köper sadeln och de som funderar på att köpa den. Det är alltså för att få information om hur det går som jag skriver mkt i den här tråden. Då är det bra att uppdatera tråden med det senaste så att man också får in den senaste informationen om hur det går från de som läser den. Sen är det klart att man har lite förhoppningar om bolaget och att det antagligen lett till att vissa inlägg varit positiva om sadeln, men får väl försöka vara neutralare framöver i så fall.

Och det här forumet är ju dedikerat till att hålla sig informerad om hästutrustning.

Senast ändrad av en moderator:

Om du menar mig så har jag reggat mig enbart för Linears skull, eftersom jag äger aktier i bolaget (dock mkt få i dagsläget). Beroende på hur sadeln mottas på marknaden kan det vara värt att gå in tyngre i bolaget och därför är det viktigt att få in de första intrycken från de som köper sadeln och de som funderar på att köpa den. Det är alltså för att få information om hur det går som jag skriver mkt i den här tråden. Då är det bra att uppdatera tråden med det senaste så att man också får in den senaste informationen om hur det går från de som läser den. Sen är det klart att man har lite förhoppningar om bolaget och att det antagligen lett till att vissa inlägg varit positiva om sadeln, men får väl försöka vara neutralare framöver i så fall.

Och det här forumet är ju dedikerat till att hålla sig informerad om hästutrustning.

Då har dm hårt arbete framför sig.
Med tanke på hur dåligt skött det är hitentills, så kommer det bli svårt att övertyga hästägare att köpa en sadel för 15,000 som det har varit väldigt mycker reklam för, men inga produkter.
Även när vi provryttare får sadeln så är den ändå inte färdig. Vi skall utvädera den & ev. kommer det ske fler ändringar innan den är färdlig för marknaden.

Varför börja sälja sadeln innan provryttarna har fått den?? Hela konceptet är fruktansvärt bakvänt.
Reklam först, sen sadel till försäljning & sen utvädering?

Dom borde provat den först, sedan reklam & försäljning.
Jag tror det kommer att floppa, dom har fått på tok för dåligt rykte. Visst det hade varit extremt roligt OM den slår igenom är så bra som det sägs.

Men just nu.... Nejtack..!! Övertyga mig först..

Hmm.. Mitt förra inlägg var svar på ett inlägg som blev borttaget verkar det som..

Spirit, ja det stämmer att företaget har många svårigheter att ta itu med. Som aktieägare ble vman rätt sur när man såg att de bränt mycket pengar på reklam utan att ha produkten färdig, väldigt klantigt. De verkar dock ha samlat på sig lite återförsäljare och sådär nu så loppet är inte helt kört känns det som. Fast vem vet kanske blir ännu mer strul med produktionen..

Senast ändrad av en moderator:

Det är några provryttare med olika hästraser som har ridit i sadeln sedan i höstas och det har skett förändringar under den tiden, nu är sadeln i produktion och nästa vecka har jag paddar och lädersäten färdiga.

Det är några provryttare med olika hästraser som har ridit i sadeln sedan i höstas och det har skett förändringar under den tiden, nu är sadeln i produktion och nästa vecka har jag paddar och lädersäten färdiga.

Vi andra som är uttagna men inte fått vår sadel? Vad händer med oss?
Är vi "borträknade" från listan? :confused:

Det hade varit önskvärt att få bättre information från Linear om vad som är tänkt & planerat. Om dom skippar oss så får dom gärna säga ifrån så man kan sluta vänta på "sin" test sadel & bli irriterad..

Verkar vara svårt för vissa att förstå att allt inte alltid löper så spikrakt frammåt , de fick inte in alla de pengar de ville ha i förra årets emission, de fick alltså driva projektet vidare med mindre pengar och därmed blev det förseningar.

Att göra reklam först är så man gör med nya produkter, se t.ex Gillettes nya rakhyvel Fusion.

Linear har inga 10 tals miljoner att ösa ut , de håller sig nätt och jämt "flytande" om jag förstår saken rätt.

Så det är bara för intresserade att ta det som det är och vänta och se

m.v.h

Alla dessa ryttare turas om att rida i en av dom 3 eller 4 sadlar som finns, dom som rider har islandshäst, svenskt halvblod, quarter, nordsvensk, PRE och några ponnyer i stallet.
Det vi har sett är att än så länge så ligger sadeln bäst på runda, breda, korta, överbyggda hästar.

HUr kan en sadel med den längden övht ligga bra på korta ryggar, den lär ju ligga långt bakom sista revbenet då??

Det där ska man ta med en nypa salt, ungefär som med tre fingrar mellan framvalv och manke.
Om du sitter bakom sista revbenet så... fast då kanske hästen inte är lämplig till ridning:D
Med bladsadlar har du en större anläggningsyta på ryggen och det spelar en mindre roll. Titta på westernhästar och islandshästar tex.

Det där ska man ta med en nypa salt, ungefär som med tre fingrar mellan framvalv och manke.
Om du sitter bakom sista revbenet så... fast då kanske hästen inte är lämplig till ridning:D
Med bladsadlar har du en större anläggningsyta på ryggen och det spelar en mindre roll. Titta på westernhästar och islandshästar tex.

Exakt samma regler gäller för islandshästar och westernhästar. Sen att man inom islandshästridningen har ett tämligen olösligt problem med ryttare som kräver 18" och häst som inte kan ha mer än 16" är en annan femma..

Den enda gång en sadel kan ligga efter femte revbenet är om det inte fördelas något tryck där. T ex så som är faller med vissa bomlösa etc. Men av det som skrivits innan så ska Linears sadel fördela trycket över just hela sadeln, vilket då ofelbart lär ge tryck förlångt bak på en kortryggad häst. Och jag kan heller inte se hur en bladsadel inte skulle fördela ut trycket heller (det är ju liksom en del i grundtanken, precis som med bomsadlar)

Ja, jag skulle verkligen vilja se den islandshäst som Rebel:one ligger bra på. När vi provade hade vi med en islänning med ganska lång rygg för att vara islänning, men den satt så illa att det inte ens blev någon ridning i den.
På vårat kallblod, som visserligen är kort, men bra mycket längre än de flesta islänningar, var den ju gränsfall i längd. Dessutom formligen skar den in i länden, och hon är INTE överbyggd, så hur det ska funka på en överbyggd häst förstår jag inte heller...

Jag tror ändå att det största problemet blir med balanseringen. När vi provade var det sååååå lite som skiljde mellan perfekt balans och total noll balans. Och på de flesta hamnade den i framvikt...

:(

Den stoppningen som fanns i sadlarna fram till förra veckan var dålig, stoppningen var 8 cm tjock men när man satte sig i den så trycktes den ihop till 2 cm vilket inte alls fungerar samt gjorde sadlarna instabila på ryggen, nu är stoppningen utbytt till en som fungerar som den ska.

Att en sadel inte får ligga bakom sista revbenet är ett försäljarpåhitt.
Är sadeln i balans och är tillpassad för hästen så finns inte det problemet.

Att hästens länd INTE är gjord för att bära vikt är en kunskap som redan de gamla grekerna besatt, och inget försäljarpåhitt.

Men folk gör som de vill med sina hästar, jag har inga som helst intentioner att försöka bekämpa okunskap. Utan det är bara hoppas att det går bra - ändå. (För det kan det mycket väl göra)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
718
Senast: cowgirl81
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 773
Skola & Jobb Gammal användare, nytt nick pga ämnet. Jag har ett myndigt barn som haft det bitvis kämpigt hela tonåren. Många händelser av olika... 2
Svar
38
· Visningar
1 672
Senast: Rosett
·
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag... 2
Svar
22
· Visningar
3 302
Senast: Claraclara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31