Regler för hundar i era stall?

Sv: Regler för hundar i era stall?

i det förra stallet jag stod i var det koppeltvång.. I stallet jag står i nu är det bara jag inhyrd, stallägaren har en liten hund så min hund e jämnt lös hos de så de kan leka.

KL
Tycker inte hunder har i stall att göra såvida som inte är oerhört väluppfostrade och LUGNA!! Och det är inte många hästägare som har sådana har jag märkt.. :crazy:

Till och med min gammla häst, som är lugnet själv, blir jättesur och irriterad med masiga hundar som springer omkring och skäller och har sig... Stallet är ju faktisk hästarnas hem, och det ska vara lugnt där, och då kan man inte ha massa hunder eller ungar för den delen, som springer omkring som dårar....

Enda hunden som får vara lös i stallet är hovslagarens, hon är så lugn och snäll att man knapt märker att hon är där. :)

Tycker det är en dålig ursäkt att komma på tävlingar och säga att min häst blir störd av hundar, det är bara en träningssak. Som att be folk att inte ha paraply fast det regnar när man rider förbi bara för att hästen inte gillar/är rädd för paraplyn. Är hästägarens ansvar att vänja hästen vid saker den kan tänkas träffa på.

Man kan ALDRIG vänja en häst med allt som den kan tänkas stöta på. En häst är ett flyktdjur, det spelar ingen roll om den är van vid hundar eller paraplyer osv. kommer något hastigt och skrämmer den, så stannar den inte till och funderar på vad det är för något, utan den flyr. Jag säger inte att man inte får ha paralyer eller hundar med sig på tävlingar, men är man på en hästtävling, så ska man ta hänsyn till hästarna inte tvärtom. Kan man inte hantera hunden ska man antingen lämna den hemma eller inte ha någon alls. Det är aldrig hästens fel om en olycka sker, varken juridiskt eller moraliskt.

Fast min är lös och kissar INTE på väggarna, bajsar inte på gården eftersom jag rastar henne innan, jagar inte katten, skäller inte osv, så har man en hyfsat väluppfostrad hund är det väl inte samma sak?

Jag tycker hundar är äckliga. Och jag står bara inte ut med ouppfostrade hundar. I stallet vi står i just nu finns det hundar på gården och några inackorderingar brukar ta med sig sina hundar (2 st) Den ena brukar gå i en lång lina men när den är lös håller den sig till matte, den andra brukar få vara inne i sadelkammaren. Det är helt ok för mig, de är tysta och trevliga hundar. Gårdshunden är helt fantastisk. Den har nästan fått mig att tycka om hundar.. Nästan..

Så sålänge folk har koll på dem så är det helt ok tycker jag. Hästarna bryr sig inte.

Vet inte om hundägarna har fått några speciella regler att följa, men vanligt förnuft verkar gälla. Det brukar räcka långt

hej hundar är alltid ägarens ansvar. och jag har varit med om att lösa hundar skrämt hästar. det är så onödigt med tanke på riskerna. skulle du tex vilja stå i vägen för en skrämd hingst, jag tror inte det.
hundar bör alltid vara kopplade i stall så man slipper onödiga olyckor.

:banana: :banana: :banana: :banana:

mvh felix

I vårt stall har vi egentligen bara två regler när det gäller hundar i stallet. Endast hästägare får ha hundar i stallet (dvs ej besökande, medryttare eller skötare) och bara om de fungerar ihop med andra hundar. Det är ett ganska stort stall med 15 boxar och alltid minst två hundar lösa i gången. Det är lite high-chaparall ibland men hästen blir iaf miljötränad... :angel:

mitt stall har ca 25 boxar i 2 avdelningar, ena delen inakoderingar andra delen stallägarens, ägaren har 2 jack russlar som alltid är lösa, bor en till hund på gården som är lös hela dagarna, sedan är vi ett par stycken som har våra hundar med oss till stallet, nästan alltid lösa, dom leker jätte bra ihop och kan vila i en stor jack russel hög! är det mycket hästar på gången, kan jag sätta min i bilen eller koppla men dom håller sig ofta borta från hästarna så det är inget problem! lyckas alla hundar vara där samtidigt är det 7 st men det har aldrig varit några problem!

*kl*

När vi stod i stort inackorderingsstall var det koppeltvång och det tycker jag var jättebra - nästan ett tvång om det är ett större stall. Lösa hundar som inte ägaren har koll på kan ställa till bekymmer både för hästar, sig själva, andra hundar och -ägare, hundrädda stallgäster, etc.

Men nu har jag eget stall och där går faktiskt min hund lös, om det inte är mycket folk och hästar på besök. Men hon får inte vara i hagarna, hon får inte springa runt benen på hästarna och hon är inte med när vi rider. Har vi häst i stallgången och hon är med så stänger vi in henne i en box. Andra hundar "med tillstånd" (lydiga, trevliga hundar som accepteras av våran hund..) kan få vara här på samma regler om de frågar om lov innan, i övrigt får de stanna hemma eller i bilen. Hundrädda gäster hoppas jag meddelar detta innan de dyker upp, eftersom våran hund gärna "hysterihälsar" på besökare :o

När hunden följer med husse till jobbet (stor ridskola) så gäller koppeltvång.

TS: Vad är det för regler på gång i ditt stall och vad är det du inte gillar med dem?

Nja, vilka regler som är på gång vet jag ju inte riktigt ännu men det har pratats en del om att de inte ska få vara i fikarummet och ev inte heller i sadelkammaren, de ska snarare vistas i hästens box under sin vistelse i stallet eller kopplade om hästen befinner sig i sin box, det är mer att de kan vara i boxen medan man rider.

För övrigt fungerar detta med regeln om att hunden ska vara kopplad dåligt hos oss också, ingen följer det i princip! och ändå är stallägaren noga med att påminna om detta ideligen men folk fuskar lite bakom ryggen och om de nu vill göra på det sättet får de ju skylla sig själva om det händer något också!

Tack alla för ert engagemang i frågan, har varit bortrest därav mitt sena svar, verkar dock som att det är väldigt likartade regler i de flesta stallen - att hundarna ska vara kopplade men sedan skiljer det sig ju lite med i vilka utrymmen de får vara i. Vi får se vad det blir av det hela i vårt stall...

I mitt stall får inga hundar gå in. De får sitta i bilen och eventuellt i boxen om ägaren inte ha tid med dem. Springa lösa och busa på gården får de göra om ägaren tittar på dem så de inte går i väg i till pållarna eller springer ut på vägen/grannen. De flesta kombinerar ju hundrastningen i samband med stallbesöket, så det ska ju kunna gå och ordna men när man håller på med hästen så kan man ju inte hålla 100% koll på sin hund så då är det bättre den sitter nån annanstans.

Jag har ju eget stall och här är ju såklart alla mina hundar med.

Har f.t. ingen inackordering, men det har aldrig varit problem då mina hundar är väluppfostrade, välartade och ordenligt miljötränade. Jag har snarare haft problemet att de inte låter mina hundar vara trots att jag säger till dem.

Nu, när jag flyttar, kommer jag inte flytta till ett stall dit jag inte kan ta mina hundar eftersom jag har med dem när jag rider.

För övriga hundar gäller strikta regler om att respektera hästarna, hönsen och katterna och även mina hundar, annars kan de sitta i bilen.

//E

Vi har inackorderingsstall med totalt 14 hästar uppstallade.

Många av våra stallgäster har sina hundar med sig. Vi som äger stallet har själva 3 hundar, varav två är med i stallet (den tredje fungerar inte pålitligt tillsammans med andra hundar).

Vi är hundälskare och tycker att det är jätteroligt att hundarna kan följa med. Några av stallgästernas hundar har varit med sedan valpstadiet, och oj vad fina hundarna blir när de växer upp i en miljö med många andra hundar (och människor utanför den egna familjen).

Vi har inte koppeltvång, de flesta hundar går lösa.

En del stallgäster har hundar som de själva väljer att inte ta med/ha lösa. Då pga egen insikt om att de kanske inte fungerar så bra med andra hundar.

Alla hundägare tar med hundarna på egen risk, dvs man har ansvar att ha uppsikt och vet om riskerna med att en lös hund på stallgången kan råka illa ut om ngn häst blir rädd och sparkar. Pga bra omdöme hos hundägarna och snälla, hundvana hästar har ingen hund råkat illa ut.

I mitt stall får mina hundar vara lösa, men de måste lyda mina tillsägelser och sköta sig. De är även med när jag rider på ridbanan eller gör andra saker på gården.
Det är Border Collies.
Andras hundar är ok om de inte jagar mina katter och kan föra sig bland hästar.

står i ett litet stall med 6 boxplatser, sammanlagt är det väl kanske 5-6 hundar som springer lösa på området (stallet ligger mitt i ett slags mini-high chapparall ) och i stallet, alla är lydiga och håller sig borta från hästarna. tycker bara det är trevligt med sällskapet. ska man ha hunden kopplad så varför ta med den? man ska ju ändå dit pga hästen.?

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 684
Senast: Ceta
·
Tjatter Corona i Stallet Stall Vårlyckans ridskolechef Christian Grey, har länge ignorerat alla Coronadirektivt och ridskolan har efter... 40 41 42
Svar
836
· Visningar
34 209
Övr. Hund Vet inte om det går att göra åt åt, men nån kanske har nån ide om nåt som kan hjälpa... Jag jobbar skift och har av naturen begåvats... 2 3
Svar
56
· Visningar
9 426
Senast: _Taggis_
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
27 534
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka