Regelverk häststall?

Mia_R

Trådstartare
Var på nätet hittar jag vad som gäller angående bl a minimimått på spiltor och boxar, takhöjder, stallgångar mm för häst? Jag har varit inne på sjv:s hemsida men hittar inte var det står någonstans. Någon som kan hjälpa mig med en länk? :confused:
 
Ngn länk vet jag inte, men jag har förut skickat efter en mkt bra broschyr från jordbruksverket.
Där står alla mått med, samt regler för att hålla häst.
Den var dessutom gratis! :)
 
Det är inte längre jordbruksverket som "ansvarar" för detta utan DJURSKYDDSMYNDIGHETEN .

"Djurskyddsmyndigheten är en helt ny myndighet. Från och med den första januari 2004 ansvarar vi för den centrala tillsynen av djurskyddet. Vårt övergripande mål är att upprätthålla och utveckla ett gott djurskydd i hela Sverige. Myndigheten har 33 anställda och ligger i Skara."

Det finns ett broschyr som heter: Djurskyddsbestämmelser hästar

Från och med 1 Januari 2004 ansvarar Djurskyddsmyndigheten för denna broschyr.
Djurskyddsmyndigheten, Box 80, 53231 Skara

Artikelnr: JO03:12
Kostnad: gratis
-----------------------------------
Vet inte riktigt vad detta häfte innehåller, men det brukar stå om olika bestämmelser som utfodring, vatten, "förvaring" osv. osv.
 
Saxat från Djurskyddsmyndighetens hemsida:

I djurskyddslagstiftningen finns en hel del regler om hur hästar ska hållas och skötas. De viktigaste bestämmelserna finns i en broschyr som kan beställas från Djurskyddsmyndigheten.

Hästar ska, liksom alla andra djur som omfattas av djurskyddslagen, behandlas väl och skyddas mot onödigt lidande och sjukdom. Om en häst blir sjuk ska den snarast ges vård, om inte skadan eller sjukdomen är så svår att den måste avlivas.

Hästar måste ges tillräckligt med foder av lämplig struktur som garanterar en välbalanserad näringstillförsel och de bör ha fri tillgång till tjänligt vatten.

Det finns detaljerade regler för hur stora boxar eller spiltor hästar av olika storlek måste ha. Dessutom finns råd för hur boxgaller och stallgångar bör utformas för att minimera skaderiskerna. För att stallmiljön inte ska innebära risker för hästen finns också regler för stallklimat, buller och renhållning.

Betesmarker och rasthagar ska utformas så att hästarna under normala förhållanden inte skadar sig. Taggtråd bör inte användas. Hårt belastade ytor ska vara hårdgjorda, dränerade eller naturligt ha motsvarande funktion så att hästarna slipper gå i djup lera. Hästar bör dagligen ges möjlighet att röra sig fritt i hage.

Om hästar hålls som utegångsdjur, d.v.s. de vistas ute mer än halva dygnet under den tid på året då betestillväxt inte sker, ska de ha tillgång till ligghall som ger skydd och en torr och ren liggplats.
---------------------------------------------------

Så all den info du söker finns alltså i broschyren som nämns.
 
Tack för svaren allihopa. Jag har varit duktigt påläst tidigare vad som gäller, men det är några år sedan och jag vill ha fakta att slå i huvudet på de som tror att det bara är att slänga in ett par hästar i en liten box eller slänga ut en ensammen häst över natten vintertid, för att det är trångt i stallet! :mad:
 

Liknande trådar

Gnägg Hjälp! Jag och min tränare planerar att ta med hästen till Tyskland för en veckas träning och har börjat nysta i vad vi behöver göra för...
Svar
16
· Visningar
658
Senast: Piaff
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 169
Senast: Bee
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 559
Senast: Ajda
·
Gnägg Hej! Funderar över något som jag inte kan hitta råd om någonstans på nätet. Jag delar min häst med min mamma och vill nu flytta 1 timme...
2
Svar
28
· Visningar
3 319
Senast: Stekspaden
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp