Vilken glassmaskin ska jag köpa?

Voeux

Trådstartare
Mer på temat glass, med inspiration från tråden om glasspriser och vad man kan köra i en glassmaskin. Vi äter mycket glass hemma, och med två små lär det inte bli mindre de kommande 20 åren. Maken är en finsmakare så önskan finns att göra godare glass och för egen del och för barnens skull gillar jag idén att kunna göra glass med mindre socker, äkta råvaror mm.

Men, detta var ju en djungel… finns de för 500 och 5000. Vilken ska man köpa?
 
Köp en som har ett löstagbart frysblock och inte en som har det inbyggt. Dels tar det mindre plats i frysen och dels kan msn köpa extra och göra mer än en sats glass samma dag. Jag kan inte tipsa om nån modell. Min är 30 år gammal. Men det går fortfarande att köpa frysblock till den!
 
Den grundläggande skillnaden är väl att vissa maskiner har en bottenplatta man får lägga i frysen mellan användningarna, och att andra maskiner kyler själva.

Jag är uppvuxen med en klassisk glassmaskin med platta som ska kylas, och köpte för några år sedan en av den andra typen (det heter något men jag minns inte vad). Jag tycker det är smidigt att inte behöva förbereda dagen innan med att stoppa in något i frysen, och att man kan köra flera omgångar glass eftet varandra. Nackdelen är att den är tung o h rätt stor.

Jag har en wilfa c-15 som jag är väldigt nöjd med, kostade runt 2000 kr.
 
Har man råd och plats och kommer göra mycket glass är det att föredra en sån som kyler själv. Behöver mindre förberedelser, man kan göra flera smaker samma dag osv. Vi har dock en mindre och billigare variant där man ställer skålen i frysen för att få den kall. Den bor i frysen mellan gångerna så då är den liksom alltid fryst, men vi kan bara göra en smak per dag. Men vi gör ändå inte så mycket glass och så ofta.
 
Den viktiga skillnaden för mig är det led som snäppar upp priset det första hacket - men som är värt det - att det är en inbyggd kompressor som fryser glassen i maskinen när den dras igång. Det gör det lättare att spontandra igång en glassats och det går också att köra flera omgångar efter varandra. Jag har tidigare haft en billigare (med kärl som skulle frysas separat först) och tycker resultatet har blivit bättre/jämnare fryst med direktfrysning. Samt att den används oftare. :)

De modellerna med inbyggd direktfrysning ligger nog på 2000 spänn ungefär och uppåt, jag har också en Wilfa C-15 och den ger knappt en liter färdig glass eller sorbet per omgång. Skillnaden mot de dyrare är nog mest om man vill kunna göra ännu större satser per gång. Men även C-15maskinen tar en del plats så det kan också vara en faktor att väga in.
 
Superbra tips hörni! Jag tänker också att enkelhet är en viktig faktor så att kyla själv är nog bra. Tänker även att hur mycket glass man får spelar in, om man nu väl tar sig tid att göra glass så kanske man vill ha en ordentlig sats? Särskilt om man är 4 i familjen (när barnen blivit större) som äter glass. Men då är ju frågan, måste man göra hela bunken eller kan man göra en liten sats även i en stor maskin? Blir ju också jobbigt om man alltid måste göra supermycket glass, man kanske vill testa försiktigt med en ny smak osv.
 
Nu villhöver jag också en sån glassmaskin. Vart var det man skulle skicka fakturan för konsekvenserna av den här typen av illvillig inspiration?

Dags för lite meditation:
”Jag har inte plats. Jag har inte plats. Det finns inte plats. Ingen plats existerar. Volymen att placera maskinen på är negativ.”
 
Nu villhöver jag också en sån glassmaskin. Vart var det man skulle skicka fakturan för konsekvenserna av den här typen av illvillig inspiration?

Dags för lite meditation:
”Jag har inte plats. Jag har inte plats. Det finns inte plats. Ingen plats existerar. Volymen att placera maskinen på är negativ.”
Jag också.... :D Har inte haft glassmaskin sedan - tror jag - tonåren. Jag minns att glassen blev jättegod, så det hade varit kul att testa igen. Men det är ju det där med förvaringsplats...
 
Superbra tips hörni! Jag tänker också att enkelhet är en viktig faktor så att kyla själv är nog bra. Tänker även att hur mycket glass man får spelar in, om man nu väl tar sig tid att göra glass så kanske man vill ha en ordentlig sats? Särskilt om man är 4 i familjen (när barnen blivit större) som äter glass. Men då är ju frågan, måste man göra hela bunken eller kan man göra en liten sats även i en stor maskin? Blir ju också jobbigt om man alltid måste göra supermycket glass, man kanske vill testa försiktigt med en ny smak osv.
Wilfan fanns i en som gjorde 1 liter glass eller en som gjorde 2,5 liter glass på en timme. Det borde inte vara nåt problem att göra halv sats tänker jag?
 
Nu blir jag också sugen på en glassmaskin, för mig slår glass choklad alla dagar i veckan.
Tänk att kunna äta kaffeglas istället för att dricka kaffe nu i sommar. 🥲 ☀️
Nu gick jag in och kolla på wilfa c-15 och för mig hade det varit en stor fördel att den kan hålla glassen kall 1h efter att den är gjord. Jag som ofta gör 10 saker samtidigt hade lätt kunnat glömma bort att jag gjorde glass också, perfekt om den håller sig kall tills man kommer in igen.
Däremot synd att det inte står minsta mängd man kan göra, men jag tänker att borde det inte finnas märken i den för var den lägst ska vara fylld.
@Human @Lillgrådis
 
Mitt intellekt kan inte helt hantera ett dilemma som "åh nej nu blev det för mycket glass", så jag har liksom aldrig ens hypotetiskt tänkt i de banorna att vad är den minsta mängd glass som jag kan göra.... :D Men det är ju en behållare där man pytsar i glassmeten och den har inga angivelser min/max, utan det får man nog helt enkelt testa sig fram själv. Med mindre mängd smet är det väl bara att den stelnar/fryser snabbare.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Har H och nära anhörigs tillåtelse att skriva detta men valt ett anonymt konto ändå. Har en nära anhörig med diabetes vi kan kalla hen...
2
Svar
31
· Visningar
2 101
Senast: Hajfisk
·
Hemmet På grund av lite specifika frågeställningar så väljer jag att skapa en egen tråd i stället för att kapa husköpar-tråden. Som ni vet så...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
7 167
Senast: QueenLilith
·
Kropp & Själ Alltså jag håller på att bli galen på mig själv... Lång historia kort, jag röker inte, dricker inte kaffe och nästan ingen alkohol. Men...
2
Svar
30
· Visningar
2 512
Senast: durachiny
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 138
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp