Bukefalos 28 år!

Red på framridningen – får en varning

Alltså tankegången är att detta ärende inte ens borde hamna på disciplinnämndens bord då det är en ickefråga. Människan avlägsnar sig efter tillsägelse, problem solved. Punkt. End of story.

Vilket jag också skrivit tidigare i tråden är bäst att påpeka- men hur som har någon anmält, det är ju inte förbundet i sig som gjort anmälan utan en person på tävlingen och då måste DIN ta upp ärendet. Vilket du såklart vet men skriver det ändå igen.
 
Min tankegång är att de frågor man väljer att agera resp. inte agera i någonstans måste förstås som en reflektion av prioriteringar och dessa i sin tur som värderingar. Det är mot den bakgrunden det går från att kanske kännas lite tramsigt att dela ut varningar för detta till att kännas provocerande.
Men de sexövergreppsanmälningar som kommit in har (nog) inte gått till DIN, om någon anmält dit så hade de varit tvungna att ta upp ärendet på något vis offenligt.
 
Föreningen som inte äger vägen har ingen rätt att stänga av den heller, utan man måste ansöka om tillstånd. Det är inte "rimligt" att hänvisa till annan väg, om man inte har fått tillstånd att stänga av vägen, utan olagligt.
Ja, det hade dem men jag skrev inte det.
 
Nej, inte alls. Det handlar om att ett idrottsförbunds tävlingsregler gäller just dess medlemmar, det är inte allmän lag. Har man inte grönt kort förväntas man varken veta eller följa vad som står i TR.
Då du svarar mig, menar du att jag skrivit att det är lag??? eller har du utgått ifrån någon annan användares påståenden om vad jag har skrivit som du om du letar faktiskt inte kommer hitta , så är det bra om du svarar på mina ord och inte tar in andras påståenden.
Det blir liksom lite konstigt när skriverierna av dig och flera andra ffa den som alltid klagar på TR, på något vis pekar på att jag har menat att alla, vem som, kan straffas av TR.
När jag bara skrev att jag inte var helt säker det finns faktiskt arrangör som fått straff av förbundet utan att vara ansluten till förbundet gnm en anmälan som inlämnades till DIn så helt enkelt är det inte.
 
Jag som stått uppstallad på en stor ridklubb som har mängder med tävlingar har ridit tusentals gånger i den stora paddocken samtidigt som tävlingar har pågått. Nu har ju den klubben 3 ridhus och jag har ju naturligtvis aldrig gått in i ett av ridhusen. Nu använder ju inte så många paddocken kanske men den är ju med i tävlingsområdet. Aldrig fått en tillsägelse.
Men att man inte får en tillsägelse betyder ju inte att det egentligen är tillåtet. Det är ju en vanlig kommentar från ryttare när de blir tillsagda, att de har alltid gjort så eller si men ingen har sagt något tidigare.
 
Ja, det hade dem men jag skrev inte det.

Då hade inte tävligsarrangören stängt av vägen utan kommunen. En tävlingsarrangör KAN inte stänga av en väg hur gärna de än vill, de kan bara ansöka om det.

Du liksom vill inte förstå att TR är ingen allmän makt som andra ska förhålla sig till. Allt är bara överenskommelser.
 
Du liksom vill inte förstå att TR är ingen allmän makt som andra ska förhålla sig till. Allt är bara överenskommelser.
Men var har jag skrivit att det är en allmän makt? Problemet med inlägg som dina är att du skriver sånt jag inte påstått och sen läser andra ditt inlägg och andras som gör likadant och utgår från att jag skrivit och påstått så. Så upp till bevis nu citera mig där jag skrivit det du påstår.
 
Då du svarar mig, menar du att jag skrivit att det är lag??? eller har du utgått ifrån någon annan användares påståenden om vad jag har skrivit som du om du letar faktiskt inte kommer hitta , så är det bra om du svarar på mina ord och inte tar in andras påståenden.
Det blir liksom lite konstigt när skriverierna av dig och flera andra ffa den som alltid klagar på TR, på något vis pekar på att jag har menat att alla, vem som, kan straffas av TR.
När jag bara skrev att jag inte var helt säker det finns faktiskt arrangör som fått straff av förbundet utan att vara ansluten till förbundet gnm en anmälan som inlämnades till DIn så helt enkelt är det inte.
Du har i åtskilliga inlägg hänvisat till TR som om det vore lag, det är det jag har reagerat på.
 
Förstår inte tankegången.
Så bara för man agerar dåligt i en fråga så ska man skita i alla andra ?

Med tanke på att ingen här verkar ha varit där så tycks man läsa in otroligt mycket i situationen (enbart till förbundets nackdel dessutom).
Ryttaren hade ju chansen att uttala sig i frågan med valde att inte göra det. Då får man väl ta en varning liksom. Det är inte som att det är ett hårt straff 🤷‍♀️ Hade förstått upprördheten om personen blev avstängd, men jävlar vad detta är en

Nu valde ju nån uppenbarligen att anmäla och då lär det ju ha funnits nån grund till det. Dessutom är det ju rimligtvis så att anmälningar ska hamna på deras bord och utredas, inte bara hamna i soptunnan.

Jag håller helt med om att det är förjävligt att man inte utreder och stänger av vid sexuella övergrepp. Jag tycker däremot inte att lösningen är att skita i alla andra överträdelser av reglerna. Det urholkar ju bara mer.
Man kan liksom ha två tankar i huvudet samtidigt.
De som anmält fälttävlansryttaren har ju uppenbarligen fått noll respons hos förbundet. Gällande tävlingsplatser är det sist jag kollade fortfarande tävlingsarrangörens och dess officials som ansvarar för "säkerheten" på området. Så en icke tävlande borde rimligen inte ens kunna tillträda området till häst. Där är provoceringen!!

Lyssna på podavsnittet Tjejerna anmäler som Sveriges Radio publicerade i våras. Det är väldigt informativt..

https://sverigesradio.se/avsnitt/hastkarlar-och-stalltjejer-tjejerna-anmaler
 
Vilket jag också skrivit tidigare i tråden är bäst att påpeka- men hur som har någon anmält, det är ju inte förbundet i sig som gjort anmälan utan en person på tävlingen och då måste DIN ta upp ärendet. Vilket du såklart vet men skriver det ändå igen.

@Wingates men dom tar ju inte upp alla ärenden bevisligen ;)
 
De som anmält fälttävlansryttaren har ju uppenbarligen fått noll respons hos förbundet. Gällande tävlingsplatser är det sist jag kollade fortfarande tävlingsarrangörens och dess officials som ansvarar för "säkerheten" på området. Så en icke tävlande borde rimligen inte ens kunna tillträda området till häst. Där är provoceringen!!

Lyssna på podavsnittet Tjejerna anmäler som Sveriges Radio publicerade i våras. Det är väldigt informativt..

https://sverigesradio.se/avsnitt/hastkarlar-och-stalltjejer-tjejerna-anmaler
Och det har jag ju sagt är förjävligt? Men jag förstår inte vad det har med detta fallet att göra? Ska DIN skita i alla ärenden nu pga av fall som FT ryttaren?

Men snälla. Tror du inte jag har koll på det som skett angående förbundet och deras flathet med att reagera mot sexuella övergrepp och andra anmälningar? Jag har liksom både gått på naturbruksgymnasium och haft häst i Flyinge, jag har haft koll på de här historierna långt innan det togs upp i media. Men för min del innebär det inte att man ska skita i alla regler utan att man måste bli bättre på att reagera istället.
 
Jag vet att det finns anläggningar som stänger av /har stängt av för bilism o hänvisat annan väg, känns rimligt sen har väl ingen i tråden påstått att allmänhet inte får vara på ett tävlingsområde, eller gå igenom under förutsättning då för vissa regler.

Föreningen som inte äger vägen har ingen rätt att stänga av den heller, utan man måste ansöka om tillstånd. Det är inte "rimligt" att hänvisa till annan väg, om man inte har fått tillstånd att stänga av vägen, utan olagligt.

Underligt nog så har alla 4 anläggningar jag har tränat på, en allmän väg som går tvärs genom. Mellan ridbanor och stall, vilket skulle definitivt vara en del av "tävlingsområdet". Man kan ha funktionärer som set till att lotsa biltrafik och ryttare förbi säkert.

Ämdå riktigt småaktigt att skicka en formell varning till någon som begår att smärre misstag. Stog det dessutom inte i TR att framridningen "bör" vara endast till de tävlande, så det är upp till arrangören att informera att banan ÄR avstängd, imed att det finns ett tolkningsutrymme att den skulle kunna vara öppen.

Ja, det hade dem men jag skrev inte det.

Men var har jag skrivit att det är en allmän makt? Problemet med inlägg som dina är att du skriver sånt jag inte påstått och sen läser andra ditt inlägg och andras som gör likadant och utgår från att jag skrivit och påstått så. Så upp till bevis nu citera mig där jag skrivit det du påstår.

Nu har jag citerat dig, mitt fetade. Du påstår att en anläggninga hade stängt av en väg och tycker att det är fullt rimligt att de får göra det, underförstått att det är tävlingsplats.

Jag säger att det krävs tillstånd, men du skriver att de hade det du bara skrev inte det.
Det är MILSVID skillnad på att stänga av en väg för att man tycker att det är rimligt och att först ansöka om lov att stänga av vägen, sen få ett tillstånd till det. Det är inte säkert att man får tillstånd, oavsett hur rimligt och då får man anpassa sin verksamhet efter det.

Det första handlar om att andra får underordna sig TR oavsett. Det är så jag tolkar dig för att det är så du förklarar. Sen att du skriver att det fanns tillstånd, som om det vore underordnat på nåt vis. Nej, i det fallet bestämmer kommunen att stänga av vägen, till förmån av anläggningen vid ett visst tillfälle. Inte att de får stänga av bilism för att det är rimligt.
 
Nu har jag citerat dig, mitt fetade. Du påstår att en anläggninga hade stängt av en väg och tycker att det är fullt rimligt att de får göra det, underförstått att det är tävlingsplats.

Jag säger att det krävs tillstånd, men du skriver att de hade det du bara skrev inte det.
Det är MILSVID skillnad på att stänga av en väg för att man tycker att det är rimligt och att först ansöka om lov att stänga av vägen, sen få ett tillstånd till det. Det är inte säkert att man får tillstånd, oavsett hur rimligt och då får man anpassa sin verksamhet efter det.
Ehh? Nej jag har inget sagt att det är fullt rimligt eller att man kan göra så bara för att det är en tävlingsplats- såvitt jag förstår så är det en ickeTr fråga förutom att en tävlingsledning kan anse med TR i ryggen att det kan vara ett säkerhetsproblem. Får nog för säkerhetsskull upprepa att TR inte ger lov till en avstängning vilket jag inte påstått och vilket du verkar bemöda dig om att tro , och jag kan inte förstå hur du med det ex menar att jag anser TR vara en lag? Du har såklart gått igenom alla mina inlägg och var detta- en icke TR fråga, allt du kunde hitta? Och jag har ingen aning om hur turerna gick vad gäller stänga av vägen och är inte det minsta intresserad att ta reda på det eller diskutera en sån skitsak i absurdum.
 
Det var inte det @Nytant menade heller. Det var ändå ganska lätt att förstå.


Anmälningarna om sexuella övergrepp som inkommit och det är ju flera!
De har ju inte kommit in till DIN vad jag förstår. Jag är också jättefrustrerad över den hanteringen, men kan se att förbundet inte är en enda helhet utan en mängd olika delar där de flesta fungerar bra. Jag uppfattar DIN som en av de väl fungerande delarna.
 
De har ju inte kommit in till DIN vad jag förstår. Jag är också jättefrustrerad över den hanteringen, men kan se att förbundet inte är en enda helhet utan en mängd olika delar där de flesta fungerar bra. Jag uppfattar DIN som en av de väl fungerande delarna.

Nej det har inte kommit in till DIN , det är ju det vi säger? Det skulle kommit in till DIN men förbundet har ju lagt locket på. Varför tror du det anmäldes till FEI istället?
 
Anmälningarna om sexuella övergrepp som inkommit och det är ju flera!
Anmälningarna har inte gått skriftligt till DIN vad jag uppfattat utan anmälarna har ringt och fått hjälp med kontakt och sedan har det verkligen inte gått rätt till. Fortsätter sen
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter En överårig ryttare red fram en ponny vid ett meeting. Ponnyryttaren fick därför inte starta i klassen – och den överåriga ryttaren...
Svar
0
· Visningar
387
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En ponnyryttare har fått två månaders avstängning av Svenska ridsportförbundets disciplinnämnd. Detta efter att ryttarens ponny testades...
Svar
0
· Visningar
291
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter För att bedöma samspelet mellan häst och ryttare på framridningen ur hästvälfärdssynpunkt finns en matris för överdomare, som nu finns...
Svar
3
· Visningar
680
Senast: Elo
·
  • Artikel
Hästnyheter Nu blir westerngrenen reining en tävlingsgren under Svenska ridsportförbundets regi. Det innebär att flera olika svårighetsnivåer införs...
Svar
1
· Visningar
152
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp