Vilken glassmaskin ska jag köpa?

Mer på temat glass, med inspiration från tråden om glasspriser och vad man kan köra i en glassmaskin. Vi äter mycket glass hemma, och med två små lär det inte bli mindre de kommande 20 åren. Maken är en finsmakare så önskan finns att göra godare glass och för egen del och för barnens skull gillar jag idén att kunna göra glass med mindre socker, äkta råvaror mm.

Men, detta var ju en djungel… finns de för 500 och 5000. Vilken ska man köpa?
Min sambo hade ett tag dille på glassmaskin och gjorde mycket research. Nu är vi inga större glasskonsumenter så vi gör egen glass i frysen ibland bara, men det tar plats. Han säger som andra att en som fryser själv är att föredra, annars kan man lika gärna köra utan maskin, då det krävs planering och plats. Att det låter gör väl inte så mycket om man bor större, t.o.m. när vi bodde på 35 kvadrat fick sous-viden jobba i badrummet. De jag känner som har glassmaskin sätter in den i annat rum bara när den jobbar :)
 
Min sambo hade ett tag dille på glassmaskin och gjorde mycket research. Nu är vi inga större glasskonsumenter så vi gör egen glass i frysen ibland bara, men det tar plats. Han säger som andra att en som fryser själv är att föredra, annars kan man lika gärna köra utan maskin, då det krävs planering och plats. Att det låter gör väl inte så mycket om man bor större, t.o.m. när vi bodde på 35 kvadrat fick sous-viden jobba i badrummet. De jag känner som har glassmaskin sätter in den i annat rum bara när den jobbar :)

Jaså, vi kör sous vide ofta men har faktiskt aldrig tänkt på att den låter. Eller så är den ständigt överröstad av två små och hemlarm på fyra ben 😅 Vi har i varje fall tvättstuga i anslutning till köket, känns som ett bra ställe att ställa glassmaskinen på om den stör! :up:
 
Superbra tips hörni! Jag tänker också att enkelhet är en viktig faktor så att kyla själv är nog bra. Tänker även att hur mycket glass man får spelar in, om man nu väl tar sig tid att göra glass så kanske man vill ha en ordentlig sats? Särskilt om man är 4 i familjen (när barnen blivit större) som äter glass. Men då är ju frågan, måste man göra hela bunken eller kan man göra en liten sats även i en stor maskin? Blir ju också jobbigt om man alltid måste göra supermycket glass, man kanske vill testa försiktigt med en ny smak osv.

Nu gick jag in och kolla på wilfa c-15 och för mig hade det varit en stor fördel att den kan hålla glassen kall 1h efter att den är gjord. Jag som ofta gör 10 saker samtidigt hade lätt kunnat glömma bort att jag gjorde glass också, perfekt om den håller sig kall tills man kommer in igen.
Däremot synd att det inte står minsta mängd man kan göra, men jag tänker att borde det inte finnas märken i den för var den lägst ska vara fylld.
@Human @Lillgrådis
Vill man göra mycket glass är det bara att göra mycket smet och sen frysa i två omgångar. Jag tror att vår wilfa tar typ 20 min på sig att frysa in en full form, sen kan man ju tömma och hälla på mer. Vet dock inte riktigt hur mycket en sats blir, en matlåda av större modell men det är ju inte så vägledande :p

Och tvärtom så gör vi ofta halv sats när vi testar någon ny smak, det är inga problem utan går bara snabbare att frysa in. Jag tror man kan göra hur lite som helst i stort sett, säg typ 1 dl och uppåt. Den ska ju bara blanda samtidigt som den fryser och den blandar från botten så kan inte se att den skulle bli gnällig av att ha lite smet.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Har H och nära anhörigs tillåtelse att skriva detta men valt ett anonymt konto ändå. Har en nära anhörig med diabetes vi kan kalla hen...
2
Svar
31
· Visningar
2 101
Senast: Hajfisk
·
Hemmet På grund av lite specifika frågeställningar så väljer jag att skapa en egen tråd i stället för att kapa husköpar-tråden. Som ni vet så...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
7 167
Senast: QueenLilith
·
Kropp & Själ Alltså jag håller på att bli galen på mig själv... Lång historia kort, jag röker inte, dricker inte kaffe och nästan ingen alkohol. Men...
2
Svar
30
· Visningar
2 512
Senast: durachiny
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 138
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp