Vilken är din favorittårta & tips på recept?

tuaphua

Trådstartare
Med födelsedagar i antågande så skulle jag gärna ta emot tips på goda tårtor att baka.
Vilken är din favorit att bjuda på och äta? Har du något bra recept?

Kom igen Buke och ge mig inspiration!
 
Med födelsedagar i antågande så skulle jag gärna ta emot tips på goda tårtor att baka.
Vilken är din favorit att bjuda på och äta? Har du något bra recept?

Kom igen Buke och ge mig inspiration!
Gräddtårta med bärfyllning (gärna hallon eller blåbär) och inte för mycket grädde. :heart Ingen choklad eller sockerpasta eller liknande. :D
Jag saknar sånt så sjukt mycket. Tycker alla tårtor är så joxiga och supersöta eller fulla med choklad nuförtiden.
 
Jag köpte denna till min födelsedag, jag gillar inte tårta per se men den här var god! Bytte marsipan mot sockerpasta så den blev lite kladdig, men ändå inte för sliskig!

Har inget recept men ingredienser i alla fall:
Sockerkaka, chokladmousse, päronmousse med päronkompott, marsipan, päronglaze och chokladdekor 🍐

29AD6B39-35EB-4C84-89B0-B0AAC99E1D88.jpeg
 
Jag brukar göra en pavlova. Ovanpå har jag vispgrädde blandat med gräddfil, ungefär lika mycket, det blir lite syrligt och godare än bara vispad grädde. Ovanpå har jag ofta blåbär och krossad choklad men man tar det man själv tycker bäst om.
 
Cheesecake, någon variant med lime i och passionsfruktsspegel (eller hallonspegel, beroende på hur passionsfrukterna ser ut i affären) ovanpå, tänker jag mig till påsk när jag fyller år. Cheesecake är min "go-to" lösning när jag vill bjuda på någon snygg tårta, så enkelt och tjusigt!

Annars gjorde jag denna i sommras:
Rice Krispies-tårta
https://www.ica.se/recept/?recipeid=723508 och kan Varmt rekommendera, sååå gott! Var dock svårt att tillaga botten i en hel bit, blev massa småbitar , men det blev bra vid montering ändå.
 
Påsktårta med mandelbottnar - är fö mycket förtjust i just mandelbottnar. Lemon curd, vispad grädde och färsk frukt, med lite hyvlad (gärna mörk) choklad och liknande är lätt och gott och inte så sött.

Påsktårta har också mandelbottnar och smörkräm och choklad under ett marsipantäcke som prinsesstårtor.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Till påsk blir det en tårta som heter Storasysters special, en tjock mjuk mandelbotten med kolakräm och vispgrädde.
Min största favorit är nog fransk chokladtårta.
Pinocchiotårta är också en favorit, med jordgubbar, hallon, blåbär eller lemoncurd.
 
Jag har ett recept (hojta så gräver jag fram det) med sockerkaksbotten, maräng och röda vinbär. Gör den i långpanna, väldigt smidigt. Gulorna används i sockerkakan och vitorna till marängen, så inga rester heller. Tack vare vinbären blir det inte för sött utan perfekt balanserat.
 
Om det ska bakas själv så säger jag marängbotten, glass med krossad choklad, lätt vispad grädde och olika bär och frukt.

Ska det köpas så är jag väldigt förtjust i kombon med chokladbotten, chokladmousse och passionsmousse på toppen.
 
Bakas och bakas... men en av favoriterna är marängtårta med hallongrädde. Just för att den är enkel och kan svängas ihop utanför staketet på ridbanan om nån trillar av under pågående ridpass, i princip. ;)

- 2 färdiga marängbottnar
- vispgrädde
- hallon

Vispa grädden. Rör i hallonen (de får gärna gå sönder = rosa grädde) lägg hallongrädden på en marängbotten. Lägg på en till marängbotten. Mer hallongrädde ovanpå. Ät.

---------------------
Annars på temat enkel tårta jag minns från förskolan för 35 år sedan (yep, på 80talet åt vi tårta när kidsen fyllde år):

- sockerkaka i långpanna
- bananer
(- marsankräm för den ambitiöse)
- vispgrädde
- vanligt färgglatt strössel

Baka sockerkaka i långpanna. Mosa bananer (blanda med marsan om du är ambitiös). Lägg banan på kakan. Söta grädden. Vispa grädde rätt löst (vi ska inte spritsa och ha oss här). Lägg grädden över den banantäckta kakan. Strössla srtösslet. Skär i rutor. Servera ditt inre glada barn.*

------------------------
Annars är jag mer lagd åt tårtor som tar en 3-4 dagar att baka, toppad med formgjutna chokladlöv från jubilarens hemorts stadspark o sådär. Men är så less på allt fuss n' muss och har gått i total regress med halvfabrikat.
Simplify, man..! ✌️

* grät en skvätt av rördhet när den lokala 2ndHand butiken hade just en sån litet tårta som en söt liten tantaluring bakat. åt med andakt och köpte några gamla serietidningar.
 
Innan jag blev vegan var det Williamstårta eller marängtårta.

De senaste 5 åren har jag nog inte ätit någon tårta. Känns så jobbigt att baka själv (jag är inte så värsta bra på att baka) och jag fikar typ aldrig ute.
 

Liknande trådar

Mat I december ska jag ha två kalas på samma helg, och ska bjuda på tårta. För att göra det hela så ekonomiskt som möjligt tänker jag göra...
2
Svar
26
· Visningar
1 211
Mat Tar gärna emot era bästa tips på enkel och god bjudmat för ett sällskap på 4-6 personer. Det behöver antingen vara vegetariskt eller...
2
Svar
23
· Visningar
923
Senast: Milosari
·
Mat Eftersom priset på bröd är helt galet och många av oss kämpar för att hålla hushållskassan i schack, så tänkte jag att vi kanske kunde...
9 10 11
Svar
200
· Visningar
6 245
Tjatter Tänkte att vi kunde ha en tråd där vi diskuterar vilka kalendrar vi är nöjda med, vilka vi är mindre nöjda med, vilka vi kommer att köpa...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 821
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp