Bukefalos 28 år!

Redovisningsekonom

gunhild

Trådstartare
Sitter och grubblar på utbildning igen :nailbiting: Just nu funderar jag på YH utbildning till redovisningsekonom. Någon som har erfarenhet av jobbet eller utbildningen? När jag kollar lönestatistik så ligger lönen på runt 30 000 men det verkar högt för en YH utbildning så antar att det är högskoleutbildade inräknade i den statistiken men vad kan lönen ligga på? Ni som jobbar eller går utbildningen är det ett bra jobb? Är utbildningen bra? Mkt självstudier eller mest lärarledda? Finns det möjligheter att jobba hemifrån?
Tacksam för svar :)
 
Sv: Redovisningsekonom

Det beror på vart du bor och vart du får jobb, men räkna inte med några 30 000 i ingångslön som Redovisningsekonom genom YH.
 
Sv: Redovisningsekonom

Gott om jobb, behövs alltid. Ofta ganska fria tider och en lön runt 30' efter att man fått erfarenhet är inte orimligt alls.

Nackdelar är att bokslutet sammanfaller eftr kvartal när det är högtider tex påsk, midsommar och jul. Känner nog ingen ekonom som kan vara ledig särskilt mycket runt julen. Jobbar man på större bolag blir längre semestrar svåra pga månadsbokslut.
 
Sv: Redovisningsekonom

Låter ju rätt ok ändå, antar att man är ledig röda dagar även om man inte kan ta ledigt i mellandagarna. 30 000 låter så mkt för 2 års studier men kan man jobba sig upp till den lönen så är det ju inte fel....
 
Sv: Redovisningsekonom

Jag går och läser en YH-utbildning just nu. Den är helt och hållet på distans fast vi träffas två dagar per månad ungefär och stämmer av, och den är bara ettårig. Vi läser på 75% men det är ett högt tempo iallafall. Har snart läst 70% av kursen och skall ut på min första praktikperiod om två veckor det ska bli kul!
Jag har jobbat som Ekonomiassistent i 7 år innan och ville komma vidare så detta passar mig bra.
De på kursen som inte har så mycket ekonomi med i bagaget sen innan har det tufft att hänga med i tempot, det underlättar om man kan lite grundläggande bokföring ifrån början.
Jag hade en "utgångslön" som ek.ass på 25 500 och vill såklart högre upp som redovisare men antar att det nog krävs ett par år av erfarenhet innan jag hamnar där. Har som plan att begära runt 27 000 där nånstans i höst när jag är färdig. Inte bara pga utbildningen utan inkluderat tidigare kunskap såklart. Vi har även en egen firma som jag sköter ekonomiskt till stor del.
Vad vill du veta mer? :)
 
Sv: Redovisningsekonom

Jag gick den utbildningen 06-08, hade ingen erfarenhet inom branschen sedan tidigare. Jobbar nu sedan 07 på en revisionsbyrå som redovisningskonsult.

Tycker att utbildningen var så där. Lite långsamt tempo, och den kändes inte helt igenomtänkt. Men det kan ju ha förbättrats sedan jag gick.

Efter första året lyckades jag genom kontakter få en anställning på byrån där jag fortfarande är kvar, jag jobbade två dagar i veckan hela sista året plus att jag gjorde min praktik där också.

Min lön är bedrövligt dålig tycker jag själv, hade en ingångslön på ca 21.000, (som jag var jättenöjd med då) och har inte ens kommit upp i 25.000 nu. Chefen håller med om att jag är underbetald men kan inte göra mer åt lönen just nu...

I mina trakter verkar det inte vara särskilt gott om lediga jobb som redovisningsekonom för jag har börjat kolla runt lite, men det är väl olika.
 
Sv: Redovisningsekonom

Nej det är det säkert inte, den går/gick ju på flera platser i landet.

Det här citatet känner jag inte igen alls, men det beror väl på var man jobbar:

"Nackdelar är att bokslutet sammanfaller eftr kvartal när det är högtider tex påsk, midsommar och jul. Känner nog ingen ekonom som kan vara ledig särskilt mycket runt julen. Jobbar man på större bolag blir längre semestrar svåra pga månadsbokslut."

Jag behöver väldigt sällan/aldrig jobba över, och sedan det infördes flera olika deklarationstidpunkter så räknar vi inte heller med att det ska "köra ihop sig" på våren som det gjorde tidigare.

Men det är ju skillnad om man sitter på en byrå eller är direkt i ett företag. På byrån har ju "allt redan hänt", är man anställd i ett företag så jobbar man ju "här och nu".
 
Sv: Redovisningsekonom

Sorry, tolkade det som att du trodde vi gick på samma :)
Jag är jättenöjd med min utbildning.

Det där med boksluten stör inte mig. Visst man har fått komma in några dagar då och då under lediga perioder för att kolla av att allt blivit bokat i samband med månadsskiftena, men få saker är så akuta att det inte kan vänta lite. Har jobbat både på megastora företag och mindre.
Jag gillar mitt karriärvägar och är övertygad om att det är en ynnest att få jobba med någonting man verkligen vill göra :)
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag vill börja plugga. Punkt. Och det är det enda beslutet jag har lyckats ta, sen kommer jag inte längre. Jag vet helt enkelt inte...
Svar
4
· Visningar
610
Senast: niardasp
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 506
Senast: Mabuse
·
Skola & Jobb Hej! Jag känner att jag är alldeles för gammal för att fortfarande inte veta vad jag vill "bli när jag blir stor" (jag är 33 år)...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 873
Senast: starcraft
·
Skola & Jobb Hej! Jag behöver göra en förändring i min jobbsituation, jag känner att jag mår sämre och sämre på nuvarande jobb och börjar bli...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 144
Senast: Brie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp