Bukefalos 28 år!

Regler för djurhållning - Cirkus?

Lycanthrope

Trådstartare
Jag vet inte exakt hur djuren hålls när de inte är på turné.
Men det finns ju iaf regler på hur man får hålla djur såsom hästar, elefanter, kameler och andra djur som är på cirkus.

Men slipper cirkusar undan de reglerna då på något sätt?
Jag kan inte tycka det är rätt att djuren få bo i små fållor/vagnar på resorna.
Hästarna har jag sett ibland ha hagar, men inte de andra djuren.
 
Sv: Regler för djurhållning - Cirkus?

Jag vet inget om reglerna.

Men vart ganska vaken när jag en morgon cyklade till jobbet o då helt plötsligt stog det 3 STORA elefanter i en hage på sidan av cykelvägen.. :eek::love:

Jag kommer inte ihåg vilken cirkus det var, men det gick även på prommenader med både elefanter o hästar.
Har ingen aning om ifall de hade fler djur.
 
Sv: Regler för djurhållning - Cirkus?

Föreskrifterna som vicious länkade till är gamla, alla föreskrifter finns på jordbruksverkets hemsida, L116 är de som gäller cirkus.

http://www.sjv.se/download/18.b1bed211329040f5080002116/DFS_2007-03.pdf


Cirkusar kontrolleras mycket utav djurskydd, och de flesta sköter sig och håller sig till föreskrifterna som finns (de svenska cirkusarna sköter sig bäst, så måste ni prompt gå på cirkus gå på deras). Men visst har de vissa specialregler som man känner är helt befängda. Att man får ha elefanter är för mig en gåta. Och varför sjölejon är ett undantag på både rovdjur och vilt djur kan jag verkligen inte förstå. Anledningarna till varför cirkusarna får ha dessa djur sägs vara kulturarv....
 
Sv: Regler för djurhållning - Cirkus?

Tog mig friheten att plocka ut en del ur din länk:

8 § Djur som hålls vid en cirkus, skall dagligen ha möjlighet att röra sig
fritt antingen i inhägnader, voljärer eller bassänger eller genom frigång i
manegen. För elefanter får dock möjligheten att röra sig fritt i
undantagsfall ersättas med en daglig promenad.
Sjölejon skall ha tillgång till
1. en landyta som är minst så stor att det är möjligt för samtliga djur
att ligga på den samtidigt och
2. en bassäng som innehåller minst 15 kubikmeter vatten, har ett
minsta vattendjup om 0,8 meter och är försedd med en ramp eller en
trappa. Vidare skall bassängen antingen ha en längsta sida om minst sex
meter och en kortaste sida om minst två meter eller ha en diameter om sex
meter.


Jag funderade på detta när cirkusen var i stan häromveckan (vi körde runt och spanade efter elefanter utan framgång)
 
Sv: Regler för djurhållning - Cirkus?

Eftersom hennes länk var gammal bör du kolla så att ändringar inte skett i det du klippt ut innan du funderar över det du funderar över! ;)

Sjölejonens bassäng har tex försvunnit ur föreskriften... :(
 
Sv: Regler för djurhållning - Cirkus?

Föreskriftsmotiv till cirkusföreskrift DFS 2007:3:
"Vid samråd med cirkusrepresentanter framkom det att en ökning av bassängmåtten för sjölejon skulle bidra till ett indirekt förbud mot sjölejon på cirkus. Via uttalande från Justitieombudsmannen (JO) i andra ärenden har det framkommit att det inte är lämpligt att en myndighet föreskriver på sådant sätt att indirekta förbud mot viss djurhållning uppstår.

Djurskyddsmyndigheten slutsats är att 2 och 4 §§ djurskyddslagen inte kunde uppfyllas genom de mått som fanns för sjölejon. Djurskyddsmyndigheten kan heller inte meddela föreskrifter som uppfyller djurskyddslagens krav utan att det riskerar att innebära ett indirekt förbud mot att ha sjölejon på cirkus. Eftersom det är regeringen som beslutar vilka djur som ska få visas på cirkus, genom 35 § djurskyddsförordningen, har Djurskyddsmyndigheten i en skrivelse till regeringen den 26 juni år 2006 (Dnr 2006-0819) föreslagit att inte längre ska undantas från förbudet att visa säldjur på cirkus."


http://www.sjv.se/download/18.71828f571158338f31a80004520/Föreskriftsmotiv+L116+och+L118-1.pdf
sid 15
 
Sv: Regler för djurhållning - Cirkus?

Japp, jag vet historian bakom bassängens borttagande...
 
Sv: Regler för djurhållning - Cirkus?

Föreskrifterna som vicious länkade till är gamla, alla föreskrifter finns på jordbruksverkets hemsida, L116 är de som gäller cirkus.

http://www.sjv.se/download/18.b1bed211329040f5080002116/DFS_2007-03.pdf


Cirkusar kontrolleras mycket utav djurskydd, och de flesta sköter sig och håller sig till föreskrifterna som finns (de svenska cirkusarna sköter sig bäst, så måste ni prompt gå på cirkus gå på deras). Men visst har de vissa specialregler som man känner är helt befängda. Att man får ha elefanter är för mig en gåta. Och varför sjölejon är ett undantag på både rovdjur och vilt djur kan jag verkligen inte förstå. Anledningarna till varför cirkusarna får ha dessa djur sägs vara kulturarv....
Elefanter kan jag se en förklaring till, de är ju inte "vilda djur" egentligen utan har en lång historia av att vara arbetsdjur ungefär som hästar.
Sjölejon är dock betydligt underligare.
 
Sv: Regler för djurhållning - Cirkus?

Det råder VÄLDIGT delade meningar om ifall elefanter är domesticerade eller inte. De flesta hävdar inte.
 
Sv: Regler för djurhållning - Cirkus?

Håller med.

Jag tycker att elefanter iofs kan vara "arbetsdjur" i sin rätta miljö, tex i indien där det verkar som att de sköts på ett bra sätt och har i stort sett naturlig miljö.
Men att ha dessa vackra och kloka djur i djurparker/cirkusar är bara sjukt.
 
Sv: Regler för djurhållning - Cirkus?

Hur många indiska elefanter finns det i frihet? Det är ju indiska som används som arbetsdjur. Var är gränsen för domesticerade?

Utan att vara hemma i frågan, så tror jag att dom har många hundra års bakgrund som tam/arbetsdjur. Om vi ser dom som sådana, har det väl mindre betydelse var dom är. Viktigare är väl HUR dom lever?

Annars ska vi inte ha varken hästar eller höns i Sverige.

LIA
 
Sv: Regler för djurhållning - Cirkus?

Fast elefanter lever inte ett dugg bra i djurparker.
De har väldigt låg medellivslängd i fångenskap jämfört med det fria och de behandlas inte som de bör.
 
Sv: Regler för djurhållning - Cirkus?

Bara kanske 50 år som avlade i fångenskap innan dess var alla arbetselefanter vildfångade. Räknas knappast som domestiserade än.
Det finns fortvarande 2-3 gånger så många vilda som tama asiatiska elefanter.
PL
 
Sv: Regler för djurhållning - Cirkus?

Jag håller med dig, antar jag, i att elefanter och de flesta andra djur inte ska hållas i fångenskap. Dvs i burar eller trånga zoo-anläggningar. Vissa arter måste man kanske ha i rejäla hägn för att rädda artens överlevnad, men i cirkusmiljö? Nej tack!

PL,
tack för info.

LIA
 
Sv: Regler för djurhållning - Cirkus?

Svårt att skapa en bra naturlig miljö för elefanter, på tex kolmården försöker man istället sysselsätta dem genom träning, kanske bättre än inget.
PL
 
Sv: Regler för djurhållning - Cirkus?

Exakt definition på domesticerad är lite svårt att säga, för det råder lite delade meningar där med. Det viktiga är dock att se skillnad på att kunna tämja djur, och domesticera dem. I övrigt svarade ju Peter på dina funderingar.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 122
Senast: cassiopeja
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 710
Senast: Linda_A
·
Körning Hej, jag Håller på att sy ett kuskförkläde men saknar mönster och har aldrig sett ett irl. Har sytt flera kjolar dock så har utgåt från...
Svar
1
· Visningar
648
Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 339
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp