Vilken är din favorittårta & tips på recept?

Som barn krävde jag trifle varje födelsedag, en riktig utmaning för min stackars mor att få tag på jello en period när det inte fanns i Sverige.
 
Jag gillar att baka en rejäl bärtårta. En sockerkaksbotten med 1/2 potatismjøl i. Delar den två ggr så det blir plats før två lager fyllning. Ett lager med hallon och blåbär och grädde och ett med hemmagjord vaniljsås, eller äppelmos eller bär i andra lagret också. Jag häller på ordentligt med saft så att tårtan inte blir torr och så får den stå till dagen efter. Då vispar jag ihop en chokladsmørkräm med lite apelsinmarmelad i och smetar på tårtan. Sen varierar det lite vad jag dekorerar med. Någon gång har jag haft annanasringar och lagt kørsbär i mitten, det blev fint.
 
Daimtårta.

Köp en eller två maräng-bottnar
Hacka daim, ju mer ju bättre
Vispa grädde och blanda sedan i den hackade daimen.
Sleva på och bred ut över marängbotten. Gör två lager om man vill. Daim-grädde i mitten och toppen och runt då.
Skiva några jordgubbar och lägg på toppen

Klart! 👌
 
Tack för alla tips! Jag ska göra något annat än sommartårtan nästa gång. Men jag tror jag kör på den till helgen iaf. Den är ju enkel att göra, jag har lite ont om tid/ork och de flesta gillar den. Dessutom tror jag inte de som ska vara med nu har ätit den. Kul att ett av namnen för den stämmer överens med födelsedagsmänniskans namn också.:laugh:
 

Liknande trådar

Mat I december ska jag ha två kalas på samma helg, och ska bjuda på tårta. För att göra det hela så ekonomiskt som möjligt tänker jag göra...
2
Svar
26
· Visningar
1 211
Mat Tar gärna emot era bästa tips på enkel och god bjudmat för ett sällskap på 4-6 personer. Det behöver antingen vara vegetariskt eller...
2
Svar
23
· Visningar
923
Senast: Milosari
·
Mat Eftersom priset på bröd är helt galet och många av oss kämpar för att hålla hushållskassan i schack, så tänkte jag att vi kanske kunde...
9 10 11
Svar
200
· Visningar
6 245
Tjatter Tänkte att vi kunde ha en tråd där vi diskuterar vilka kalendrar vi är nöjda med, vilka vi är mindre nöjda med, vilka vi kommer att köpa...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 821
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp