Bukefalos 28 år!

Red på framridningen – får en varning

Jag undrar mest vilken domare som orkar skriva en anmälan i onödan liksom? Något måste ju ha gjort att det blev en anmälan och inte bara tillsägelse på plats. Finns väl ingen som vill hålla med med extrajobb helt obefogat?
Min misstanke är att det finns mer bakom. Tidigare ovänskap, gammalt groll, folk som inte kan uppföra sig, övernitiska hemma-diktatorer??
 
Men leta fram då ett enda ärende från DIN som inte hänvisar till minst ett mom i TR.
Nu tycker faktiskt jag att du är tröttsam. Vill du inte förstå? Naturligtvis menar jag att i beslutet ska alla de moment, som är relevanta nämnas. Behövs det mer än ett så nämns inte bara ett moment.
I det här specifika fallet så nämns aldrig den paragrafen som anger att du inte får rida på framridningen. Den mest relevanta!
 
Jag är inte så säker på att du har rätt - jag tror nämligen att personer utan medlemsskap i klubb och utan licens kan straffas av DIN om de är på en tävling och uppför sig riktigt illa.
Och jag vet det har hänt även om den öd gjorde rätt och skötte allt på plats.
Man får ju faktiskt vara på en tävling både som förälder och medhjälpare utan att vara medlem i förbundet eller någon klubb och jag vet att det delats ut gult kort och böter av öd till en hästskötare som svor öppet invid tävlingsbanan på domaren och straff delades ut- även om personen avlägsnade sig.
Hur vet du att hästskötaren inte innehar licens eller är medlem i någon klubb?

Och nej det är du som har fel. Det är svensk lagstiftning som per automatik gäller för alla i Sverige. Random klubbars egna regler måste du som person på något sätt ha godkänt att du underkastar dig dessa. Tex medlem i klubb, deltagande i tävling. Bara för att du fysiskt vistas på en plats gör dig def inte tvungen att följa regler påhittade av en klubb. Tillika så finns det ju ändå inget bestraffningssystem som har någon effekt på icke anslutna personer.
 
Jag antar att du inte är ensam med att stå på anläggningen utan att det är fler inackorderade?
De som hjälper till med tävlingen har förmodligen sladdat alla banor efter tävlingsdagens slut och mockat överallt. Det hinner man inte börja om med på morgonen för att alla på anläggningen har ridit där.
Nu tycker jag du överdriven problemen. Vill man visa hänsyn till de uppstallade går detta att lösa. För övrigt brukar de flesta mocka efter sig, gör inte du?
 
Du har helt fel.

Om ägaren hyr ut sin anläggning så är det förbjudet att rida där, oavsett om det är tävling eller utställning.
Om man hyr en stallplats så vet man väl som regel att tävlingar anordnas där och att det då ingår begränsningar och ägaren ska såklart informera om detta vid avtalsskrivningen- men att som du tro att alla får rida lite hursom bara det är tävling och de är olicencierade hur galet kan man tänka??, man måste ha licens för att rida på ett tävlingsområde, förstår du inte det??? så ditt resonemang faller redan på det.
Du det är faktiskt du som tänker galet. För att en förenings regler ska gälla måste du ha ingått någon slags förbindelse att du ska följa dessa. Är man inte ansluten till en klubb eller löst licens har man inte ingått någon överensstämmelse. Så nej det är def inte förbjudet att rida. Den som kan förbjuda är ägaren om detta står reglerat i kontraktet. Var i TR står det att man inte någonstans på tävlingsområdet får rida om man inte har licens? Det står inte någonstans! Så upp till bevis och underbygg ditt påstående. Och för övrigt dessa ryttare som inte är anslutna på vilket sätt har du tänkt att förbundet ska bestraffa dem? Alltså på ett sätt som har någon som helst verkan?
 
Men jisses, jag skrev ju att anläggningsägaren själv kan bestämma om det ska hyras ut och vilken del eller allt- däremot så har anläggningsägaren ingen rätt eller möjlighet att gå in och styra reglerna på tävlingen, mao inte rätt att släppa in egna ryttare utanför tävlan på tävlingsområdet vilka vissa tyckas tro och tycka är rätt, TR gäller läs ryttarens ansvar så ser du / ni att vid anmälan är det automatik att ryttaren gör en massa försäkringar inför tävlandet, det har inte de friridande gjort .
Nej just precis!!! Du säger ju det själv, de friridande har INTE ingått någon avtal med klubb/förbund att följa deras regler och därmed gäller inte TR för dem. Det blir ju helt rättsvidrigt att tro att vem som helst kan starta en klubb med en massa regler och sen tvinga folk att följa dessa regler bara för att de fysiskt befinner sig på en viss plats! För att TR ska gälla måste man ha förbundit sig att följa det. Icke anslutna ryttare har inte förbundit sig och därför gäller inte TR för dem.
 
Du det är faktiskt du som tänker galet. För att en förenings regler ska gälla måste du ha ingått någon slags förbindelse att du ska följa dessa. Är man inte ansluten till en klubb eller löst licens har man inte ingått någon överensstämmelse. Så nej det är def inte förbjudet att rida. Den som kan förbjuda är ägaren om detta står reglerat i kontraktet. Var i TR står det att man inte någonstans på tävlingsområdet får rida om man inte har licens? Det står inte någonstans! Så upp till bevis och underbygg ditt påstående. Och för övrigt dessa ryttare som inte är anslutna på vilket sätt har du tänkt att förbundet ska bestraffa dem? Alltså på ett sätt som har någon som helst verkan?

Jo det är förbjudet att rida på tävlingsbanorna , för att tävla och vara på tävlingsbanan måste man ha löst licens,betala anmälningsavgift, man ger också en hästägarförsäkran när man anmäler och man är också skyldig vid ankomsten till tävling att ha vacc korrekt ifylld i TDB , häst på tävlingsområdet ska ha nummerlapp så identiteten kan styrkas. Inget av detta sker av tjuvridande ekipage. Så oavsett licens eller inte på ekipage som vill rida fast andra betalar och andra jobbar med banor och pynt så och en arrangör som hyr området missas allt detta av de som tjuvrider. Ska man in på en framridnings eller tävlingsbana så gäller de regler som den anordnande klubb ihop med öd bestämmer ( ridsportförbundets representant), och en ev anläggningsägare har ingen som helst möjlighet att gå in och ändra detta- är det ett sådant omak då får anläggningsägaren låta bli att hyra ut.

Att anläggningens ryttare skrittar förbi på parkeringen för att komma till skogen eller en öppen bana, eller gräsplätt längre bort där de kan vara under tävlingen har jag aldrig tänkt på som något konstigt.

Svar på din fråga: Jo man måste ha licens för att tävla och således kunna rida fram till tävlingen på tävlingsområdet. De som inte är anmälda och olicencierade ryttare får inte rida sin häst där. Punkt.


Jag förstår inte tanken bakom detta ihärdande att mena att ryttare utanför tävling har rätt att rida bland tävlingsryttare eller om så är står och passa på några tomma minuter till framridningsbanan och vara därinne, jag tycker det är ofint, självupptaget och sniket. Och vem vet? tävlingsbanor är också tomma emellanåt, tycker du att de kan vara därinne också?

Jag tycker du ska vända dig till ridsportförbundet direkt, via mail, med alla dina frågor och självsäkra påståeenden om att ridning är tillåten på framridningen av icke betalande oanmälda ryttare och yada yada.
Eftersom nu en ryttare-halleluja säger jag- har fått en varning för sådant beteende så vet du redan svaret men du kan ju alltid fråga om vilka mom och varför och allt annat du påstår om det stämmer.
 
! För att TR ska gälla måste man ha förbundit sig att följa det. Icke anslutna ryttare har inte förbundit sig och därför gäller inte TR för dem.

Men icke anslutna ryttare har ingen rätt att snika sig in på ett framridningsområde som tillfälligt är bokat och betalt av en klubb som lyder under förbundet och då TR. Det gäller även såklart icke anmälda men anslutna ryttare.

Om du har en hund och ni bokar ett ridhus för agility, vilket inte är ovanligt härruntom, är det öppet för de som anmäler sig och hjälper till med betalningen eller är det fritt att släntra in för vem som?
 
Det blir ju helt rättsvidrigt att tro att vem som helst kan starta en klubb med en massa regler och sen tvinga folk att följa dessa regler bara för att de fysiskt befinner sig på en viss plats!
Men reglerna vi diskuterar här är ju lika för alla med mindre variation, upprättade av ridsportförbundet och med en öd som kan hjälpa till. Och ingen är tvingad mer än att man som ickebetalande o ickeanmäld ryttare inte får rida på framridning eller tävlingsbanan. Det kan rimligtvis inte vara särskilt svårt eller betungande de fåtal dagar av året det är tävling att låtea den klubben som har sin tävling ha tävlingen ifred från ickeanmälda ryttare.
Sen är jag rätt säker på att om någon envisades med att leda sin stallhäst fram och tillbaka i en korridor för tävlingshästar bara för att visa att man kan och anser sig få, skulle bli tillsagd att lämna området även då.

En annan regel som drabbar folk som de tvingas följa fast de inte tävlar utan bara är på en plats är den att alla hästar inom tävlingsområdet ska ledas i träns. Jag vet att vissa klubbar fått tränsa inackorderingshästar som ska förflyttas gnm tävlingsområdet som vanligtvis leds i grimma. Om det är så överallt låter jag vara osagt- det är det säkert inte- men på vissa ställen är det så.
 
Men reglerna vi diskuterar här är ju lika för alla med mindre variation, upprättade av ridsportförbundet och med en öd som kan hjälpa till. Och ingen är tvingad mer än att man som ickebetalande o ickeanmäld ryttare inte får rida på framridning eller tävlingsbanan. Det kan rimligtvis inte vara särskilt svårt eller betungande de fåtal dagar av året det är tävling att låtea den klubben som har sin tävling ha tävlingen ifred från ickeanmälda ryttare.
Sen är jag rätt säker på att om någon envisades med att leda sin stallhäst fram och tillbaka i en korridor för tävlingshästar bara för att visa att man kan och anser sig få, skulle bli tillsagd att lämna området även då.

En annan regel som drabbar folk som de tvingas följa fast de inte tävlar utan bara är på en plats är den att alla hästar inom tävlingsområdet ska ledas i träns. Jag vet att vissa klubbar fått tränsa inackorderingshästar som ska förflyttas gnm tävlingsområdet som vanligtvis leds i grimma. Om det är så överallt låter jag vara osagt- det är det säkert inte- men på vissa ställen är det så.
Jo det är förbjudet att rida på tävlingsbanorna , för att tävla och vara på tävlingsbanan måste man ha löst licens,betala anmälningsavgift, man ger också en hästägarförsäkran när man anmäler och man är också skyldig vid ankomsten till tävling att ha vacc korrekt ifylld i TDB , häst på tävlingsområdet ska ha nummerlapp så identiteten kan styrkas. Inget av detta sker av tjuvridande ekipage. Så oavsett licens eller inte på ekipage som vill rida fast andra betalar och andra jobbar med banor och pynt så och en arrangör som hyr området missas allt detta av de som tjuvrider. Ska man in på en framridnings eller tävlingsbana så gäller de regler som den anordnande klubb ihop med öd bestämmer ( ridsportförbundets representant), och en ev anläggningsägare har ingen som helst möjlighet att gå in och ändra detta- är det ett sådant omak då får anläggningsägaren låta bli att hyra ut.

Att anläggningens ryttare skrittar förbi på parkeringen för att komma till skogen eller en öppen bana, eller gräsplätt längre bort där de kan vara under tävlingen har jag aldrig tänkt på som något konstigt.

Svar på din fråga: Jo man måste ha licens för att tävla och således kunna rida fram till tävlingen på tävlingsområdet. De som inte är anmälda och olicencierade ryttare får inte rida sin häst där. Punkt.


Jag förstår inte tanken bakom detta ihärdande att mena att ryttare utanför tävling har rätt att rida bland tävlingsryttare eller om så är står och passa på några tomma minuter till framridningsbanan och vara därinne, jag tycker det är ofint, självupptaget och sniket. Och vem vet? tävlingsbanor är också tomma emellanåt, tycker du att de kan vara därinne också?

Jag tycker du ska vända dig till ridsportförbundet direkt, via mail, med alla dina frågor och självsäkra påståeenden om att ridning är tillåten på framridningen av icke betalande oanmälda ryttare och yada yada.
Eftersom nu en ryttare-halleluja säger jag- har fått en varning för sådant beteende så vet du redan svaret men du kan ju alltid fråga om vilka mom och varför och allt annat du påstår om det stämmer.
Jag förstår inte ditt ihärdande i att inte ta till dig hur svensk lagstiftning och TR gäller. Jag diskuterar utifrån vad som faktiskt gäller och är korrekt. Det är inte upp till var och en att hävda att regler gäller bara för att man vill att de ska vara så. Bara för att du tycker att det är sniket och trist blir det inte olagligt.

Det är faktiskt oerhört viktigt att veta och följa när, hur och för vem gäller regler och hur ska det tolkas. Det är inte upp till var och ens personliga tyckande.

Och för sista gången har du inte på något sätt frivilligt förbundet dig att följa TR så gäller inte TR för dig!! Det spelar ingen roll hur gärna du vill att det gäller, det blir inte mer rätt för det.

Så för sista gången, man kan ALDRIG tvinga någon att följa regler som en person inte frivilligt har medgett att följa. Är du medlem/har licens har du medgett att följa TR inte annars. Står du uppstallad på en anläggning har du ett kontrakt ochdärmed har du ingått ett avtal där du har förbundit dig att följa de reglerna ägaren har satt upp. Så vill man reglera hur uppstallade får vistas på en anläggning där det anordnas tävling är det via sitt kontrakt med ägaren och absolut inte via TR. Hur svårt kan det vara att förstå detta???
 
Nu tycker jag du överdriven problemen. Vill man visa hänsyn till de uppstallade går detta att lösa. För övrigt brukar de flesta mocka efter sig, gör inte du?
Jag har mina hästar hemma, so jo 😏

Men harvar och fixar då? Och många mockar uppenbarligen inte. Kanske på banorna, men ej på kringområden.

Sen förstår jag inte varför hästen måste tränas på banan de dagarna? Rider du inte ut?
 
Jag har mina hästar hemma, so jo 😏

Men harvar och fixar då? Och många mockar uppenbarligen inte. Kanske på banorna, men ej på kringområden.

Sen förstår jag inte varför hästen måste tränas på banan de dagarna? Rider du inte ut?
Men du nu är det den allmänna principen vi diskuterar. Hur jag rider eller om jag rider eller ens om jag äger någon häst har ju faktiskt inget med saken att göra överhuvudtaget.
 
Men du nu är det den allmänna principen vi diskuterar. Hur jag rider eller om jag rider eller ens om jag äger någon häst har ju faktiskt inget med saken att göra överhuvudtaget.

Men du nu är det den allmänna principen vi diskuterar. Hur jag rider eller om jag rider eller ens om jag äger någon häst har ju faktiskt inget med saken att göra överhuvudtaget.
Jag tänker att vi får inse att vi inte tycker likadant.
De få dagarna per år de gäller tycker jag man kan visa den hänsynen.
 
Jag förstår inte ditt ihärdande i att inte ta till dig hur svensk lagstiftning och TR gäller. Jag diskuterar utifrån vad som faktiskt gäller och är korrekt. Det är inte upp till var och en att hävda att regler gäller bara för att man vill att de ska vara så. Bara för att du tycker att det är sniket och trist blir det inte olagligt.
Jag har inte använt ordet olagligt, isf inte tillåtet och det är en stor skillnad , du verkar vilja att Jag ska mena olagligt, konstig diskussionsteknik.Jag tycker fortfarande du ska kontakta förbundet så du får lite mer och korrekt info om hur TR fungerar och att en tävlingplats som lyder under förbundet o TR med tillkommande regler så har icke anmälda inte där att göra som ryttare med häst, du har också fått flertal TR bestämmelser vad som krävs för att få vistas på en tävlingplats framridning o tävlingsbanan och ändå väljer du att bortse från den infon .
 
Jag har inte använt ordet olagligt, isf inte tillåtet och det är en stor skillnad , du verkar vilja att Jag ska mena olagligt, konstig diskussionsteknik.Jag tycker fortfarande du ska kontakta förbundet så du får lite mer och korrekt info om hur TR fungerar och att en tävlingplats som lyder under förbundet o TR med tillkommande regler så har icke anmälda inte där att göra som ryttare med häst, du har också fått flertal TR bestämmelser vad som krävs för att få vistas på en tävlingplats framridning o tävlingsbanan och ändå väljer du att bortse från den infon .
Du nu börjar jag bli rätt less på dig. Jag har inte någonstans velat att du ska mena olaglig. Vill du inte förstå? Blir det lättare för dig att förstå om jag använder ordet regelbrott?

Jag tycker att du ska ta och följa ditt eget förslag och kontakta förbundet och även lämplig jurist så att du förstår hur TR ska tillämpas. Du kan ju börja med att läsa TR I kap 1 mom 110. Där står det klart och tydligt för vilka som TR gäller. Du MÅSTE på något sätt ha ingått ett avtal med förbundet/klubb där du förbinder dig att följa TR. Du är aldrig någonsin skyldig att följa någon klubbs arrangörs eller förbunds regler bara för att du fysiskt befinner dig på en viss plats.

Ja jag har valt att bortse från alla dina påstående om vad som krävs för att vara på en tävlingsplatsen för det är faktiskt fullständigt befängt att hävda som bevis att regler i TR förbjuder en ryttare att vara där när TR inte gäller. Det spelar ju absolut ingen som helst roll vad som står i TR om TR inte gäller för ej anslutna ryttare.

Återigen visa på var i TR det står att TR gäller för precis alla bara de befinner sig fysiskt på en tävlingsplats. Jag har visat var det står att det enbart gäller för de som ingår ett avtal med förbundet. Kom igen! Upp till bevis!
 
Ett exempel:

En anläggning har en allmän väg som går mellan ridbana, uppställningsplats för transporter och stall.
Har man rätt att stänga av vägen för förbipasserande, för att det är tävlingsplats? Rätt att stänga av vägen för att det är tävlingsplats enligt TR? Förbjuda den som vill rida, gå, cykla förbi?

Jag tror TR står sig rätt slätt om man inte fått kommunens tillstånd att stänga av vägen.

Dvs TR sätter inte reglerna på en tävligsplats, det gör ägaren av platsen. Sen att de kan vilja att göra så för att tävlingen ska bli av är en annan femma.
 
Jag har också svårt att se hur TR skulle kunna gälla folk som inte förbundit sig att följa TR. Att rida på tävlingsområdet blir väl snarare jämförbart med att rida på golfbanan eller tränga sig in i ridhuset på lokala ridskolan under pågående lektion. Man får inte göra så eftersom anläggningsägaren inte upplåter anläggningen till allmän ridning just då. Det borde inte ha något som helst att göra med vilka regler förbundet har för sina tävlande.
 
Jag har också svårt att se hur TR skulle kunna gälla folk som inte förbundit sig att följa TR. Att rida på tävlingsområdet blir väl snarare jämförbart med att rida på golfbanan eller tränga sig in i ridhuset på lokala ridskolan under pågående lektion.
Du måste väl ändå jämföra med en golftäVling och att ickebetalande golfare går in och spelar golf på tävlingsområdet samtidigt som anläggningen är bokad för tävling, vad gör väl det om de är i områden där ingen för tillfället är? Tror du det är tillåtet bara för att de som går in har medlemskap o nyttjar anläggningen till vardags?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter En överårig ryttare red fram en ponny vid ett meeting. Ponnyryttaren fick därför inte starta i klassen – och den överåriga ryttaren...
Svar
0
· Visningar
387
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En ponnyryttare har fått två månaders avstängning av Svenska ridsportförbundets disciplinnämnd. Detta efter att ryttarens ponny testades...
Svar
0
· Visningar
292
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter För att bedöma samspelet mellan häst och ryttare på framridningen ur hästvälfärdssynpunkt finns en matris för överdomare, som nu finns...
Svar
3
· Visningar
683
Senast: Elo
·
  • Artikel
Hästnyheter Nu blir westerngrenen reining en tävlingsgren under Svenska ridsportförbundets regi. Det innebär att flera olika svårighetsnivåer införs...
Svar
1
· Visningar
152
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Flämtningar
  • Guldfasanerna
  • Lastnät till bil

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp