Regeringen- allvarligaste sedan andra världskriget

Det man bör ha i åtanke är att sanktioner inte kommer betyda något för Ryssland, säga vad man vill om ryssarna men ett otroligt kreativt folk är det och även med lite till hands kan de vara mycket konstruktiva. Och att fördöma och uppmana Ryssland att dra sig tillbaka är ungefär lika effektivt som att blåsa på en fullt utvecklad brand, tyvärr. Politik är svårt när man har en oerhört aggressiv och maktfullkomlig motpart.
Klart sanktioner kommer påverka Ryssland, det är ju inte ett land bestående av magiker som kan tillverka saker ut tomma intet. Man försöker ju ffa komma åt oligarkerna, som är en av orsakerna till hans makt.

Folk kommer ju inte jubla när Putin både drar in dem i krig och sabbar deras ekonomi.
 
Senast ändrad:
Klart sanktioner kommer påverka Ryssland, det är ju inte ett land bestående av magiker som kan tillverka saker ut tomma intet. Man försöker ju ffa komma åt oligarkerna, som är en av orsakerna till hans makt.

Folk kommer ju inte jubla när Putin både drar in dem i krig och sabbar deras ekonomi.
Sanktioner kommer sannolikt mer påverka oss utomstående mer än Ryssland, rent historiskt har de inte dragit sig för att utarma sitt eget land för att vinna fördelar i andra länder och Putin är inget undantag för den ryska maktfullkomligheten. Vi får inte glömma att Ryssland är ett stort land med mycket fyndigheter, troligen även med mer än vad vi fått veta. Enda gången sanktionerna skulle kunna bli kännbara är om detta får pågå länge, på kort sikt gör sanktionerna ingen större skada för Ryssland.

Folk jublar inte nu heller, vare sig utanför eller i Ryssland. Skillnaden är att det just nu är farligt att uttala sig negativt om invasionen i Ryssland och kommer således vara det fram tills dess att det hela får ett slut.
 
Absolut. Vi ger sanktioner en chans och hoppas att Putin backar.

Om du kommer ihåg Kuwaitkriget så agerade FN hårt och fick stopp på det kriget.

Som jag skrev i andra tråden har FN även en möjlighet att agera peacemaking (dvs med krigshandlingar) istället för att "bara" agera fredsbevarande.

Du kan gärna läsa på om FN-stadgan innan du avfärdar FN med sarkastiska uttalanden.
 
Om du kommer ihåg Kuwaitkriget så agerade FN hårt och fick stopp på det kriget.

Som jag skrev i andra tråden har FN även en möjlighet att agera peacemaking (dvs med krigshandlingar) istället för att "bara" agera fredsbevarande.

Du kan gärna läsa på om FN-stadgan innan du avfärdar FN med sarkastiska uttalanden.
Hur fungerar det med både ryskt och kinesiskt veto i säkerhetsrådet?
 
Nja, Ukraina är fortfarande ett FN-land och bör få hjälp enligt FN-stadgans 51 och 52 artiklar om kollektiv säkerhet.

Detta till @Enya

Nu är min folkrättskunskap lite ringrostig, men visst är det så att ett kollektivt självförsvar enligt artikel 51 i FN-stadgan inte behöver sanktioneras av Säkerhetsrådet? Utan det "räcker" med att Ukraina ber om stöd och att någon/några länder svarar? Land till land liksom, och inte direkt avhängigt av multilaterala överenskommelser?
 
Jag vet inte vad jag tycker omvärlden ska göra. Jag vill bara att någon sätter en kula i pannan på Putin snarast.

Tycker det är osmakligt att prata om elpriser och priser på drivmedel samt att oroa sig för sina pengar på börsen i nuläget. Blä.
 
Fat just det där är ju en gammal rysk tradition, dvs inget nytt eller som förvånar. Rysslands/Sovjets ledare har i alla tider inte tvekat en sekund att skicka in sitt folk i en köttkvarn.

Och rysk/sovjets befolkning på ett sanslöst patriotiskt sätt offrar sig. Den ryska mentaliteten är ibland svårförstådd av många i väst tror jag, ett av skälen till att kommunism fungerade så länge är att det finns något i det ryska psyket där individen underordnar sig kollektivet och inte räknar förluster i liv. NATO kommer aldrig, imo, att kunna möta våld mot våld eftersom västerländska demokratier aldrig kommer att acceptera förluster i människoliv som ryssar gör.
 
Om du kommer ihåg Kuwaitkriget så agerade FN hårt och fick stopp på det kriget.

Som jag skrev i andra tråden har FN även en möjlighet att agera peacemaking (dvs med krigshandlingar) istället för att "bara" agera fredsbevarande.

Du kan gärna läsa på om FN-stadgan innan du avfärdar FN med sarkastiska uttalanden.
Jag var faktiskt inte sarkastisk.
 
Vad tycker du att man ska göra då? Om fler länder/NATO bara kastar sig in i konflikten lär den ju eskalera därefter också. Jag tror experterna gör helt rätt, faktiskt.
Jag tycvker att alla länderna som fördömer detta ska militärt hjälpa Ukraina, tex genom att säga hit men inte längre till Ryssland, ska han verkligen starta krig med nästan hela världen? Om alla föredömare samlas och militärt hotar Ryssland, går han verkligen vidare då? Det tror jag inte. Jag tror han agerar som han gör nu för att han vet att han kan.
 
Nu är min folkrättskunskap lite ringrostig, men visst är det så att ett kollektivt självförsvar enligt artikel 51 i FN-stadgan inte behöver sanktioneras av Säkerhetsrådet? Utan det "räcker" med att Ukraina ber om stöd och att någon/några länder svarar? Land till land liksom, och inte direkt avhängigt av multilaterala överenskommelser?
Det är även min uppfattning.
Folkrätten är inte heller min starkaste gren ska jag dock medge.
 
Tycker det är osmakligt att prata om elpriser och priser på drivmedel samt att oroa sig för sina pengar på börsen i nuläget. Blä.

Det tycker jag också. Min första tanke i morse när jag slog på radion var om vi lyckligt lottade som bott i Sverige o inte vet annat än fred kanske skulle bli lite mer ödmjuka inför folk på flykt från krig när vi kanske kände att hotet låg lite närmre oss. Jag hoppas fortfarande det men snack om drivmedel och elpriser talar ju emot 😅
 
Jag tycvker att alla länderna som fördömer detta ska militärt hjälpa Ukraina, tex genom att säga hit men inte längre till Ryssland, ska han verkligen starta krig med nästan hela världen? Om alla föredömare samlas och militärt hotar Ryssland, går han verkligen vidare då? Det tror jag inte. Jag tror han agerar som han gör nu för att han vet att han kan.

Ja. Putin påminner mer och mer om Ceausescu (eller Saddam för den delen) där han lever i en bubbla av jasägare som säger vad han vill höra och inte befinner sig i samma realitet som vi andra. Skillnaden är att det är Ryssland och inte Rumänien.
 
Jag tycvker att alla länderna som fördömer detta ska militärt hjälpa Ukraina, tex genom att säga hit men inte längre till Ryssland, ska han verkligen starta krig med nästan hela världen? Om alla föredömare samlas och militärt hotar Ryssland, går han verkligen vidare då? Det tror jag inte. Jag tror han agerar som han gör nu för att han vet att han kan.
"Problemet" med att t.ex skicka vapen till ett land som befinner sig i väpnad konflikt är att det KAN tolkas som att man aktivt väljer sida och tar ställning. Dvs ger sig in i kriget.
 
Ja. Putin påminner mer och mer om Ceausescu (eller Saddam för den delen) där han lever i en bubbla av jasägare som säger vad han vill höra och inte befinner sig i samma realitet som vi andra. Skillnaden är att det är Ryssland och inte Rumänien.
Jag har svårt att se att han skulle vinna ett krig mot hela världen. Han är inte dum, han skulle inte ta sig SÅ pass mycket vatten över huvudet, inte ens han.
 
Jag tycvker att alla länderna som fördömer detta ska militärt hjälpa Ukraina, tex genom att säga hit men inte längre till Ryssland, ska han verkligen starta krig med nästan hela världen? Om alla föredömare samlas och militärt hotar Ryssland, går han verkligen vidare då? Det tror jag inte. Jag tror han agerar som han gör nu för att han vet att han kan.

Är du beredd att se dina barn åka till ett krig i Ukraina? Hur många svenskar är det egentligen...?
 
Putin är inträngd i ett hörn med NATO-länder längs större delen av sin västra gräns, en gräns som består av en vidöppen stäpp där arméer marscherat in flera gånger under årens lopp. Som ett schackspel där kungen börjar få allt flera av motståndarens torn, löpare och hästar runt sig, och nu är damen på gång också. Agerar han inte kommer han så småningom ställas i schack.
 

Liknande trådar

Äldre På trettiotalet lade Hitler beslag på först Österrike, sedan en del av Tjeckoslovakien för att sedan ta hela. Detta trots protester från...
2
Svar
36
· Visningar
2 466
Senast: Oldie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundförare inom hemvärnet
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp