Mattapp med enkla rätter?

Tassa

Trådstartare
Någon som har tips på bra app med olika recept? Vill ha tips om enkla rätter och där man kan göra veckomenyer och inköpslistor.

Laddade ner arlas mat app och den var bra, men många recept där man ska ha hejdlöst mycket ingredienser...

Jag vill ha den för att underlätta vardagen, få tips och idéer på mat och enkelt kunna göra en veckoplanering. Vad använder ni?
 
Jag låter kanske lite tråkig nu, men tycker nog ändå att det väldigt bra att ha några ordentliga grundkokböcker (pappersböcker), för att sedan komplettera med Webb-recept och eventuellt appar.

I sådana standardböcker som Vår Kokbok och Rutiga Kokboken (inklusive deras vego-versioner) , så finns många recept av väldigt olika slag, men också planeringsförslag (veckomatsedlar med olika inriktning), och väldigt mycket information om hur man förbereder, hanterar och förvarar råvaror, tabeller över vilka saker som passar med varandra, förslag på vad ett skafferi bör innehålla m.m.

Internet och eventuella appar är säkert bra för att hjälpa till i stunden, men kan också vara begränsande, de flesta jag sett till har ett tydligt fokus på endera någon specifik typ av mat, eller på att t.ex. "laga billigt" eller "laga snabbt".
 
Jag låter kanske lite tråkig nu, men tycker nog ändå att det väldigt bra att ha några ordentliga grundkokböcker (pappersböcker), för att sedan komplettera med Webb-recept och eventuellt appar.

I sådana standardböcker som Vår Kokbok och Rutiga Kokboken (inklusive deras vego-versioner) , så finns många recept av väldigt olika slag, men också planeringsförslag (veckomatsedlar med olika inriktning), och väldigt mycket information om hur man förbereder, hanterar och förvarar råvaror, tabeller över vilka saker som passar med varandra, förslag på vad ett skafferi bör innehålla m.m.

Internet och eventuella appar är säkert bra för att hjälpa till i stunden, men kan också vara begränsande, de flesta jag sett till har ett tydligt fokus på endera någon specifik typ av mat, eller på att t.ex. "laga billigt" eller "laga snabbt".
Ja jag håller med egentligen. Jag har massvis med kokböcker med olika teman 😅.

Men jag har svårt att planera ändå och vill slippa tänka ungefär. Hade matkasse ett tag, men det är lite svårt i vår familj då alla gillar så olika mat och där jag handlade kunde man inte välja bort vissa saker som mjölk och gluten, så vi fick massa råvaror som inte gick åt.
 
Ja jag håller med egentligen. Jag har massvis med kokböcker med olika teman 😅.

Men jag har svårt att planera ändå och vill slippa tänka ungefär. Hade matkasse ett tag, men det är lite svårt i vår familj då alla gillar så olika mat och där jag handlade kunde man inte välja bort vissa saker som mjölk och gluten, så vi fick massa råvaror som inte gick åt.
Då hade jag nog hellre samlat ihop ett litet förråd av vardagsrecept som jag vet funkar bra. Och sedan vevat runt dem (antingen i turordning eller efter schema) som grund.

Hindrar inte att du kan du stoppa in annat när du har lust eller inspiration för det (eller planerat, typ alltid tomt för ett nytt recept på tisdagar). Men du får stabilitet och trygghet i att det finns en välfungerande grund att falla tillbaka på som inte kräver något omfattande tänkande när du inte är upplagd för det.
 
Då hade jag nog hellre samlat ihop ett litet förråd av vardagsrecept som jag vet funkar bra. Och sedan vevat runt dem (antingen i turordning eller efter schema) som grund.

Hindrar inte att du kan du stoppa in annat när du har lust eller inspiration för det (eller planerat, typ alltid tomt för ett nytt recept på tisdagar). Men du får stabilitet och trygghet i att det finns en välfungerande grund att falla tillbaka på som inte kräver något omfattande tänkande när du inte är upplagd för det.
Ja det var en bra ide 👍.
Gillar egentligen att kolla i mina kokböcker, men sen blir det inte mer än att jag kollar. Får lägga lite energi på att se ut ett antal och sedan utöka.
 
När barnen var små (3 st) och vi jobbade, samt hade en drös med fritidsaktiviteter, så gjorde vi ungefär som @MiaMia skriver:

Vi hade en "bukett" med recept som fungerade i vardagslag, och gjorde veckomatsedlar med säsongsmässiga anpassningar med hjälp av recepten. Inspiration till nya rätter att ta in "veckans mat" kom via allt möjligt, som kokböcker, matlagningsprogram eller webben.

När vi hållit på en tid med matsedlarna, så kunde vi dessutom återanvända veckomatsedlarna!

Jag skrev alltså ner veckomatsedlarna, och kopplade dessutom dom till inköpslistor...Jag (och den/de i familjen som hjälpte till) skrev helt enkelt upp viktiga huvudingredienser och tillbehör i veckomatsedlarna.

När systemet var "på rull", så tog det kanske en timme att skapa veckans matsedel inklusive inköpslista varje vecka, men ack så mycket tid som inte gick åt under vardagarna på att fundera över vad som skulle ätas och lagas, och om alla grejer fanns hemma...

Det här möjliggjorde också sådant som "seriematlagning" (t.ex. jättestor gryta som kunde ge både matlådor och praktiska frysta rätter att ta fram vid tidsbrist), att barnen kunde få och fixa maten någon dag var i veckan när de blivit tillräckligt stora, och framförallt, minskad stress i vardagen.

Vi körde såhär i sex-åtta år. Sedan hade barnen blivit så stora så att delar av "måltidsordningen" förföll mer och mer - fler och fler dagar när folk helt enkelt inte var hemma.

Det fungerade väldigt bra för vår familj, och de ätande personerna kunde anpassa maten till personliga preferenser.
 

Liknande trådar

Mat Eftersom priset på bröd är helt galet och många av oss kämpar för att hålla hushållskassan i schack, så tänkte jag att vi kanske kunde...
9 10 11
Svar
200
· Visningar
6 172
Senast: CaisaCax
·
IT & mobiler Jag har Youtube premium och har en del låtar nedladdade så att man kan lyssna offline. Ibland krånglar det, men det brukar lösa sig...
Svar
1
· Visningar
220
Senast: Enya
·
  • Artikel
Dagbok Jag har kontakt med arbetsterapeut på habiliteringen och vi har börjat nysta i hur jag skulle kunna få en bättre fungerande vardag. Så...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 912
Senast: Wille
·
Mat Har emellanåt svårt för att äta kött och vill äta mer vegetariskt. Har varit vegetarian periodvis sedan jag var barn. Jag har rätt bra...
2
Svar
34
· Visningar
2 141

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp