Recept på glass/sorbet i glassmaskin

tuaphua

Trådstartare
Sambo ska få en glassmaskin i födelsedagspresent. Och jag är nyfiken på om ni här på Buke har några bra recept?
Bombardera mig gärna!
 
Detta receptet från Elle 😍

kux7hp4m7phlfdseg4s.png

Hallonsorbet med lakrits:
(4 portioner)

100 g strösocker (ca 1 dl) 100 g vatten (ca 1 dl) 300 g hallon

60 g äggvita (ca 2 st)

15 g socker (ca 1 msk)

10 krossade lakrits- karameller, typ turkisk peppar

Koka ihop socker och vatten, låt koka tills sockret har lösts upp. Låt kallna. Mosa hallonen och blanda ner dem i socker- lagen. Häll blandningen i en plastburk och frys i 1–11⁄2 timme. Vispa äggvitorna till hårt skum, vänd ner socker och lakritskrosset och blanda ner detta i den halvfrysta sorbeten. Frys igen. Rör om ett par gånger i timmen tills sorbeten har stelnat. Ta ut sorbeten ur frysen en stund innan den ska serveras.

(även saltlakritsglassen hos Jennys matblogg är en dröm, men till den krävs ingen maskin)
 
Detta receptet från Elle 😍

kux7hp4m7phlfdseg4s.png

Hallonsorbet med lakrits:
(4 portioner)

100 g strösocker (ca 1 dl) 100 g vatten (ca 1 dl) 300 g hallon

60 g äggvita (ca 2 st)

15 g socker (ca 1 msk)

10 krossade lakrits- karameller, typ turkisk peppar

Koka ihop socker och vatten, låt koka tills sockret har lösts upp. Låt kallna. Mosa hallonen och blanda ner dem i socker- lagen. Häll blandningen i en plastburk och frys i 1–11⁄2 timme. Vispa äggvitorna till hårt skum, vänd ner socker och lakritskrosset och blanda ner detta i den halvfrysta sorbeten. Frys igen. Rör om ett par gånger i timmen tills sorbeten har stelnat. Ta ut sorbeten ur frysen en stund innan den ska serveras.

(även saltlakritsglassen hos Jennys matblogg är en dröm, men till den krävs ingen maskin)
Tack! Det där är ju kanon iom att han älskar den kombon. :up:
 
Jag har inte receptet i huvudet men min 25 år gamla glassmaskin hade med en liten receptbok och jag brukar följa ett av de recepten. Först kokar man en vaniljsås (mjölk, ägg, vaniljstång, socker) som sen får kallna. När den kallnat så blandar man ner grädde och häller ner det i maskinen. Mot slutet är det supergott att blanda ner hackad Dajm! Man kan också blanda ner bär eller annat gott men bär och sånt får nog blandas ner innan man häller det i maskinen. Detta blir en väldigt mäktig glass!
 

Liknande trådar

Mat Jag har ett fysiskt ansträngande sommarjobb. Utomhus. Det är 1000 grader varmt och vindstilla där jag jobbar. Fullt påklädd i svart för...
Svar
12
· Visningar
1 324
Senast: Sassy
·
Hemmet Mer på temat glass, med inspiration från tråden om glasspriser och vad man kan köra i en glassmaskin. Vi äter mycket glass hemma, och...
2
Svar
22
· Visningar
1 370
Senast: Human
·
Mat Någon som har tips på bra app med olika recept? Vill ha tips om enkla rätter och där man kan göra veckomenyer och inköpslistor...
Svar
9
· Visningar
597
Senast: skogaliten
·
Mat Med födelsedagar i antågande så skulle jag gärna ta emot tips på goda tårtor att baka. Vilken är din favorit att bjuda på och äta? Har...
2
Svar
32
· Visningar
2 139
Senast: Keb71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp